Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgen en banden op de Ridley Tempo - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Velgen en banden op de Ridley Tempo

Die 'met' of 'zonder' uitgesproken profiel?
Ik snap je vraag niet helemaal geloof ik. De wat smallere maten hebben een wat minder uitgesproken profiel dan de bredere. Ik heb 622-32 (TG) op mijn stadsfiets, 622-35 (zonder antilek) met het vlakke profiel op mijn snelle fiets en 559-42 (voor zonder antilek en achter met) met het grovere profiel op mijn vakantiefiets. Het profiel is niet heel grof, maar toch nuttig op bospaadjes. Ook de 622-37 heeft het grovere profiel.
Wim
Zoals je HIER kan zien zijn dat toch twee verschillende profielen bij de Pasela's. Heeft dit te maken met de breedte? Er staat anders geen beschrijving bij???
Ja dat zijn verschillende profielen. De smallere banden hebben het iets vlakkere doorlopende profiel, en de bredere maten het onderbroken iets grovere profiel. Dat is ook prima: smallere banden zul je gebruiken voor snellere asfalt ritten, en de bredere maten eerder ook op bospaadjes waar je iets meer profiel wilt hebben. In 28 inch heeft alleen de 37 mm het grovere profiel, 35 mm en smaller hebben het minder grove profiel.
Wim
Ah OK, da's duidelijk nu, thx
veel asfalt, weinig bagage = gp 4-season 28mm
Oei, kapers op de kust... hoewel ik meen dat met een max breedte van 28mm de comfortgraad niet echt whaaalw is, of ben ik weer verkeerd :lol:

Thx alvast
Rokon schreef:Oei, kapers op de kust... hoewel ik meen dat met een max breedte van 28mm de comfortgraad niet echt whaaalw is, of ben ik weer verkeerd :lol:

Thx alvast
Als die velgen 19mm inwendig zijn is 28mm wel heel erg veel te smal. Dan weet ik ook nog wel wat 32mm banden die spectaculair veel comfortabeler zijn als een Duitse tuinslang :wink: , maar die zou ik ook nog niet op 19mm velgen zetten
Rokon schreef:Oei, kapers op de kust... hoewel ik meen dat met een max breedte van 28mm de comfortgraad niet echt whaaalw is, of ben ik weer verkeerd :lol:

Thx alvast
23mm op 8 bar kan ook prima (los van velgbreedte), de comfortgraad is erg persoonlijk en je hebt ook nog dijbenen om de klappen op te vangen (maar ik besef ook wel dat 23mm natuurlijk no-go hiero is). Hoe smaller de band, des te meer druk, des te minder comfort, des te eerder de band vierkant slijt. Maar je vrouw kan vast wel twee bandensetjes meenemen in de auto :).

Voor de racer ben ik wel fan van conti, voor de trekker liever een schwalbe. Zelf heb ik psychologisch gezien liever een antileklaag, iets meer gevoel van zekerheid in een afdaling. Overigens niets mis mee om meerdere bandensets te kopen en te ondervinden wat werkelijk bij je past.
m-gineering schreef:
Rokon schreef:Oei, kapers op de kust... hoewel ik meen dat met een max breedte van 28mm de comfortgraad niet echt whaaalw is, of ben ik weer verkeerd :lol:

Thx alvast
Als die velgen 19mm inwendig zijn is 28mm wel heel erg veel te smal. Dan weet ik ook nog wel wat 32mm banden die spectaculair veel comfortabeler zijn als een Duitse tuinslang :wink: , maar die zou ik ook nog niet op 19mm velgen zetten
Het schwalbe tabelletje begin met 28mm voor 19c velgen. Of zou je te snel een snake-bite krijgen dan?
Op het forum van de Engelse fietsersbond (CTC) staat een ellenlang (recent) topic vol anekdotes over ongelukken met Panaracer Pasela. Beetje vreemd dat uitgerekend de rabiate carbonvervloekers hier zo vol zijn van die banden. Lijkt me niet erg consequent.

Overigens aan de OP: ikzelf vind 28mm ook niet genoeg comfort hebben in vergelijking met 35 mm of meer, maar goed, dat is subjectief. Zelf zou ik nooit meer kunnen wennen aan 28 mm. Nuja, ik bevind me ook in België en het lijkt me sterk dat er ergens ter wereld slechtere wegen zouden bestaan.

Succes met je zoektocht.

(Ps. nogal wat Duitse webshops verkopen Panaracer pasela, zoals singlespeedshop en bikemailorder etc.)
Die discussie ken ik, en ik geloof dat ik er zelf ook aan heb meegedaan. Bij banden blijft het helaas allemaal wat anecdotisch. De steekproef is eigenlijk altijd te klein voor harde uitspraken. Het zijn in principe constructief wat kwetsbaarder banden vergeleken met zware expeditiebanden. Maar vergeleken met lichte racebandjes zijn het weer heel stevige banden. Ze rijden in elk geval veel lekkerder dan andere touringbanden, en ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Kortom, het is en blijft de kunst voor een toepassing precies de band te vinden die stevig genoeg is, maar niet onnodig stevig (en dus te lomp). Voor een tocht als hier bedoeld lijkt het me een perfecte keus.
Wim
evenzomaar schreef:Op het forum van de Engelse fietsersbond (CTC) staat een ellenlang (recent) topic vol anekdotes over ongelukken met Panaracer Pasela.
Mijn theorie is dat mensen die ongelukkig zijn met pasela's of Grand Bois ze knalhard oppompen zoals ze dat met andere banden gewend zijn. Ze rijden dan niet lekker en omdat het rubber dan snaarstrak staat gaan ze ook gauw lek of erger.
Hey mannen, niet in opboeien hé 8)
Ik ben 'de absolute leek' in deze materie en zoek tussen het bos de bomen. Toegegeven dat het deels subjectief is. De ene rijdt met een Mercedes, de andere met een BMW of een Audi, en nog een andere zweert bij z'n Kia....
Met banden evenzo. Ik ben al blij te weten dat een 35 of 37mm me meer comfort gaat bezorgen als de Durano's die er nu opliggen en dat ze gaan passen, daar is iedereen het ook over eens :lol:
Het is zeker geen slecht idee om een reserve-setje in de camper te leggen, zelfs in het slechtste geval één in een zijtas tijdens de 'slechtste of zwaarste' etappes.
Misschien kan ik jullie in de zomer mijn ervaringen meegeven als 'niet-leek' op de vele bandentopics, wie weet :D
Veel fietsplezier gewenst.
Wim
Als je toch met heel weinig (of geen) bagage fietst, is een Schwalbe Kojak misschien ook het proberen waard. Ik rijdt er inmiddels een half jaar op, op mijn woon/werk-fiets, en dat bevalt perfect. Zijn nog niet lek gegaan en ze zijn vrij comfortabel (in vergelijking met Durano racebanden zeker). Of ze op je Ridley passen, weet ik niet. Ze zijn er in 2 maten (volgens mij 35mm en 50mm), maar ze zijn in werkelijkheid iets smaller. De 35mm dan toch, want die heb ik op mijn fiets liggen. De 50mm-variant heb ik geen ervaring mee, maar die zal toch al niet op je fiets passen...

Het zijn wel profielloze banden, dus niet iedereen zal dat fijn vinden. Maar ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad. Laatst door de sneeuw moest ik wel goed oppassen natuurlijk, en op ijs is elke band zonder spikes kansloos natuurlijk, maar op alle andere ondergronden heb ik altijd genoeg grip. Van droog asfalt tot natte klinkers, tot zelfs een stukje onverhard. Dat stukje onverhard is overigens wel een stevige ondergrond (vastgereden zwart zand met wat grindsteentjes). Mocht je echt off-road gaan, dan heb je zeker (meer) profiel nodig...