Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafolie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Naafolie

HansB schreef: Hoi Moerman, als je olie gaat aanschaffen heb ik wel interesse in 250ml. Is "olie biketown" wel zeker weten SG-700 olie???
Hans,

Het gaat inderdaad om SGS700, kijk maar in het onderwerpveld:

Van: Helma Diesfeld [helma.diesfeld@rose.de]
Verzonden: dinsdag 12 maart 2013 9:41
Aan: Moerman, Wout
Onderwerp: WG: SGS 700 Öl

Beste meneer Moerman,

De olie hebben we in de winkel op voorraad. We kunnen het ook leveren. Een liter kost € 89,00. Laat u ons weten of we de bestelling voor u uit mogen voeren?


Het kan overigens nog wel 2 a 3 weken duren voordat ik de bestelling plaats, ik moet nog wat keuzes maken. Maar wanneer ik het binnenheb kan ik je 250 ml sturen.

Wout
Hoi Wout,
Als ik het half april heb is dat vroeg genoeg.
Als je tegen de tijd dat je het hebt contact met me opneemt.
(misschien makkelijk om dat via mijn website hansbiemond.nl)

Gr. Hans
De naafolie voor de Alfine heb ik nu binnen. Maar waar koop ik nu kunststof flesjes om de olie in te verzenden?? Heeft iemand tips?
HansB schreef:Ik heb ondertussen een antwoord van Rohloff:
"Hello Hans,
using the wrong oil in a SPEEDHUB can cause excessive friction and bearing wear. It could also reduce the oil change intervals, can react with penetrated moisture leading to expedited corrosion, could cause plastic internal components to swell up reducing the smoothness of the freewheel and the viscosity may be different causing sliding internal elements to be hindered - leading to drive loss. The viscosity of the new oil may also be less stable causing excessive oil leaks in warm weather or a near blockage of the gear-unit in extreme cold climates. I would expect similar issues could occur if using an incorrect oil in the Shimano hub. I cannot be 100% certain.
Unfortunately we cannot be certain as to which materials are used in the Alfine hub, nor what chemical mixture their oil has. As such we are unable to quote whether SPEEDHUB oil will cause problems. I am truly unable to help here. Sorry.
"

Vriendelijk antwoord maar daar komen we dus eigenlijk niks verder mee,
Had je gedroomd dat er een ander antwoord kwam? Pluim voor Rohloff voor de moeite die iemand er voor je doet om je zo uitgebreid te antwoorden.
Leon
Met al deze oliekenners en -kennis doe ik ook nog een "druppeltje" in het zakje...
Vraagje: Het slijtage probleem van in elk geval de 8v shimano premium en Alfine naaf, zou volgens ervaring van sommige gebruikers kunnen verminderen, resp. verdwijnen door het gebruik van ATF olie voor automatische versnellingsbakken. Deze zou betere adhesie hebben. Shimano heeft na veel doorvragen aangegeven dat je beter niet regelmatig harder dan 30km/u moet rijden: olie wordt dan naar buiten geslingerd en componenten in het midden van de naaf komen droog te draaien en slijten snel. Graag uw visie oliemannen en -vrouwen! :)
Dus je koopt een versnellingsnaaf van €1000 en gaat dan moeilijk doen over welk potje olie je allemaal wel/niet in kunt gooien terwijl er gewoon betrouwbare olie beschikbaar is? Vaag.
sjefke schreef:... dat je beter niet regelmatig harder dan 30km/u moet rijden: olie wordt dan naar buiten geslingerd en componenten in het midden van de naaf komen droog te draaien en slijten snel.
Deze 8V naven zitten gelukkig zelden op fietsen waar gedurende een tijd die iets voorstelt harder dan 30 km/u wordt gereden. Waarschijnlijk moet je ook nog continu met kracht meetrappen om de het gevreesde effect te bereiken.
Leon
moerman schreef:De naafolie voor de Alfine heb ik nu binnen. Maar waar koop ik nu kunststof flesjes om de olie in te verzenden?? Heeft iemand tips?
Deze zijn te koop bij Laboratorium groothandel zoals VWR en Karl Roth. Daar kan je vervolgens ook de 10 of 25 of 50 ml spuiten kopen voor het vervangen. Verder zou ik spuiten zonder rubber piston nemen. Rubber kan onder invloed van olie zwellen!! en daardoor kunnen ze vast gaan zitten. Dit is ook de reden dat er vaak speciale olie in naven, remsystemen en versnellingsbakken zit.
Leon schreef:Deze 8V naven zitten gelukkig zelden op fietsen waar gedurende een tijd die iets voorstelt harder dan 30 km/u wordt gereden. Waarschijnlijk moet je ook nog continu met kracht meetrappen om de het gevreesde effect te bereiken.
Leon
Sowieso moet je continu met (veel) kracht meetrappen om überhaupt die snelheid te halen op een fiets met zo'n 8V-naaf...
hallo moerman. ik heb gewoon bij de lidl van die kleine plastic limonadeflesjes gekocht met een sapje, eerst opgedronken en na het uitspoelen rohloff olie erin voor mijzelf en om te verzenden. werkt prima kan 250ml in en kost bijna niks. zitten per 6 verpakt dacht ik.
Adriaan
Henrie schreef:
Leon schreef:Deze 8V naven zitten gelukkig zelden op fietsen waar gedurende een tijd die iets voorstelt harder dan 30 km/u wordt gereden. Waarschijnlijk moet je ook nog continu met kracht meetrappen om de het gevreesde effect te bereiken.
Leon
Sowieso moet je continu met (veel) kracht meetrappen om überhaupt die snelheid te halen op een fiets met zo'n 8V-naaf...
Daar hebben mijn knapen geen moeite mee. Hoe dan ook: als de naaf niet geschikt is voor boven de 30km/u zou dat in de handleiding van Shimano of in elk geval in de garantiebepalingen van de fiets moeten staan. Dit is niet het geval. Dit is een ernstig verzuim en kostbaar ook. :( 8v Alfine naaf kost los €180,- + invlechten ook nog eens €50,-. Nieuw los binnenwerk kost in Nederland net zoveel. Vandaar mijn vraag naar de bruikbaarheid van ATF olie. :?:
sjefke schreef:
Henrie schreef:
Leon schreef:Deze 8V naven zitten gelukkig zelden op fietsen waar gedurende een tijd die iets voorstelt harder dan 30 km/u wordt gereden. Waarschijnlijk moet je ook nog continu met kracht meetrappen om de het gevreesde effect te bereiken.
Leon
Sowieso moet je continu met (veel) kracht meetrappen om überhaupt die snelheid te halen op een fiets met zo'n 8V-naaf...
Daar hebben mijn knapen geen moeite mee. Hoe dan ook: als de naaf niet geschikt is voor boven de 30km/u zou dat in de handleiding van Shimano of in elk geval in de garantiebepalingen van de fiets moeten staan. Dit is niet het geval. Dit is een ernstig verzuim en kostbaar ook. :( 8v Alfine naaf kost los €180,- + invlechten ook nog eens €50,-. Nieuw los binnenwerk kost in Nederland net zoveel. Vandaar mijn vraag naar de bruikbaarheid van ATF olie. :?:
Oh sorry, ik was even in de war met de Nexus 8V. De Alfine 8V heb ik geen ervaring mee. Ik hoop dat die beter is/lichter loopt...
Henrie schreef: Oh sorry, ik was even in de war met de Nexus 8V. De Alfine 8V heb ik geen ervaring mee. Ik hoop dat die beter is/lichter loopt...
Er is geen systeemverschil tussen beiden. En jouw hoop blijft hoop. Het antwoord is dus nee, helaas.
Vandaag voor het eerst de olie ververst. Wat er uit kwam was vrijwel zwart dus het was wel nodig. Ik heb er 12 ml uit weten te krijgen. Geen idee of de rest is achtergebleven of is verdwenen. De nieuwe olie leek mij iets dikker dan wat er uit kwam.

Ik heb 25 ml nieuwe olie toegevoegd. Shimano schijnt tegenwoordig 40 ml te adviseren.
De fiets leek daarna soepeler te rijden maar dat is vast illusie.

Wout
sjefke schreef:
Henrie schreef: Oh sorry, ik was even in de war met de Nexus 8V. De Alfine 8V heb ik geen ervaring mee. Ik hoop dat die beter is/lichter loopt...
Er is geen systeemverschil tussen beiden. En jouw hoop blijft hoop. Het antwoord is dus nee, helaas.

Je hebt een nexus (20) en een nexus redband (25), het binnewerk van de laatste heeft wat meer naaldlagers (ipv glijlagers) en wordt ook toegepast in de Alfine
sjefke schreef:
Henrie schreef:
Leon schreef:Deze 8V naven zitten gelukkig zelden op fietsen waar gedurende een tijd die iets voorstelt harder dan 30 km/u wordt gereden. Waarschijnlijk moet je ook nog continu met kracht meetrappen om de het gevreesde effect te bereiken.
Leon
Sowieso moet je continu met (veel) kracht meetrappen om überhaupt die snelheid te halen op een fiets met zo'n 8V-naaf...
Daar hebben mijn knapen geen moeite mee. Hoe dan ook: als de naaf niet geschikt is voor boven de 30km/u zou dat in de handleiding van Shimano of in elk geval in de garantiebepalingen van de fiets moeten staan. Dit is niet het geval. Dit is een ernstig verzuim en kostbaar ook. :( 8v Alfine naaf kost los €180,- + invlechten ook nog eens €50,-. Nieuw los binnenwerk kost in Nederland net zoveel. Vandaar mijn vraag naar de bruikbaarheid van ATF olie. :?:
Ik heb wel ervaring met de Alfine 8 en heb er eentje opengehaald. Er zit vet in, geen olie. Het hele verhaal over slingeren enzo ontgaat mij even, heb je een bronverwijzing waar Shimano dat zegt?
Voor zover ik weet wordt alleen de Alfine 11 met olie geleverd. Alle 8-en met olie zijn dan dus naderhand van olie voorzien. En volgens mij is de Alfine 8 een luxe versie van de Nexus 8 premium. Dus technisch gelijk van binnen. Maar daar ben ik niet geheel zeker van.
moerman schreef:Voor zover ik weet wordt alleen de Alfine 11 met olie geleverd. Alle 8-en met olie zijn dan dus naderhand van olie voorzien. En volgens mij is de Alfine 8 een luxe versie van de Nexus 8 premium. Dus technisch gelijk van binnen. Maar daar ben ik niet geheel zeker van.
Shimano levert voor te veel geld een pot en een liter olie om de naven in te dopen bij wijze van onderhoud
[/quote]Ik heb wel ervaring met de Alfine 8 en heb er eentje opengehaald. Er zit vet in, geen olie. Het hele verhaal over slingeren enzo ontgaat mij even, heb je een bronverwijzing waar Shimano dat zegt?[/quote]


Alleen een indirecte, te weten een bericht van een fietser die na herhaaldelijk aandringen per mail van Shimano Benelux te horen krijgt dat het niet verstandig is geregeld boven de 30km/u te rijden en de reden daarvoor.