Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff toer en vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff toer en vakantiefiets

Pipopopo schreef:Mooi voorbeeld hoe je dus de consument kunt belazeren met dit soort prijzen.

http://www.matrabike.nl/
Dat klopt. Maar Henrie mag mij de adviesprijzen van die fietsen een opsnorren :wink:

Renaat
Maar: het is een mooie prijs voor een goede fiets met chique afmontage. Nu nog kijken of hij goed past.
Wim
Revanho schreef:Je lijkt in ieder geval te redeneren vanuit het oogpunt van een consument die producten online koopt en dus steeds vergelijkt met de adviesprijs die een fabrikant op de website vermeld. Veel producten worden echter nog steeds niet via internet verkocht en lang niet alle fabrikanten hanteren een (voor de consument zichtbare) adviesvraag. Volgens jou is het dan ook onmogelijk om voor zo'n producten korting te geven.
Ik redeneer inderdaad vanuit het oogpunt van de consument. Want ik ben een consument, geen winkelier. Vanuit de winkelier geredeneerd is de situatie iets anders...

Als ik als consument een product zie waar de winkelier 'korting' aan geeft, dan weet ik in veel gevallen niet wat die winkelier in het verleden voor datzelfde product heeft gevraagd (want ik let doorgaans alleen op prijzen als ik ergens in geinteresseerd ben). Dus dan kan ik niets anders dan vergelijken met de adviesprijs van de fabrikant, en eventueel met de prijs van andere aanbieders van hetzelfde product. Maar daarbij moet je oppassen de prijs in een fysieke winkel niet te vergelijken met de prijs bij een internetwinkel, want dat is geen eerlijk vergelijk...

Als de fabrikant op z'n website geen adviesprijzen aangeeft, is tegenwoordig vaak elders op internet wel een prijslijst te vinden. Bij vergelijkingssites, of fora bijvoorbeeld...
Henrie schreef: Ik redeneer inderdaad vanuit het oogpunt van de consument. Want ik ben een consument, geen winkelier.
Dat kan tellen als voorbeeld van selectief quoten (en daarmee naast de kwestie reageren).
Henrie schreef: Maar daarbij moet je oppassen de prijs in een fysieke winkel niet te vergelijken met de prijs bij een internetwinkel, want dat is geen eerlijk vergelijk...
Jij vergelijkt met adviesprijzen, dus doe je dat toch zowel bij internetwinkels als fysieke winkels?
Henrie schreef: Als de fabrikant op z'n website geen adviesprijzen aangeeft, is tegenwoordig vaak elders op internet wel een prijslijst te vinden. Bij vergelijkingssites, of fora bijvoorbeeld...
Wat deed jij 20 jaar geleden? Hoe kon je dan weten over een winkel echt korting gaf?

Vergelijken tussen sites zal trouwens een heel ander beeld opleveren dan vergelijken met een adviesprijs. En wat is volgens jou de korting die een winkel geeft als je allerlei andere prijzen vind voor dat product?

Het systeem dat jij voorstelt is minstens even absurd en ook niet in overeenstemming met de visie van de meeste consumenten en de visie van controlerende instanties.

Renaat
Jongens,
Korting is niet interessant, net zo min als eerdere prijzen, adviesprijzen of wat dan ook. Alleen de prijs die feitelijk gevraagd wordt is de moeite waard, om te vergelijken met de prijs van concurrerende producten. In dit geval is het een heel scherpe prijs.
Wim
Wim schreef:Jongens,
Alleen de prijs die feitelijk gevraagd wordt is de moeite waard, om te vergelijken met de prijs van concurrerende producten. In dit geval is het een heel scherpe prijs.
Wim
Daar bestaat geen twijfel over.
Revanho schreef:Jij vergelijkt met adviesprijzen, dus doe je dat toch zowel bij internetwinkels als fysieke winkels?
Ja, als die adviesprijs bekend is wel. Maar zo niet, dan kun je niet anders dan vergelijken met andere winkels...
Wat deed jij 20 jaar geleden? Hoe kon je dan weten over een winkel echt korting gaf?
20 jaar geleden had ik nog niet eens geld om een ijsje te kopen, laat staan dat ik prijzen ging vergelijken... Maar in het algemeen zal het destijds lastiger geweest zijn om prijzen te vergelijken, en om te zien of je wel een echte korting kreeg...
Henrie schreef:20 jaar geleden had ik nog niet eens geld om een ijsje te kopen, laat staan dat ik prijzen ging vergelijken... Maar in het algemeen zal het destijds lastiger geweest zijn om prijzen te vergelijken, en om te zien of je wel een echte korting kreeg...
Laat ik nu in 1993 mijn eerste zelfgekochte fiets gekocht hebben!
Toen had je folders en prijslijsten, en de fietsvakantiebeurs. Ik wist dus precies wat de adviesprijs was en daar was helaas niks af te krijgen want het was een nagelnieuwe fiets die besteld moest worden want zoiets verkochten ze niet elke dag in het dorp waar ik toen woonde. Er waren twee fietsenmakers en bij geen van beiden stond iets wat op zo'n fiets leek.
Leon
even weer over de prijs.

Avaghon blijkt m.b.t. de prijs in verhouding met gelijkwaardige kwaliteitsfietsen toch steeds gunstiger. O.a. waarschijnlijk omdat 'bike4travel' deze zelf assembleert en er (dus) geen duren schakels tussen fabrikant en consument zitten. Scheelt enkele 100en euro's met Santos bijvoorbeeld. Die kun je dan ook op diverse plaatsen in nl krijgen, Avaghon alleen in 'R'dam. En hele goede service daar. R
Kom nu eigenlijk uit bij twee fietsen. Gudereit en VSF model 2012. Ik heb ze naast elkaar gezet zo goed mogelijk. Maar vind het beoordelen toch best lastig. Misschien kunnen jullie adviseren welke je zou nemen als je kon kiezen tussen beide.

Afbeelding

en link http://www.vernede.nl/Temp/Fiets%20Sheet1.jpg
Ik zou zelf vermoedelijk voor de VSFgaan omdat ik een voorkeur heb voor het rijcomfort van een stalen frame, maar dat is erg persoonlijk. Als je naar de afmontage kijkt krijg je bij de VSF ook meer waar voor je geld.
Wim
Eigenlijk zou ik graag voor de Gudereit kiezen: goedkoper, stabieler, en ik denk lichter (hoezo 13.1-16.4kg? Kunnen ze daar niet tellen of wordt de fiets heel veel zwaarder in grote framematen?).
Maar de VSF is zoveel beter afgemonteerd dat de Gudereit eigenlijk duurder is.

Dus ik zou kiezen voor de fiets waar ik het lekkerste op zit :roll: . En dat is voor mij een fiets met een zit+stuurhoek van 19 graden, een bovenbuis van 58 cm, en een relatief grote naloop. En met mijn lengte van 185 en gewicht van 90 zo stabiel mogelijk, dus oversized alu.

Met jouw lengte lijkt me het laatste ook relevant, zeker als je met voor+achterbagage gaat rijden.
Maar het lekker zitten en rijden is het allerbelangrijkste! Voor mij 58cm, 19 graden en grote naloop. Ik kan geen info over de maten van de fietsen vinden dus ik heb geen voorkeur.
JaapG schreef: En dat is voor mij een fiets met een zit+stuurhoek van 19 graden
Iedereen heeft recht op zijn eigen universum, maar in conversatie met anderen zijn algemeen aanvaarde conventies wel handiger
JaapG schreef:Dus ik zou kiezen voor de fiets waar ik het lekkerste op zit :roll: . En dat is voor mij een fiets met een zit+stuurhoek van 19 graden, een bovenbuis van 58 cm, en een relatief grote naloop. En met mijn lengte van 185 en gewicht van 90 zo stabiel mogelijk, dus oversized alu.
Dan denk ik eerder aan een zitbuishoek van circa 73 graden en een balhoofdshoek van circa 70 graden. Bij een oversized aluminium frame denk ik eerder aan stijfheid of "bewegingsloos" frame, dan een stabiliteit.
Ik heb zowel een fiets met aluminium- als stalen frame. Op beide frames rij ik even stabiel, maar het stalen frame geeft net even meer comfort.
Ik heb gewikt en gewogen tussen een VSF Fahrradmanufaktur en een Avaghon S28. Beiden met Rohloff. Het is een Avaghon geworden. Nog steeds een blijde fietser.

Piet.
Marten bedoelt: 90-19=71.
JaapG schreef:Eigenlijk zou ik graag voor de Gudereit kiezen: goedkoper, stabieler,
Heb je ervaring met Gudereit dat je weet dat die stabiel zijn?
Stabiliteit is voor mij criterium nr. 1. Als van een stabiele fiets een paar onderdelen tegenvallen mik je ze eraf en vervang je ze door iets moois. Als een perfect afgemonteerde fiets niet stabiel is heb je een probleem. (been there)

Nog iets: als er op bepaalde fietsen veel korting gegeven wordt mag je je afvragen hoe dat komt. Vaak is het de mazzel van de overjarige collectie die trendy klanten niet meer willen, maar ook vaak zijn het fietsen die niemand wil omdat daar redenen voor zijn. Als je die redenen weet en jij hebt daarom juist reden om die fiets wel te willen dan heb je geluk.

Leon
Leon schreef:
JaapG schreef:Eigenlijk zou ik graag voor de Gudereit kiezen: goedkoper, stabieler,
Heb je ervaring met Gudereit dat je weet dat die stabiel zijn?
Stabiliteit is voor mij criterium nr. 1. Als van een stabiele fiets een paar onderdelen tegenvallen mik je ze eraf en vervang je ze door iets moois. Als een perfect afgemonteerde fiets niet stabiel is heb je een probleem. (been there)
Leon
Yup, mijn broer (195cm, niet al te zwaar) rijdt er al een paar jaar mee (vakantie + woon-werk), zelfs met de Rohloff versie. En hij is er tevreden mee. Een aantal onderdelen zijn zeker niet optimaal gekozen wat mij betreft, maar ze gaan nog steeds niet kapot bij hem en blijven er dus voorlopig opzitten.
als je 2k gaat uitgeven vind ik de maatvoering belangrijk en de 62cm van de VSF zou wel dan de juiste maat moeten zijn . Ben zelf 1.91 en heb 61cm frame (Stevens sovereign), maar op mijn vorige stadshybride zelfs een 65cm frame
PietV schreef:
JaapG schreef:Dus ik zou kiezen voor de fiets waar ik het lekkerste op zit :roll: . En dat is voor mij een fiets met een zit+stuurhoek van 19 graden, een bovenbuis van 58 cm, en een relatief grote naloop. En met mijn lengte van 185 en gewicht van 90 zo stabiel mogelijk, dus oversized alu.
Dan denk ik eerder aan een zitbuishoek van circa 73 graden en een balhoofdshoek van circa 70 graden.
Piet.
Ik rij met een zadelpen zonder 'set-back' (Tune verende zadelpen) dus ik geef de voorkeur aan een 'luie' zitbuishoek. De gewenste hoek hangt voor mij ook af van de soort zadelpen die je erop zet. Op mijn racefiets met een zadelpen met set-back heb ik een voorkeur voor een hoek van 73-74 graden.
Ik rijd zelf op een Kalkhoff Endeavoure rohloff prima fiets voor een goede prijs en op veel
plaatsen in nederland te koop. zag net op de duitse site Bike-discount.de een,
Radon tcs rohloff voor 1799euro en mooi afgemonteert onder het kopje trekkingfietsen
misschien is dat wat.

Adriaan