Zelf rij ik jaarlijks 8.000 woonwerk kms. Sinds een jaar op een cross fiets, dergelijk type fiets heeft veel voordelen en is daardoor mijn "beste keus":
- racestuur met triathlon bovenstuurje, beide handig bij tegenwind en vermoeide polsen.
- lichte alu fiets, lichter dan bvb. trekking- en stadsfietsen (ca. 9.5kg kaal). Dus snel.
- bredere voorvork en kader, dus in de zomer 28mm en in de winter 45mm banden.
- derailleur, lichter, pion vrij te kiezen naar smaak en voorkeur en.... zeker nu zeer belangrijk, laat toe om makkelijk een 2de set wielen te installeren, bvb. met spikes-banden. Zelf heb ik deze spike-set wielen standby staan naargelang het weer. Met een (Rohlof)-naaf ligt dit al moeilijker. Ook bevriest een derailleur niet.
- spatborden zijn altijd te monteren, ook zonder oogjes, met tiewraps kan alles.
- achter aan het zadel een Carradice Camper zadeltas, plaats zat en geen (tubus) rek nodig.
- bij voorkeur een B&M naafdynamo met B&M voorlicht. Achter een powerled, doe al de ganse winter met hetzelfde setje AAAs, dus doortrekken dynamobekabling niet nodig, ik heb trouwens mijn voorlicht liefst op volle kracht (donkere polder).
- dergelijke fiets is ook multi-inzetbaar, je kan deze namelijk ook gemakkelijk in je fiets-vakantie gebruiken. Zelf heb ik er al verschillende keren de Mt Ventoux mee opgereden.
Dus overweeg zeker een cross fiets, nieuw of 2dehands.
- racestuur met triathlon bovenstuurje, beide handig bij tegenwind en vermoeide polsen.
- lichte alu fiets, lichter dan bvb. trekking- en stadsfietsen (ca. 9.5kg kaal). Dus snel.
- bredere voorvork en kader, dus in de zomer 28mm en in de winter 45mm banden.
- derailleur, lichter, pion vrij te kiezen naar smaak en voorkeur en.... zeker nu zeer belangrijk, laat toe om makkelijk een 2de set wielen te installeren, bvb. met spikes-banden. Zelf heb ik deze spike-set wielen standby staan naargelang het weer. Met een (Rohlof)-naaf ligt dit al moeilijker. Ook bevriest een derailleur niet.
- spatborden zijn altijd te monteren, ook zonder oogjes, met tiewraps kan alles.
- achter aan het zadel een Carradice Camper zadeltas, plaats zat en geen (tubus) rek nodig.
- bij voorkeur een B&M naafdynamo met B&M voorlicht. Achter een powerled, doe al de ganse winter met hetzelfde setje AAAs, dus doortrekken dynamobekabling niet nodig, ik heb trouwens mijn voorlicht liefst op volle kracht (donkere polder).
- dergelijke fiets is ook multi-inzetbaar, je kan deze namelijk ook gemakkelijk in je fiets-vakantie gebruiken. Zelf heb ik er al verschillende keren de Mt Ventoux mee opgereden.
Dus overweeg zeker een cross fiets, nieuw of 2dehands.