Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TU Delft onderzoek: e-bike ongelukken Concepten op pagina 3 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

TU Delft onderzoek: e-bike ongelukken Concepten op pagina 3

125 berichten
Allereerst bedankt voor de vele lovende woorden over ouderen op elektrisch ondersteunde fietsen. Ook over generaliserende feiten van heropstappers. Ik ben 65 plusser en heropstapper.

De mening dat ouderen niet kunnen omgaan met snelheid deel ik niet. Ik rij sinds een paar jaar geen motorfiets meer, maar heb nog voldoende kennis en ervaring om morgen weer op te stappen.

Ook over snelheden van heropstappers. Ik rij zonder trapondersteuning bij redelijk weer gemiddeld boven de 21 km/h. met een maximum van tegen de 40 km/h. Een dagrit van 200 km in 10 uur netto rijden is geen probleem.

Ik fiets veel in midden Nederland en haal regelmatig fietsers met trapondersteuning in. Ook op de Veluwe, Posbank, Holterberg, Grebbeberg en Amerongse Berg. Allemaal keurige weggebruikers die vlot rijdend de fiets met trapondersteuning prima onder controle hebben.

Waar het soms wat kan haperen is het stoppen, het afstappen en rijden met geringe snelheid bij obstakels of manoeuvreren . Komt waarschijnlijk door het hoge gewicht van de fiets, de naafmotor in het voorwiel en de hoog geplaatste accu's op de bagagedrager.

Of een nieuwe koplamp daar verbetering in kan brengen betwijfel ik.

Piet.
Uitzonderingen zijn statistisch irrelevant.

.tsooJ
Alien schreef:Uitzonderingen zijn statistisch irrelevant.

.tsooJ
Dat is me bekend. Maar mijn waarnemingen en ervaringen met de vele fietsers met trapondersteuning in het verkeer zijn geen uitzonderingen. Midden Nederland is een geliefd gebied voor fietsers met trapondersteuning en ik wordt eerder verrast door een grote groep wielrenners, dan door gewone fietsers en zelden of nooit door 65 plussers op een elektrische fiets.

Piet.
Met de gevaarlijke kant van elektrische fietsen ben ik tot nog toe niet geconfronteerd, wel met het tegenovergestelde. Sommige mensen hebben de vreemde gewoonte om als ze ingehaald worden, of als er op een smal fietspad een tegenligger aan komt, op te houden met trappen. Vaak rijden ze dan al niet echt vlot en gaan ze doordat ze nog langzamer gaan rijden meer slingeren om het evenwicht te bewaren waardoor de kans op een botsing alleen maar toeneemt. Dankzij de elektrische ondersteuning hebben en houden ze nu meer vaart zodat ze stabieler zijn.
Het enige gevaar dat ik nu ondervind is dat mijn ego af en toe een deuk krijgt als ik in een klimmetje voorbij gekacheld wordt door zo'n opgevoerde Gazelle. :evil:
Robertjan schreef:Maar wat is dan "normaal"? RWS heeft onderzocht dat de gemiddelde snelheid van fietsers met elektrische ondersteuning ca. 18km/u is. Als dat mijn gemiddelde fietssnelheid is dan fiets ik ofwel niet op het vlakke, ofwel met wind-tegen, ofwel moet ik me schamen. Ben benieuwd naar de onderbouwing.
Ga jij maar eens ritjes woon-werkverkeer doen in een drukke stad, met veel stoplichten, drukke rotondes, fietspaden met veel mede-fietsers. En dat alles dan op een 'gewone' stadsfiets, met moeizame antilekbanden. Kijken of je dan de 18km/h gemiddeld haalt. Ik denk dat het je tegen zal vallen...

Ik rijd zelf ook voor woon-werkverkeer in zulke situaties. Ik heb dan wel een 'snelle' stadsfiets (licht gebouwd, 9 versnellingen, 'snelle' bandjes, sportieve zit, enz.), maar ik denk niet dat ik gemiddeld veel sneller dan 20km/h ga. En die 20km/h haal ik dan alleen nog doordat ik 's middags op weg naar huis mooi door kan fietsen. Want dan heb ik geen 'last' van studenten (die zijn dan allemaal al lang weer thuis denk ik ;) ), terwijl ik ze 's ochtends bij bosjes voorbij moet fietsen, richting de campus van de UT (en het AOC in mindere mate). Toch haal ik wel snelheden van boven de 25km/h. Met een beetje wind mee nog wel wat harder (en laatst bij flink wind mee zelfs ruim boven de 30km/h). Maar van korte stukjes hard fietsen gaat je gemiddelde snelheid niet veel omhoog. Dus die blijft ook mij steken op slechts zo'n 20km/h. Dat is nog langzamer dan ik gemiddeld op m'n mountainbike door het bos rijd...
Dank je. Je bevestigt mijn standpunt: ik denk dat bestuurders van elektrische fietsen helemaal niet 'harder' rijden dan "normaal". Mede daarom denk ik dat de opdracht die deze student op zich heeft genomen, flink tegen kan vallen omdat het bij de essentie al mis gaat.
Robertjan schreef:Dank je. Je bevestigt mijn standpunt: ik denk dat bestuurders van elektrische fietsen helemaal niet 'harder' rijden dan "normaal". Mede daarom denk ik dat de opdracht die deze student op zich heeft genomen, flink tegen kan vallen omdat het bij de essentie al mis gaat.
Ik denk dat veel mensen op een elektrische fiets wel degelijk harder rijden dan 'normaal', omdat ze 'normaal' slechts iets van 13km/h (of zoiets) gemiddeld rijden. Dan is 18km/h gemiddeld nogal een flink stuk harder dan ze gewend waren. Ook de topsnelheid zal een stuk hoger liggen vermoedelijk...
Zet er 3 ledjes op. Groen voor 10-15, oranje voor 15-20, en rood voor meer. Ouderen krijgen zo een waarschuwing dat ze te hard gaan.
DeFietsreiziger schreef:Zet er 3 ledjes op. Groen voor 10-15, oranje voor 15-20, en rood voor meer. Ouderen krijgen zo een waarschuwing dat ze te hard gaan.
Ik snap hier weinig van. Als oudere gaat boven 20 km/h mijn fiets in het "rood" en ik blijf in het "groen" fietsen. Waarschuwingslampjes op een koplicht leiden alleen maar af. Er zit op de meeste elektrisch ondersteunde fietsen een snelheidsmeter etc.

Stop met die ongefundeerde theorieën over ouderen.

Piet.
@Piet. Snelheidsmeter zie je niet in het donker. De meeste ongelukken gebeuren met ouderen.
Er zijn te weinig cijfers bekend om een gefundeerd oordeel te geven over de relatie ouderen op een fiets met trapondersteuning i.c.m. de gereden snelheid. Eenzijdige valpartijen op fietsen met trapondersteuning i.c.m. snelheid worden niet geregistreerd.

Bij eenzijdige ongevallen met dood of zwaar letsel is vaak wel een registratie, maar daarbij geen gereden snelheid. Ook zijn er geen ongevalscijfers bekend over fietsende ouderen met en zonder trapondersteuning. Alleen fietsers in het algemeen en naar leeftijdsgroep.

http://www.swov.nl/NL/Research/cijfers/ ... allen.html

http://www.swov.nl/NL/Research/cijfers/ ... egraad.htm

Ik heb ook geen ouderen op de fiets met trapondersteuning waargenomen die zich in het verkeer onverantwoord snel gedroegen i.c.m. hun leeftijd. Het blijven fietsen met trapondersteuning. En de snelheidsmeter is bij duisternis ook afleesbaar.

Piet.
Het was in het journaal geloof ik. Maar als er geen cijfers over zijn dan hoef je dat niet te geloven. Is die kilometerteller van jouw continue verlicht?
Ik denk niet dat er significant verschil is tussen elektrische en conventionele fietsers, waar het op het veroorzaken van ongevallen aankomt. Ik zou weleens wat gedegen onderzoek willen zien voor daar uitspraken over gedaan worden.

En dan nog, zou er eerst eens naar de oorzaken van ongevallen moeten worden gekeken, voordat met technische "oplossingen" wordt gesmeten naar problemen die me eerder lijken te stammen vanuit gedrag.

.tsooJ
De meeste elektrische ondersteunde fietsen hebben een aan/uit stand voor displayverlichting. De batterij reserve is ook bij nacht af te lezen. De verlichting op elektrisch ondersteunde fietsen is veel beter en veiliger dan op menig fiets zonder ondersteuning.

Het ongevalsrisico's bij fietsers is een grove schatting. Er wordt uitgegaan van de gemiddeld gereden snelheden van fietsers met en zonder trapondersteuning, van snorfietsers en bromfietsers. Maar niet naar leeftijd van de bestuurders i.c.m. snelheid.
In de grafiek wordt de fietser met trapondersteuning ingeschaald tussen de fietser en de snorfietser, omdat bij een hogere gemiddelde snelheid het ongevalsrisico toe neemt. Maar alle cijfers over ongevallen over fietsers met trapondersteuning berusten op schatting, inschaling en aanname. Meegewogen werden interviews met deskundigen op basis van?

Voor leesvoer:http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/201 ... id-PDF.pdf

Piet.
Overigens ben ik van mening dat e-bikes in sommige gevallen als snorfiets of zelfs bromfiets geclassificeerd zouden moeten worden, met alle bijkomende gevolgen: kentekens, snelheidslimieten, ontzegging van de toegang tot sommige wegen, eventueel helmplicht, etc.

.tsooJ
Ben het niet met je eens. Lijkt me niet nodig. Wat zou het voordeel worden als ze met een helm op en hier en daar op de rijbaan moeten fietsen.

We komen allemaal aan de beurt, trapondersteuning is toch wel lekker. Ook ik. :lol:
Het enige verschil dat ik merk tussen ouderen/jongeren op de fiets is dat als je ze wilt inhalen en je fietsbel gebruikt veel ouderen omkijken (en hun fiets een zwaai naar links maakt) terwijl jongeren die gewoonte niet of nauwelijks hebben. Oh, en ouderen vinden het niet nodig om al fietsend hun facebook pagina bij te werken op hun mobieltje :twisted:

Ik ben sceptisch of je op het vlak van verlichting de veiligheid van (elektrische) fietsen kunt vergroten. Desalniettemin drie ideeen:
  1. licht standaard laten branden (ook overdag)
  2. iets in de koplamp inbouwen zodat'ie niet te hoog kan worden afgesteld
  3. achterlicht dat als remlicht fungeert als deze detecteert dat er geremd wordt
Motoren hebben standaard licht aan en bij auto's wordt het aangeraden om ook overdag de lampen aan te doen om beter zichtbaar te zijn. Als dit echt effect heeft (kan Renaat vast wel onderzoek over vinden) dan lijkt het niet zo gek dit door te trekken naar fietsen. En bij elektrische fietsen heb je al een enorme accu liggen...

Met de opkomst van LED lampen die enorme hoeveelheden lumens uitspugen is het voor een tegenligger zwaar irritant (of zelfs gevaarlijk) als de koplamp teveel omhoog staat. Leuke technische uitdaging: een koplamp die weet dat'ie niet goed is afgesteld en daarom maar 1/4 van z'n normale output geeft (of een rood LEDje laat knipperen, of een misthoorn aanzet, de trapondersteuning uitschakeld, verzin het maar).

Of een remlicht echt nuttig is weet niet om eerlijk te zijn niet, maar het lijkt me wel cool :)
multiwgb schreef:Ben het niet met je eens. Lijkt me niet nodig. Wat zou het voordeel worden als ze met een helm op en hier en daar op de rijbaan moeten fietsen.
Een brom-/snorfiets is nog altijd (officieel) een "fiets met hulpmotor". Of die hulpmotor elektrisch is, maakt geen bal uit. En het kan net het beetje mentaliteitsverandering teweegbrengen dat in dit geval wellicht nodig is: je bent niet aan het fietsen, maar je bestuurt een gemotoriseerd voertuig.

Ik heb overigens niet gezegd dat álle e-bikes als snor- of bromfietsen zouden moeten gekwalificeerd, maar ik vind zeker dat er naar normering gekeken moet worden. Nu lijkt het welhaast of het een maas in de wet is: als een elektrische brommer maar voldoende op een fiets lijkt, hoef je je niet aan de brommerr-regels te houden. Ja, ammehoela, zeg.
We komen allemaal aan de beurt, trapondersteuning is toch wel lekker.
Veel jongeren vinden een scooter wel een stuk lekkerder dan een fiets. Maar dat maakt een scooter nog geen fiets.

.tsooJ

Hm. Sinds 1966 niet meer officieel een "rijwiel met hulpmotor". Damn, I'm old. :lol:
Meer regels in een tijd waarin vaak over minder regels wordt gesproken. Bovendien is fietsverlichting als inrichtingseis in Nederland wettelijk niet gesteld. Alleen de fietser is verplicht bij nacht en bij dag wanneer het zicht ernstig wordt belemmerd verlichting te voeren. Aan die verlichting zijn nauwelijks eisen gesteld. Een klein LED lampje voor en achter op de kleding is ruim voldoende voor een tweewieler. Ook met trapondersteuning.

Enorme hoeveelheden licht is nadelig voor de verkeersveiligheid. Het moet geen wedloop worden, anders delven degenen met het minste licht het onderspit.

In Belgie schijnt de energie goedkoper te zijn. Daar is t.o.v. van Nederland een overdaad aan straatverlichting op diverse wegen. Of dat veiliger is betwijfel ik. Goed voor het leefmilieu zeker niet.

Ik kan geen idee verzinnen om door aanpassing van "bijzondere" verlichting het fietsen met trapondersteuning veiliger te maken.

Piet.