Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion versnellingen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pinion versnellingen

127 berichten
Christophorus schreef:Inderdaad. Handgeschakelde versnellingbakken in auto's werken net als Pinion met een ingaande en uitgaande as en twee rijen tandwielen. Per versnelling draaien er maar twee tandwielen.

Automatische versnellingsbakken werken net als Rohloff met planetaire stelsels. In bijna alle versnellingen draaien er meerdere tandwielen rond.

Bij de twee-assen bak is er een koppeling nodig, bij de planetaire automatische bak wordt een koppelomvormer gebruikt.
ho effe, voor je ook nog gaat beweren dat je benzine in een fiets moet gooien ;)
Om Pinion en Rohloff soepel te laten overschakelen dien je te ontkoppelen door iets kracht te minderen. Daar moeten veel derailleurrijders erg aan wennen.
Versnellingsbakken moet je zo maken dat je maar een versnelling tegelijk kunt gebruiken, anders blokkeert alles. Of het een gewone of een planetaire bak is, ze werken allemaal op het principe dat er een aantal versnellingen klaar staan, en dat je de gewenste versnelling schakelt door daar het tandwiel van vast te zetten op de in of uitgaande as. De andere versnellingen draaien dan loos mee. Je moet dus een systeem maken waarmee je om te schakelen het ene tandwiel loslaat en dan pas een volgend tandwiel vast zet. De meeste grendelsystemen willen niet schuiven als de volle kracht op de tandwiel-as verbinding staat, en bewegen pas als je de druk van de pedalen haalt.
Koppelingen in auto's zijn vooral om met draaiende motor weg te rijden, onderweg kan het ook zonder ;)
m-gineering schreef:ho effe, voor je ook nog gaat beweren dat je benzine in een fiets moet gooien ;)
Of je stopt de stekker erin!
m-gineering schreef: Koppelingen in auto's zijn vooral om met draaiende motor weg te rijden, onderweg kan het ook zonder ;)
Met het betere heel-and-toe tussengas werk! Leuk om te doen! Was ooit noodzakelijk toen de koppeling van mijn Peugeot 404 lek was... Zo leer je wel omgaan met je techniek.

Optimaal soepel schakelen bij Pinion en Rohloff en tegelijk op technische stukken de volle vaart vasthouden geeft hetzelfde bevredigende gevoel.
Maar wat zijn nu precies de voordelen eigenlijk? Een iets groter bereik en kleinere stappen t.o.v. een rohloff naaf doet mij weinig eigenlijk, maar 1kg extra gewicht (rohloff is al zwaarder tov een derailleursysteem!) is niet niks!
Matthie9000 schreef:Maar wat zijn nu precies de voordelen eigenlijk? Een iets groter bereik en kleinere stappen t.o.v. een rohloff naaf doet mij weinig eigenlijk, maar 1kg extra gewicht (rohloff is al zwaarder tov een derailleursysteem!) is niet niks!
Het grotere bereik en de kleinere tussenstappen zijn de voornaamste voordelen, maar die zijn natuurlijk niet voor iedereen van belang. Verder is de gewichtsverdeling beter en zijn de schakelkabels veel korter. Olie vernieuwen doe je om de 10.000 i.p.v. 5.000 km. De bak heeft geen bijgeluiden zoals Rohloff die in 1 t/m/7 wel heeft.
Verder zijn er nog wat voordelen voor Full Suspension mountainbikes, maar die zijn op trekkingfietsen niet van toepassing.
Een kilo meer en een extreem hoge Q van 174 mm, wat een gruwel. Dat laatste is toch een 20 mm meer dan nog een beetje slanke cranks. En het kan nog wel smaller. Brede waggel cranks van Shimano zijn toch geen maatstaf? Ik hecht erg aan een lagere Q.
Het bereik van een Rohloff naaf is wat mij betreft ruim voldoende voor een beladen tourfiets, zeker nu de Rohloff naaf sinds kort is vrijgegeven voor nog lichtere verzetten.
Over 1000 euri meer zullen we het maar niet hebben. Op de meeste fietsen kun je zulk geld wel beter benutten.
Wim
Wim schreef:Een kilo meer en een extreem hoge Q van 174 mm, wat een gruwel.
Ik hoor het al, de Surly Pugsley verkoper (Q=214) hoeft bij Huize Jongman nog niet een kop koffie te verwachten ;)

Belangrijk bij de Quack dimensie is trouwens niet alleen de breedte over de pedaaloog einden, maar ook de breedte over de trapas. Bij hollowtech2 valt dat ook breed uit en ik erger me dan ook aan het getik van de schoenen tegen de crank
VincentM schreef:Maar ik schat zo even in dat je in het achterwiel geen speciale Pinion onderdelen hebt, zoals ik eerder vernomen heb zit het freewheel dus ook in de "Pinion-bak", dus kun je er zomaar een ander wiel in plaatsen mits je de ketting op juiste lengte kunt maken en kunt spannen. Of voor de Gates riem je de riem op de juiste spanning kunt zetten.
Groet, Vincent
Voor nood een ander achterwiel kan altijd, maar om de Pinion volledig te benutten zal afhankelijk van de grootte van het voor-kettingwiel een redelijk groot achter-tandwiel gebruik moeten worden.

Dat de vrijloop in de Pinion zelf zit, zoals jij beweert, lijkt mij sterk. Om over een ander achterwiel bij tandriem-aandrijving maar niet te schrijven.

Piet.
Nee, die komt er niet in, net zomin als de Hollowtech II verkoper. Op mijn Rohloff fiets heb ik TA Zephyr cranks met een Q van iets van 152 mm. In een ideale wereld zouden daar van mij nog wel enkele millimeters af mogen.
Wim
Ik heb hier nu 4 Pinions voor me staan. Alle 4 toch echt met vrijloop in de bak. Ook met standaard achternaaf met vrijloop, zodat de tandriem niet doordraait bij het freewheelen.
PietV schreef: Dat de vrijloop in de Pinion zelf zit, zoals jij beweert, lijkt mij sterk. Om over een ander achterwiel bij tandriem-aandrijving maar niet te schrijven.

Piet.
Lijkt mij niet onlogisch, je voorkomt dat gebruikers allemaal voor de bak ingewikkelde dingen gaan doen zoals achteruit trappen en schakelen. De achternaaf heeft ook een freewheel, dan hoeft de ketting niet altijd mee te draaien.
De Gates achter tandwielen passen op iedere cassettenaaf,
m-gineering schreef:De achternaaf heeft ook een freewheel, dan hoeft de ketting niet altijd mee te draaien.
Vooral nuttig ter voorkoming van wat er gebeurt als er tijdens het fietsen iets tussenkomt denk ik :shock: :D
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:De achternaaf heeft ook een freewheel, dan hoeft de ketting niet altijd mee te draaien.
Vooral nuttig ter voorkoming van wat er gebeurt als er tijdens het fietsen iets tussenkomt denk ik :shock: :D
Leon
" been there, done that, got the T-shirt pant cuffs & laces" :D
Christophorus schreef:Inderdaad. Handgeschakelde versnellingbakken in auto's werken net als Pinion met een ingaande en uitgaande as en twee rijen tandwielen. Per versnelling draaien er maar twee tandwielen.

Automatische versnellingsbakken werken net als Rohloff met planetaire stelsels. In bijna alle versnellingen draaien er meerdere tandwielen rond.
Het aantal assen in de versnellingsbak van auto's hangt mede af van het motorvermogen. Ik heb bakken gerepareerd met drie assen en een interne oliepomp.
Bij de meeste bakken van auto's zijn alle tandwielen in aangrijping, uitgezonderd het tussentandwiel voor achteruit. Dat zal bij de Pinion niet anders zijn. Voorts heeft de Pinion geen 18 tandwielparen, maar waarschijnlijk de helft. De Pinion zal waarschijnlijk een stapelbak zijn. Een 3 x 6 versnellingsbak. Dan zullen waarschijnlijk 9 tandwielparen in beweging zijn, waarvan 2 paren gekoppeld aan de ingaande en uitgaande aandrijf-as.

Piet.
Ik moet zeggen dat ik dit een erg mooi systeem vind. Is hierbij nu ook een kettingspanner nodig, nee toch? Dat zou alleen in geval van een riem zijn, denk ik?
De kettingversie kan uitgerust worden met een spanner net achter het bracket. Bij de riemversie zijn er verstelbare achterpatten nodig.
[quote="Christophorus"]De kettingversie kan uitgerust worden met een spanner net achter het bracket. Bij de riemversie zijn er verstelbare achterpatten nodig.[/quote

@ Michiel
Helemaal iets voor een Koga-frame dus met zijn verstelbare achterpatten :lol:
Denk je dat Koga `m al in produktie neemt in modeljaar 2014 ??
Zou zomaar kunnen!
PietV schreef:
Christophorus schreef:Inderdaad. Handgeschakelde versnellingbakken in auto's werken net als Pinion met een ingaande en uitgaande as en twee rijen tandwielen. Per versnelling draaien er maar twee tandwielen.

Automatische versnellingsbakken werken net als Rohloff met planetaire stelsels. In bijna alle versnellingen draaien er meerdere tandwielen rond.
Het aantal assen in de versnellingsbak van auto's hangt mede af van het motorvermogen. Ik heb bakken gerepareerd met drie assen en een interne oliepomp.
Bij de meeste bakken van auto's zijn alle tandwielen in aangrijping, uitgezonderd het tussentandwiel voor achteruit. Dat zal bij de Pinion niet anders zijn.

Piet.
Wat, heeft de Pinion ook een achteruit?? Da's handig voor het fileparkeren! :D :D
VincentM schreef:
Christophorus schreef:Inderdaad. Handgeschakelde versnellingbakken in auto's werken net als Pinion met een ingaande en uitgaande as en twee rijen tandwielen. Per versnelling draaien er maar twee tandwielen.

Automatische versnellingsbakken werken net als Rohloff met planetaire stelsels. In bijna alle versnellingen draaien er meerdere tandwielen rond.
Wat, heeft de Pinion ook een achteruit?? Da's handig voor het fileparkeren! :D :D
Zou zomaar kunnen. De Pinion is er zwaar genoeg voor :D

Maar jij zal vast wat meer weten over de Pinion en de vele meedraaiende tandwielgroepen in het versnellingsbakhuis. Ik denk sterk dat de Pinion, vermoedelijk uitgerust met 3 x 6 wechelgetriebe (deelbaar door 18), iets zwaarder zal draaien dan de Rohloff. Dus iets meer (trap)verliezen zal geven.

Piet,
jumbo schreef:Een set wielen gebruiken met snelle banden voor het doordeweekse woon-werk
Een extra wielset erbij kopen in MTB-opbouw om in het weekend mee door de bossen te crossen
Ik bedenk me net dat dat toch best handig kan zijn. Voor het snellere asfaltwerk steek je er een setje 28" wielen met Schwalbe Kojaks o.i.d. in en voor het stevige trekkingwerk in verre oorden neem je een setje 26" wielen met stevige trekkingbanden.