Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Compact of Triple op racefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Compact of Triple op racefiets

bergbeklimmer schreef: Of heel veel beenspieren kweken en een bereconditie opbouwen :wink:
Die bereconditie voor de zomer opbouwen zit er jammer genoeg niet in, kost flink veel tijd km's wegtrappen en tijd is nu net wat ik een beetje mis.
Wim schreef:Inderdaad. Jopie: verbouwen kost sloten geld en levert weinig op. 10 speed levert niets op behalve een lege beurs. Als je voortandwielen ook versleten zijn, ga dan voor 48-33. Bij de cassette moet je beslissen of je denkt dat je er met 30t wel komt of dat je meer nodig hebt. Als 30t genoeg is, dan kost het eigenlijk niets behalve de nieuwe cassette die je toch al moest hebben. Heb je meer nodig (34t of zelfs 36t), dan kost het je alleen een 9 speed mtb derailleur van een paar tientjes. Dat is heel veel minder dan een ombouw aan de voorkant. En met alle respect: die Sora achterderailleur is weliswaar een interessante vooruitblik op Shimano's plannen voor de toekomst nu 10 speed road en mtb niet meer compatibel zijn, maar op dit moment biedt die niets meer dan wat een 9 speed mtb achterderailleur ook kan en dan beter (want tot 34 of zelfs 36t). Mensen hou het simpel, en doe het zoveel mogelijk met de fiets die je hebt.
Wim
Wim, er is niets versleten aan m'n fiets. Tis alleen dat ik er deze zomer mee naar NL wil en weer terug (via Noorwegen helemaal omhoog). Maar dan wel met hele knieen en een goed humeur want ik heb een ontzettende hekel aan een fiets duwen.
En ik denk dat ik de smaak te pakken heb van het racen (ja jammer voor m'n vakantiepaard, die is nu werkeloos) dus er zullen wel meer tochtjes gaan volgen. Dus een goede investering kan geen kwaad.
Maar ik kan ook een keer naar de Noorse bergen rijden (met auto en fiets achterin) en eens een proefritje maken. Kijken wat ik kan.

En wat een zeer uiteenlopende prijzen. Ombouw tot een triple zou 200€ maar ook 2000€ kunnen kosten.

Bedankt weer!
Daarom: 9 speed deore shadow derailleur, 9 speed deore 12-36t casette, 9 speed ketting en je bent klaar < €100.
Matthie9000 schreef:Daarom: 9 speed deore shadow derailleur, 9 speed deore 12-36t casette, 9 speed ketting en je bent klaar < €100.
Het zoeken in een groter achtertandwiel lijkt inderdaad het meest voor de hand te liggen.

Als de vraag is: is het noodzakelijk een kleiner verzet te hebben? Dan is het antwoord gewoon: nee. Ik heb eens de hele Apenijnen van zuid naar noord gefietst met als kleinste verzet 42x23. Het punt daarvan is dat je soms precies voelt waar de pezen in je benen lopen. Een kleinere versnelling is minder belastend voor je benen, maar je wordt er ook niet sterker van. De meeste klimmen hebben een beperkte steilheid, en op die stukken waar het steiler is trap je gewoon wat harder: krijg je sterke benen van!

De hele reden waarom op een site als salite de stukken steiler dan 10% in rood aangegeven worden, is dat ze met grotere verzetten gereden worden. Als je mountainbike versnellingen hebt schakel je gewoon terug en voel je er niets van. Alleen heb je met mountainbike versnellingen weer het nadeel in de afdaling.

Wat meteen weer een ander punt naar voren brengt: als je alleen fietst en je anderen dus niet bij hoeft te houden/er af wil rijden, dan maakt het dus ook wat minder uit als het allemaal wat minder optimaal is.
Sorry hoor maar wat is dat een onzin verhaal over de 42*23.

Je trapt je knieën volledig aan gort op een steile helling. Zelfs profs rijden kleiner. Wij, als goedbedoelde liefhebbers met minder talent hebben echt heel veel baat bij een klein verzet.
Ik heb mijn racefiets omgebouwd van double naar triple. Shimano 105 (MY 2011). Ik kwam in Spanje en Ardennen om mijn racer goed boven, maar ik wil graag wat reserve hebben. Mijn fietsenmaker had een tweedehands 105-triple liggen, in de juiste cranklengte, en daar begon het mee. Ik had mijn huiswerk echter niet goed gedaan en dácht dat de linker shifter ook geschikt was voor een triple. Niet dus... maar met een goede verkoop van de double shifter, én een meewerkende fietsenmaker die me flinke korting geeft, vielen de uiteindelijke kosten nog wel mee.

Ik had al een lange kooi achterderailleur, en dus ook al een bergcassette, maar de voorderailleur moest óók aangepast. Die waren gelukkig óók niet zo duur. Al met al was ik ergens rond de 300 euro klaar. Als mijn fiets ouder was geweest (nu twee jaar) had ik het niet gedaan. Ik ben van plan om nog een aantal jaar met deze fiets te doen, nu is het een mooie allroundfiets.

Voor mij een prima upgrade. Mij is echter niet duidelijk of jij nu op je racefiets met (zware) bepakking wil rijden? Ik weet ook niet waar ik de heuvels/bergen die jij tegenkomt mee moet vergelijken... maar voor alles méér dan Ardennen, met bepakking, durf ik je rustig een ombouw aan te bevelen, al was het alleen maar voor je gemoedsrust. Laat de zelfaangewezen puristen maar blaten. Als ze echt zo principieel zijn, jagen ze hun fixie over de Alpencols heen.

Een overweging kán zijn, om, als je dit vaker van plan bent, naar een interessante inruil te gaan kijken... huidige fiets inruilen voor één met een triple?
Travelmaster schreef:Als ze echt zo principieel zijn, jagen ze hun fixie over de Alpencols heen.
Als je zoekt in de historie van de TdF, kom je prachtige foto's tegen met volgauto's behangen met fietsen: op de kettingkast (!) staat de tandwielverhouding gekalkt. Voor de bult werd gewisseld.

In een interview met een knecht van Coppi oid kwam ik ooit een veelzeggend antwoord tegen
Q: Wat voor verzet reed Coppi?
A: 46-23............ En we moesten de #@$%^&* alle cols omhoog duwen!

:D
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef:Als ze echt zo principieel zijn, jagen ze hun fixie over de Alpencols heen.
Als je zoekt in de historie van de TdF, kom je prachtige foto's tegen met volgauto's behangen met fietsen: op de kettingkast (!) staat de tandwielverhouding gekalkt. Voor de bult werd gewisseld.

In een interview met een knecht van Coppi oid kwam ik ooit een veelzeggend antwoord tegen
Q: Wat voor verzet reed Coppi?
A: 46-23............ En we moesten de #@$%^&* alle cols omhoog duwen!

:D
Dat bedoel ik maar :shock: :P !
Een ander voordeel van een triple is dat je met een wat minder brede cassette zou kunnen rijden. Met een triple heb je drie afgebakende verzettenbereiken: normaalgesproken rijd je op het middenblad. Ga je heuveltop, of heb je echt keiharde tegenwind, dan rijd je op het binnenblad. En bij afdalen of dikke meewind gooi je 'm op de grote plaat. Maar in de regel hoef je alleen met je achterderrailleur te schakelen.

.tsooJ
bergbeklimmer schreef:Sorry hoor maar wat is dat een onzin verhaal over de 42*23.

Je trapt je knieën volledig aan gort op een steile helling. Zelfs profs rijden kleiner. Wij, als goedbedoelde liefhebbers met minder talent hebben echt heel veel baat bij een klein verzet.
Vroeger (ik wordt oud!) was het juist stoer om met een groot verzet te rijden. Ook de profs deden dat destijds.

En je knieën aan gort rijden met fietsen op een steile helling? Alle mensen die ik ken met knieën aan gort hebben dat aan andere sporten overgehouden, met voetbal op nummer 1.
Van de dokter krijgen ze dan regelmatig het advies om een sport te gaan doen die de knieën minder belast, zoals fietsen.

Ikzelf rijdt tegenwoordig ook met een triple, en dat is inderdaad relaxter. Maar het is niet slecht om regelmatig ook eens met groot verzet te rijden, berg op of tegen de wind in.
Anderzijds kun je met een klein verzet met de wind mee rijden om op souplesse te trainen.
Yopie schreef:En ik neem bagage mee.
Over deze opmerking had ik even heen gelezen.
Waarom ga je dan op een racefiets? En waar laat je die bagage dan? Rugzak? Bob? Hoeveel kilogram bagage is het?

Voor mijzelf is de racefiets om lekker snel zonder extra gewicht te fietsen. Om bagage te vervoeren pak ik de mountainbike.
Conclusie uit bovenstaande reacties: het is relatief lastig en/of duur om er een triple van te maken en zeer de vraag of je er wat mee opschiet.
Misschien een idee om eens goed naar je geplande route te kijken en je af te vragen of je überhaupt meer nodig hebt. Als je nu 'probleemloos' hellingen van pakweg 8% rijdt, dan lukt dat in Noorwegen waarschijnlijk ook als ze iets langer zijn. Tegen de tijd dat je daar bent ben je natuurlijk redelijk in conditie en dan lukt het met je huidige verzet ook nog op een procentje meer.
En voor NL en DK lijkt me 50/11 al heel aardig, ook wind mee. Gewoon het beentempo wat omhoog, went vrij snel.
wimmo17 schreef:Conclusie uit bovenstaande reacties: het is relatief lastig en/of duur om er een triple van te maken en zeer de vraag of je er wat mee opschiet.
Misschien een idee om eens goed naar je geplande route te kijken en je af te vragen of je überhaupt meer nodig hebt. Als je nu 'probleemloos' hellingen van pakweg 8% rijdt, dan lukt dat in Noorwegen waarschijnlijk ook als ze iets langer zijn. Tegen de tijd dat je daar bent ben je natuurlijk redelijk in conditie en dan lukt het met je huidige verzet ook nog op een procentje meer.
En voor NL en DK lijkt me 50/11 al heel aardig, ook wind mee. Gewoon het beentempo wat omhoog, went vrij snel.
Je had moeten schrijven "míjn conclusie uit bovenstaande reacties...". :twisted:

Maar als Yopie bij een nieuwe fiets de keuze kan maken tussen een compact en triple, is de keuze voor die €100,- extra gauw gemaakt...:)!
wimmo17 schreef: En voor NL en DK lijkt me 50/11 al heel aardig, ook wind mee. Gewoon het beentempo wat omhoog, went vrij snel.
Niet vergeten na een uurtje de UCI te bellen, of ze het uurrecord even op je naam willen zetten!
Veel reacties weer, bedankt!

En ik denk dat het een triple gaat worden. 50-39-30
Samen met een andere cassette moet dat ook een mooiere kettinglijn geven, nu zit ik altijd te klooien.
Zal circa 100€ meer worden maar dan heb ik wel een fiets die echt geschikt is voor berg/heuvel/vlak, nu alleen nog ff het lichaam geschikt maken.
En het juiste setje bij elkaar zoeken, want straks doe ik het fout en staat m'n fiets in onderdelen te wachten.

En m'n fiets inruilen vind ik jammer, heb hem pas vorige zomer aangeschaft en ben er juist zo blij mee.
wimmo17 schreef:Misschien een idee om eens goed naar je geplande route te kijken en je af te vragen of je überhaupt meer nodig hebt. Als je nu 'probleemloos' hellingen van pakweg 8% rijdt, dan lukt dat in Noorwegen waarschijnlijk ook als ze iets langer zijn. Tegen de tijd dat je daar bent ben je natuurlijk redelijk in conditie en dan lukt het met je huidige verzet ook nog op een procentje meer.
Tegen de tijd dat ik er ben zijn circa 2 dagen, dus moet helaas nu al dikke kuiten hebben!
Peter_K schreef:
Yopie schreef:En ik neem bagage mee.
Over deze opmerking had ik even heen gelezen.
Waarom ga je dan op een racefiets? En waar laat je die bagage dan? Rugzak? Bob? Hoeveel kilogram bagage is het?

Voor mijzelf is de racefiets om lekker snel zonder extra gewicht te fietsen. Om bagage te vervoeren pak ik de mountainbike.
Ja, ik wil ultralight bepakt op reis: drybag aan het stuur, drybag onder zadel, frametasje, camelbak, tentstokken aan het frame, slaapmatje in bidonhouder en trappen maar!
Weet nog niet hoeveel kg het gaat worden, maar zeker onder de 10kg. Ben zelf niet zo zwaar, 60kg dus zal zo wel gaan.
En waarom? Heb geen zin meer in mn vakantiefiets, gaat me nu veel te langzaam. En ik ga alleen dus kan helemaal zelf bepalen hoe fanatiek ik wil trappen, en dan is een racer volgens mij ideaal.
Op de mtb maak ik hier in het bos kleine tochtjes, af en toe een lang weekend naar het Zweedse gebergte en vooral gebruik ik hem voor het winterfietsen. Maar om daar mee meer dan 5000km te gaan trappen? Nee, dat is niets.

En het is ook een nieuwe uitdaging, daar blijf je jong door!
Yopie schreef:Veel reacties weer, bedankt!

En ik denk dat het een triple gaat worden. 50-39-30
Samen met een andere cassette moet dat ook een mooiere kettinglijn geven, nu zit ik altijd te klooien.
Zal circa 100€ meer worden maar dan heb ik wel een fiets die echt geschikt is voor berg/heuvel/vlak, nu alleen nog ff het lichaam geschikt maken.
En het juiste setje bij elkaar zoeken, want straks doe ik het fout en staat m'n fiets in onderdelen te wachten.

En m'n fiets inruilen vind ik jammer, heb hem pas vorige zomer aangeschaft en ben er juist zo blij mee.
wimmo17 schreef:Misschien een idee om eens goed naar je geplande route te kijken en je af te vragen of je überhaupt meer nodig hebt. Als je nu 'probleemloos' hellingen van pakweg 8% rijdt, dan lukt dat in Noorwegen waarschijnlijk ook als ze iets langer zijn. Tegen de tijd dat je daar bent ben je natuurlijk redelijk in conditie en dan lukt het met je huidige verzet ook nog op een procentje meer.
Tegen de tijd dat ik er ben zijn circa 2 dagen, dus moet helaas nu al dikke kuiten hebben!
Peter_K schreef:
Yopie schreef:En ik neem bagage mee.
Over deze opmerking had ik even heen gelezen.
Waarom ga je dan op een racefiets? En waar laat je die bagage dan? Rugzak? Bob? Hoeveel kilogram bagage is het?

Voor mijzelf is de racefiets om lekker snel zonder extra gewicht te fietsen. Om bagage te vervoeren pak ik de mountainbike.
Ja, ik wil ultralight bepakt op reis: drybag aan het stuur, drybag onder zadel, frametasje, camelbak, tentstokken aan het frame, slaapmatje in bidonhouder en trappen maar!
Weet nog niet hoeveel kg het gaat worden, maar zeker onder de 10kg. Ben zelf niet zo zwaar, 60kg dus zal zo wel gaan.
En waarom? Heb geen zin meer in mn vakantiefiets, gaat me nu veel te langzaam. En ik ga alleen dus kan helemaal zelf bepalen hoe fanatiek ik wil trappen, en dan is een racer volgens mij ideaal.
Op de mtb maak ik hier in het bos kleine tochtjes, af en toe een lang weekend naar het Zweedse gebergte en vooral gebruik ik hem voor het winterfietsen. Maar om daar mee meer dan 5000km te gaan trappen? Nee, dat is niets.

En het is ook een nieuwe uitdaging, daar blijf je jong door!
Nou, go for it, je zult er geen spijt van krijgen! En als je het zelf gaat doen: graag foto's van de ombouw:)!
Yopie schreef:
En ik denk dat het een triple gaat worden. 50-39-30 !

Er zijn ook triples op een kleinere steekcirkel, bv 110mm. Omdat je vast zit aan beperkte sprongen (anders loopt een moderne voorderailleur aan) kun je alle bladen nog een betje laten zakken, bv 48-36-24. De 48 is een stuk bruikbaarder dan de 50, de 24 maakt heel veel uit (kan het achter allemaal wat ichter bij elkaar blijven) en de 36 gaat nog net voor dagelijks gebruik
Zeg /Marten heb jij niet toevallig een nette 24-36-48 triple op vierkantas liggen ;-)
Travelmaster schreef:Nou, go for it, je zult er geen spijt van krijgen! En als je het zelf gaat doen: graag foto's van de ombouw:)!
Thanks! En ja, ik ga het zelf doen maar foto's zal denk ik niet gaan. Moet dan nl eerst een camera kopen en dat gaat moeilijk met m'n nieuwe racefietsliefde, die eet nu al het geld op. Voor mij wordt dat weer vele weken goedkope bonensoep en brood met zeeer luchtig beleg eten. :(
Maar ja eigen schuld, had ik maar meteen een fiets met triple moeten kopen. Liet me door de fietsenmaker overtuigen dat elke Zweed een compact heeft, en ja dan kun je als Hollander natuurlijk niet achterblijven.
Het is ook wel erg tegenstrijdig: dan wordt een compact 'een bejaardeverzet' genoemd en dan lees je weer dat een triple niet voor echte mannen is.

Maar gelukkig zijn jullie er! :D
m-gineering schreef:
Yopie schreef: En ik denk dat het een triple gaat worden. 50-39-30 !
Er zijn ook triples op een kleinere steekcirkel, bv 110mm. Omdat je vast zit aan beperkte sprongen (anders loopt een moderne voorderailleur aan) kun je alle bladen nog een betje laten zakken, bv 48-36-24. De 48 is een stuk bruikbaarder dan de 50, de 24 maakt heel veel uit (kan het achter allemaal wat ichter bij elkaar blijven) en de 36 gaat nog net voor dagelijks gebruik
Okee, dan wordt het 48-36-24 :)
maar hoe groter, bv 50 of 52 des te prettiger is het toch op vlakke wegen of bergafwaarts (kan je tenminste nog meer snelheid maken)?

En wat als cassette? 12-36 zoals Matthie voorstelt zie je toch nooit op een racer?

Ja, begin nu een beetje zenuwachtig te worden, straks bestel ik het verkeerde. :shock:
Yopie schreef:
Travelmaster schreef:Nou, go for it, je zult er geen spijt van krijgen! En als je het zelf gaat doen: graag foto's van de ombouw:)!
Thanks! En ja, ik ga het zelf doen maar foto's zal denk ik niet gaan. Moet dan nl eerst een camera kopen en dat gaat moeilijk met m'n nieuwe racefietsliefde, die eet nu al het geld op. Voor mij wordt dat weer vele weken goedkope bonensoep en brood met zeeer luchtig beleg eten. :(
Maar ja eigen schuld, had ik maar meteen een fiets met triple moeten kopen. Liet me door de fietsenmaker overtuigen dat elke Zweed een compact heeft, en ja dan kun je als Hollander natuurlijk niet achterblijven.
Het is ook wel erg tegenstrijdig: dan wordt een compact 'een bejaardeverzet' genoemd en dan lees je weer dat een triple niet voor echte mannen is.

Maar gelukkig zijn jullie er! :D
m-gineering schreef:
Yopie schreef: En ik denk dat het een triple gaat worden. 50-39-30 !
Er zijn ook triples op een kleinere steekcirkel, bv 110mm. Omdat je vast zit aan beperkte sprongen (anders loopt een moderne voorderailleur aan) kun je alle bladen nog een betje laten zakken, bv 48-36-24. De 48 is een stuk bruikbaarder dan de 50, de 24 maakt heel veel uit (kan het achter allemaal wat ichter bij elkaar blijven) en de 36 gaat nog net voor dagelijks gebruik
Okee, dan wordt het 48-36-24 :)
maar hoe groter, bv 50 of 52 des te prettiger is het toch op vlakke wegen of bergafwaarts (kan je tenminste nog meer snelheid maken)?

En wat als cassette? 12-36 zoals Matthie voorstelt zie je toch nooit op een racer?

Ja, begin nu een beetje zenuwachtig te worden, straks bestel ik het verkeerde. :shock:
Maak het jezelf niet te moeilijk: als je echt hard naar beneden gaat heb je niet eens de behoefte om zo hard bij te trappen om nóg harder te gaan. Je rijdt geen wedstrijd toch? Hou het simpel, en doe de cassette achter gewoon met die 28 tandjes. Met de 24 vóór sta je licht zat.
Bij een triple met 24-36-48 bladen vóór zou ik inderdaad voor een 11-28t casette oid gaan (hoef je de achterderailleur niet te vervangen). Die 12-36t casette stelde ik voor als compact casette wanneer je vóór alles laat zoals het is.
Yopie schreef: maar hoe groter, bv 50 of 52 des te prettiger is het toch op vlakke wegen of bergafwaarts (kan je tenminste nog meer snelheid maken)?
Zo'n 52 heb je 10 minuten per dag plezier van. Een wielrenner rijdt ook alleen maar buitenblad in de koers (achter iemand anders) of als het heuvel af gaat. De rest van de dag zul je merken met je bagage dat je de grote plaat alleen maar kunt gebruiken met de kransjes links van het midden. Zo'n scheve ketting loopt niet mooi en slijt.
Je zou natuurijk er voor kunne kiezen de kransjes achter allemaal veel groter te nemen, helaas begint alles (met een klimtandwiel) wat je kunt kopen meestal bij 11 of 12