door
EnriceV » vr 17 mei, 2013 09:10
Geen probleem met pro/contra windmolens zijn vanuit energetisch oogpunt, maar de "Daily mail" als referentie is wel vragen om verwarring.
Over het "Daily Mail"-bericht:
-Allereerst is het zo dat permanente magneten in allerlei toestellen terug te vinden zijn (volgens mij inderdaad ook in een naafdynamo) en dat het feit dat de Chinese producent allerlei regels aan zijn laars lapt, niet wil zeggen dat dat ook moet, het is wel ongetwijfeld winstgevender. Sowieso denk ik dat iedereen akkoord is dat zulke producenten moeten worden gedwongen om strikte regels in acht te nemen, ook al geeft dat een prijsstijging.
- Zoals
hier (ok, ook niet volledig wetenschappelijk te lezen, is een generator met permanente magneten, slechts één van de vele opties. Voor zover ik weet worden in onze contreien hoofdzakelijk kooirotor generatoren gebruikt omdat een koppeling met het net praktisch altijd mogelijk is, en het hoger rendement dat andere types kunnen geven bij ons windpatroon niet opwegen tegen de lagere kostprijs en de hoge betrouwbaarheid.
De opbrengst van windmolens is overigens vrij duidelijk: in tegenstelling tot bv zonnepanelen degenereren de materialen in een windmolen nauwelijks: tandwielkast, gondel en motor zijn allemaal vrijwel volledig uit hersmeltbaar metaal gemaakt. Uiteraard gaat er door slijtage een deel van het materiaal verloren, maar dat is slechts een fractie. Op lange termijn is de grondstofkost dus relatief laag, de slijtage kost is gelijkaardig aan die van andere generatoren met uitzondering van de tandwielkast die een pak groter en moeilijker te maken is. Ook daar dus geen exorbitante kosten. De opbrengst is afhankelijk van de locatie, maar aan de unif hebben we indertijd de berekening moeten maken en voor off-shore molens is die in onze contreien altijd positief (op 20 jaar) en haal je de grootste opbrengst met de grotere turbines, op het land zijn enkele kleine installaties op relatief hoge masten efficiënt. (België) Vooral omdat de windsnelheden sterker fluctueren en dat je met grotere rotors door teveel luchtlagen gaat waardoor de totale efficientie daalt. Grote rotors zijn dus vooral interessant in gebieden waar de luchtstroom praktisch uniform is in de hoogte.