Additionally, paste this code immediately after the opening tag: isolatie kleding onderlaaag - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

isolatie kleding onderlaaag

Excuus voor de zouttoevoeging.
Revanho schreef:
jeroenh schreef:alleen moet ik nog iets verzinnen voor het kruis...
Het zeem in een fietsonderbroek zorgt ook wel voor wat isolatie.
Een sok doet ook wonderen....
Zou je in elk geval aanraden een lange onderbroek te dragen!
Scheelt al enorm. Zelf gebruik ik materiaal van Helly Hansen

Lekker licht en idioot snel droog :)

Shirt LM van zelfde merk. Ideaal..

Voor je bovenlichaam zou ik niet teveel lagen gebruiken. Je fiets en produceert dus veel warmte, het wordt anders als je stopt met trappen..

Zorg in elk geval dat je buitenste laag 100% winddicht is. Isoleren hoeft niet per se. Dat doe(n)t het laagje(s) eronder.
In de winter is het doorgaans niet nodig dat deze zg. 'shell' ook nog es waterdicht is omdat dit het 'ademen' niet bevordert.
Slechts wanneer je regen verwacht gebruik je iets als gore-tex maar om er 'standaard' mee te fietsen lijkt me wat onzinnig..

succes


grundig
Oh ja, en zo'n broek verwarmt niet: dat doe je zelf, door het minieme laagje lucht tussen jou en de stof op te warmen:). Maar da's muggeziften!
Hoezo? Dat is precies hoe het zit. Dat de meesten dit niet beseffen is iets anders..
Vandaar dus die winddichte laag.
cotweetje schreef:Ik wil er geen zeem in want ik fiets maar 16km heen en terug, is zo'n fietsbroek uitgaande van hetzelfde type, windbreaker, thermo etc gelijk aan een renbroek die hardlopers gebruiken ?
Ik heb wel een lange hardloopbroek, maar die is van dezelfde soort stof gemaakt als een korte hardloopbroek. Alleen wat dikker, voor de warmte, maar er zit geen windstopper in. Vind ik voor hardlopen ook niet nodig, want zo hard ga je als loper niet ;) Maar wellicht zijn er wel hardloopbroeken met windstopper (er zijn immers ook jassen/shirts met windstopper). Of je zoekt een fietsbroek zonder zeem, die zijn er dacht ik ook wel...
jeroenh schreef:
Robertjan schreef:Powerstretch heeft geen waterafstotende, noch een windafstotende laag.
Niet helemaal waar, je kunt Powerstretch (in bepaalde diktes) krijgen met DWR, Durable Water Repellant, hoe dit technisch zit weet ik niet, maar het zal toch wel en laagje/coating zijn vermoed ik. In ieder geval wordt het daardoor ook een ietsje winddichter.
Volgens Malden Mills zelf bevat Powerstretch (Pro) geen DWR. DWR is geen coating, maar een tijdelijke omkapseling van de vezels van de buitenstof. Dat zit bijv. wel op PowerShield van Malden Mills.

Het Cordura-materiaal (da's weer van Koch Industries tegenwoordig) in de werkbroek van TS, is niet echt waterdicht. Wel laat het een hoop transpiratie tegen, dus voor het fietsen zou ik het niet gebruiken. Hoe langzaam je ook fietst, transpireren doe je vóórdat je doorhebt dat je transpireert en ook in rust (vandaar die aanbevolen 2L/dag aan drinken). Kan dus best zijn dat de opbouw van transpiratie ook voor een stukje kou zorgt, als dat aan de binnenzijde van het Cordura bevriest. :wink:
Aanvullend op Henrie: ja, er zijn eenzelfde type broeken voor fietsen, hardlopen en langlaufen. De details kunnen anders zijn, evenals de diktes, maar de stoffen kunnen hetzelfde zijn.

Het voorgenoemde Powerstretch is een dikkere variant van een thermobroek, maar wel goed vocht transporterend (anders zou Ueli Steck daar ook geen truitje van willen hebben). De fietsbroeken, hardloopbroeken en langlaufbroeken zonder winddichte lagen zijn allemaal van ongeveer dezelfde materialen. De goedkope rommel van Bristol etc., zijn glad, nauwelijks ademend, en voeren slecht/niet vocht af. De betere varianten doen dit veel beter. Dan heb ik het dus niet over een merk als Odlo qua onderlaag (die stoffen voeren amper vocht af), maar over bijv. Patagonia, Helly Hansen, etc. (-niet- de varianten met (merino)wol!! Die blijven na het fietsen behoorlijk klam).

Er zijn wel langlaufbroeken met een winddichte voorkant. Vaak is dit een gekunstelde versie. Zo heb ik een hardloopbroek van Odlo waarvan de voorkant ook winddicht is. Dit hindert het vochttransport aanzienlijk, maakt niet uit of je er in fietst of hardloopt. Veel beter is een losse combinatie van een voornoemde lange onderbroek zonder winddichte laag, met daar overheen een erg dunne, nylon/polyamide laagje windbreker. Dat is de dunste variant windbescherming, dus zonder coatings etc, maar mét DWR (zie eerdere reactie).
Polartec power stretch is dat een soort type, want toen ik google.de zag ik dat North Face ook iets had met powerstretch, ik bdoel er meer op waar kun je dat kopen in Rotterdam.

Dat Odlo slecht vocht doorlaat wordt daarmee bedoelt de: Odlo Pants Long Evolution Warm Greentec - Gemaakt van 100% gerecycled polyester.
Met Odlo bedoel ik alle winddichte broeken van Odlo. Alle ondergoed van Odlo zijn slechte thermoshirts in de kou (zeker als het vriest).

Powerstretch is een stof, en deze wordt door diverse kledingfabrikanten gebruikt. Ook in broeken. Het meeste wordt deze stof gebruikt door fabrikanten van kleding voor avontuurlijke activiteiten, zoals buitensport, fietsen, kanovaren, etc. In dat type winkels kun je dan ook zoeken.
Robertjan schreef:Met Odlo bedoel ik alle winddichte broeken van Odlo. Alle ondergoed van Odlo zijn slechte thermoshirts in de kou (zeker als het vriest).
Dat vind ik echt onzin. Ik wil nog geloven dat dat je eigen ervaring is, maar om dat als een algemeen feit te verkondigen ...

Renaat
Als je ondershirt nat wordt van de transpiratie, kan dat in vrieskou levensgevaarlijk zijn. Odlo ondershirts worden in mijn ervaring kletsnat van het zweet. Daarom zijn die slecht.
Robert, dat heb ik ook met het Odloshirt wanneer de laatste bovenlaag niet ademend is. Anders niet. Dan wordt transpiratievocht naar de volgende laag getransporteerd en verdwijnt het door de laatste laag naar buiten. Magic! Sluiten alle laagjes goed aan op je lichaam? Ook belangrijk.
Loes.
Robertjan schreef:Als je ondershirt nat wordt van de transpiratie, kan dat in vrieskou levensgevaarlijk zijn. Odlo ondershirts worden in mijn ervaring kletsnat van het zweet. Daarom zijn die slecht.
Nee hoor, met correct gebruikt van thermisch ondergoed, waaronder dat van Odlo, wordt het vocht netjes afgevoerd. Daarvoor zijn zo'n shirts net gemaakt, en dat doen ze ook prima.
Als je kletsnat wordt van het zweet (bij het dragen van zo'n shirt), dan ben je ofwel veel te warm gekleed, of er is een laag die het zweten belemmert. Dat kan (zoals Loes aangeeft) liggen aan een winddicht Odloshirt (de meeste Odlo-shirts zijn dus niet winddicht), maar evengoed aan een ander kledinglaag. Het is in ieder geval geen algemeen fenomeen van thermisch ondergoed van Odlo.

Overigens is het meeste niet-wollen thermisch 'sport'ondergoed gemaakt van hetzelfde materiaal als Odlo, namelijk (bijna 100%) polyester.

Renaat
En nu doe je precies het hetzelfde als ik, Renaat. :wink: Jouw mening weergeven als een feit. Ook bij juist gebruik van dergelijke ondershirts kan zo'n shirt drijfnat worden. Dat kan echt aan de kwaliteit van het materiaal liggen. Ook bij een juiste maatvoering, juiste mate van isolatie en juiste afstemming van de buitenlaag wat betreft de mate van toegelaten diffusie.

Deze verschillen kunnen soms klein zijn (Patagonia capilene 2 en de VAUDE-shirts van een aantal jaar geleden ontliepen elkaar niet veel), maar soms ook erg groot. Juist Odlo is zo'n overgewaardeerd merk (in mijn uitgebreide ervaring), wellicht ook omdat het juist vaak in hardloopwinkels verkocht wordt.
De fanatiekere buitensporters die erg veel aan dergelijke shirts hebben (expedities, professioneel meerdaagse tochten, zoals binnen defensie), weten precies wat de stand van de markt is op ieder moment. 'Smelly Helly' is tegenwoordig niet zo smelly meer, maar presteert met hun lichtgewicht uitvoeringen nog altijd erg goed. Alleen in hun dikste uitvoering gebruiken ze merinowol, wat na een dagje mild fietsen erg lang klam blijft. Craft heb ik zelf nooit gebruikt.

Zo zijn er vele merken. Ik ken ze dan ook niet allemaal. Maar de merken die ik ken, durf ik rustig de hemel in te prijzen als ze goed functioneren en de grond in te boren als je er nat in wordt. Bij milde temperaturen is het op zich niet zo interessant welke merken en diktes je gebruikt. In de vrieskou kan het echter zeer belangrijk worden, of je ondershirt en -broek goed functioneert, of dat je een nat laagje tegen de huid aan hebt hangen. Zeker de windchillfactor die vandaag wat meer aanwezig was, maakt dat voor buitenwerkers en -sporters de eerste laag op de huid direct goed moet zijn. Anders lijdt je de hele dag kou van de transpiratie.
Robertjan,

ik weet prima hoe het werkt, wat zo'n onderlaag moet doen en hoe groot het belang van het afvoeren van zweet is bij inspanningen in de koude. Ik fiets in alle omstandigheden en heb ook kampeerervaringen bij temperaturen ver onder de nul.
Ik heb ook ervaring met een behoorlijk aantal verschillende merken buitensportonderkleding.
Robertjan schreef:Ook bij juist gebruik van dergelijke ondershirts kan zo'n shirt drijfnat worden. Dat kan echt aan de kwaliteit van het materiaal liggen. Ook bij een juiste maatvoering, juiste mate van isolatie en juiste afstemming van de buitenlaag wat betreft de mate van toegelaten diffusie.
Er zijn altijd mensen te vinden die 'zweten als een rund', zelf als ze het fris hebben. Maar over het algemeen wijst het sterk zweten bij koude omstandigheden toch echt op te warm gekleed zijn. Dat kunnen die fanatieke buitensporters je ook vertellen en o.a. ervaren bergwandelaars weten heel goed dat op het moment ze bij koude omstandigheden beginnen te zweten, ze beter een laagje uitdoen (en dat laagje weer aantrekken op het moment dat ze stoppen met de inspanning).
Robertjan schreef: De fanatiekere buitensporters die erg veel aan dergelijke shirts hebben (expedities, professioneel meerdaagse tochten, zoals binnen defensie), weten precies wat de stand van de markt is op ieder moment. 'Smelly Helly' is tegenwoordig niet zo smelly meer, maar presteert met hun lichtgewicht uitvoeringen nog altijd erg goed. Alleen in hun dikste uitvoering gebruiken ze merinowol, wat na een dagje mild fietsen erg lang klam blijft. Craft heb ik zelf nooit gebruikt.
En ook onder die mensen zal je er wel wat vinden die geen slechte ervaring hebben met Odlo. Dat het misschien niet vaak hun eerste keuze zou zijn (ook die van mij niet), dat sluit ik niet uit.
Robertjan schreef: Zo zijn er vele merken. Ik ken ze dan ook niet allemaal. Maar de merken die ik ken, durf ik rustig de hemel in te prijzen als ze goed functioneren en de grond in te boren als je er nat in wordt.
Dat verandert niet aan mijn voorgaande opmerkingen. Odlo werkt voor vele mensen prima (en dan baseer ik me niet enkel op mijn eigen ervaringen) en er is dus geen reden om dat merk zo eenzijdig af te kraken.

En ja, er zit ook verschil tussen merken die hetzelfde materiaal gebruiken, maar die spullen evolueren ook continu (al dan niet ten goede, ik weet dat er ook marketingredenen achter zitten). Dus één Odlo-shirt van 5 jaar geleden is geen Odlo-shirt van nu en binnen 5 jaar zal het weer anders zijn.

Renaat
Ik heb goede ervaringen met icebreakers, al het synthetische spul gaat erg snel stinken, een icebreaker kun je prima 2 weken dragen bij intensief fietsen. Het spul is bovendien in verschillende diktes te krijgen zodat je het kunt afstemmen op de te verwachtten weersomstandigheden.
Matthie9000 schreef:Ik heb goede ervaringen met icebreakers, al het synthetische spul gaat erg snel stinken,
Daar staat icebreaker inderdaad bekend om. Al zijn er meer en meer merken die bij hun synthetisch spul het stankprobleem oplossen door het verwerken van zilver in de kleding. Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee (ik heb niet snel last van stinkende kleding), maar naar ik verneem werkt dat redelijk goed.
Matthie9000 schreef:Het spul is bovendien in verschillende diktes te krijgen
Is bij sommige synthetische merken (zoals Odlo), ook het geval.

Renaat
Revanho schreef:
Robertjan schreef:Als je ondershirt nat wordt van de transpiratie, kan dat in vrieskou levensgevaarlijk zijn. Odlo ondershirts worden in mijn ervaring kletsnat van het zweet. Daarom zijn die slecht.
Nee hoor, met correct gebruikt van thermisch ondergoed, waaronder dat van Odlo, wordt het vocht netjes afgevoerd. Daarvoor zijn zo'n shirts net gemaakt, en dat doen ze ook prima.
Als je kletsnat wordt van het zweet (bij het dragen van zo'n shirt), dan ben je ofwel veel te warm gekleed, of er is een laag die het zweten belemmert. Dat kan (zoals Loes aangeeft) liggen aan een winddicht Odloshirt (de meeste Odlo-shirts zijn dus niet winddicht), maar evengoed aan een ander kledinglaag.
Renaat
Maar als je dus thermo ondergoed aanhebt en je komt even zogezegd in een sneeuwstorm terecht en je doet je 3 laags gore-tex pro shell jas met dito broek aan, dan wordt die onderlaag kletsnat, omdat de jas en broek het vocht belemmert om weg te gaan ?.
cas van oorschot schreef:Ik gebruik hiervoor ook thermo ondergoed, het merk is Craft super spul! Wel duurder dan lidl maar echte kwaliteit en fijne comfort!


op craftwear.nl hebben ze nu ook aanbiedingen. De warm undepant kost nu 41euro.
Deze lange thermo onderbroek heb ik ook en voelt ook nu met -11 lekker warm.
Thanks voor de tip, net prijsje.
Ik zat ook nog te kijken naar een broek van GONSO Thermotights GELA V2; 82 % Polyamid en 18 % Elastan, gesmokte boord met trekkoord, leggrippers.

Zitten in de meeste broeken een trekoord en leggrippers ?
cotweetje schreef: Maar als je dus thermo ondergoed aanhebt en je komt even zogezegd in een sneeuwstorm terecht en je doet je 3 laags gore-tex pro shell jas met dito broek aan, dan wordt die onderlaag kletsnat, omdat de jas en broek het vocht belemmert om weg te gaan ?.
Bij 'normale' mensen die niet te warm gekleed zijn, neen. Natuurlijk beperken zo'n bovenlagen de verdamping van transpiratie. Net daarom is het extra belangrijk om een goede onderlaag aan te hebben die het vocht zo snel mogelijk afvoert en ook vochtig toch haar isolerende werking nog gedeeltelijk behoudt.
Maar als je kletsnat van het zweet wordt (in koude omstandigheden natuurlijk), dan ben je te warm gekleed of heb je jezelf verpakt in kleding welke totaal geen vocht doorlaat.

Renaat