Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting en achtercass vervangen, trapt bij kracht zetten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ketting en achtercass vervangen, trapt bij kracht zetten

Berghaus schreef:Je kunt ook de hoek van je derailleur verstellen zodat de ketting over meer tanden van de cassette loopt.
Kun je een fotootje bijvoegen zodat mogelijke slijtage te zien is?
Bedoel je de achtercassette? Die is nieuw, dus nog niet versleten.

Hoek verstellen, ik neem aan dat je bedoelt naar voren? dus in de richting van de trapas.

Ik kan eventueel vanavond een foto maken, waarvan zou ik dat moeten doen? Ik wil ook wel meerdere foto's maken.
Hoe zijn de kettingwieltjes (de 2 kleine tandwieltjes in de derailleurkooi, onder de casette)? Puntig, net vervangen, of nog met redelijk vlakke tandjes?
Ik heb ooit geleerd om de lengte van de ketting als volgt te bepalen. Leg de ketting voor en achter om de grootste bladen. Trek de ketting strak, je hebt dan de minimale lengte. Tel hier 1 schakel bij op en je hebt ideale lengte. Een te lange ketting kan ook het overslaan veroorzaken. Vooral omdat je schrijft dat het bij een klein tandwiel gebeurt ( kettingspanning minder).

Een andere wijze van kettinglengte bepalen staat in dit document.

Groet,
Robertjan schreef:Hoe zijn de kettingwieltjes (de 2 kleine tandwieltjes in de derailleurkooi, onder de casette)? Puntig, net vervangen, of nog met redelijk vlakke tandjes?
Ik zit nu niet naast mijn fiets, maar volgens mij zijn die redelijk goed nog, ze zijn twee jaar terug vervangen. Ik heb ze wel geod schoongemaakt, maar dat kan toch ook geen kwaad? Ik zal ze nog wel even eruit halen, goed invetten en terughangen.

Maar slechte wieltjes maakt toch niet dat je gaat doortrappen?
Slechte wieltjes niet direct, sterk versleten wieltjes kunnen daar wél voor zorgen...
m-gineering schreef:Blokkeer het achterwiel, zet spanning op de ketting door op de crank te duwen en kijk naar de ingrijping op het voorblad. Als er licht onder de ketting verschijnt omdat die tegen de tanden omhoog klimt heb je je bevestiging
Heb je dit al geprobeerd? Het klinkt toch echt alsof je voorblad versleten is.

Sjirk
Je zult toch echt aan de slag moeten om vast te stellen waar het overslaat voordat je allerlei oplossingen gaat proberen die wij hier verzinnen zonder een idee te hebben wat jij voor je ziet. Uit ervaring weet ik dat je een overslaande ketting het niet kunt voelen of horen.
Cranck: zoals gezegt streepjes met een stift.
Voorblad idem: streepjes zetten op voorblad en ketting. Een paar meter rijden met een kraak en dan terugdraaien. Als het streepje een of een paar tandjes verschoven is weet je genoeg.
Kransje: idem. Is wel lastig ivm vettigheid. Maar evt spreepjes met een vijl of beitelpunt. (of je de trappers een slag extra draait maakt niet uit, als je evenveel terugdraait moet je op exact dezelfde plek uitkomen.)
Freewheel: dit is lastig omdat het pakketje tandjes graag naar achteren draait, maar als je het voor elkaar krijgt om het pakket tandwielen vóóruit te krijgen t.o.v. de spaken is het niet pluis.
Leon
SjirkM schreef:
m-gineering schreef:Blokkeer het achterwiel, zet spanning op de ketting door op de crank te duwen en kijk naar de ingrijping op het voorblad. Als er licht onder de ketting verschijnt omdat die tegen de tanden omhoog klimt heb je je bevestiging
Heb je dit al geprobeerd? Het klinkt toch echt alsof je voorblad versleten is.

Sjirk
Of de derailleur belazerd afgesteld, of de ketting verkeerd door de derailleurkooi...
m-gineering schreef:
SjirkM schreef:
m-gineering schreef:Blokkeer het achterwiel, zet spanning op de ketting door op de crank te duwen en kijk naar de ingrijping op het voorblad. Als er licht onder de ketting verschijnt omdat die tegen de tanden omhoog klimt heb je je bevestiging
Heb je dit al geprobeerd? Het klinkt toch echt alsof je voorblad versleten is.

Sjirk
Of de derailleur belazerd afgesteld, of de ketting verkeerd door de derailleurkooi...
Ik ben natuurlijk ook maar een relatieve amateur op dit gebied, maar probeer echt alles. Ik heb dit dus geprobeerd, maar voorblad schiet niet door ofzo. Wat wordt precies bedoeld met "licht onder de ketting"? Dat hij meteen op de eerste tand goed moet ingrijpen? Helaas zit ik deze dagen vrij vol qua agenda, maar zal nog wel een keertje ook langs de fietsenmaker gaan, misschien dat die het zo kan zien.
Voor nu heb je er even niets aan, maar voor de toekomst kan het erg leerzaam zijn een fietsreparatiecursus te volgen. Bijvoorbeeld bij de Wereldfietser. In het najaar zijn er weer cursussen, maar de data zijn nog niet bekend. Je kunt je al wel aanmelden om op een lijst met belangstellenden te komen.
Onno71 schreef:... zal nog wel een keertje ook langs de fietsenmaker gaan, misschien dat die het zo kan zien.
Wat een willekeurige fietsenmaker op de hoek gaat zeggen is bij voorbaat bekend: er moet vanalles nieuw op. Als je geluk hebt helpt het.

Dit bedoelen we met licht: http://i161.photobucket.com/albums/t207 ... inring.jpg
Deze is ook versleten: http://2.bp.blogspot.com/_VnrYRGxzbwE/T ... rnRing.jpg
Dit kransje is op zijn eind: http://leonpoels.nl/fietsen/tandjes1.jpg
Onno71 schreef:.. misschien dat die het zo kan zien.
Hij heeft het ook moeten leren:
Afbeelding

Leon
Robertjan schreef:Voor nu heb je er even niets aan, maar voor de toekomst kan het erg leerzaam zijn een fietsreparatiecursus te volgen. Bijvoorbeeld bij de Wereldfietser. In het najaar zijn er weer cursussen, maar de data zijn nog niet bekend. Je kunt je al wel aanmelden om op een lijst met belangstellenden te komen.
Klinkt wel goed zo'n cursus, maar wel een beetje ver weg, ik heb ook relatief kleine kinderen nog dus dan zijn de weekenden altijd een beetje lastig. Ik ga het overwegen...
.
Leon schreef:
Onno71 schreef:... zal nog wel een keertje ook langs de fietsenmaker gaan, misschien dat die het zo kan zien.
Wat een willekeurige fietsenmaker op de hoek gaat zeggen is bij voorbaat bekend: er moet vanalles nieuw op. Als je geluk hebt helpt het.

Dit bedoelen we met licht: http://i161.photobucket.com/albums/t207 ... inring.jpg
Deze is ook versleten: http://2.bp.blogspot.com/_VnrYRGxzbwE/T ... rnRing.jpg
Dit kransje is op zijn eind: http://leonpoels.nl/fietsen/tandjes1.jpg
Leon
De fietsenmaker waar ik naartoe ga schat ik niet zo in, maar daar ben ik natuurlijk ook zelf bij.
OVer het licht: ja, dat ga ik wel herkennen op mijn voorblad, maar zover heen is hij zeker niet hoor...
Ik ga dat bekijken, al ben ik er vrij zeker van dat het probleem achter zit. Als ik mijn gevoel laat antwoorden dan is het dat de cassette niet lekker op de body zit.
ik moet me heel erg schamen, want het ligt dus wel aan het voorblad, heb er tijdens de terugweg zojuist even goed naar gekeken, en slaat daarop over. Wat mij verwarde is dat het nu veel minder doortrapt dan een paar dagen terug toen ik net de ketting en achtercassette had geplaatst. En bij zoiets ga je toch gauw denken dat het aan een nieuw onderdeel ligt. Niet dus...

Morgenavond dus maar even bij de fietsenmaker langs om te kijken wat hij heeft liggen. Ik weet bijvoorbeeld niet of hij voor mijn Alivio crank ook losse bladen heeft of dat ik die moet bestellen.

Bedankt in ieder geval voor alle hulp, waar ik toch zeker wel weer wat van heb geleerd, en mijn trouwe fiets ook niet slechter van wordt.
Een los crankstel is veel goedkoper dan 3 losse bladen.
JaapG schreef:Een los crankstel is veel goedkoper dan 3 losse bladen.
Bij Rose.nl kosten de 32 en de 42 elk 11,18 euro. Met wat geluk is de 22 nog goed, of je kunt hem omdraaien of hij kost 7 euro en 12 cent.

De ketting is in de eerste periode alweer wat ingesleten. Als je lang genioeg doorfietst slaat hij tijdelijk niet meer door. De levensduur van het geheel is daardoor wel weer in het gedrang.

Leon
Alivio crankstel kost bij Rose ongeveer €25, krijg je 3 nieuwe bladen + nieuwe cranks. Kun je nog kiezen welke lengte cranks + welke bladen je wilt. Lijkt mij de beste deal en bespaart je de moeite van het vervangen van de bladen.
Wat wordt precies bedoeld met "licht onder de ketting"?
:idea:

Alivio crankstel kost bij Rose ongeveer €25, krijg je 3 nieuwe bladen + nieuwe cranks.
Moet je je niet gaan afvragen hoelang je erover doet voordat deze versleten zijn..
Zeker niet wanneer je eaa voor ww-verkeer gaat gebruiken :shock:

Daarbij, schaf je eerst een fatsoenlijk blad aan waar je meest op draait. Dan weet je ook genoeg. Maw: niet zo moeilijk doen :wink:
Let bij aanschaf van een nieuw voorblad dat de "oren" van het blad, die stukken waarmee je het blad vastbout, een recht of een rond (eigenlijk hol) einde heeft. Bij mijn Alivio passen de voorbladen met ronde uiteinden niet.

Sjirk