Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste paklijst, opmerkingen/aanvullingen welkom - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste paklijst, opmerkingen/aanvullingen welkom

bert claes schreef:Neem toch gewoon lekker alles mee wat je wil...
Dat vind ik ook, maar ... laat vooral ook alles thuis wat je onderweg eenvoudig kan kopen/aanschaffen. :wink:
bert claes schreef:Neem toch gewoon lekker alles mee wat je wil... Het is maar voor 9dagen en dan nog in nederland waar alles plat is... Het speelt toch geen rol of je nu 23km/u of 20km/u rijdt?
Maar je moet al die kilo's iedere keer weer op snelheid brengen. de fiets is minder beweeglijk dus je zult ook nog vaker moeten stoppen, de zware combinatie weer op balanceersnelheid brengen is lastiger enz. Het telt allemaal op. En een zompig bospad wordt ook opeens een niet te nemen hindernis

http://www.cyclecraft.co.uk/digest/stop.pdf
AB schreef:
Henrie schreef:
AB schreef:Wat betreft kleding wassen: wassen, goed uitwringen, in tentje drogen, desnoods in slaapzak nog wat extra drogen en mocht het dan nog klam zijn, gewoon dragen en dan is het ook in notime droog.
In de slaapzak drogen? Die moet je (in ieder geval voor mij) even uitleggen...
Je lichaamswarmte werkt dan tot op zekere hoogte een beetje als wasdroger.
Dus je gaat dan met een klam shirt aan in de slaapzak liggen. Lekker... :shock: :wink: Ik zou 'm lekker buiten laten hangen. In een tent is doorgaans alles al meer dan klam genoeg, zeker in Nederlandse nachten...
Henrie schreef:Dus je gaat dan met een klam shirt aan in de slaapzak liggen. Lekker... :shock: :wink:
AB doet wel meer rare dingen geloof ik :wink:
Michael W schreef:
Henrie schreef:Dus je gaat dan met een klam shirt aan in de slaapzak liggen. Lekker... :shock: :wink:
AB doet wel meer rare dingen geloof ik :wink:
's Nachts buiten laten hangen lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Grote kans dat je wasgoed dan eerder natter dan droger wordt.
Ik zou overigens geen natte spullen in een donzen slaapzak (erg aanbevolen vanwege het veel lagere gewicht en pakvolume, overigens) stoppen, tegenwoordig is het dons goed beschermd tegen vocht maar het blijft geen fijne combinatie.
m-gineering schreef:
bert claes schreef:Neem toch gewoon lekker alles mee wat je wil... Het is maar voor 9dagen en dan nog in nederland waar alles plat is... Het speelt toch geen rol of je nu 23km/u of 20km/u rijdt?
Maar je moet al die kilo's iedere keer weer op snelheid brengen. de fiets is minder beweeglijk dus je zult ook nog vaker moeten stoppen, de zware combinatie weer op balanceersnelheid brengen is lastiger enz. Het telt allemaal op. En een zompig bospad wordt ook opeens een niet te nemen hindernis
Allemaal waar, al ligt de balanceersnelheid van mijn bepakte fiets op 3 km/u.
Aan de andere kant: op vakantie zit ik hooguit 6 uur in het zadel ofwel ben ik hooguit 8 uur onderweg. Dan zijn er nog zeker 14 uur over om plezier te hebben van een comfortabele uitrusting. Op weekend in NL neem ik dan ook altijd de grote 3p-tent mee. Ik heb wel eens een 1,5-p versie meegehad maar daar was ik snel van genezen toen het druilerig was.
Leon
Michael W schreef:
Henrie schreef:Dus je gaat dan met een klam shirt aan in de slaapzak liggen. Lekker... :shock: :wink:
AB doet wel meer rare dingen geloof ik :wink:
Ik dacht dat we het over een regenachtige nacht hadden en een minimale packlijst?
Rare dingen??? vertel
bert sitters schreef:'s Nachts buiten laten hangen lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Grote kans dat je wasgoed dan eerder natter dan droger wordt.
Ja, dat is misschien wel waar. Ligt wel aan het douwpunt natuurlijk, en die verschilt nogal eens (koude/warme nachten, droog/vochtig weer, enz.). Maar als je 'm in je tent hangt, wordt alles in je tent ook enorm klam. Dat wordt het met vochtig/koud weer toch al snel, maar om het nou op te zoeken. In de voortent dan maar... :D
Henrie schreef:Ja, dat is misschien wel waar. Ligt wel aan het douwpunt natuurlijk, en die verschilt nogal eens (koude/warme nachten, droog/vochtig weer, enz.). Maar als je 'm in je tent hangt, wordt alles in je tent ook enorm klam. Dat wordt het met vochtig/koud weer toch al snel, maar om het nou op te zoeken. In de voortent dan maar... :D
Nooit van een wasdroger gehoord ???
Een beetje camping heeft zo'n ding 8)
Matthie9000 schreef:Ik zou echt proberen om het bij 2 achtertassen en eventueel een stuurtas te houden en de (natte) tent bovenop de bagagedrager te doen. Als je in Nederland blijft heb je echt niet zoveel spullen nodig; waar je op zou kunnen besparen? zie de paklijst in mijn onderschrift.
Ik zie zo nog wel een aantal dingen die je thuis kunt laten of wat lichter kan. Ik zou je lijst omdopen naar "lichtgewicht paklijst". Dat dekt de lading wat beter. :wink:

Voor nog wat inspiratie voor de topicstarter, HIER nog een paklijst om mee te vergelijken.
Ik lees het al wel, er gaat lekker een tweede fietsshirt mee, degene de nat/klam is hang ik dan wel even aan de tas en dan is die zo droog.

Ik ga nu eerst mijn paklijst eens bewerken met de input die ik heb verkregen. Daarna alles maar eens klaar leggen en kijken hoeveel ruimte of dat ik nodig heb. Als ik twee achtertassen heb, de tent ertussen op de drager en daarop een drysack met slaapzak moet alles makkelijk meekunnen. Ik hoop eigenlijk de slaapzak in de tassen kwijt te kunnen, maar dat zal wel niet lukken.
Nog even gauw praktisch door je lijst gekeken. Onderstaand in dikgedrukt rood m'n overwegingen:
JanW schreef:7-9 dagen in NL in juni in juni is er vaak nog een week slecht/fris weer
KLEDING:

Normale kleding:
1x Korte broek of afritsbroek
2x Boxershort 1x lijkt me genoeg (droogt snel)
1x Fleecevest klinkt zwaar; niets lichters? (dun fleecetruitje of een licht donsvestje?)
2x T-shirt 1x lijkt me voldoende voor 's avonds (als het snel droogt, kun je het ook makkelijk wassen)
3x Paar sokken, ook voor op,de fiets
1x Crocs

Fietskleding:
2x Fietsbroek met zeem
2x Fietsshirt 1x voldoende (droogt snel, anders wel tijdens het fietsen)
2x Thermohemd (1x lange mouw en 1x korte mouw)
1x Armwarmers overbodig als je al 2 thermoshirts bij hebt
1x Beenwarmers
2x Buff (hoofd / nek) teveel hoofddeksels: 1x tegen koude (Buff), 1x tegen warmte (zo droog; petje)
1x Fietshelm of pet
1x MTB schoenen SPD
2x Fietshandschoenen korte vinger 1x is ruim voldoende
1x Regenjas of weggooi plastic cape
1x Fietsbril
1x Camelback Logo met 2 liter waterzak. niet prettig bij hele dagen rechter-op fietsen

SLAPEN:

Tent Vaude Hogan Ultralight 2P
Slaapzak Nomad Cape Sable 950 die weegt behoorlijk, nogal warm ook
Slaapmat Thermarest NeoAir
Stoel Thermarest Pump Sack
Kussen Thermarest Stuffsack Pillow
Tyvek of Footprint

KOKEN:

Esbit brander met blokjes overbodig
Campingaz Bleuet 270 met 2x 230gr gasfles
Trangia anti-aanbak koekepan met los handvat
RVS beker voor water koken van leger veldfles
Spork titanium
Mes van Leatherman Kick
Plastic beker GSI je hebt toch al een beker bij?
Bord/bakje Mepal met deksel idem geldt voor het bakje?
Pakje lucifers
2x Hersluitbare zakjes voor eten

PERSOONLIJKE VERZORGING:

Toilettas met haak
Tandenborstel en tandpasta
Douchegel (haren en lichaam)
Deodorant overbodig, schoon is schoon
Zonnebrandcreme
Deet tegen muggen / Lidocaine zalf (ben nogal allergisch)
Paar ibrofen
Handdoek Pack Towel L erg groot! (maar ik knip een S nog door de helft)
WC papier

DIVERSEN:

Paspoort in Camelback
PIN pas in Camelback
Credit card in Camelback
Contact geld €200 in Camelback
Pen en papier
Boek

ELECTRONICA:

Foto camera Canon Powershot 710is in tasje
GPS Garmin GPSmap 60 csx
4x opgeladen reserve batterijen AA Misschien is een compacte oplader (die je direct in het stopcontact steekt) handiger dan 4 batterijen, mits je op campings overnacht (en niet op paalkampeerplaatsen of in het wild).
Petzl tikka 2 hoofdlampje
Koplamp BBB 2 lampjes? deze thuislaten, want de Petzl kan voor beide dienen
3x reserve batterijen AAA
Gsm met oplader USB en WCD of 1 oude 'dumb'phone die je alleen 's avonds een uurtje (vooraf afgesproken tijd) aanzet. Binnen Nederland ben je echt zo thuis. Oplader thuis laten.
Ipod nano met koptelefoon

SPARES/TOOLS:

2x reserve binnenband 1 in Camelback 1x lijkt me voldoende
Topeak multitool in Camelback
Leatherman Kick in Camelback multitool én multitool? 1x is voldoende
Powerlink 10speed in Camelback
Thermodeken in Camelback waarvoor?
Bandenlichters in Camelback
Reserve remblokjes in Camelback overbodig: op tijd vervangen (of ga je een Alpenpas afdalen in de stromende regen?)
Pompkop met twee reserve patronen in Camelback alleen de fietspomp mee; overbodig
Reserve ketting (wisselen per dag) overbodig
Smeermiddel ketting
Duct tape 2meter
Nylonkoord 15 meter waarvoor?
S-Biner
Tyraps 10 stuks
Bandenpaksetje
Topeak pomp.
PTFE spray waarvoor?
reservespaken

ETEN:
2x Dextro energy in Camelback
Legerkoeken
Cup-a-soup
Koffiezakjes Nescafe espresso 25 sticks
Energierepen
Fles water
Flesje whiskey :oops:

PACKING:

Ortlieb back roller plus
Ortlieb pakzak PS10 7 liter overbodig
Ortlieb pakzak PD350 13 liter overbodig
Ortlieb QL2 diefstalbeveiliging met slotje
Bagagenet voor boodschappen/natte spullen
Vrijwel eens met Robertjan:

1x Korte broek of afritsbroek: neem de afrits. Je wilt je toch kunnen vertonen.
2x Thermohemd (1x lange mouw en 1x korte mouw): die met korte m thuislaten. Neem een gewoon licht shirt ipv.
Pakje lucifers: aansteker gaat langer mee.
Credit card: wat wil je in NL kopen wat je niet kunt pinnen?
3x reserve batterijen AAA: die in de tikka zijn de reserve. In juni heb je de tikka op de camping ca. 1 minuut per nacht nodig.
RJ: 1 oude 'dumb'phone die je alleen 's avonds een uurtje (vooraf afgesproken tijd) aanzet.: ik spreek af dat ze bellen of SMS-en, Dan hoeft ik mijn dumb phone maar een paar minuten per dag aan te hebben.
Reserve remblokjes: overbodig. In NL kun je in het zelden voorkomende geval er serieus slijtage optreedt besluiten bij voorkeur met de andere rem te remmen.
S-Biner: ben benieuwd wat je daarmee gaat doen 8) :shock:
Flesje whiskey :oops: : is een stuk lichter per ml alcohol dan bier 8)
Leon schreef:1x Korte broek of afritsbroek: neem de afrits. Je wilt je toch kunnen vertonen.
Dan zou ik juist geen afritsbroek meenemen. Dat komt zo 'toeristisch' over...
Ik zou een dunne niet-afritsbare broek van fjällraven ofzo meenemen; als dat te koud is doe je er een thermobroek of beenstukken onder aan.
Robertjan schreef:Ik zie zo nog wel een aantal dingen die je thuis kunt laten of wat lichter kan. Ik zou je lijst omdopen naar "lichtgewicht paklijst". Dat dekt de lading wat beter. :wink:
Klopt, ik heb enkele compromissen moeten sluiten en die lijst is natuurlijk ook al weer wat verouderd, plus de ervaringen van die fietsreis zijn er niet in meegenomen. Wel is het een goed begin voor iedereen die een kritisch wil kijken naar wat hij/zij meesleept, daarbij past het geheel in 2 achtertassen (met voldoende ruimte voor extra eten/drinken).
@ Robertjan en Leon, bedank voor de overwegingen, ik zal er nog eens kritisch doorheen kijken.

Het mooie is, als ik in mijn omgeving vertel wat ik ga doen verklaren ze mij voor gek. Als ik dan een, naar mijn idee, redelijk minimalistische paklijst hier post kan ik nog eens een groot aantal dingen thuislaten. :D

Op de MTB heb ik verschillende keren gehad dat wanneer ik offroad een moddertocht reed in een paar uur tijd de remblokken had versleten, aangezien ik ook offroad wil gaan fietsen had ik ze er tussen gezet.
Ja, voor een weekje Nederland. Voor een langere reis zou ik weer andere afwegingen maken. 's Werelds gevaarlijkste weg (Bolivia) met 10m zicht door mist afdalen bijvoorbeeld, vraagt wél om reserve remblokjes. Andes in de winter vraagt om een warme slaapzak en 2 paar handschoenen (in extreme kou altijd 1x reserve, kijk maar weer naar Shane die er erg blij mee was), woestijn vraagt misschien wel om 2 petjes (ik moest ieder half uur m'n Buff omdraaien, omdat dan één kant telkens doorweekt was van zweet). Opeens zijn 2 achtertasjes wel behoorlijk krap, zeker als je voor 4 dagen drinken mee wilt nemen (á 5-6L/dag, dus >20kg aan drinken...).
En dat is eigenlijk allemaal niet zo extreem, vergeleken met Ian Hibell's doorsteek van de Darien Gap of met het winterfietskamperen van Ralph Tuijn bij het Baikal meer in Siberië.
De raadgevingen die hier langskomen gaan hand in de hand met de manier waarop iedereen op vakantie wil gaan. Wil je enkel fietsen en ga je niet op restaurant, dan kan je rustig lopen stinken in een fietsbroek en dagelijks douchen met je T-shirt aan.

Loop je graag een museum binnen, wil je niet opvallen, of laat je je al graag eens verwennen in een goed restaurant, dan is het aangenamer om daar ook de kledij voor mee te nemen. Kleren wegen weliswaar heel wat, maar als je slim kiest hoeft dat niet zo'n probleem te zijn. Als je aandacht wil hebben voor het gewicht, kan je best beginnen bij de grote kleppers.

Als ik nu zelf even kijk, dan zou ik qua kleding nauwelijks iets schrappen. Een stoeltje vind ik dan weer niet nodig , net als een footprint. Campingaz busjes vind je onderweg wel, dus ééntje volstaat. In plaats van een pan en bord neem ik een ronde gamel mee, waarvan het deksel dienst doet als bord. Lucifers kunnen nat worden, een aansteker blijft werken. Flessen neem ik niet mee (of gewoon een 1.5l fles): die koop je wel onderweg daar kan je dan 's avonds ook water mee halen. Heb je 's avonds een beker nodig voor wijn, dan snij je uit de onderkant een glas. (kan trouwens ook dienst doen als wegwerp bord of in de langse richting doorgesneden ideaal om tapas in de serveren :-) )

Een toilettas laat ik ook thuis een plastic zakje om natte spullen te scheiden van droge is genoeg, (overigens valt me nu op dat je geen scheerspullen hebt). Qua reparatie spullen volg ik de anderen dat je in NL nu eenmaal aan de bron zit, een band kunnen plakken en bijpompen moet voldoen. Ik zou geen eten meenemen behalve wat je de eerste dag wil opeten (dextro helpt overigens geen hol als je hele dagen fietst).
JanW schreef:@ Robertjan en Leon, bedank voor de overwegingen, ik zal er nog eens kritisch doorheen kijken. Het mooie is, als ik in mijn omgeving vertel wat ik ga doen verklaren ze mij voor gek.
Veel lezers hier herkennen dat wel :D
JanW schreef:Op de MTB heb ik verschillende keren gehad dat wanneer ik offroad een moddertocht reed in een paar uur tijd de remblokken had versleten, aangezien ik ook offroad wil gaan fietsen had ik ze er tussen gezet.
Probeer eens Kool Stop remblokjes. Voor normale aluminium velgen gebruik je de zalmkleurige versies.

Over toilettas: als je in een budgetwinkel als Aktion of Kruidvat rondkijkt zie je vast ergens een zakje dat dienst kan doen als toilettas maar quasi niks weegt en nauwelijks iets kost. Misschien is het wel een verpakking van iets anders, dat krijg je er dan bij...

Leon