Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische remmen op racestuur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hydraulische remmen op racestuur

Ivo Miesen schreef:Met oudere velgremmen kun je veel gelijkmatiger remmen en de remmen laten slepen in de bocht. Dat laatste moet je met een Magura niet proberen, die reageren te snel. Ik blijf er iig met mijn vingers vanaf.
Wat een onzin. Waarom zou je met je Magura niet je remmen kunnen laten 'slepen'? Echt waar, dat lukt mij probleemloos. Zachtjes knijpen is zachtjes remmen, net als kabelremmen. Het verschil begint pas bij hard remmen. Dan heb je wat aan je Magura en een heel stuk minder aan je kabelrem.
En los daarvan hoop ik toch echt dat iedereen verstandig genoeg is om remmen in de bocht tot een minimum te beperken. Ongeacht het type rem is dit in de meeste gevallen heel onverstandig.

Jarno schreef: En los daarvan hoop ik toch echt dat iedereen verstandig genoeg is om remmen in de bocht tot een minimum te beperken. Ongeacht het type rem is dit in de meeste gevallen heel onverstandig.
Remmen in de bocht is juist iets wat je als fietser moet kunnen om veilig te kunnen dalen. Hoe minder abrupt je bewegingen hoe minder kans op valpartijen. En door bij te remmen in de bocht ben je veel gelijkmatiger bezig.

Dit herinnert me er weer eens pijnlijk aan dat je nauwkeurig moet formuleren. Ik bedoelde dat Magura's de beste remmen zijn voor beladen tourfietsen met brede banden. Ivo heeft gelijk dat een brevet of racefiets wel een beetje minder remkracht kan gebruiken.
Andersom is een schijfrem misschien een goed idee bij zwaar off road touren. Een mechanische schijfrem valt als je weet wat je doet nog wel te combineren met racegrepen, maar erg zinvol lijkt me dat niet. Ik ben een echte fan van een racebocht, maar voor zwaar onverhard werk heb ik toch liever een recht stuur.
Kortom, sorry voor de onnauwkeurige formuleringen.
Wim

Ach ja Wim. Ivo en ik verschillen duidelijk van mening over de Magura's :wink:
En ook ik 'zweer' bij een racebocht.

m-gineering schreef: Van Magura hoef je niks te verwachten

De Magura velgremmen passen op standaard canti/v-brake nokken

Op duitse fora kom je wel mensen tegen die HS33 grepen als crossgrepen boven op het stuur fabrieken, en die ze ook met kabels en racegrepen kunnen bedienen

Mijn setje hs66's krijg je niet
Zijn HS66's (als ik die te pakken krijg) makkelijk te monteren op mijn huidige racestuur ?
En zijn dat rem-schakel grepen in één, net zoals mijn huidige XT sti-set ?

Ja ze zijn best makkelijk te monteren. Nee, ze schakelen niet. Je zult dus cross verstellers moeten gebruiken of commandeurs op de onderbuis.
Wim

xedni schreef:
EDIT Mijn nederig advies is laat je jezelf verzekeren dat het goed zit en ga niet zelf 'prutsen 'met heftige remmen .
Ga naar de fietsspeciaalzaak ,niet naar een forum.
Remmen is niet iets om licht over te zijn .
Daar heb je helemaal gelijk in
xedni schreef:EDIT 2 @frank (moderator )ik vind dit belangrijk en misschien mag er daarom hierbij wat mij betreft een slotje op .
Zo niet..my bad..er zijn natuurlijk mensen die het allemaal uitstekend weten .Ik probeer niet betweterig te zijn
:wink:
Proberen niet betweterig te zijn is niet goed genoeg, het gewoon "doen" lijkt me meer aan de orde.

Want op dit forum (wat maar een forum is volgens jou) post wel een van de allerbeste fietsenmakers/framebouwers die je in Nederland kan tegen komen. Die stelt wel al zijn kennis gratis en voor niks hier beschikbaar.

Daarnaast zijn er ook een aantal anderen die heel goed weten waar ze het over hebben, en die hele nuttige bijdragen leveren, dat had je kunnen weten als je de moeite neemt je te verdiepen in de zaken.

nee helaas is de hs 66 nog steeds een gewild collectors item,

Ik zoek ook al een tijdje. als iemand nog iets in zijn schuur heeft.

Dan hou ik me graag (nog steeds) aanbevolen.


ps Ik denk dat ik liever een advies van Marten per forum/mail krijg dan van 80% van de fietsenmakers.

Ivo is ook veel lichter dan ik: ik schat dat ik zonder bagage net zo zwaar ben als hij met bagage. Hoe zwaarder je bent, en hoe meer bagage je bij je hebt, hoe meer remkracht je nodig hebt. De HS 66 heeft ook nog eens iets minder remkracht dan de HS 33. Op een steile helling heb ik met bagage echt niet teveel remkracht.
Wim

Wim schreef: De HS 66 heeft ook nog eens iets minder remkracht dan de HS 33.
Specificaties gaan altijd een eigen leven leiden ;)

Magura geeft een remvertraging op bij een constante handkracht (100 N), maar die handkracht is niet erg hoog. Logischer zou misschien zijn de handkracht op te geven die je nodig zou hebben voor de maximaal bereikbare remvertraging, die waarbij je het achterwiel op gaat tillen. Dan krijg je 150 resp 162N of zo.

HS66 en HS11 hebben niet minder remkracht dan HS 33, want de blokken en de remzuigers zijn hetzelfde. Wel moet je dus iets harder in de handel knijpen, om dat de diameter van de hoofdremcylinder iets groter is. De pluszijde is dat de blokken iets verder van de velg af kunnen staan.

De huidige hs11 heeft tegenwoordig dezelfde hoofdremcyclinder diameter als de hs33, maar in de folder staan nog steeds de oude getallen. Je moet immers wat te verkopen hebben ;)

OK, ik moet dus als ik met veel bagage naar beneden suis inderdaad vrij veel handkracht leveren. Dat klopt dus met mijn ervaring.
Maar tot stilstand komen lukt nog steeds prima.
Wim

Ivo Miesen schreef: Ik probeer tijdens groepsritten in een afdaling niet in de buurt van een Magura-piloot te zitten. Die moeten heel anders een bocht insturen, heftig remmen voor de bocht en dan langzaam de bocht insturen. Met oudere velgremmen kun je veel gelijkmatiger remmen en de remmen laten slepen in de bocht. Dat laatste moet je met een Magura niet proberen, die reageren te snel. Ik blijf er iig met mijn vingers vanaf.
Dat komt mooi uit, want ik heb liever geen kabelaars pal achter me bij een afdaling, Die falen meestal met klap weg rem. Hydraulische remmen zie je tenminste aankomen door afnemende remkracht en 'natte' onderdelen. :P

(Sorry, maar ik kon het even niet laten hier op te reageren... Wel met een enorme bobbel van mijn tong in mijn wang)

hwhaan schreef:Dat komt mooi uit, want ik heb liever geen kabelaars pal achter me bij een afdaling, Die falen meestal met klap weg rem. Hydraulische remmen zie je tenminste aankomen door afnemende remkracht en 'natte' onderdelen. :P

(Sorry, maar ik kon het even niet laten hier op te reageren... Wel met een enorme bobbel van mijn tong in mijn wang)
;)

Nu moet ik m'n eerste remkabel nog breken op een van m'n fatsoenlijke fietsen (lukte me tot nu toe alleen op m'n postbarrel).

m-gineering schreef: Magura's remmen misschien niet harder, maar de doseerbaarheid maakt het wel makkelijker aan de goede kant van de grens te blijven.


/marten
De auto-/motorfietsen-industrie heeft de kabelremmen al een mensenleven geleden afgeschreven.
Dat moet te denken geven.
Gerrit Gaastra gebruikt ook geen kabelremmen, ook dat moet te denken geven.

Gerrit moet maar eens tegen zn vrienden van Magura zeggen dat Magura in hun folder/documentatie eens DUIDELIJK moet uitleggen wat de bedoeling is van HYDRAULISCHE remmen want, zoals uit deze draad blijkt zijn er nog veel mensen zijn die dat niet weten.
Zoals M-gineering schrijft gaat het om de superieure doseerbaarheid van hydraulische remmen, that's all.

Magura moet dmv een diagram (mannen houden van afbeeldingen....) laten zien dat vanwege de stick-slip van kabelremmen je eerst 50% van de handkracht moet lossen voordat de remtang open gaat.
Bij hydraulische remmen is dat slechts 10-15%.
Nou, dat is het hele verhaal. Niks hocus pocus, vage mythes of marketing gedreutel.


Dat merk je heel goed: Magura's bedien je met je handen zoals je de rem in de auto indrukt; geleidelijk. Bij kabelremmen rammel je maar wat met de hendels en je wacht af wat er gebeurd. Blijkt dat je te zacht of te hard afremt dan ga je daarna wat harder/zachter met de hendels rammelen.

Overigens kan het niet anders zijn dat alleen mensen die zelf nooit met hydraulische remmen gereden hebben malle dingen over die remmen beweren.Heb je eenmaal met hydraulische remmen gereden dan wil je nooit meer iets anders.

Dan komt automatisch de volgende vraag: waarom bij de Tour de France niet die superieure hydraulische remmen ? Geen idee.

Een setje zijoptrekremmen is veel lichter, is antwoord nummer 1. Antwoord nummer 2 is dat die zijoptrekremmen genoeg remkracht hebben voor een lichte fiets zonder bagage, en met hele smalle bandjes die relatief makkelijk blokkeren. Antwoord nummer 3 is dat ze beter doseerbaar zijn dan v brakes of cantilevers. Kortom, ze zijn heel geschikt, maar vakantiefietsen zijn geen TdF fietsen.
Wim

Roadster schreef:
m-gineering schreef: Magura's remmen misschien niet harder, maar de doseerbaarheid maakt het wel makkelijker aan de goede kant van de grens te blijven.


/marten
De auto-/motorfietsen-industrie heeft de kabelremmen al een mensenleven geleden afgeschreven.
Dat moet te denken geven.
Een auto is een tweesporig voertuig: met kabels was het vooral lastig om de remmen links en recht gelijk te doseren. De handrem, de koppeling en de gaskabel zijn nog wel vaak met een kabel uitgerust, want dat is lekker goedkoop. Voor Dhr Gaastra is goedkoop niet perse een voordeel ;)
Dan komt automatisch de volgende vraag: waarom bij de Tour de France niet die superieure hydraulische remmen ? Geen idee.
Op een racefiets rem je niet, en al helemaal niet als je in het peloton rijdt. Bovendien is er niemand met financiele belangen om de renners wel aan de hydraulische remmen te krijgen.

m-gineering schreef:[
Dan komt automatisch de volgende vraag: waarom bij de Tour de France niet die superieure hydraulische remmen ? Geen idee.
Op een racefiets rem je niet, en al helemaal niet als je in het peloton rijdt. Bovendien is er niemand met financiele belangen om de renners wel aan de hydraulische remmen te krijgen.
Er zijn heel wat dingen die voor een fietsvakantie prima zijn maar in een peloton gevaarlijk. Scherpe remmen bijvoorbeeld. Maar ook metalen drinkflessen.
Om een misverstand uit de wereld te helpen, ik heb al eens op een fiets met Magura's gereden, dat is niet handig voor de omwonenden. Ik heb ook korte tijd double-pivot remmen op een van m'n fietsen gehad, die heb ik eraf gehaald omdat ze me te scherp waren.

Ivo Miesen schreef:
Er zijn heel wat dingen die voor een fietsvakantie prima zijn maar in een peloton gevaarlijk. Scherpe remmen bijvoorbeeld.
Wat zijn 'scherpe remmen', Ivo ?

Ivo Miesen schreef: Om een misverstand uit de wereld te helpen, ik heb al eens op een fiets met Magura's gereden, dat is niet handig voor de omwonenden.
Um omwonenden?

Trouwens, als je overstapt op een andere techniek, technologie dan vereist dat enige gewenning (in mijn geval was dat een week of twee, mede omdat ik in die tijd niet zo heel veel op de fiets kon zitten), of dat nu hydraulische remmen zijn, een andere cassette achter, of je versnellings-hendels van downtube naar stuur.
Ik denk trouwens dat het verschil tussen verse remblokjes en een versleten paar al groter is dan dat tussen cantilevers en hydrauliekjes.

Roadster schreef:
Ivo Miesen schreef:
Er zijn heel wat dingen die voor een fietsvakantie prima zijn maar in een peloton gevaarlijk. Scherpe remmen bijvoorbeeld.
Wat zijn 'scherpe remmen', Ivo ?
Dat zijn giftige remmen ;)