Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke benzine brander raden jullie aan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke benzine brander raden jullie aan?

Frank schreef:Ik heb ook zo'n Primus en die doet het goed. Het enige nadeel is de herrie die de brander maakt.
Klopt, ik werd een keer 's morgens vroeg bij het koffie zetten door een heer in badjas aangesproken met het verzoek of ik "dat rotding uit kon zetten" want hij kwam voor zijn rust met zijn caravan (met tv, radio, laptop en koelkast) naar de camping. :lol:
Als je een kater hebt, dan verstoort alles de rust. :wink:
svalan schreef:
Frank schreef:Ik heb ook zo'n Primus en die doet het goed. Het enige nadeel is de herrie die de brander maakt.
Klopt, ik werd een keer 's morgens vroeg bij het koffie zetten door een heer in badjas aangesproken met het verzoek of ik "dat rotding uit kon zetten" want hij kwam voor zijn rust met zijn caravan (met tv, radio, laptop en koelkast) naar de camping. :lol:
Zo herkenbaar! Ik durf al wel eens "laat" op een camping toekomen. Begin je potje maar eens te koken rond 10-11 uur 's avonds en je krijgt gegarandeerd reacties.
Er staat een test op de oppad site

http://www.oppad.nl/?uitrusting=benzine ... elbranders
pjerdulac schreef:Er staat een test op de oppad site

http://www.oppad.nl/?uitrusting=benzine ... elbranders
Tja een test, hier heb je dus niks aan, gemiddelde kooktijd en geluid testen, klinkt een beetje alsof je een fiets gaat testen even voelt of de banden hard op gepompt zijn en dan zeggen dat het een goede fiets is.

Het is meer een gefilmde gebruiksaanwijzing.
Ik heb even de meetresultaten op benzine bekeken.
Bij de test van de zuinigheid test men effectief alleen de grootte van de uitstroomopening. Met gebruikt zoals men zegt voor elke brander dezelfde fles (Dus NIET de bij de brander behorende). Ook gebruikt men "een windscherm", dus waarschijnlijk ook niet het bij de brander behorende.
Niet geheel toevallig zijn de branders die het snelst branden de minst zuinige, maar die branden alleen het snelst omdat ze een grote nozzle (gaatje) hebben.
Uiteindelijk zijn de verschillen in verbruik tussen alle branders waarschijnlijk marginaal. Dat is logisch, want je mag verwacten dat fabrikanten de grootte van de vlam en de afstand van de vlam tot de pan in de loop der jaren wel eens geoptimaliseerd hebben.

Wat niet marignaal is, is dat het bij de winnaar wel erg lang duurt* voordat het water kookt. Wel apart dat men daar bij de beoordeling overheen stapt. De meesten die een benzinebrander kopen hopen immers dat deze wat meer power heeft dan een gas- of spiritusbrander.

De geluidstest zegt wel wat. 98 dB tegenover 73 is een groot verschil.

*7,3 minuten tegenover 4,4 à 5,5 minuten voor de meeste anderen.

Leon
volgens mij willen de meeste echte koks, zegt iemand die zelf een broertje dood aan koken heeft maar gelukkig de perfecte fietspartner heeft die heel hard kan fietsen en heel goed kan koken, vooral een brander die niet snel kan koken maar vooral gecontroleerd kan koken.
En nog een tegenstrijdigheid: wij hebben de MSR XGK. Waarom? Ding doet het gewoon altijd! Handig wanneer je de brandstof uit een open vat moet halen met rond zwevende stukje zwarte rommel.
Er is net een test geweest door op pad.

http://www.oppad.nl/?uitrusting=benzine ... elbranders
Hij lijkt wel heel erg op die van de posting van pjerdulac van gisteren :D
Leon schreef:Hij lijkt wel heel erg op die van de posting van pjerdulac van gisteren :D
:lol: :lol: :lol:
Weten jullie wat het verschil is tussen de Wisperlite international en de dragonfly?
Lidje schreef:Weten jullie wat het verschil is tussen de Wisperlite international en de dragonfly?
Ongeveer 40 euro.

Peter
en behalve de €40 :) ?
Decibellen. Het verschil zal geen 40 Db zijn maar de Dragonfly valt wel in de categorie; 'Nee hoor buurman, ik ben raketgeleerde, ik weet uitstekend wat ik doe.'

Wel een fijn betrouwbaar brandertje trouwens.
Lidje schreef:en behalve de €40 :) ?
Op een vage vraag krijg je een vaag antwoord. :lol:
En verder weet ik er niks van.
20 jaar geleden op Trangia overgestapt. Vanaf ca. € 65,--, inclusief pannen.
Geen bewegende delen, dus geen onderhoud. Grootst mogelijke schade is een deuk.

En het belangrijkste: 0 dB.

Peter
de whiperlite is erg stil terwijl de dragonfly inderdaad een hoop herrie maakt.

Voordeel is wel dat je de dragonfly iets beter kan regelen.
de regelaar zit onder de brander en is daardoor erg direct.

Bij de whisperlite regel je de brandstof toevoer bij de pomp, daardoor heb je iets vertraging in het regelen.

Dat was ooit de reden om voor een dragonfly te kiezen.