Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goede slaapzak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

goede slaapzak

supermario schreef:http://www.bever.nl/ayacucho-slaapzak-i ... olour=1204

Deze bever slaapzakken vernoemd naar een dorp in Peru, staan zeer goed aangeschreven.
O ja? Die zak waarnaar je linkt is in ieder geval zeer zwaar en niet compact voor de prijs, in vergelijking met de zakken van Cumulus.
Lasse schreef:
supermario schreef:http://www.bever.nl/ayacucho-slaapzak-i ... olour=1204

Deze bever slaapzakken vernoemd naar een dorp in Peru, staan zeer goed aangeschreven.
O ja? Die zak waarnaar je linkt is in ieder geval zeer zwaar en niet compact voor de prijs, in vergelijking met de zakken van Cumulus.
Zal wel een tikfout zijn. De lichtere en goedkopere versie gaat al tot -5.
Heb net bij bever de Ayacucho ignition 1700 gekocht voor 90 euro.

225x84/54
max 195 cm
pakmaat 38x25
1700 gram
comfort -1
filling dura loft 3D Spiral

De recensies zijn zeer goed voor deze slaapzak.

Oke deze is wat zwaarder de de donzen zakken, maar die zijn dan wel ruim 100 euro duurder.

voor de culumus die ik eerst wilde kopen moest ik 199 euro en 14 euro verzendkosten betalen. dit scheelt mij 120 euro.

Kan ik weer lekker 2 weken van fietsen :lol:

Mario
supermario schreef:http://www.bever.nl/ayacucho-slaapzak-i ... olour=1204

Deze bever slaapzakken vernoemd naar een dorp in Peru, staan zeer goed aangeschreven.

Mario
Een dorp met ongeveer evenveel inwoners als de hoofdstad van de provincie Noord-Holland... :roll:
Robertjan schreef:
supermario schreef:http://www.bever.nl/ayacucho-slaapzak-i ... olour=1204

Deze bever slaapzakken vernoemd naar een dorp in Peru, staan zeer goed aangeschreven.

Mario
Een dorp met ongeveer evenveel inwoners als de hoofdstad van de provincie Noord-Holland... :roll:
:lol:

http://www.goshen.edu/peru/files/2011/11/IMG_6068.jpg
Even terugkomend op de oorspronkelijke vraag van de TS: volgens mij heeft Nomad op zich een prima naam op slaapzakken gebied, ze produceren ook donzen slaapzakken, die naar het zich op hun site laat aanzien redelijk in orde zijn qua gewicht en prestaties. (al zijn opgaven van de producent wel eens wat optimistisch)
Een 'Nauru 300' bevoorbeeld lijkt me prima allround zak, met een opgegeven gewicht van 825gr bij een lengte van 220cm en 300gr dons, bij -2 C voor een man.

Of Lowland, voorheen Birdland, is een merk waar ik zelf goede ervaringen mee heb; prima bereikbaar en doen nooit moeilijk qua garantie enzo. Vullen naar wens ook slaapzakken bij tot gewenst niveau. Ik heb zelf een Serai extra II en dat is een erg fijne slaapzak die naar mijn bescheiden mening niet onder doet voor veel duurdere buitenlandse merken die in de outdoor winkels hangen. Ik heb deze gekocht via internet, iets waar ik bij dit soort producten eigenlijk wat huiverig voor ben omdat je het best het materiaal moet kunnen voelen om te weten of je er zelf in wilt liggen...Maar in dit geval pakte de 'gok' goed uit.
wat vinden jullie van deze slaapzak.

http://www.nomad.nl/nl/producten/nauru- ... 13ss51309/

ik heb vandaag gesproken met de importeur van nomad slaapzakken over het feit dat er op de hiking site negatief gepraat wordt over de synthetische zakken.

Zij gaven toe dat van sommige zakken de waardes niet goed zijn aangegeven en dat zij dit hebben veranderd.

Deze nomad slaapzak kan ik kopen bij perry sport met alleen vanavond 20% korting.

Mario
Hoeveel slaapzakken heb je nodig?
Ik heb vandaag de ayacucho slaapzak terug gebracht naar bever omdat de rits niet goed was. ik heb toen via het net de nomad slaapzak gekocht. wel duurder maar wel met 48 euro korting

mario
supermario schreef:wat vinden jullie van deze slaapzak.

http://www.nomad.nl/nl/producten/nauru- ... 13ss51309/

ik heb vandaag gesproken met de importeur van nomad slaapzakken over het feit dat er op de hiking site negatief gepraat wordt over de synthetische zakken.

Zij gaven toe dat van sommige zakken de waardes niet goed zijn aangegeven en dat zij dit hebben veranderd.

Deze nomad slaapzak kan ik kopen bij perry sport met alleen vanavond 20% korting.

Mario
Hoi Supermario,

Wellicht heb je die Nomad al gekocht en het is zeker geen slechte slaapzak, maar... Voor datzelfde geld, gewicht en temperatuurbereik heb je bij Outdorado.com ook een Rab Ascent 300. En voor een paar tientjes meer een Rab Ascent 500 die wat meer bereik heeft. Ook een Mountain Equiment Helium 600 heb je voor hetzelfde bedrag en dan heb je nog wat meer temperatuurbereik. Voor zo'n 160-170 euro heb je vergelijkbare slaapzakken van Deuter of Lowland, alhoewel die laatste ietsje zwaarder zijn. Met name Rab, Mountain Equipment en Lowland heb ik iets hoger zitten dan Nomad. Als je ook lid bent van de NKBV krijg je nog 10% korting bij outdorado. Dus mocht je nog een derde slaapzak zoeken dan zou ik daar eens kijken. :wink:
iceman schreef:[...]En voor een paar tientjes meer een Rab Ascent 500 die wat meer bereik heeft. Ook een Mountain Equiment Helium 600 heb je voor hetzelfde bedrag en dan heb je nog wat meer temperatuurbereik.
Je hebt in beide gevallen helemaal niet méér temperatuurbereik. Als het zo zou werken, dan zou ik wel een slaapzak willen van 1,2kg met 900 gram dons die tot -20ºC zou gaan, want dan zou ik er ook 's zomers bij +30ºC probleemloos in kunnen liggen zonder dat het binnenin een zwembad wordt van het zweet!
Wat je met meer dons wél bereikt, is dat je bereik lager wordt. Oftewel de minimumtemperatuur gaat omlaag, maar de maximumtemperatuur gaat navenant omlaag. Je krijgt het dus simpelweg eerder warm.
Iets als een 4-seizoenenslaapzak bestaat dan ook alleen voor mensen die in gebieden gaan kamperen waar de nachttemperatuur precies valt in het bereik van hun slaapzak. Alle anderen zullen een slaapzak moeten kiezen voor die nachttemperaturen die ze verwachten en evt. maatregelen moeten nemen (lakenzak, VBL, kleding, openritsen) als ze aan de rand van het bereik van de gekozen slaapzak komen.

Maar goed, Mario heeft nog niet duidelijk aangegeven wat zijn budget is, wat het bereik is waarin de slaapzak inzetbaar zou moeten zijn en of hij normaal/kouwelijk/warmbloedig slaapt. Dus een advies is daardoor niet echt te geven.
Heb de nomad besteld. Ga volgende week een paar dagen fietsen over de Veluwe en zal deze dan testen. Deze zak is volgens opgave van nomad 20x21 cm. Wel een groot verschil met de andere kunstvezel zakken die ik eerst had.

Ik heb een paar weken geleden gefietst in Belgie en in de buurt van Eindhoven in mijn oude leger zak en werd in de nacht wakker van de kou. Zelfs met thermo ondergoed en 2 paar sokken aan had ik heb nog koud, vandaar de aankoop van deze slaapzak.

Een slaapzak tegen het vries punt aan leek mij een mooi alternatief, voor het klimaat in Nederland.

Is het warm gebruik ik de zak als dekbed is het erg koud neem ik een goede laken zak.

Mario
Het komt vaak voor dat je buiten het bereik van om het even welke slaapzak slaapt als je in een land bent waar het 's avonds als je er in gaat 15 graden is en het tegen de ochtend bijna vriest; zeker als je iemand bent die het bij het slapen gaan van zichzelf al warm heeft en het tegen de ochtend altijd koud krijgt.
Ik begin soms met alleen de voeten in de slaapzak en eindig diep eronder.
Ik klaag er niet over want op de dagen dat het temperatuurverschil zo groot is, is het weer meestal erg mooi. Als het 24/24 12 graden is regent het en is elke slaapzak comfortabel.
Leon
Robertjan schreef:
iceman schreef:[...]En voor een paar tientjes meer een Rab Ascent 500 die wat meer bereik heeft. Ook een Mountain Equiment Helium 600 heb je voor hetzelfde bedrag en dan heb je nog wat meer temperatuurbereik.
Je hebt in beide gevallen helemaal niet méér temperatuurbereik. Als het zo zou werken, dan zou ik wel een slaapzak willen van 1,2kg met 900 gram dons die tot -20ºC zou gaan, want dan zou ik er ook 's zomers bij +30ºC probleemloos in kunnen liggen zonder dat het binnenin een zwembad wordt van het zweet!
Wat je met meer dons wél bereikt, is dat je bereik lager wordt. Oftewel de minimumtemperatuur gaat omlaag, maar de maximumtemperatuur gaat navenant omlaag. Je krijgt het dus simpelweg eerder warm.
Iets als een 4-seizoenenslaapzak bestaat dan ook alleen voor mensen die in gebieden gaan kamperen waar de nachttemperatuur precies valt in het bereik van hun slaapzak. Alle anderen zullen een slaapzak moeten kiezen voor die nachttemperaturen die ze verwachten en evt. maatregelen moeten nemen (lakenzak, VBL, kleding, openritsen) als ze aan de rand van het bereik van de gekozen slaapzak komen.

Maar goed, Mario heeft nog niet duidelijk aangegeven wat zijn budget is, wat het bereik is waarin de slaapzak inzetbaar zou moeten zijn en of hij normaal/kouwelijk/warmbloedig slaapt. Dus een advies is daardoor niet echt te geven.
Daar heb je helemaal gelijk in Leon; ik bedoelde met bereik ook de opgegeven comforttemperatuur en extreemtemperatuur. Had ik duidelijker kunnen omschrijven. Wat mezelf betreft kijk ik vooral naar deze waarden. Zo heb ik een slaapzak die tot rond het vriespunt werkt, een die geschikt is tot ongeveer -15 C en eentje waar het bij -40 C nog aangenaam in is. Bij temperaturen boven de 10 C heb ik geen slaapzak nodig en volstaat een lakenzak.

Verder heb ik geprobeerd te kijken naar qua 'bereik' en gewicht vergelijkbare slaapzakken als de nomad die supermario op het oog had, ervan uitgaande dat dat zijn eisen zijn.

Gelukkig heeft hij inmiddels de knoop doorgehakt!

Groet, Dirk
k heb de slaapzak binnen en deze ziet er goed uit. In de zak staat te gebruiken tot max 13 graden. comfort -2 extreem -13. Ik heb er nog even een laken zak bij gekocht.

Mijn vraag is: een donzen slaapzak mag je volgens mij niet oprollen maar moet je beetje bij beetje in de zak proppen ivm de gelijke verdeling van de dons.

Mario
supermario schreef:Mijn vraag is: een donzen slaapzak mag je volgens mij niet oprollen maar moet je beetje bij beetje in de zak proppen ivm de gelijke verdeling van de dons.
Volgens mij is dat geen vraag maar een stelling (waar ik het wel mee eens ben).
supermario schreef: Mijn vraag is: een donzen slaapzak mag je volgens mij niet oprollen maar moet je beetje bij beetje in de zak proppen ivm de gelijke verdeling van de dons.
Vraag?

En?

Ik zie geen enkel reden waarom mensen hun slaapzak (of trekkingtentje) zouden willen opvouwen of oprollen, ook niet als die synthetisch is. Met een juiste compressiezak wordt het resultaat minstens zo compact en dat men minder moeite.

Renaat
Ik ben zo ordentelijk van karakter dat ik het makkelijk vind mijn slaapzak op te rollen en in een compressiezak te stoppen...

Een goede tip voor het bewaren van een slaapzak thuis:
in een 60-70cm kussensloop doen, daarin heeft de slaapzak genoeg ruimte om niet voortdurend platgedrukt te worden, itt het bij de slaapzak geleverde hoesje.
Georg schreef:Ik ben zo ordentelijk van karakter dat ik het makkelijk vind mijn slaapzak op te rollen en in een compressiezak te stoppen...

Een goede tip voor het bewaren van een slaapzak thuis:
in een 60-70cm kussensloop doen, daarin heeft de slaapzak genoeg ruimte om niet voortdurend platgedrukt te worden, itt het bij de slaapzak geleverde hoesje.
Ik zie niet hoe oprollen ordentelijker is dan proppen?
Bij goede slaapzakken is meestal ook een grote zak meegeleverd voor bewaring (en is de slaapzak daarin ingepakt bij levering, kwestie van de slaapzak niet al om zeep te helpen voordat je ze gekocht hebt).
Lasse

er zat inderdaad een grote zak bij om de slaapzak in te bewaren.

( Heb ik dus toch een goede slaapzak gekocht :wink:)

Ik ga maandag lekker een paar dagen fietsen over de veluwe

Mario