Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief Hollowtech Deore Crankstel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alternatief Hollowtech Deore Crankstel

Betonblok schreef:Ik begrijp alleen niet waarom 80% van de mensen met externe lagers rijdt (zo werken de hollowtechs blijkbaar) als de vierkante as nog steeds beter werkt...
Omdat DE fabrikant bepaalt wat er op de markt komt en consumenten/belangengroeperingen toch hun mond houden.
Leon
peter1980 schreef: En ja ze slijten, maar dan kan je nog steeds door fietsen en het vervangen is niet veel werk.
Je kan doorfietsen, totdat de prutslagertjes uit elkaar vallen, en dat doen ze dan ook. Een UN55 etc gaat wel vreselijk rammelen maar blijft het doen.
Vervangen is niet veel werk, je ramt gewoon met een nylon hamer de ingesleten as door het lager, hopend dat het lager niet dan de geest geeft. En die groeven in de as noem je gewoon een undocumented feature, en waarom zou de as nou net op zo'n groef inscheuren?
De ervaringen zijn dus verschillend, uiteindelijk zal het denk ik een gevoelsmatige keuze worden.

Welk crankstel het wordt ben ik nog niet over uit, nadeel is dat de enigszins betaalbare alternatieven slecht verkrijgbaar zijn in nl (sugino xd of velo orange) en ik alle onderdelen zoveel mogelijk bij dezelfde shop vandaan wil halen.

Kan iemand me overigens een shop voor singlespeed onderdelen aanbevelen? Kan er niet veel vinden namelijk/ weinig keus...
Zoiets is geen kwestie van gevoel maar van techniek. Singlespeed onderdelen koop je niet bij allerlei prutsers maar bij http://www.singlespeed.nl/ of www.m-gineering.nl Die laatste is ook een prima bron voor Sugino, Velo Orange en ander zogenaamd exotisch spul, plus het meest deskundige advies dat er maar in de markt te krijgen is. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.
Wim
Misschien niet voor mensen die er veel mee bezig zijn, ik kom net kijken. Vandaar ook deze topic
Klopt, en het is ook niet erg. Vandaar ook de suggesties.
Wim
Wim schreef:Zoiets is geen kwestie van gevoel maar van techniek. Singlespeed onderdelen koop je niet bij allerlei prutsers maar bij http://www.singlespeed.nl/ of http://www.m-gineering.nl
Nou ook die eerste rijd op enkele fietsen met buitenboordlagers. 8)
Fanman schreef:
Wim schreef:Zoiets is geen kwestie van gevoel maar van techniek. Singlespeed onderdelen koop je niet bij allerlei prutsers maar bij http://www.singlespeed.nl/ of http://www.m-gineering.nl
Nou ook die eerste rijd op enkele fietsen met buitenboordlagers. 8)
die tweede heeft er ook 3 ;)
(winkeldochters moet je zelf oprijden)
Ik heb de afgelopen twee dagen van een ouderwets brik met terugtraprem gebruik gemaakt om naar mijn werk te fietsen en het oordeel is dat ik versnellingen echt niet nodig ga hebben. De sporadische fietstochtjes zijn me dan even minder belangrijk.

Alle derailleurs, shifters enzovoort uit de lijst en op zoek naar een singlespeed aandrijflijn met een goeie wielset.
Betonblok schreef:Ik heb de afgelopen twee dagen van een ouderwets brik met terugtraprem gebruik gemaakt
Klinkt goed! Je zult merken dat een goede single-speed ook nog stukken lichter rijdt dan een stadsfiets met terugtraprem. En die sporadische fietstochtjes kun je gewoon gaan doen hoor...

Zoals iemand anders hier boven geloof ik al zei, is het frame wat je hebt uitgezocht niet ideaal voor een single-speed, omdat je de ketting er niet in kunt spannen. Een losse kettingspanner (een klein tandwieltje met een veer) is dan een optie, maar je hebt dan niet meer de mogelijkheid om een chainglider oid te installeren tegen viezigheid. Ik weet niet waar je woont, maar misschien is er in je buurt een fietsenmaker die met je mee kan denken, zodat je geen dure vergissingen maakt. Naast de al genoemde M-gineering en singlespeed.nl vinden ze deze projecten bij Breet Bikes in Wageningen ook erg leuk. Succes!
Bedankt voor de tip! Heb overigens het frame al aangepast naar een stalen Intec T6 trekking frame. Lijkt me comfortabeler/duurzamer en deze heeft horizontale dropouts!
Kijk ook nog eens naar de Surly frames.
Wim
De Surly frames passen helaas niet binnen het budget...

alhoewel, een crosscheck is wel erg mooi. Zal het in gedachte houden, eerst eens afwachten wat een wielset en singlespeed aandrijflijn me gaat kosten (heb singlespeed.nl een mailtje gestuurd).

Overigens, is het mogelijk om gewoon een wielset met cassettenaaf te gebruiken voor een singlespeed setup? In principe kun je met spacers het tandwiel/ketting uitlijnen met de chainring toch?
Ja je kan het kransje uitspaceren op de naaf, bijvoorbeeld met zo'n setje.

Valt een On One misschien in je budget, bijvoorbeeld een Pompino?
Heel misschien komt het omdat ze niet zo extreem slecht zijn als hier door vele wordt beweerd.
Ik heb 5 fietsen met een trapas met vierkant uiteinde en drie daarvan heb ik een keer moeten vervangen. Ik heb 4 fietsen met hollowtech en geen enkele heb ik hoeven vervangen tot nu toe.
Ik geef toe, deze statistiek is gebaseerd op weinig gegevens, maar toch.
Jan Eleveld schreef:
Heel misschien komt het omdat ze niet zo extreem slecht zijn als hier door vele wordt beweerd.
Ik heb 5 fietsen met een trapas met vierkant uiteinde en drie daarvan heb ik een keer moeten vervangen. Ik heb 4 fietsen met hollowtech en geen enkele heb ik hoeven vervangen tot nu toe.
Ik geef toe, deze statistiek is gebaseerd op weinig gegevens, maar toch.
Ah, dus jíj bent de uitzondering die de regel bevestigt:).
Jan Eleveld schreef:
Heel misschien komt het omdat ze niet zo extreem slecht zijn als hier door vele wordt beweerd.
Ik heb 5 fietsen met een trapas met vierkant uiteinde en drie daarvan heb ik een keer moeten vervangen. Ik heb 4 fietsen met hollowtech en geen enkele heb ik hoeven vervangen tot nu toe.
Ik geef toe, deze statistiek is gebaseerd op weinig gegevens, maar toch.

El clima de Denia es especialmente suave, con una media de 11,1 °C en enero y de 25,2 °C en agosto.5 Se considera que Denia tiene tan buen clima que se levantó un monumento a la bonanza climática
peter1980 schreef:Als ik de verhalen hier altijd lees, dan lijkt het net of de lagers ongeveer elke week vervangen moeten worden. Ik fiets al jaren met externe lagers (2x vervangen, 35.000 km waarvan ook altijd in de winter door sneeuw en pekel). En ja ze slijten, maar dan kan je nog steeds door fietsen en het vervangen is niet veel werk.
Bevestigt mooi mijn ervaring: externe deore lagers - vervangen op 12000 km en zit er opnieuw aan te komen.

Even de vergelijking maken: octalink trapas: +/- 35 000 km-geen merkbare speling, vierkante trapas (2): 40 000 km - geen merkbare speling.

Als je dus zoals ik iets meer dan 10 000 km's per jaar rijdt, dan moet je elk jaar à anderhalf jaar de trapaslagers vervangen. Dat vind ik teveel.
El clima
En dan nog gaan die brackets met vierkante as kapot...
Jan Eleveld schreef:
El clima
En dan nog gaan die brackets met vierkante as kapot...
Alles kan stuk. De vraag is alleen hoelang je er over doet, en op wat voor manier het stuk gaat