Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beltdrive in de kou - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Beltdrive in de kou

De riem kan door kou inderdaad wat gaan knerpen. Gelukkig niet het hoge gepiep waar de eerste riemen/tandwielen last van hadden, maar meer een soort geluid als voetstappen in de sneeuw. Ik vind het wel gezellig klinken en het kan absoluut geen kwaad. Het komt bij mij ook alleen voor bij stevig aanzetten. Wat je hoort is het aangrijpen van de tandjes op het tandwiel, meestal niet het aanlopen tegen de opstaande rand. Correcte riemspanning en uitlijning is erg belangrijk.
Wat ook kan helpen tegen piepen en kraken is niet smeren met siliconen, maar... Zand erover!

Mountainbikes met riem piepen namelijk nauwelijks. Bij fietsen die nooit in de modder rijden kan de riem tegen de opstaande rand glad schuren en dat piept meer dan een door zand opgeruwd oppervlak.
Ook ik had last van een snerpende riem in de kou. Ik heb de riem laten spannen en nu is het helemaal weg.

Riem spannen dus!

Groet, Tim
Even voor de helderheid in deze discussie: Marten bouwt geen riemfietsen (stalen frames zijn zonder aanpassingen moeilijker stijf te krijgen, dus is de riem niet goed). En euh, Sjors vertegenwoordigt idworx en idworx is nog steeds een beetje anti-riem.
Op 11 april kun je bij ons horen van Gerrit waarom dat zo is.

En ik ben dus Eric en ik ben pro-riem (ook al heb ik afgelopen tocht 2500 kilometer gefietst op een Indiase Hero met ketting :lol:).

Zie hier een filmpje met een leuke test: http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... elt-drive/

Afbeelding
Jammer om te horen dat de riem nog last heeft van kinderziektes en dat het m.b.t. de riemspanning zo kritisch komt. Dat maakt het natuurlijk een minder aantrekkelijke keuze voor vakantiefietsers die over het algemeen toch veel waarde hechten aan betrouwbaarheid en weinig onderhoud.
Jammer om te horen dat de ketting nog last heeft van kinderziektes en dat het m.b.t. schoon houden, smeren, tegen pekel beschermen, ontroesten en regelmatig naspannen zo kritisch komt. Dat maakt het natuurlijk.... Enz, enz... :wink:
Christophorus schreef:Jammer om te horen dat de ketting nog last heeft van kinderziektes en dat het m.b.t. schoon houden, smeren, tegen pekel beschermen, ontroesten en regelmatig naspannen zo kritisch komt. Dat maakt het natuurlijk.... Enz, enz... :wink:
Alleen zijn het bij de ketting inmiddels chronische ouderdomskwalen geworden:).
HansB schreef:Dag wereldfietsers,

Afgelopen weken heeft mijn beltdrive voor het eerst flink vorst voor z'n kiezen gekregen. Voor zover ik waar kan nemen heeft ie dat verdragen maar het was wel merkbaar.
Op een of andere manier maakte de riem (vooral bij flink aanzetten, klimmen) flink geluid. Terwijl ie normaal nagenoeg stil is. Ik heb er op gelet dat de spanning en uitlijning OK was.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Merken jullie invloed van de temperatuur op het gedrag van de riem?

Gr. Hans
Afgelopen weken heeft mijn ferrodrive voor de zoveelste keer vorst voor z'n kiezen gekregen. Voor zover ik waar kan nemen heeft ie dat niet verdragen en het was overduidelijk merkbaar voor mij en iedereen in mijn nabije omgeving.
Op een of andere manier maakte de ketting (zowel bij losjes trappen, flink aanzetten, klimmen als achteruit trappen) flink geluid, liep hij rood aan en piepte en kraakte hij er flink op los. Terwijl ie normaal soms wel nagenoeg stil is na een goede schoonmaak- en smeerbeurt. Ik heb er op gelet dat de spanning en uitlijning OK was.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Merken jullie invloed van de temperatuur, vocht, sneeuw, zand en pekel op het gedrag van de ketting?
Gezellig hoor, zo lekker tegen alkaar opbieden.

De afgelopen winter heeft mijn fiets (ketting, gesloten kast, rohloff) geen last gehad van sneeuw, pekel of ander ongemak. Nou ja, bij echt veel plakzooi moetst ik elke 4-5 km. eenkeer de fiets laten stuiteren om de plakkaten tussen band, rem en spatbord eraf te laten vallen. ;-)
Christophorus schreef:Jammer om te horen dat de ketting nog last heeft van kinderziektes en dat het m.b.t. schoon houden, smeren, tegen pekel beschermen, ontroesten en regelmatig naspannen zo kritisch komt. Dat maakt het natuurlijk.... Enz, enz... :wink:
Aha, dus het maakt in feite niet uit?

Wat waren ook al weer de voordelen van een riem?

1) Geen lawaai (blijkt niet te kloppen, een gesmeerde ketting maakt overigens nooit lawaai).
2) Weinig tot geen onderhoud (blijkt niet te kloppen, ik hoor van meerdere kanten verhalen dat het ding nagespannen moet worden of dat de uitlijning gecorrigeerd moet worden en dat de simpele fietser er niet uitkomt en naar de fietsenmaker moet (handig als je in the middle of nowhere staat ;-).
Bij een ketting kun je altijd nog kiezen voor een derailleur en dan bestaat het probleem niet, bij excenters en horizontale dropouts gaat het spannen eenvoudiger want het komt minder precies.
4) Even betrouwbaar (verhalen van kettingen die eraf lopen in de sneeuw, knappen v/d riem, etc. geven mijn geen goed gevoel).
5) Lichter: klopt niet, want het frame is zwaarder en je zit bovendien vast aan een versnellingsnaaf

Kortom, ook een riem heeft onderhoud nodig, net als een ketting. Maar kost wel een boel extra geld en kan alleen worden toegepast bij een aangepast frame waarvan de achtervork extra zwaar gemaakt moet worden. Dus wat zijn nou precies de voordelen? Het gaat er mij niet om dat het een beter of slechter is, maar voor een bult extra geld verwacht ik ook een bult extra voordelen.
Matthie9000 schreef:Dus wat zijn nou precies de voordelen?
1) ching ching voor de riem-verkopers, ze zijn nog doller op e-bikes met riem!
2) stoere borrelpraatjes
3) relatief schone broekspijpen..... of geen kettingstempel op je kuiten
De Vakantiefietser schreef:(stalen frames zijn zonder aanpassingen moeilijker stijf te krijgen, dus is de riem niet goed)
Hoe krijg je een (alu/stalen/bamboe/kartonnen/...) frame stijver of juist minder stijf zonder aanpassingen?
De Vakantiefietser schreef:En euh, Sjors vertegenwoordigt idworx en idworx is nog steeds een beetje anti-riem.
Sjors vindt vooral gewoon de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

Maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen :wink:

Sjors
Ok... het welles-nietes spelletje is weer begonnen...

De meeste problemen die ik bij de riem aantref komen door nieuwigheid van het product en de helaas maar al te vaak daarbij behorende onwetendheid van eigenaar en dealer. Gezeur, geklaag en gemopper op de ketting horen we allang niet meer, want dat is al eeuwen zo en nemen we gewoon voor lief. Maar als er iets op te merken is op een nieuw product, dan is het slecht, vol met kinderziektes en verspilling van je geld.

Ieder gebruiksproduct heeft zo zijn eigen randvoorwaarden om goed te functioneren. Die zijn er zowel bij de ketting als bij de riem. Ik ben bij mijn soort gebruik overtuigd van de voordelen van de riem en vind dat ze voldoende zwaar opwegen tegen de nadelen ervan. Maar zo zijn er ook soorten gebruik waarbij het soms beter is om toch bewust voor de ketting te kiezen.

Zaak is wel dat de fietsfabrikant en dealer hun zaken goed op orde moeten hebben en weten waar ze mee bezig zijn en de klant goed informeren over de pro's en cons van de riem en hoe ermee om te gaan. Net als dat ze bij de ketting zouden moeten doen, maar dat bijna nooit meer doen, omdat iedereen het al weet. Dit geldt overigens net zo goed voor alle soorten mechanische en hydraulische remmen, versnellingsnaven, verende voorvorken, kunststof, gel en leren zadels, enz, enz. Ik loop nog dagelijks uitgebreid uit te leggen hoeveel een derailleursysteem te lijden kan hebben en wat voor onderhoud het nodig heeft. Mensen staan me daarbij vaak met grote ogen aan te kijken. Dat zoiets nog verkocht wordt, zei een oudere man laatst tegen me.

Wie kan zich de golven van kritiek op Rohloff uit de beginperiode nog herinneren?
@ AB of geen kettingstempel op je kuiten?
Ik heb ooit de gedachte gehad om juist zo,n ketting stempel op m'n kuit te laten tatoeëren, het is uiteindelijk en heel fietsje geworden. :D
Zonder riem overigens :wink:
Ik kies bewust voor een ketting.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
@ AB of geen kettingstempel op je kuiten?
Ik heb ooit de gedachte gehad om juist zo,n ketting stempel op m'n kuit te laten tatoeëren, het is uiteindelijk en heel fietsje geworden. :D
Zonder riem overigens :wink:
:lol:
De Vakantiefietser schreef:Even voor de helderheid in deze discussie: Marten bouwt geen riemfietsen (stalen frames zijn zonder aanpassingen moeilijker stijf te krijgen, dus is de riem niet goed).
Huh, ik heb denk ik meer riemfietsen gemaakt dan de meesten in deze discussie.
En hoezo moeilijk? Je pleurt er gewoon een vracht ijzer tegen aan, ik bouw toch nooit 2x hetzelfde dus dat maakt weinig uit. Maar wat mij betreft zoeken die paar klanten die liever een boel geld neertellen voor een als een vrachtwagen rijdende fiets met wat vage voordelen rond de aandrijving hun heil maar bij iemand anders. Dat Gates een onbetrouwbare partner is telt voor mij trouwens ook mee.
En vergeet niet de staande achtervork door te zagen Marten, mocht je er nog één bouwen met riem. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Christophorus schreef:Ok... het welles-nietes spelletje is weer begonnen...

De meeste problemen die ik bij de riem aantref komen door nieuwigheid van het product en de helaas maar al te vaak daarbij behorende onwetendheid van eigenaar en dealer. Gezeur, geklaag en gemopper op de ketting horen we allang niet meer, want dat is al eeuwen zo en nemen we gewoon voor lief. Maar als er iets op te merken is op een nieuw product, dan is het slecht, vol met kinderziektes en verspilling van je geld.

Ieder gebruiksproduct heeft zo zijn eigen randvoorwaarden om goed te functioneren. Die zijn er zowel bij de ketting als bij de riem. Ik ben bij mijn soort gebruik overtuigd van de voordelen van de riem en vind dat ze voldoende zwaar opwegen tegen de nadelen ervan. Maar zo zijn er ook soorten gebruik waarbij het soms beter is om toch bewust voor de ketting te kiezen.

Zaak is wel dat de fietsfabrikant en dealer hun zaken goed op orde moeten hebben en weten waar ze mee bezig zijn en de klant goed informeren over de pro's en cons van de riem en hoe ermee om te gaan. Net als dat ze bij de ketting zouden moeten doen, maar dat bijna nooit meer doen, omdat iedereen het al weet. Dit geldt overigens net zo goed voor alle soorten mechanische en hydraulische remmen, versnellingsnaven, verende voorvorken, kunststof, gel en leren zadels, enz, enz. Ik loop nog dagelijks uitgebreid uit te leggen hoeveel een derailleursysteem te lijden kan hebben en wat voor onderhoud het nodig heeft. Mensen staan me daarbij vaak met grote ogen aan te kijken. Dat zoiets nog verkocht wordt, zei een oudere man laatst tegen me.

Wie kan zich de golven van kritiek op Rohloff uit de beginperiode nog herinneren?
Leuk, maar ga eens inhoudelijk in op die zogenaamde voordelen i.p.v. een heel zwamverhaal op te hangen :D
Christophorus schreef:Afgelopen weken heeft mijn ferrodrive voor de zoveelste keer vorst voor z'n kiezen gekregen. Voor zover ik waar kan nemen heeft ie dat niet verdragen en het was overduidelijk merkbaar voor mij en iedereen in mijn nabije omgeving.
Op een of andere manier maakte de ketting (zowel bij losjes trappen, flink aanzetten, klimmen als achteruit trappen) flink geluid, liep hij rood aan en piepte en kraakte hij er flink op los. Terwijl ie normaal soms wel nagenoeg stil is na een goede schoonmaak- en smeerbeurt. Ik heb er op gelet dat de spanning en uitlijning OK was.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Merken jullie invloed van de temperatuur, vocht, sneeuw, zand en pekel op het gedrag van de ketting?
Ik fiets gedurende de winter zonder Chainglider en smeert de buitenzijde een kwastje in met PTFE smeermiddel. De ketting heeft nauwelijks last van pekel en vuil. Slijtage nauwelijks meer dan in de zomer. Ik hoor de ketting niet tijdens het fietsen. Rood aanlopen lijkt me sterk overdreven. Uitlijnen van de ketting ook.

Een ketting hoeft nooit gespannen te worden. Stellen is voldoende. Ik rij altijd met een zeer lichte doorhang, waardoor de smering in de ketting zich kan herstellen in het onbelaste gedeelte.
Ik raad je een fiets onderhoudscursus bij Marten. Misschien wordt je wijzer.

Piet.
Poeh, ik ben blij dat ik geen behoefte meer voel om mee te gaan met dit soort eindeloze discussies gevuld met veel emoties. Kan mij in het verleden dit soort discussies herinneren toen wij als een van de eerste de wereld over wilden crossen met hydraulische remmen. Had toen wel de behoefte om mee te doen. Werd het daarna zo zat dat we maar gewoon ermee naar Azië zijn gefietst. Eindelijk van dat gezeik af. Heb zowel riemfietsen als kettingfietsen en fiets met beiden de wereld. I'm a happy man :lol: . Laten we alle techneuten en ontwikkelaars maximaal motiveren om met mooie oplossingen te komen. Wordt het leven alleen maar leuker van. Iemand nog enig idee waarom een Rohloff naaf nog steeds kabeltjes heeft?