Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederlander - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nederlander

Ik vrees dat ik me hier een beetje gedeisd moet houden... Als Belg ben ik hier zwaar in de minderheid :?

Zwaar in de minderheid? Ik zie steeds meer Belgen op dit forum verschijnen. Fantastich! Maar wat ik me dan af vraag, voel jij je een echte Belg, een Vlaming of Wereldburger of mischien ook wel een klein beetje Nederlander?

---------------------

Doemscenario of wens?
2010: de Wereldfietser fuseert met de Vakantiefietser.
2020 Mede veroorzaakt door Filip Dewinter vormen Nederland en Vlaanderen de republiek der verenigde Nederlanden...... :roll:

Ik voel mij een miezerig klein wezentje, op deze imens grote aardbol.
Wat België betreft: nationalistische gevoelens heb ik nooit gehad. Want laten we eerlijk zijn: België is niet meer dan een samenraapsel van Nederlands-, Frans- en een minderheid Duitstaligen. Die hele communautaire kwestie tussen Vlaanderen en Wallonië laat mij dan ook siberisch koud...
Dus wat ben ik dan?

Vienna C.

Hoi John,

Ik heb heel wat reisjes gemaakt en voelde mij steeds meer Nederlandse.
Voor het reizen vond ik iedereen hetzelfde. alle mensen hebben immers dezelfde emoties, willen gelukkig zijn, gezond, krijgen kinderen enz. Niemand is minder dan de ander en elke cultuur heeft zijn mooie en minder mooie kanten.

En toen ging ik reizen. niet alleen is er verschil in andere continenten maar zelfs met buurlanden. Kwam ik een Nederlander tegen dan praatte je net even anders, werden grapjes opgevat zoals ze bedoeld waren, waren beleefdheidsvormen gelijk, enz.

Als vrouw besef ik zo vaak hoe blij ik mag zijn dat ik in Nederland ben geboren. In de meeste landen hebben vrouwen het een stuk moeilijker. En al is mijn inkomen erg laag, en vind ik dat moeilijk, er is hier tenminste een vangnet als je buiten het arbeidsproces staat.

Ik voel mij een Wereldburger, Europeaan en een Nederlander.
Als ik bij de kapper zit terwijl de vliegtuigen de flats van New York in vliegen en de kapper zegt onaangeraakt "zo ver van hier" dan ben ik wereldburger. Als je vaak reist is de wereld een stuk kleiner.

En ik voel mij ook nog Veluwse. Het benauwd mij hier soms met de christelijke vooroordelen, maar een ander mag niet te negatief zijn het is toch ook weer een stukje van mij...

Groeten, Chanouk
Ik ben al zo'n 15 jaar Nederbelg (lees: een Brusselaarster met een Nederlands paspoort), en er is bij mij geen greintje trots overgebleven over Nederland of Nederlanderschap: ik heb alleen nog maar last van plaatsvervangende schaamte als ik weer eens zo'n luidruchtige paspoortgenoot (of nog erger, een hele groep) tegenkom. En nee, Nederland is absoluut niet het summum van beschaving en sociale ontwikkeling. Nog eens nee: Vlaanderen, let alone Brussel, is geen samenraapsel van de "grote culturen" van de omringende landen... nog zo'n paternalistisch ingebeeld idee van "onze" Noorderburen.

Sorry...

Astrid

wat sneu

Vienna C. schreef: Die hele communautaire kwestie tussen Vlaanderen en Wallonië laat mij dan ook siberisch koud...
Dus wat ben ik dan?
Gewoon, ...jezelf? dat lijkt me het beste plan wat je kan uitvoeren.
Avanher schreef:Ik ben al zo'n 15 jaar Nederbelg (lees: een Brusselaarster met een Nederlands paspoort), en er is bij mij geen greintje trots overgebleven over Nederland of Nederlanderschap: ik heb alleen nog maar last van plaatsvervangende schaamte als ik weer eens zo'n luidruchtige paspoortgenoot (of nog erger, een hele groep) tegenkom. En nee, Nederland is absoluut niet het summum van beschaving en sociale ontwikkeling. Nog eens nee: Vlaanderen, let alone Brussel, is geen samenraapsel van de "grote culturen" van de omringende landen... nog zo'n paternalistisch ingebeeld idee van "onze" Noorderburen.

Sorry...
Geeft niet; maar volgens mij moet jij wel opassen dat je op je fiets de bocht niet te kort neemt.... :(

Trots Nederlander te zijn? Nee, absoluut niet. Als kind, zonder ooit het buitenland gezien te hebben, voelde ik me al niet thuis in Nederland. Inmiddels diverse reizen verder heb ik wel geleerd het een en ander te relativeren, maar trots Nederlander te zijn ben ik zeker niet. In het buitenland wordt je geconfronteerd met hoe sommige dingen anders, beter en slechter, kunnen.

Dat Nederland in het buitenland een positief imago heeft kan misschien enig gevoel van trots oproepen, maar je wordt ook geconfronteerd met wat Nederland heeft gepresteerd. Nederland als uitvinder van apartheid en slavenhandel. Nederland (west europa) die rijk is geworden over de rug van de kolonien. En hoeveel zegt dat positieve imago nu eigenlijk? De meeste mensen hebben geen flauw idee wat Nederland is, hebben slechts een karikaturaal beeld gebaseerd op cliches en fragmentarische informatie.

Ik voel me ook absoluut geen Nederlander. Eerder Brabander, Europeaan of wereldburger. Ik voel me vaak meer verbonden met Aziaten en Afrikanen als met Randstedelingen en Friezen. (al zal ik ongetwijfeld meer op die randstedelingen en Friezen lijken) Ik heb er ook grote moeite mee als mensen Nederland Holland noemen, ik ben zeer zeker geen Hollander. Ik vertel touts graag dat ik van de maan kom, dus misschien ben ik wel vooral een maanmannetje. Ik kom van 'la Luna' en m'n nationaliteit is 'Lunatic':)

mvg
Wilco

Wilco schreef: Ik heb er ook grote moeite mee als mensen Nederland Holland noemen, ik ben zeer zeker geen Hollander. Ik vertel touts graag dat ik van de maan kom, dus misschien ben ik wel vooral een maanmannetje. Ik kom van 'la Luna' en m'n nationaliteit is 'Lunatic':)
Sterk einde Wilco :D

Ik begrijp het ook niet waarom zovele Nederlanders in het buitenland altijd moeten zeggen "I am from Holland" en niet simpelweg "The Netherlands".

koenie schreef:
Ik begrijp het ook niet waarom zovele Nederlanders in het buitenland altijd moeten zeggen "I am from Holland" en niet simpelweg "The Netherlands".
Omdat het woord "Holland" een verbastering is van het woord "Houtland" in deze contreien, was er of water, of bos, veel bos. En bos is hout. Houtland. Werken met hout, daar waren die Hollanders goed in. Daar bouwden ze schepen mee en vervolgens kreeg je de V.O.C. en bevoeren ze de zeven zeeën, en waren de schrik van de wereld; die Hollanders. Zo ongeveer, maar dan ook weer nog anders :)

Enige nuancering bij het bericht van Wilco is hier op zijn plaats. Nederland is niet uitvinder van de slavenhandel en niet van de apartheid as such. Door wie heb je je dat laten aanpaten?

Wat betreft de slavenhandel: ze konden er in de eeuwen voor Christus ook al wat van (lees het Oude Testament). Denk daarnaast maar aan de levendige slavenhandel bij de Romeinen (ken je de film Spartacus), door de Arabieren in Noord-Afrika, de Ieren waren er in de vroege Middeleeuwen erg goed in en de Noormannen wisten er ook wel raad mee. Je kunt Nederlanders van een paar honderd jaar geleden hoogstens verwijten dat ze zich ook aan deze verwerpelijke handel hebben gewaagd.

Verder heeft het woord 'apartheid' weliswaar haar wortels in de Nederlandse taal, maar mijn weten waren de Nederlanders al lang en breed door de Engelsen uit Zuid-Afrika verjaagd voordat slavernij en slavenhandel door de wereldgemeenschap werd afgekeurd. Dat men ooit toevallig zo creatief is geweest om een expliciete uitdrukking te bedenken (net als 'gezelligheid'), ach. Kortom: misschien dat de achterkleinkinderen van Nederlanders uitvinders waren van het woord 'apartheid', maar van de activiteit zeker niet!

Zo, en nu maar weer verder met dit ongenuanceerde forum (Haike: die opmerking over die 'korte bocht' was goed gevonden).

willem.megens schreef:
Zo, en nu maar weer verder met dit ongenuanceerde forum (Haike: die opmerking over die 'korte bocht' was goed gevonden).
:wink:

Nee maar, er wordt wel heel goed gehapt op mijn teaser!!! Het mag dan geen sociologisch verantwoorde thesis zijn over gevoelens van nationale trots, ik heb kennelijk wel een gevoelige snaar geraakt ... :twisted:

Astrid

Avanher schreef:Nee maar, er wordt wel heel goed gehapt op mijn teaser!!! Het mag dan geen sociologisch verantwoorde thesis zijn over gevoelens van nationale trots, ik heb kennelijk wel een gevoelige snaar geraakt ... :twisted:
Dat staat je dan nog minder fraai dan het al was. Eerst dingen schrijven en dan verklaren dat het alleen maar "plagen" is? Komt bij mij niet echt heel geloofwaardig over. Om te kijken wie er hapt en wie niet? Dat riekt naar stemmingmakerij, maar ben je dus niet bezig geweest serieus op het onderwerp in te gaan. Ik geloof niet dat het forum van de wereldfietser zich daar voor moet laten lenen.

Haike, ik meende wel degelijk elk woord dat ik schreef, maar een berichtje op dit forum van een paar regels geeft nu eenmaal niet elke nuance weer van een complete verhandeling. Wat je ook probeert, je kunt me helaas geen nieuwe nederlandse trots aanpraten, zeker niet met dit soort reacties...

Astrid

Avanher schreef:Haike, ik meende wel degelijk elk woord dat ik schreef, maar een berichtje op dit forum van een paar regels geeft nu eenmaal niet elke nuance weer van een complete verhandeling.
Nou dat is een betere uitleg dan de vorige die over happen en plagen ging, maar het jojo't wel een beetje heen en weer. Maar besef wel dat je door nuancering dingen duidelijker kan maken, en stemmingmakerij kan voorkomen.
Avanher schreef: Wat je ook probeert, je kunt me helaas geen nieuwe nederlandse trots aanpraten, zeker niet met dit soort reacties...
Dat is geeneenzins bij me opgekomen, het is nooit zinvol een ander te overtuigen van je gelijk. Ik ben ook geen moment iets aan het proberen geweest. Je betoog is er alleen niet een van een paar regels maar meer, en jammer genoeg daarmee een ongenuanceerde verhandeling geworden. Misschien bedoel je het allemaal niet zo, maar ik als lezer kan het er niet uit opmaken.

Er wordt dan altijd over de slavenhandel gesproken en laatst heb ik opgepikt dat ons aandeel hierin maar 15 % van het totaal was. Altijd nog 15 % teveel maar toch duidelijk minder dan je zou denken.
Onze voorouders liepen in lakense pakken en op klompen. Nu heb ik het "Geluk" gehad om voor mijn voormalige firma in Nigeria te mogen werken. Nou eerlijk gezegd zelfs in een tropenpak met linnen schoenen zie ik nog geen kans om een neger te vangen. Hebben we ze mischien gekocht van de locale opperhoofden???
Daar was in ieder geval een fort waar ze verzameld werden
Sorry af en toe ben ik een beetje kritisch
Fietse
Leen

Maakt iedereen zich schuldig aan slavenhandel tegenwoordig? Wie koopt er bananen en koffie van Max Havelaar, spijkerbroeken van Kuyichi etc of let niemand erop of de producten onder slechte omstandigheden (zoals van in andere landen) of door kinderen van jonge leeftijd wordt gemaakt?

Rutger

Wereldfietser, maar ook thuisblijver. Nederlandse nationaliteit (maar met een globale kijk op het leven). Met Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse vrienden die zowel met een tentje op reis gaan of liever in een hotel zitten. Ik zou zeggen: haal het beste van alle nationaliteiten (ik ben dol op erwtensoep en paella) en leef je eigen leven.

www.rutgersreizen.nl
schrijver van fietsen langs brouwerijen
Als wij ons ook al verantwoordelijk moeten voelen voor wat onze voorouders hebben uitgestoken, de wantoestanden van de overheid, het gedrag van onze landgenoten,... Dan wordt het wel héél erg moeilijk om je nog goed in je vel te voelen!! Er bestaat zo'n spreuk: "Wil je de wereld veranderen? Begin dan bij jezelf..." Daar probeer ik mij aan te houden.

Trouwens, hoe we ons voelen is een momentopname. Iedere keer als iemand me vraagt of ik me Belg of Nederlander voel, zou ik dan ook iets anders antwoorden...

Greetz,
Vienna