Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden test 3.0? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Banden test 3.0?

'gewoon sneller' is ook goed onderbouwt.

doe mij dan maar een pendel
Volgens mij zou een betere test zijn om met een fiets met 15 kg bagage achterop met 20 km/h een dijk af te rijden, niet mee te trappen en op een bepaald punt de tijd te stoppen. Het liefst meerdere keren en daar een gemiddelde van nemen.

Uiteraard met zo weinig mogelijk wind en de kilometerteller in stellen per band, die je maximaal op pompt.

Het kost alleen wat tijd. :lol:
DeFietsreiziger schreef:Volgens mij zou een betere test zijn om met een fiets met 15 kg bagage achterop met 20 km/h een dijk af te rijden, niet mee te trappen en op een bepaald punt de tijd te stoppen. Het liefst meerdere keren en daar een gemiddelde van nemen.

Uiteraard met zo weinig mogelijk wind en de kilometerteller in stellen per band, die je maximaal op pompt.

Het kost alleen wat tijd. :lol:
precies zo is Wim Schermer begonnen :o Ik dacht geen dijk maar een vlak fietspad waarop ze de velomobiel lieten uitrijden.
De Schoorlse duinen zijn bij mij vlak, dat is ook een optie. Bij Hargen is een brede asfalt weg die lang naar beneden gaat. Maar ja, tot ik een volgende knie operatie heb gehad ga ik dit niet doen!

Zelf heb ik de volgende banden die ik kan testen.
- Marathon
- Marathon Racer
- Kojak
- Touring Plus
- Smart Sam
- Supreme

Ergens in de lente zou ze kunnen testen.
Hou er rekening mee dat het kleinste zuchtje wind of verandering daarvan je meting verpest.
Leon
Wind is een punt, en we slingeren om evenwicht te houden, dat heeft zeker ook invloed. Bovendien rijden we niet met een constante snelheid waardoor het gewicht van de banden in werkelijkheid meer invloed zal hebben dan in de door Leo voorgestelde test.

Voor een volledige bandentest zouden we eigenlijk deze even moeten lenen :idea:

Afbeelding

NB let vooral ook even op de tussentijdse stops!
De Schoorlse duinen zijn bij mij vlak, dat is ook een optie. Bij Hargen is een brede asfalt weg die lang naar beneden gaat. Maar ja, tot ik een volgende knie operatie heb gehad ga ik dit niet doen!

Zelf heb ik de volgende banden die ik kan testen.
- Marathon
- Marathon Racer
- Kojak
- Touring Plus
- Smart Sam
- Supreme

Ergens in de lente zou ze kunnen testen.

_________________
Leo van Lierop

Laatst gewijzigd door DeFietsreiziger op Vr 21 Dec, 2012 12:56, in totaal 1 keer gewijzigd.


Dat is dan niet het wiel, maar het wieltesten opnieuw uitvinden. Zo is Wim Schermer jaren geleden inderdaad ook begonnen met testen. Ik wil je zeker niet weerhouden te experimenteren, want dat lijkt ook mij heel leuk.
Als je echt wat nieuws wilt leren/uitvinden over bandrolweerstand etc, dan kan je beter Wim's werk eerst even lezen. Volgens mij moeten zijn oude testen ook nog wel te vinden zijn op zijn blog. Verder staan er op de Google ligfietsgroep heel veel opmerkingen en visies over banden en testen. https://groups.google.com/forum/m/?hl=n ... m/ligfiets

Zelf uitzoeken is wel veel leuker waarschijnlijk. :P Maar dat kan ook met voorkennis.

Met hartelijke groet,

Marc
DeFietsreiziger schreef:De Schoorlse duinen zijn bij mij vlak, dat is ook een optie. Bij Hargen is een brede asfalt weg die lang naar beneden gaat.
Een helling is niet handig, want hoe harder je gaat hoe groter de invloed van de luchtweerstand is. Gebruikelijk is een klein hellinkje om op snelheid te komen, en dan op een vlak stuk uitrollen. Tijd meten over een stuk waarbij je nog rechtuit rijdt zonder slingeren. Meting aantal keren herhalen, alleen testen bij windstil weer en rekening houden met temperatuur.
Tja, vandaag probeerde ik al even op 0,1 km/h nauwkeurig te fietsen. Wat dus al heel lastig is. En wat en hoe de methode wordt, daar ben ik nog niet over uit. Een korte of een lange helling . . . Het wordt gewoon trial and error en zoeken naar een methode die reproduceerbaar betrouwbaar is. Daarbij is natuurlijk meten is weten.
DeFietsreiziger schreef:Tja, vandaag probeerde ik al even op 0,1 km/h nauwkeurig te fietsen. Wat dus al heel lastig is. En wat en hoe de methode wordt, daar ben ik nog niet over uit. Een korte of een lange helling . . . Het wordt gewoon trial and error en zoeken naar een methode die reproduceerbaar betrouwbaar is. Daarbij is natuurlijk meten is weten.
dat is dus hopeloos. Of je begint vanuit stilstand op een helling vanaf een vast punt (massa constant houden, dan is m*g*h altijd hetzelfde) of je meet de vertraging tijdens het uitrollen en vist de Cr uit de verzamelde data.

leesvoer: http://fahrradzukunft.de/0/gute-reifen/
Wat hopeloos is nu, dat is het weer! :D

Ik zie 2 mogelijkheden om mee te testen (op de westfriese dijk).
- Starten vanuit stilstand en de snelheid laten bepalen door de dijk.
- Aankomen met 20 km/h over de dijk en langer laten uitrollen.
En de tijd stoppen bij een bepaald punt. Misschien dat een hogere start snelheid een lagere foutmarge op levert, maar misschien ook niet. Mocht dat resultaten opleveren dan gelijk even een vergelijking doen met een langzame band. Hoe dan ook, het is een lekkere workout.
DeFietsreiziger schreef:Wat hopeloos is nu, dat is het weer! :D

Ik zie 2 mogelijkheden om mee te testen (op de westfriese dijk).
- Starten vanuit stilstand en de snelheid laten bepalen door de dijk.
- Aankomen met 20 km/h over de dijk en langer laten uitrollen.
En de tijd stoppen bij een bepaald punt. Misschien dat een hogere start snelheid een lagere foutmarge op levert, maar misschien ook niet. Mocht dat resultaten opleveren dan gelijk even een vergelijking doen met een langzame band. Hoe dan ook, het is een lekkere workout.
Elk onderzoek begint met een plan waarin de te verwachten fouten doorgerekend worden op de effecten op de uiteindelijk te bepalen grootheid. Eerst doe je dat redenerend (logica, en zo), daarna bereken je schattingen van fouten en als derde stadium zou ik hier aanbevelen om de zaak numeriek te simuleren, waarbij je in de gaten houdt dat je hier alleen fouten doorrekent die je in de berekening stopt.
Na elk van de drie stappen trek je conclusies, en als die vervelend zijn stop je met de verdere onwikkeling en zoek je een andere meetmethode.
Voor simulatie heb ik ooit een spreadsheet gemaakt: http://leonpoels.nl/fietsen/energie.xls
In de tabbladen Per Seconde en Per Meter kun je een fietsrit met gewenste variabelen zowel per tjidseenheid als per afstandseenheid simuleren.
Hoe het precies werkt en of het allemaal nog klopt weet ik niet meer, het is al een tijdje terug gemaakt.
Bij een meting wil je natuurlijk de andere kant op.
Succes,
Leon
DeFietsreiziger schreef:Wat hopeloos is nu, dat is het weer! :D

Ik zie 2 mogelijkheden om mee te testen (op de westfriese dijk)..
Dijk, is dat niet zo'n ding dat extra hoog in het landschap ligt, zodat het er altijd harder waait?
m-gineering schreef:
DeFietsreiziger schreef:Wat hopeloos is nu, dat is het weer! :D

Ik zie 2 mogelijkheden om mee te testen (op de westfriese dijk)..
Dijk, is dat niet zo'n ding dat extra hoog in het landschap ligt, zodat het er altijd harder waait?
Nog geen reden om zo'n plan af te branden. In theorie zou het aan de andere kant van de dijk dan ook luwer kunnen zijn.
DeFietsreiziger schreef:
m-gineering schreef:
DeFietsreiziger schreef:Wat hopeloos is nu, dat is het weer! :D

Ik zie 2 mogelijkheden om mee te testen (op de westfriese dijk)..
Dijk, is dat niet zo'n ding dat extra hoog in het landschap ligt, zodat het er altijd harder waait?
Nog geen reden om zo'n plan af te branden. In theorie zou het aan de andere kant van de dijk dan ook luwer kunnen zijn.
Maar wat hoop je met zo'n bandentest nou te bereiken dan? Je weet toch zelf ook wel in welke omstandigheden je voor een marathon, een kojak of een marathon racer kiest? En neem je bandbreedte, banddiameter en luchtdruk+gewicht ook mee in je proefopstelling?

.....en ondertussen zet de mensheid een karretje op mars en ontdekken ze de schaduwen van het higgsdeeltje.... :D
AB schreef:Maar wat hoop je met zo'n bandentest nou te bereiken dan? Je weet toch zelf ook wel in welke omstandigheden je voor een marathon, een kojak of een marathon racer kiest? En neem je bandbreedte, banddiameter en luchtdruk+gewicht ook mee in je proefopstelling?
Ok Ab, hier een test voor jou. Eens kijken of jou gevoel zo goed is. Plaats de volgende banden op volgorde van de snelste band. Je mag er zelf een dikte, een luchtdruk en een ondergrond bij verzinnen.

Schwalbe Big Apple
Schwalbe Marathon
Schwalbe Marathon Greenguard
Schwalbe Big Ben
Schwalbe Marathon Plus
Schwalbe Marathon Plus Tour
Schwalbe Kojak
Schwalbe Marathon Racer
Panaracer Pasela
Continental Top Contact
Schwalbe Marathon Supreme
Continental TopContact Winter
Schwalbe Snow Stud
Schwalbe Marathon Winter
Continental Travelcontact
Schwalbe Marathon Mondial
Schwalbe Marathon Extreme
Schwalbe Smart Sam
Continental TouringPlus

Als het goed is zijn we het dan allemaal met je eens. :D
DeFietsreiziger schreef:
AB schreef:Maar wat hoop je met zo'n bandentest nou te bereiken dan? Je weet toch zelf ook wel in welke omstandigheden je voor een marathon, een kojak of een marathon racer kiest? En neem je bandbreedte, banddiameter en luchtdruk+gewicht ook mee in je proefopstelling?
Ok Ab, hier een test voor jou. Eens kijken of jou gevoel zo goed is. Plaats de volgende banden op volgorde van de snelste band. Je mag er zelf een dikte, een luchtdruk en een ondergrond bij verzinnen.

Schwalbe Kojak
Schwalbe Marathon Racer
Panaracer Pasela
Continental Top Contact
Schwalbe Marathon Supreme
Schwalbe Big Apple
Schwalbe Marathon
Schwalbe Marathon Greenguard
Schwalbe Big Ben
Schwalbe Marathon Plus
Schwalbe Marathon Plus Tour
Continental Travelcontact
Schwalbe Marathon Mondial
Schwalbe Marathon Extreme
Schwalbe Smart Sam
Continental TouringPlus
Continental TopContact Winter
Schwalbe Snow Stud
Schwalbe Marathon Winter

Als het goed is zijn we het dan allemaal met je eens. :D
Okay, leuk, een spelletje op de zondagmiddag, zal me er even in verdiepen. Maakt het ook wat uit dat het me niet uitmaakt of een ander het met mijn top 10 eens is? :)
Kan ik een gewenste volgorde aangeven? Dan kan AB de drukken en de breedtes aanpassen zodat het klopt. :wink:
Leon schreef:Kan ik een gewenste volgorde aangeven? Dan kan AB de drukken en de breedtes aanpassen zodat het klopt. :wink:
Die breedtes worden allemaal 28mm, dat weten we nu al ;)
m-gineering schreef:
Leon schreef:Kan ik een gewenste volgorde aangeven? Dan kan AB de drukken en de breedtes aanpassen zodat het klopt. :wink:
Die breedtes worden allemaal 28mm, dat weten we nu al ;)
Nee, zo dicht mogelijk bij de 50mm, 26", ondergrond gewoon asfalt, totaal gewicht 125kg, 3 bar, anti-lek, afsluitdijk heen en weer, hsf 130, zonnig windstil weer zoals in google earth.