---------------------
Doemscenario of wens?
2010: de Wereldfietser fuseert met de Vakantiefietser.
2020 Mede veroorzaakt door Filip Dewinter vormen Nederland en Vlaanderen de republiek der verenigde Nederlanden......

Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Geeft niet; maar volgens mij moet jij wel opassen dat je op je fiets de bocht niet te kort neemt....Avanher schreef:Ik ben al zo'n 15 jaar Nederbelg (lees: een Brusselaarster met een Nederlands paspoort), en er is bij mij geen greintje trots overgebleven over Nederland of Nederlanderschap: ik heb alleen nog maar last van plaatsvervangende schaamte als ik weer eens zo'n luidruchtige paspoortgenoot (of nog erger, een hele groep) tegenkom. En nee, Nederland is absoluut niet het summum van beschaving en sociale ontwikkeling. Nog eens nee: Vlaanderen, let alone Brussel, is geen samenraapsel van de "grote culturen" van de omringende landen... nog zo'n paternalistisch ingebeeld idee van "onze" Noorderburen.
Sorry...
Sterk einde WilcoWilco schreef: Ik heb er ook grote moeite mee als mensen Nederland Holland noemen, ik ben zeer zeker geen Hollander. Ik vertel touts graag dat ik van de maan kom, dus misschien ben ik wel vooral een maanmannetje. Ik kom van 'la Luna' en m'n nationaliteit is 'Lunatic':)
Omdat het woord "Holland" een verbastering is van het woord "Houtland" in deze contreien, was er of water, of bos, veel bos. En bos is hout. Houtland. Werken met hout, daar waren die Hollanders goed in. Daar bouwden ze schepen mee en vervolgens kreeg je de V.O.C. en bevoeren ze de zeven zeeën, en waren de schrik van de wereld; die Hollanders. Zo ongeveer, maar dan ook weer nog anderskoenie schreef:
Ik begrijp het ook niet waarom zovele Nederlanders in het buitenland altijd moeten zeggen "I am from Holland" en niet simpelweg "The Netherlands".
Dat staat je dan nog minder fraai dan het al was. Eerst dingen schrijven en dan verklaren dat het alleen maar "plagen" is? Komt bij mij niet echt heel geloofwaardig over. Om te kijken wie er hapt en wie niet? Dat riekt naar stemmingmakerij, maar ben je dus niet bezig geweest serieus op het onderwerp in te gaan. Ik geloof niet dat het forum van de wereldfietser zich daar voor moet laten lenen.Avanher schreef:Nee maar, er wordt wel heel goed gehapt op mijn teaser!!! Het mag dan geen sociologisch verantwoorde thesis zijn over gevoelens van nationale trots, ik heb kennelijk wel een gevoelige snaar geraakt ...![]()
Nou dat is een betere uitleg dan de vorige die over happen en plagen ging, maar het jojo't wel een beetje heen en weer. Maar besef wel dat je door nuancering dingen duidelijker kan maken, en stemmingmakerij kan voorkomen.Avanher schreef:Haike, ik meende wel degelijk elk woord dat ik schreef, maar een berichtje op dit forum van een paar regels geeft nu eenmaal niet elke nuance weer van een complete verhandeling.
Dat is geeneenzins bij me opgekomen, het is nooit zinvol een ander te overtuigen van je gelijk. Ik ben ook geen moment iets aan het proberen geweest. Je betoog is er alleen niet een van een paar regels maar meer, en jammer genoeg daarmee een ongenuanceerde verhandeling geworden. Misschien bedoel je het allemaal niet zo, maar ik als lezer kan het er niet uit opmaken.Avanher schreef: Wat je ook probeert, je kunt me helaas geen nieuwe nederlandse trots aanpraten, zeker niet met dit soort reacties...