door
drestar » do 05 sep, 2013 22:36
k_a_r_e_l schreef:Ik zou gewoon alles losmaken van het frame wat je zelf kan, zonder specifiek gereedschap aan te schaffen. Alles goed schuren. Vervolgens alles goed afplakken (cranks, etc...). Laagje primer erop, en twee eindlagen met lak uit een spuitbus. Volgens mij, sneller en goedkoper.
volgens mij niet sneller en ook niet goedkoper en zeker niet zo goed als coaten, ik kan erover mee praten want ik heb pas geleden een honda mt5 brommer helemaal zelf gespoten, er komt heel wat meer bij kijken zoals jij het hier uitlegt, je moet goed schuur matriaal hebben ,matjes/papier en ontvetter en dat kost ook geld + een hoop werk om het frame helemaal kaal en roestvrij te krijgen, ik deed het grove werk met een staalborstel op een boormachine, maar de lak die nu op de fiets zit is harder dan lak uit een spuitbus als je het over 1 komponenten lak hebt,dus dat is ook lastiger te schuren, en 2 komponenten lak met verharder kost per spuitbus ook 3 keer zo duurder en je moet een goede ruimte hebben om stofvrij te kunnen spuiten,daarna moet je dus weer 2 kompnenten vernis eroverheen doen als je wilt dat het echt lang meegaat, ik had mijn brommer met 1 komponten lak gespoten en daarna afgewerkt met 1k blanke lak , voor het frame alleen al had ik 2 spuitbussen kleur nodig en 2 spuitbussen blanke lak +-35 euro (motip) en dan moet je er ook nog eerst 2x bus spuitplamuur op zetten want met alleen een laagje primer krijg je echt niet zo mooi glad spuit resultaat, al met al was ik voor alles al 180 euro kwijt in 1 komponenten lak gespoten, terwijl ik het het frame met tank achteraf al voor 100 euro had kunnen laten poedercoaten , ik geef toe dat het leuk en leerzaam voor mij is geweest maar goedkoper en tijdbesparender zeker niet,voor de rest is mijn brommer erg netjes gespoten in 1 k lak maar ik moet oppassen met de lak want als ik ergens tegen aan stoot wat hard is dan ligt de lak er zo af, dus dat ga ik bij mijn fiets niet doen, want als die een keer omwaait tegen een andere fiets of een andere fiets tegen mijn fiets heb ik gelijk lak beschadiging,
hier trouwens een foto van hoe mijn brommer er eerst uitzag,
en op deze foto na het opknappen,