Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mooi routes in Canada gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mooi routes in Canada gezocht

Shane schreef:De route 500 ziet er leuk uit :)

http://www.happyvalley-goosebay.com/hom ... y_2012.pdf
Dat ziet er inderdaad knap briljant uit... en ze houden al rekening met fietsers.
Rond de eeuwwisseling gedaan, maar ik denk dat het nog steeds prachtig en op veel routes autovrij zal zijn: de kettelevalley railway, fietsen over stukken oude spoorweg. Kijk op internet en probeer aan het boekje van Dan Langdon daarover te komen. Daarin staan naast genoemde spoorlijn nog andere oude spoorwegen die fietsend bereden kunnen worden. Wij hebben er een flink deel van de route van Calgary naar Vancouver over gereden. Prachtig, met als toetje Vancouver Island. Wel een bear-bell aan de fiets hangen en de gebruikelijke voorzorgen nemen als je gaat kamperen.
Hallo Shane,

Een paar reacties/ideeën "en vrac" zoals we hier zeggen, gebaseerd op eigen ervaring (ik woon sinds 7 jaar in Canada):
- afhankelijk van de periode, denk eraan dat er in mei/juni/juli heeeeel veeeel muggen zijn in het noorden (zelfs hier in zuidelijk Québec): niet gevaarlijk maar niet altijd prettig
- ik denk dat de interessantste stukken net de "uiteinden" van Canada zijn: Newfoundland/Labrador (onze bestemming volgende herfst), Nova Scotia, Prince-Edward-Islands, New Brunswick, Québec in het oosten en British Columbia en Alberta in het westen. Uiteraard zijn de NW Territories en Yukon ook de moeite waard.
- centraal Canada (wat we hier "the prairies" noemen) is minder interessant en zal minder variatie hebben.
- vorige herfst gefietst in BC en Washington State: het idee om de grens met de VS over te steken lijkt me een aanrader: the North Cascade highway tussen de Pacific Coast en Okanagan Valley was veel interessanter dan de (weinige) alternatieven die we hadden aan de canadese zijde.
- als je naar het noorden van de provincies uitwijkt zal het veel moeilijker zijn om wekelijks in een dorpje langs te komen (als er al wegen zijn).
- denk er ook aan dat op de "forest roads" veel vrachtwagens doorkomen (daar zijn ze uiteindelijk voor bedoeld): geen probleem op zich maar niet altijd prettig
- beren zijn een "issue": niet om schrik van te hebben maar om wel voorzichtig te zijn (geen voedsel laten rondslingeren, ...).
- mocht ik in je plaats zijn, dan zou ik eerst een maand het oosten verkennen, de trein nemen (bijvoorbeeld vanuit Montréal) naar Toronto, dan een vlucht naar Edmonton of Calgary om dan het westen te verkennen.
- Kettle Valley Railway: denk eraan dat een groot deel van de houten bruggen een paar jaar geleden bij bosbranden tot as zijn weergekeerd en dat de reconstructie traag vordert.
- als je "offroad" gaat: denk eraan dat quads heel populair zijn, en niet altijd compatibel met fietsers.
- algemene vaststelling: de Amerikanen zijn over het algemeen (veel) hoffelijker voor fietsers dan de Canadezen.
- check zeker de websites van de provincies, die meestal wel prima informatie hebben over de fietsmogelijkheden (dat deed je wellicht al).

Wat je ook doet, het wordt alleszins een mooie reis.
PieterQC schreef:- Kettle Valley Railway: denk eraan dat een groot deel van de houten bruggen een paar jaar geleden bij bosbranden tot as zijn weergekeerd en dat de reconstructie traag vordert.
Pieter bedoelt de Myra-canyon. Dat is een heel mooi, maar overigens slechts klein stukje (15 km) van de Kettle Valley Railway met heel veel houten bruggen. In 2003 zijn die bijna allemaal gesneuveld bij een grote bosbrand. Ik was er in 2010 en toen waren op sommige plaatsen de gevolgen van de bosbrand nog duidelijk zichtbaar, maar alle bruggen waren toen reeds hersteld.

Afbeelding

Gerd
Bedankt,

ja, ik krijg ook steeds meer het idee dat wijsheid is een grote rondje in Labrador/NFL en dan met de trein van Toronto voor een heel stuk richting de westen en daar nog een grote rondje.

Als ik het een beetje goed plan, kan ik een winterreis in de oost doen en dan in de westen beginnen in de lente als de hooge passen net open gaan 8).

Nog lang genoeg om dat allemaal uit te vogelen :roll:
Shane schreef:beginnen in de lente als de hooge passen net open gaan 8).
Logan Pass in Glacier NP (VS) was in 2010 pas begin juli open ;).
Labrador/Newfoundland in de lente, scheelt je gelijk wat muggen en is er waarschijnlijk nog genoeg sneeuw over.
Alberta, British Columbia, Yukon, Alaska in de zomer, mooie lange dagen :)
wat een geweldig luxeprobleem! :)
AB schreef: wat een geweldig luxeprobleem! :)
Precies. Ik moet rond April, mei weer in Nederland zijn voor work (in theorie... :lol: )
Ik ben in 2011 van Vancouver naar Montreal gefietst. Mijn volledige route vind je hier: http://canada.megasnort.com.

Hoogtepunten:
- Kettle Valley Railway: 600 km onverhard, zonder auto's
- De prairies van Saskatchewan: Canadezen vinden dit saai maar ik vond het prachtig. Neem zeker de kleine wegen (en NOOIT de Trans Canada) dan kom je door het ene interessante dorpje na het andere. (De wegen in Manitoba hebben nergens een hard shoulder.)

Ook interessant:
- Icefields Parkway: Spectaculair, maar niet zó spectaculair om een gigantische omweg te maken. Dit soort landschappen heb je wel in BC maar het voordeel van de Icefields Parkway is het verbod op vrachtverkeer.
- Columbia Wetlands: Een overgang tussen de Kettle Valley Railway en de Icefields parkway. Een hele mooie overgang.
- Noord Ontario: Je moet hier wel over de Trans Canada (wegens geen andere weg) maar niet overdreven veel verkeer al wil ik het niet aangenaam noemen. Doordat het de enige weg is kom je erg veel andere fietsers tegen, wat leuk is voor de afwisseling met de rest van Canada.

Zou ik eerder mijden:
- Zuidelijk Ontario: Je hebt nagenoeg nergens een hard shoulder daardoor fietst je altijd tussen de auto's en hier is overal veel verkeer. Het landschap is in vergelijking met de rest van Canada het minst interessant. Als je dit toch wil/moet doen, neem (op de kaart) zo klein mogelijk wegen (dikwijls onverhard). Gebruik ook zeker de Bicycle-functie van Google Maps. Die toont erg veel trails en sneeuwscooterroutes (die veelal samenvallen met de Trans Canada Trail, een enigszins aangegeven route)
- Vancouver Island: Qua landschap erg mooi maar op veel plaatsen veel verkeer en ik vond het bij momenten onaangenaam om wild te kamperen door de ontelbare "private property"/"no trespassers"-bordjes.

Vancouver Island en vooral Zuidelijk Ontario waren de enige twee stukken waar wildkamperen moeilijker was, maar niet onmogelijk. Voor de rest heb ik nagenoeg overal gewildkampeerd.

Niet onbelangrijk, in 70% van de gevallen waait de wind van West naar Oost. Dat is vooral op de prairies van belang. :-)

De trein in Canada is duur, i.t.t. de Greyhoundbussen. Ik heb enkele fietsers tegengekomen die die laatsten gebruikten om de prairies over te slaan. Wat ik zou afraden, maar goed, dan ben ik ... :-)
Bedankt stef
stef schreef: Niet onbelangrijk, in 70% van de gevallen waait de wind van West naar Oost. Dat is vooral op de prairies van belang. :-)
Daar hou ik geen rekening mee, in 2009 west naar oost gedaan in Amerika en 10 weken wind tegen gehad :wink:
Shane schreef:Bedankt stef
stef schreef: Niet onbelangrijk, in 70% van de gevallen waait de wind van West naar Oost. Dat is vooral op de prairies van belang. :-)
Daar hou ik geen rekening mee, in 2009 west naar oost gedaan in Amerika en 10 weken wind tegen gehad :wink:
De prairies kan je beter overslaan.
Rutger schreef:
De prairies kan je beter overslaan.
IK ga ze zeker overslaan, ik vond de midwest ook niks :D
Dankzei de tip van AB is het o.a Labrador geworden. Dank allemaal voor de andere tips. Rockies, BC etc komen misschien dan in de zomer van 2015 aan de beurt.

Het reis start uiterlijk half december ivm met de ferry van Blanc-sablon die eind januari niet meer vaart.

Afbeelding
canada by shanecycles.com, on Flickr

Laten we hopen dat deze winter iets minder sneeuw valt dan 2004 :

Afbeelding
Trans-Labrador Highway by jack byrnes hill-see my galleries for more trucks, on Flickr

En zo ziet dat eruit als je in Decemeber langs gaat

Afbeelding

Helaas de 392km niet kunnen af maken maar zo gaat het leven...

http://wintercycletouring.com/2013/12/w ... ada-pt-ii/