Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kaart voor België / Vlaanderen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke kaart voor België / Vlaanderen?

Janneke V schreef:Dank allemaal!

door overwerken ben ik hier een poosje niet geweest. Maar nu mijn antwoord.

Ik lees heel veel alle nuttige info. Die sterkste fietskaart klinkt heel interessant.

Zal kijken of die ik zelf kan kopen, Hester. Lijkt me fijner dan heeeeel zuinig op die van een ander te willen zijn. Maar wel veel dank voor je aanbod..

Bert, over die campings: dat weet ik nog niet. Eerst maar eens de vakantieplannen samen met andere mensen rond krijgen.

Janneke
Ha die Janneke,

Ik ben weer thuis en ontdekte in mijn kaartenbak zo'n sterkste kaart van Vlaanderen. Deze kaart is echter zwaar gedateerd:
- knooppunten in de provincies Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant staan er niet op;
- Er staan LF-routes op die zijn opgeheven;
- Bestaande LF-routes zijn op diverse plaatsen gewijzigd;
- In de legenda staat een picogrammetje "camping", maar er staan nergens campings op de kaart.
Zou niet met deze kaart op pad gaan.
Zou de overzichtskaart van Randovélo/Grote Routepaden gebruiken. Deze is net geheel vernieuwd. Hier staan de LF-routes op. Je kunt via LF-routes van Maastricht naar Oostende fietsen. Zie mijn eerdere reactie.
Voor campings: zie het overzicht van de inmiddels geselecteerde fietscampings in Belgie.

Groetjes,

Bert
Op de knooppunten van Vlaanderen was altijd copyright: alleen Vlaamse provincies mochten alleen knooppuntenkaarten uitgeven.
Dat is nu vrij gegeven. De ANWB is er meteen ingedoken en komt nu met twee knooppuntenkaarten van Vlaanderen: een van het westelijk deel en een van het oostelijk deel. 1 : 100.00
Heb je dus nog maar twee kaarten nodig voor héél Vlaanderen.
Zie: http://bit.ly/10kcpky
Kloppen die kaarten ook?
Ik heb vorige week een splinternieuwe ANWB knooppuntenkaart nr. 8 gekocht waar ook een groot deel van Belgisch Limburg op staat en er staan wel een paar grappige dingen op: je hebt twee knooppunten 39 naast elkaar en twee knooppunten 74 naast elkaar. Beiden in de buurt van Waterschei. Gewoon negeren tijdens het fietsen werkte wel, maar het is wel een beetje raar.
Leon
Leon schreef:je hebt twee knooppunten 39 naast elkaar en twee knooppunten 74 naast elkaar.
Dat is raar en verwarrend, maar 'normaal' in Vlaanderen (ik weet een locatie met drie knooppunten 54 en dan bedoel ik niet enkel op de kaart, maar ook in het echt). Vaak heeft het te maken met de uitbreiding van het netwerk of het bijplaatsen van b.v. bruggen.

Renaat
Leon schreef:Kloppen die kaarten ook?
Ik heb vorige week een splinternieuwe ANWB knooppuntenkaart nr. 8 gekocht waar ook een groot deel van Belgisch Limburg op staat en er staan wel een paar grappige dingen op: je hebt twee knooppunten 39 naast elkaar en twee knooppunten 74 naast elkaar. Beiden in de buurt van Waterschei. Gewoon negeren tijdens het fietsen werkte wel, maar het is wel een beetje raar.
Leon
Ha die Leon,

Ik ga binnenkort op pad op zoek naar geschikte campings in de provincies Belgisch Limburg en Antwerpen. Kan ik meteen die kaarten in de praktijk testen.
Zo zijn er nog veel meer hoor, Leon. Kijk maar op http://www.fietsnet.be en zoom in op de Vlaamse omgeving van Maastricht: 65, 402, 68, 85, 69, etc. Allemaal dubbel.
Robertjan schreef:Zo zijn er nog veel meer hoor, Leon. Kijk maar op http://www.fietsnet.be en zoom in op de Vlaamse omgeving van Maastricht: 65, 402, 68, 85, 69, etc. Allemaal dubbel.
Ik stel het op prjis als de weergave op de kaart overeen stemt met die van de werkelijkheid.
Leon
Leon schreef:
Robertjan schreef:Zo zijn er nog veel meer hoor, Leon. Kijk maar op http://www.fietsnet.be en zoom in op de Vlaamse omgeving van Maastricht: 65, 402, 68, 85, 69, etc. Allemaal dubbel.
Ik stel het op prjis als de weergave op de kaart overeen stemt met die van de werkelijkheid.
Leon
Heb je dat aan de ANWB gemeld?
bert sitters schreef:Heb je dat aan de ANWB gemeld?
Nee, dit soort dingen zijn te opvallend om per ongeluk te doen. Ik neem dus aan dat ze hun redenen hebben om het zo te tekenen.
Leon
Leon schreef:
Robertjan schreef:Zo zijn er nog veel meer hoor, Leon. Kijk maar op http://www.fietsnet.be en zoom in op de Vlaamse omgeving van Maastricht: 65, 402, 68, 85, 69, etc. Allemaal dubbel.
Ik stel het op prjis als de weergave op de kaart overeen stemt met die van de werkelijkheid.
Leon
Natuurlijk, maar het hoeft dus helemaal geen fout van de kaart te betreffen. Zo zijn de knooppunt 52 waar ik naar verwees (ik schreef 54, maar het betrof dus 52) dus effectief drie dicht bij elkaar gelegen knooppunten (ontstaan na de aanleg van fietsbruggen waardoor er nieuwe mogelijkheden ontstonden).

In werkelijkheid is er niet zo'n groot probleem, gezien er op de knooppuntenbordjes ook al naar de verder gelegen knooppunten verwezen wordt.
bert sitters schreef: Heb je dat aan de ANWB gemeld?
Waarschijnlijk is het geen fout op de kaart.
Leon schreef:Ik neem dus aan dat ze hun redenen hebben om het zo te tekenen.
Leon
Inderdaad, omdat het ook in werkelijkheid zo is.

Renaat
De tovenaar schreef:GPS kopen? 8)
Ook ik vind dat de aloude papieren landkaart bestaansrecht heeft; je mist op een klein GPS apparaat simpelweg het overzicht, des te belangrijker als je zelf je route improviseert, gps is eigenlijk vnl handig als je een bepaalde route volgt die reeds 'bestaat', m.a.w. door een ander is opgeslagen.

En; een papieren kaart heeft nooit een lege accu...
Leon schreef:Kloppen die kaarten ook?
Ik heb vorige week een splinternieuwe ANWB knooppuntenkaart nr. 8 gekocht waar ook een groot deel van Belgisch Limburg op staat en er staan wel een paar grappige dingen op: je hebt twee knooppunten 39 naast elkaar en twee knooppunten 74 naast elkaar. Beiden in de buurt van Waterschei. Gewoon negeren tijdens het fietsen werkte wel, maar het is wel een beetje raar.
Leon
Ik heb de nieuwe knooppuntenkaart van de ANWB Antwerpen, West- & Oost-Vlaanderen ontvangen. De tweede kaart Vlaams-Brabant, Belgisch-Limburg en Luik is niet op voorraad. Belgisch-Limburg kan ik dus niet op deze kaart bekijken.
Lijkt alleen geschikt om op de knooppunten te fietsen. Wel handig, want in diverse Belgische provincies staan geen overzichtkaarten op de knooppunten. De overige informatie op de kaart wel erg summier ten opzichte van de Nederlandse ANWB-kaarten. De LF-routes in Vlaanderen staan er niet op. Wel de Nederlandse LF-routes, maar de grensoverschrijdende LF's houden op bij de grens.
Weinig andere orientatiepunten dan de knooppunten, zoals kerktorens, molens, zendmasten, windmolens. Verder géén horeca buiten de bebouwde kom, monumenten, fietsreparatie, uitzichtpunten.
Wat ik mis zijn pijltjes op de klimmetjes in de Vlaamse Ardennen en waarom staan er geen campings op aangegeven?
Wil je met deze kaarten gaan fietsen in Vlaanderen, dan heb je overige informatie nodig.

De kaart past uitstekend in een kaartenvenster op de stuurtas
De kwaliteit van het papier moet ik nog testen.
bert sitters schreef:Wil je met deze kaarten gaan fietsen in Vlaanderen, dan heb je overige informatie nodig.
Afgelopen weekend in combi met deze kaarten gefiets met topografische kaarten erbij. Het gaat.
Het papier is ouderwets: papier.
Grootste voordeel is dat je voor weinig geld veel oppervlakte hebt.
Grootste nadeel is dat de versies die je nodig hebt niet in voorraad zijn bij de winkel in de streek waar je de versie van die streek zoekt. ANWB-winkels weten na 100 jaar nog steeds niet dat je in Limburg meer kaarten van Limburg zult verkopen dan kaarten van Zuid-Holland :roll:
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:Wil je met deze kaarten gaan fietsen in Vlaanderen, dan heb je overige informatie nodig.
Afgelopen weekend in combi met deze kaarten gefiets met topografische kaarten erbij. Het gaat.
Het papier is ouderwets: papier.
Grootste voordeel is dat je voor weinig geld veel oppervlakte hebt.
Grootste nadeel is dat de versies die je nodig hebt niet in voorraad zijn bij de winkel in de streek waar je de versie van die streek zoekt. ANWB-winkels weten na 100 jaar nog steeds niet dat je in Limburg meer kaarten van Limburg zult verkopen dan kaarten van Zuid-Holland :roll:
Leon
Ha die León,

Hoe zat het met die twee knooppunten 39? Kon je daaruit komen?
bert sitters schreef:
Leon schreef:
bert sitters schreef:Wil je met deze kaarten gaan fietsen in Vlaanderen, dan heb je overige informatie nodig.
Afgelopen weekend in combi met deze kaarten gefiets met topografische kaarten erbij. Het gaat.
Het papier is ouderwets: papier.
Grootste voordeel is dat je voor weinig geld veel oppervlakte hebt.
Grootste nadeel is dat de versies die je nodig hebt niet in voorraad zijn bij de winkel in de streek waar je de versie van die streek zoekt. ANWB-winkels weten na 100 jaar nog steeds niet dat je in Limburg meer kaarten van Limburg zult verkopen dan kaarten van Zuid-Holland :roll:
Leon
Ha die León,
Hoe zat het met die twee knooppunten 39? Kon je daaruit komen?
Ja ik ben weer thuis... genegeerd. Maar geen idee wat ik gefiets heb daar.
Leon