Sinds kort is de ondergrens aangepast :alime schreef: Valt niet onder de Rohloff garantie maar tot op heden nergens last van gehad. Ach ... en naar beneden ga je vanzelf.
Rob W
"Smallest permissible sprocket ratios
The primary sprocket ratio used with the Rohloff SPEEDHUB 500/14 (e.g. 42:16) converts the slow rotational speed at the crank into a fast rotational speed at the rear sprocket and reduces the input torque for the Rohloff SPEEDHUB 500/14 in the same proportion. To prevent overstraining the hub, a minimum factor of 2.10 must be used. This minimum factor equates to a primary transmission ratio of:- 36:17, 34:16, 32:15 and 28:13. These SPEEDHUB 500/14 ratios resemble a derailleur transmission of 20:34.
Larger chainrings can be used without exceptions.
Attention!
If mounted on a tandem or if the rider weighs over 100kg, the minimum factor of 2.50 must not be undercut. This equates to primary transmission ratios of:- 32:13, 38:15, 40:16 and 42:17.
Again, larger chainrings can be used without exceptions." Bron
Volgende reis ga ik ook voor 38/17 of 36/16 (ook prima voor thuis trouwens, ik kom toch niet boven 30km/h)
Surly hebben een mooi rvs 36tx104 kettingblad die niet te duur is en heel lang mee zou moeten, ik ben klaar me de duur alu rotzooi. http://surlybikes.com/parts/stainless_steel_chainrings