Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn tips en ideeën over fietsvakanties op een rijtje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mijn tips en ideeën over fietsvakanties op een rijtje

waltertje schreef: Zonder afzien kan ik niet genieten en zeker niet ontspannen. Als ik alleen reis tenminste. Het moet wel een beetje vakantie blijven!

Walter
:D :wink:
waltertje schreef: Het is zeker waar dat ik vrij prestatiegericht fiets, maar dat is voor mij een noodzakelijke voorwaarde voor het genieten. Zonder afzien kan ik niet genieten en zeker niet ontspannen. Als ik alleen reis tenminste. In het juiste vrouwelijke gezelschap kan ik met 500 kilometer per week wel toe, maar in mijn eentje heb ik toch echt 1000 nodig. Het moet wel een beetje vakantie blijven!
:)
dan doe je het wel erg rustig aan in een gebied waar de zon nauwelijks onder gaat.
6 uurtjes slaap per dag
2 uurtjes voor boodschappen en sightseeing
resteren 16 uurtjes voor een beetje doorkachelen
1000 per week is 143km per dag
143km gedeeld door 16 uur = 8,9km per uur.
En dat op een ligfiets?????? man, dat zijn e-bike snelheden :)
ik zou maar eens afvallen en trainen als ik jou was ;)
Mooie site Walter en mij lijkt het wel wat dat ligfietsen, zo efficient mogelijk je spieren gebruiken, minder rugbelasting, beter voor nek en gewrichten... Geweldig toch?! Alleen jammer dat je er niet gewoon even eentje kan kopen en zo een paar maandjes kan proberen, ze zijn wel erg prijzig. :(
En ook de roeifiets, het zogenaamde 'roetsen' trekt me aan. Want waarom niet ook je armspieren (en meer je buikspieren) gebruiken, zonde toch als die werkeloos toekijken.

Over 'ligfietsen is gevaarlijk': zelf ben ik geneigd te denken dat je juist bij afdalingen beter lager kunt zitten en dat je op een bukfiets bij een valpartij eerder op je hoofd terecht komt. Waar of niet waar?

En hoe gaat het ligfietsen eigenlijk samen met een bukfiets want misschien ga ik met een ligfietser weg maar als hij steeds op mij moet wachten is denk ik de lol er snel van af?

Grtjes Yopie
Yopie schreef:Mooie site Walter en mij lijkt het wel wat dat ligfietsen, zo efficient mogelijk je spieren gebruiken, minder rugbelasting, beter voor nek en gewrichten... Geweldig toch?! Alleen jammer dat je er niet gewoon even eentje kan kopen en zo een paar maandjes kan proberen, ze zijn wel erg prijzig. :(

Over 'ligfietsen is gevaarlijk': zelf ben ik geneigd te denken dat je juist bij afdalingen beter lager kunt zitten en dat je op een bukfiets bij een valpartij eerder op je hoofd terecht komt. Waar of niet waar?

En hoe gaat het ligfietsen eigenlijk samen met een bukfiets want misschien ga ik met een ligfietser weg maar als hij steeds op mij moet wachten is denk ik de lol er snel van af?

Grtjes Yopie
Ik zie dat je in Zweden woont. Juist voor van die lange stukken over glooiend terrein die je daar veel vindt is een ligfiets ideaal. In stedelijke gebieden daarentegen vind ik het niks vanwege de mindere wendbaarheid. Ik heb er indertijd eentje tweedehands gekocht (een M5 voor de kenners) en er een jaar lang op gereden. Prima fiets, maar uiteindelijk heb ik hem weer verkocht en heb toch voor een bukfiets gekozen, al krijg ik van Walters enthousiasme voor zijn fiets toch wel weer zin het nog eens te proberen. Misschien kan je er hier eentje via marktplaats op de kop tikken, zo'n Fujin van Walter heb ik al voor 1100 euro gezien en als het niet bevalt verkoop je hem na een jaartje weer voor 1000, maar het blijft natuurlijk een flinke uitgave en vanuit Zweden is het misschien lastig te organiseren.

Wat dat gevaar met vallen betreft heb je gelijk, het nadeel van een ligfiets echter (zeker in landen waar ze toch al niet gewend zijn aan fietsers) is de mindere zichtbaarheid in het verkeer en de mindere stabiliteit op lage snelheden (onder de 10 km/u), maar dat laatste kan ook aan mij liggen.

Wanneer je samen op vakantie gaat kan het altijd voorkomen dat de een sneller rijdt dan de ander. Als iemand zich niet aan een ander aan kan/wil passen kan die sowieso beter alleen gaan lijkt me. ik zou persoonlijk niet eens op vakantie willen met iemand die niet zo flexibel is. :lol:
De ene ligfietser is de andere niet 8)

Ik ben een aantal keer met een ligfietser op pad geweest. Bergop was ik vaak sneller, naar beneden uiteraard niet, en op vlakke stukken fietsten we gewoon gezellig samen. Maar dit kan je ook overkomen met twee bukfietsers of twee ligfietsers :wink:

Voordeel: met achter elkaar fietsen ga je als bukfiets gewoon achter de ligfiets fietsen en je houdt prima overzicht over de weg!
Yopie schreef: Over 'ligfietsen is gevaarlijk': zelf ben ik geneigd te denken dat je juist bij afdalingen beter lager kunt zitten en dat je op een bukfiets bij een valpartij eerder op je hoofd terecht komt. Waar of niet waar?
Dat klopt. Over het algemeen is een valpartij met een ligfiets minder ernstig. De typische ligfietsvalpartijblessures zijn schaafwonden op armen en bovenbenen/dijen. De kans om stevig met het hoofd op de grond te belanden, over kop te gaan, over een motorkap te vliegen, ... is kleiner. Wat niet wegneemt dat men ook met een ligfiets ernstige ongevallen kan hebben.
De verhouding tussen de veiligheidsvoordelen en de veiligheidsnadelen zullen ook weer van heel veel factoren afhankelijk zijn.
Yopie schreef: En hoe gaat het ligfietsen eigenlijk samen met een bukfiets want misschien ga ik met een ligfietser weg maar als hij steeds op mij moet wachten is denk ik de lol er snel van af?
Snelheid hangt van zoveel factoren af, dat men er niet vanuit kan gaan dat een ligfietser altijd sneller is. Het probleem met ongelijke snelheden stelt zich daarom ook met bukfietsers.
Maar niet iedereen vind het even handig/leuk om een gesprek te voeren met zo'n hoogteverschil. En als enige ligfietsers tussen een groep bukfietsers fietsen, vinden veel ligfietsers niet leuk. (Omgekeerd wordt denk ik minder als een probleem ervaren, al heeft men als bukfietsers niets aan de slipstream van ligfietsers.)

Renaat
Abacus schreef:...de mindere stabiliteit op lage snelheden (onder de 10 km/u), maar dat laatste kan ook aan mij liggen.
Dat ligt aan de fiets. Op een gewone fiets zit je vrij hoog en heb je dus een grotere slingertijd. Bovendien kun je om te balanceren veel makkelijker wat gewicht verplaatsen (bovenlichaam, bovenbeen). Op een ligfiets moet je het balanceren sturend oplossen
Mooi verhaal Walter! Prima om weer eens iemand bezig te zien die duidelijk zijn eigen weg gaat en op basis van zijn argumenten en ervaringen heldere keuzes maakt, ook al gaan die dwars tegen de 'stroom' in.
Ik heb dertig jaar lange tochten gemaakt met een rugzak, vaak door ruige gebieden en daarbij ook keuzes gemaakt die volgens velen niet 'logisch' waren, maar wel voor mij. Mede daarom kan ik het navertellen... en ervan nagenieten.
Hoi Walter,

bedankt voor het delen van jouw ideeën en verhalen, het heeft mij o.a. geinspireerd om voortaan mijn reizen per ligfiets te maken.
Walter,

bedankt voor de site. Ik was al aan het lezen geweest via ligfiets.net en daar was minder negatief geluid.
Jammer dat het weer moet gaan over hoe gevaarlijk een ligfiets is ( er vallen meer doden door auto's dan door ligfietsen) Jammer dat men denkt dat een ligfiets duur is (ja net zo duur als een fiets van Santos of idworx, of zijn die al duurder) Jammer dat de meest ideale houding gezien wordt tegen de evolutie in ( op de bukfiets moet het achterhoofdgat wel aan de achterkant van de schedel zitten anders kan je niet steeds naar voren kijken) Jammer dat vooroordelen blijven wat ze zijn......

Met vriendelijke groet
Erik
PS mijn ligfiets koste me €375,-, tweede hands. Duur he?
Wijziging type fouten
erikheijn schreef:Ik was al aan het lezen geweest via ligfiets.net en daar was minder negatief geluid.
Hier is toch echt niet veel negatief geluid. Of je moet elke vorm van kritiek beschouwen als 'een negatief geluid'. Ik vind dat men hier nog behoorlijk positief reageert op een website die iets te veel suggereert de waarheid in pacht te hebben.
erikheijn schreef: Jammer dat het weer moet gaan over hoe gevaarlijk een ligfiets is ( er vallen meer doden door auto's dan door ligfietsen)
Waar lees je dat mensen hier vinden dat ligfietsen gevaarlijk is. Het gaat er maar een paar keer over en meestal in de positieve of vragende zin. Slechts één keer wordt er gesproken over ligfietsen als zijnde gevaarlijk of gevaarlijker.
Misschien ben je zo gewoon om (al dan niet onterechte) kritiek te lezen op ligfietsen, dat je daardoor over kritiek ziet, ook als die er niet is?
erikheijn schreef:Jammer dat men denkt dat een ligfiets duur is (ja net zo duur als een fiets van Santos of idworx, of zijn die al duurder)
Het feit is nog steeds dat men voor minder geld een nieuwe bukfiets kan kopen dan een vergelijkbare (gelijkaardig afgemonteerd, van een vergelijkbare kwaliteit) nieuwe ligfiets.
Daar kunnen ook de ligfietsfabrikanten niet aan doen (kleine markt), maar is nog steeds de realiteit.
erikheijn schreef:Jammer dat vooroordelen blijven wat ze zijn......
Ik erger mij aan (voor)oordelen die voortspruiten aan een gebrek aan kennis. en heel veel mensen spreken zich dus uit over ligfietsen zonder enige ervaring.
Maar ik vind de eenzijdigheid waarmee sommige ligfietsers de ligfiets verdedigen als 'enige logische keuze' en 'zonder enige nadelen' even irritant.

Renaat
erikheijn schreef: Jammer dat het weer moet gaan over hoe gevaarlijk een ligfiets is ( er vallen meer doden door auto's dan door ligfietsen)
Niks slechts over de ligfiets hoor, maar dit is wel een enorme drogredenering.
erikheijn schreef: er vallen meer doden door auto's dan door ligfietsen
zo kan ik het ook, er vallen werelwijd meer doden door auto's dan door het vuurpeloton.... ;)

Als sommige ligfietsers er niet zo'n enge sekte van maakten zou zo'n fiets best populair kunnen worden :roll:
Jonathan schreef:
Niks slechts over de ligfiets hoor, maar dit is wel een enorme drogredenering.
Nou, niet helemaal. De bewering dat ligfietsen gevaarlijk zijn, dát is een drogredenering. Het is een klassiek korte-rokjes-argument. Het legt de verantwoordelijkheid bij het potentiële slachtoffer ipv bij degene die het gevaar veroorzaakt.

Overigens word ik op de ligfiets veel beter gezien dan op traditionele fietsen. Ik rij maximaal 5% van de kilometers op een stadsfiets of mijn Motobecane, en toch heb ik bijna al mijn smidsy's op die fietsen. Echt.

Walter
waltertje schreef: Nou, niet helemaal. De bewering dat ligfietsen gevaarlijk zijn, dát is een drogredenering. Het is een klassiek korte-rokjes-argument. Het legt de verantwoordelijkheid bij het potentiële slachtoffer ipv bij degene die het gevaar veroorzaakt.
De bewering dat ligfietsen gevaarlijk zijn, is meestal niet meer dan een niet gefundeerde mening. Het is daarmee nog geen 'drogredenering', die bewering op zich is immers helemaal geen redenering, bewijs, ... maar enkel een visie.
(Wat niet betekent dat er nooit drogredenering worden gebruikt als onderbouwing van de visie dat ligfietsen gevaarlijk is.)

Maar dat de uitspraak (ligfietsen zijn gevaarlijk) niet klopt (als algemene uitspraak), verandert niets aan de waarde van de uitspraak 'er vallen meer doden door auto's dan door ligfietsen' als bewijs dat ligfietsen niet gevaarlijk is. Die uitspraak blijft een drogredenering en je opmerking dat het 'niet helemaal' een drogredenering is, slaat dan ook nergens op.

Bovendien stel je de visie 'ligfietsen is gevaarlijk' gelijk aan de mening 'bij een ongeval met een ligfietser, is de ligfietser de oorzaak van het ongeval' (= verantwoordelijkheid bij de ligfietser leggen) gelijk. Die twee verschillende visies als gelijk beschouwen, is ook een drogredenering. (Wat ook weer niet wil zeggen dat mensen er bij een ongeval waarbij een ligfietser betrokken is vaak zonder enige onderbouwing vanuit gaan dat het ongeval voortvloeit uit de slechte zichtbaarheid van de betrokken ligfietser.)

Renaat
waltertje schreef: Overigens word ik op de ligfiets veel beter gezien dan op traditionele fietsen. Ik rij maximaal 5% van de kilometers op een stadsfiets of mijn Motobecane, en toch heb ik bijna al mijn smidsy's op die fietsen. Echt.
Ook dat is op zich geen bewijs dat men beter gezien wordt op een ligfiets. Er zijn immers veel andere mogelijke verklaringen te bedenken, zoals het gegeven dat de situaties waarop je je stadsfiets of Motobecane gebruikt wel anders zullen zijn dan de situaties waarin je je ligfiets gebruikt. Daarnaast is een geheugen ook iets dan in zo'n gevallen wel parten kan spelen en mensen al snel foute conclusies doet trekken.

In ieder geval vind ik de bewering dat je op een ligfiets beter gezien wordt dan op een stadsfiets niet bepaald geloofwaardig en eerder een typisch voorbeeld van het verkrampt verdedigen van de ligfiets als een fiets met alleen maar voordelen.

Renaat
Het viel mij ook op dat ik juist ontzettend opviel op een ligfiets, uitzonderingen daargelaten (wanneer het geheel achter een heg oid verdwijnt) denk ik dat de ongelukken vooral komen omdat automobilisten niet anticiperen op een fiets met een hoge snelheid, deels ook eigen verantwoordelijkheid om niet met 40km/h door de stad te razen op zo'n ding.
Matthie9000 schreef:Het viel mij ook op dat ik juist ontzettend opviel op een ligfiets,
Dat degenen die je zien naar je kijken is iets anders dan dat iedereen je ziet, maar gelukkig heb je dat nog niet in de praktijk ontdekt.
Leon
Revanho schreef:In ieder geval vind ik de bewering dat je op een ligfiets beter gezien wordt dan op een stadsfiets niet bepaald geloofwaardig en eerder een typisch voorbeeld van het verkrampt verdedigen van de ligfiets als een fiets met alleen maar voordelen.
Ik word hier zo moe van. Ik heb 35 jaar ervaring op traditionele fietsen en 10 jaar op ligfietsen. Maar mijn ervaring telt niet want ik ben bevooroordeeld en verkrampt. Alleen zonder ervaring heb je recht van spreken.

Walter
waltertje schreef:
Revanho schreef:In ieder geval vind ik de bewering dat je op een ligfiets beter gezien wordt dan op een stadsfiets niet bepaald geloofwaardig en eerder een typisch voorbeeld van het verkrampt verdedigen van de ligfiets als een fiets met alleen maar voordelen.
Ik word hier zo moe van. Ik heb 35 jaar ervaring op traditionele fietsen en 10 jaar op ligfietsen. Maar mijn ervaring telt niet want ik ben bevooroordeeld en verkrampt. Alleen zonder ervaring heb je recht van spreken.
Walter
Renaat beschuldigen van geen ervaring?