Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets demonteren voor coating - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fiets demonteren voor coating

130 berichten
Lennart-Tampico schreef:Leuk projectje (al is de fiets het natuurlijk nooit waard).
Tja zo op het zicht misschien niet, maar deze fiets heeft voor mij ook veel emotionele waarde,

En ik heb eens gekeken wat ik in totaal kwijt ben, er komt een nieuw crankstel met voortandwiel op (10 euro) en nieuwe trapas cartridge met lagers (15 euro) nieuw achter tandwiel en ketting (8 euro) nieuwe kettingkast (11 euro) jasbeschermers (7 euro) trappers (7 euro) zadel Selle royal(16 euro) dus met 100 euro voor het coaten en 75 euro aan onderdelen ben ik in totaal ongeveer 175 euro kwijt, wat er eventueel bij komt aan gereedschap reken ik niet mee want dat kun je altijd opnieuw gebruiken en is handig om te hebben ,en je doet een hoop ervaring op door te sleutelen ,maar voor die 175 euro heb je geen nieuwe Gazelle fiets, en voor een tweede hands gazelle primeur van 20 jaar oud in goede staat vragen ze vaak nog 200 euro op marktplaats, sommige vragen zelfs nog 350 euro voor een fiets van 20 jaar oud, een gazelle primeur is namelijk een zeer gewilde en populaire fiets
Lekker is dat hè? Jezelf rijk rekenen :wink:
Ik zou gewoon alles losmaken van het frame wat je zelf kan, zonder specifiek gereedschap aan te schaffen. Alles goed schuren. Vervolgens alles goed afplakken (cranks, etc...). Laagje primer erop, en twee eindlagen met lak uit een spuitbus. Volgens mij, sneller en goedkoper.
k_a_r_e_l schreef:Ik zou gewoon alles losmaken van het frame wat je zelf kan, zonder specifiek gereedschap aan te schaffen. Alles goed schuren. Vervolgens alles goed afplakken (cranks, etc...). Laagje primer erop, en twee eindlagen met lak uit een spuitbus. Volgens mij, sneller en goedkoper.
volgens mij niet sneller en ook niet goedkoper en zeker niet zo goed als coaten, ik kan erover mee praten want ik heb pas geleden een honda mt5 brommer helemaal zelf gespoten, er komt heel wat meer bij kijken zoals jij het hier uitlegt, je moet goed schuur matriaal hebben ,matjes/papier en ontvetter en dat kost ook geld + een hoop werk om het frame helemaal kaal en roestvrij te krijgen, ik deed het grove werk met een staalborstel op een boormachine, maar de lak die nu op de fiets zit is harder dan lak uit een spuitbus als je het over 1 komponenten lak hebt,dus dat is ook lastiger te schuren, en 2 komponenten lak met verharder kost per spuitbus ook 3 keer zo duurder en je moet een goede ruimte hebben om stofvrij te kunnen spuiten,daarna moet je dus weer 2 kompnenten vernis eroverheen doen als je wilt dat het echt lang meegaat, ik had mijn brommer met 1 komponten lak gespoten en daarna afgewerkt met 1k blanke lak , voor het frame alleen al had ik 2 spuitbussen kleur nodig en 2 spuitbussen blanke lak +-35 euro (motip) en dan moet je er ook nog eerst 2x bus spuitplamuur op zetten want met alleen een laagje primer krijg je echt niet zo mooi glad spuit resultaat, al met al was ik voor alles al 180 euro kwijt in 1 komponenten lak gespoten, terwijl ik het het frame met tank achteraf al voor 100 euro had kunnen laten poedercoaten , ik geef toe dat het leuk en leerzaam voor mij is geweest maar goedkoper en tijdbesparender zeker niet,voor de rest is mijn brommer erg netjes gespoten in 1 k lak maar ik moet oppassen met de lak want als ik ergens tegen aan stoot wat hard is dan ligt de lak er zo af, dus dat ga ik bij mijn fiets niet doen, want als die een keer omwaait tegen een andere fiets of een andere fiets tegen mijn fiets heb ik gelijk lak beschadiging,

hier trouwens een foto van hoe mijn brommer er eerst uitzag,
Afbeelding

en op deze foto na het opknappen,
Afbeelding
dat is precies de brommer die ik niet mocht kopen van m'n pa, wel een slome Peugeot 103 :shock:
rikki
norbatjof schreef:dat is precies de brommer die ik niet mocht kopen van m'n pa, wel een slome Peugeot 103 :shock:
rikki
Kan ik inkomen, hier ligt een 6 versnellingen 80cc blok onder met 125cc Athena cilinder erop en een 28mm dellorto carburateur met 6 kleps membraan erachter, goed voor 120km per uur en van 0 tot 100 in 6 tot 7 seconden ,rijd als een crossmotor :D

heb alles zelf gereviseerd waaronder de koppeling sterker gemaakt met 40% sterkere drukveren als normaal, koppeling pakt em vast als een haai,dus geen enkel verlies bij keihard optrekken..
wel even of topic....... :!:

wat een cool ding.... heb je er een kenteken er bij?

oja.... ik haat (de meeste) brommers nu :twisted: , ze stinken en zijn weg piraten

de met een kwast blauw geschilderde 50 ccer die ik wilde hebben stond ook wat lager op z'n pootje. ook de uitlaat was iets anders. maar daarin kan ik me vergissen het is 35+ jaar geleden.
rikki
norbatjof schreef:dat is precies de brommer die ik niet mocht kopen van m'n pa, wel een slome Peugeot 103 :shock:
Kijkend naar de ongevallenstatistieken is het best te begrijpen dat ouders erg terughoudend zijn in zo'n situaties.
drestar schreef:80cc blok onder met 125cc ...
rijd als een crossmotor :D
Hoe kan dat nou? :D
Leon schreef:
drestar schreef:80cc blok onder met 125cc ...
rijd als een crossmotor :D
Hoe kan dat nou? :D
Hoe kan het ook anders.. :D
norbatjof schreef:wel even of topic....... :!:

wat een cool ding.... heb je er een kenteken er bij?

oja.... ik haat (de meeste) brommers nu :twisted: , ze stinken en zijn weg piraten

de met een kwast blauw geschilderde 50 ccer die ik wilde hebben stond ook wat lager op z'n pootje. ook de uitlaat was iets anders. maar daarin kan ik me vergissen het is 35+ jaar geleden.
rikki
Yep er zit een kenteken op, maar ik rijd er niet veel op, zo af en toe is een keer op een avond in de polder, niet echt op drukke wegen want daar kan je toch niet voluit gaan,en het is meer voor de liefhebberij .toen ik in de jaren 80, 16 jaar was reed ik al op zulke brommers, dus ik heb deze nagemaakt in de jaren 80 stijl,maar dan met iets meer geld erin gestopt dan toen ik 16 was, ik heb alles zowat nieuw in onderdelen gekocht ,het is een project geweest van bijna een half jaar,maar ik ben er zeker niet ontevreden over,

en als we nu weer on topic gaan, ik ben vanochtend om een crank afnemer geweest bij de fietsenzaak in de buurt, en ga vanmiddag beginnen met demonteren van de gazelle fiets,
mijn fiets is nu gedemonteerd,maar alleen vraag ik mij af hoe ik dit zilveren plaatje/kapje van de voorvork eraf krijg zonder te beschadigen? zie foto..


Afbeelding
Dan moet je denk ik eerst balhoofdcup eraf halen. Daar heb je speciaal gereedschap voor. :wink:
gios schreef:Dan moet je denk ik eerst balhoofdcup eraf halen. Daar heb je speciaal gereedschap voor. :wink:
kun je mij ook vertellen welk gereeschap?? ik kan geen gereedschap hiervoor ontdekken,wel een soort pers maar dat is voor montage. n nog een soort open gespleten pijp,maar die is voor de cups in het frame, maar deze voorvork cup ,met welk gereedschap krijg je die eraf?
Ik heb zo'n vorkconus* er wel eens met een brede schroevendraaier afgetikt, met het gevaar dat hij zou buigen, wat te toekomstverwachting uiteraard beperkt.
Lees dit eens: http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm

Let op de namen:
* een cup is een kop(je), daar draaien de kogels in.
Afbeelding
De zwarte smurie is uiteraard het vet :)

* een conus heeft een conische ofwel een kegelvorm, daar draaien de kogels omheen.
Afbeelding
als je geen duur gereedschap heb of wil kopen moet je improviseren. wat ik gedaan heb!! :idea:
is een een mes gepakt uit de keukenla die er tussen gezet en met een hamer (plastic)rond om tikjes gegeven (bij mij ziet die ring er anders uit en is uit de generatie, 2000) op een gegeven moment kwam de ring los en is niet beschadigd
met een pvc pijp die iets groter is dan de voorvork buis heb ik de ring op mijn nieuwe voorvork weer vast getikt. gezien op youtube. de lager cubs was ik van plan om gewoon met een schroevendraaier er uit te meppen zoals ik in pb aan je schreef.
dat heb ik uitgeprobeerd bij mijn donor mtb fiets
toch maar niet gedaan bij de trekkingsframe. ook hier heb ik een pvc buis genomen 2 x ingezaagd, zodat de pvc buis in vieren kan spitsen, een kurk op maat gemaakt en er in gestopt zodat de pvc buis opent ter grote van binnenkant balhoofd buis. de rest raad zich vanzelf, de gesplitste pvc buis tegen de lager rand tikie er op lager cub eruit. de pvc buizen had ik nog liggen. zo heb ik het gedaan bij mijn fietsen let wel dat je een ander frame heb en dat daar misschien andere manier beter is
kosten 10 euro voor een fles wijn met een kurk...... zonde van mijn geld ......ik drink geen alcohol..... partner wel en ik maar bij schenken hahaha

heel de jaren 70 was het ook crisis (auto loze zondag rolschaatsen op de snelweg) de 103 koste maar een 3e van de mt-5 dat was een redenen. niet de statistieken.
groet aan alle
rikki
ik wil ook voorzichtig te werk gaan zonder al teveel beschadigingen te maken, onder de cup zit bij mij wel een verchroomd afdekplaatje dus dat wil ik niet beschadigen, dus mes ertussen vertrouw ik niet,ik heb nu wel een stuk gereedschap gevonden om de conus eraf te halen http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=v ... nF7SbD_lSw, misschien als ik een stuk pvc pijp inzaag wat er precies op past dat ik hem er af kan tikken
ik zou Mantel even bellen of dit is wat je nodig heb dan weet je het zeker
rikki
norbatjof schreef:ik zou Mantel even bellen of dit is wat je nodig heb dan weet je het zeker
rikki
op de afbeelding staat van wel en ik kan me ook voorstellen als ik mijn voorvork bekijk dat het er zo afgehaald kan worden,
Het zou jou toch ook moeten lukken om van oud een stuk pijp een ding te maken dat precies hetzelfde doet. Voor een bedrag van tegen de 30 euro incl. verzendkosten heb je er ongeveer uur voor om het prettig rendabel te houden.
Leon

Een cub is iets anders dan een cup, het is een jong dier:
Afbeelding
ga morgen een stukje pijp halen bij de gamma dat dezelfde diameter heeft als de buis van de vork, dan inzagen zodat hij erover gaat en precies op beide kanten erop komt zodat er op twee kanten gelijke krachten komen te staan om hem eraf te tikken