door
EnriceV » vr 08 feb, 2013 15:07
Voor de volledigheid een korte review van de lampen die ik heb:
SON E6: goede halogeen lamp, weinig licht in vergelijking met de ledlampen hieronder, maar eens je ogen gewend zijn zie je er best wel veel mee. Bundel is gefocust, dus je hebt een vrij lange, smalle, egaal verlichte strook voor je stuur.
Blijkt in de praktijk ook het lampje vrij lang te laten meegaan. (vroeger heb ik wel lampen gehad die de halogeenlampjes "verbruikten")
B&M cyo R: Heel veel licht, scherp afgesneden bovenaan. Wordt wel eens bekritiseerd om de niet homogene lichtbundel: dat is waar (er is centraal een beter verlichte vlek) maar mij stoort het totaal niet. In tegendeel ik heb de indruk dat de zone waar je echt goed moet kunnen zien inderdaad goed fel verlicht wordt.
Deze lamp is ook fel genoeg, en de bundel breed genoeg, om als je helemaal alleen bent de lamp wat naar boven te draaien: zo komt het felle punt lekker ver te liggen, en verlicht je ook laaghangende takken. Tegenliggers zijn wel compleet verblind.
De schakelaar valt ook niet bij iedereen in de smaak, en echt handig is hij inderdaad niet, maar ook dat stoort mij helemaal niet, bovendien is ie wel degelijk wat dan weer niet kan gezegd worden van veel andere type schakelaar.
Voldoende om 's nachts te rijden tegen 25-30 km/u.
Philips Saferide 40: Veel licht, maar naar mijn gevoel toch behoorlijk wat minder dan de Cyo R (nochtans alle twee 40 lux). Het licht is egaal verdeeld, en in mjin beleving dus niet fel genoeg. Ondanks dat ik de lamp vrij hoog heb afgesteld, mis ik licht in de verte: het lijkt wel alsof ze maar 20-30 meter ver schijnt. De naafdynamo versie( die ik heb), heeft enkel een sensor en die gaat erg snel aan: in de winter rij je hele dagen met je licht aan. Daar zal ik nog een schakelaartje tussen steken. Er zitten geen kabels bij geleverd, en de stekkertjes schuiven maar moeilijk op de voorziene pinnen. Het geheel voelt niet erg stevig aan.
Voldoende om 's nachts te rijden tegen 20-25 km/u, langere aanpastijd na een auto te zijn gepasseerd (om je ogen terug te laten wennen aan het minder felle licht)
B&M Lyt 25 lux versie: Heel duidelijk zichtbare lamp (ook van opzij), geeft een bundel met 3 vlekken (centraal , links en rechts). De intensiteit is voldoende om je weg te vinden 's nachts, maar om echt in het donker comfortabel te rijden, vind ik het licht onvoldoende. Ik vertraag automatisch tot iets onder de 20 km/ u van zodra er geen extra omgevingslicht is.
Stevige constructie, de schuifschakelaar ben ik niet zo'n fan van maar voorlopig werkt ie probleem loos. Goed bereikbare stekkertjes.
Als ik iemand moet adviseren, vind ik de B&M lampen beter afgewerkt dan de Philips lamp, de egalere bundel weegt voor mij niet op tegen de matige constructie en het ontbreken van een aan/af knop.