Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Rohloff terug naar ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Van Rohloff terug naar ?

Willem Focus schreef:
Revanho schreef:Eén ding dat in bijna alle adviezen terugkomt, is het vervangen van de banden. Waarom wil je het zo graag op de Rohloff steken?
De Rohloff heeft voor mij een bijkomend probleem, ik heb last van mijn pols met het schakelen.
Je zou dan kunnen concluderen dat er een oplossing moet komen voor die pols, en dat je eens andere banden zou kunnen proberen. Ik denk dat het probleem meer hierin zit:
Vanaf dag 1 heb ik eigenlijk met de gedachte gefietst dat het voor mij niet de juiste keuze was.
Ik heb bij de aanschaf van mijn vakantiefiets ook Rohloff-fietsen geprobeerd, maar kwam tot de conclusie dat ik dat draaischakelen niks vond. Een ander zou wellicht denken dat dat wel went of dat dit een kleinigheid is vergeleken bij de gemakken van een Rohloff, maar ik kwam net als jij tot de conclusie dat het voor mij niet de juiste keuze was, en ik heb dan ook een derailleurfiets gekocht. Enerzijds denk ik dat je inderdaad het beste die Rohloffnaaf kunt vervangen door een derailleursysteem omdat je dan af bent van die Rohloffnaaf waar je gewoon niet blij mee bent, maar ik ben zo bang dat je teleurgesteld zult zijn wanneer je fiets daar niet merkbaar sneller van wordt. Marjan brengt me op een lumineus idee; koop een heel andere, (door luchtweerstand of geometrie of banden of alles tegelijk) snellere fiets met derailleurs. Je bent van de Rohloffnaaf waar je weinig fiducie in hebt af, je bent van die je pols belastende draaischakelaar af (geen Gripshift kopen he!) en je fietst lichter, en het is goed voor je zelfvertrouwen ("zie je wel dat een derailleur lichter fietst!").

(Even voor de duidelijkheid: een snellere fiets of een fiets die lichter rijdt is natuurlijk gewoon hetzelfde. Je gaat sneller als je hetzelfde inspanningsniveau houdt, of je kunt je minder inspannen om dezelfde snelheid te rijden.)

Succes met de beslissing,

Carl
Nu zag ik vanavond op de Rohloff site 2 dingen:
1. op het videofilmpje lijkt het erop dat de shifter in dat filmpje lichter draait dan die van mij.
2. Er zijn dus ook shifters voor links !!!

Dat zou mijn "polsprobleem" voor een deel al oplossen, in combinatie met een hornbar stuur. Zij die in 22,2 mm te vinden, deze hornbar sturen?


Gr. Willem :wink:
[quote="Willem Focus"]
2. Er zijn dus ook shifters voor links !!!/quote]

de rohloff shifter kun je links or rechts monteren, en je kan (bij montage) de draairichting voor op of afschakelen zelf kiezen. Enige probleem kunnen sommige handvatten zijn, die gaan altijd uit van shifter rechts
m-gineering schreef:
Willem Focus schreef: 2. Er zijn dus ook shifters voor links !!!/quote]

de rohloff shifter kun je links or rechts monteren, en je kan (bij montage) de draairichting voor op of afschakelen zelf kiezen. Enige probleem kunnen sommige handvatten zijn, die gaan altijd uit van shifter rechts
Marten,

Kun je een advies geven voor een hornbar stuur waar de Rohloff shifter op past ?
Willem Focus schreef:
m-gineering schreef:
Willem Focus schreef: 2. Er zijn dus ook shifters voor links !!!/quote]

de rohloff shifter kun je links or rechts monteren, en je kan (bij montage) de draairichting voor op of afschakelen zelf kiezen. Enige probleem kunnen sommige handvatten zijn, die gaan altijd uit van shifter rechts
Marten,

Kun je een advies geven voor een hornbar stuur waar de Rohloff shifter op past ?
De rohloff shifter heeft een gat van 22 mm over de hele lengte, en die krijg je nooit over een bocht geschoven. Humpert maakt wel een Ergotec stuur, waarbij de horentjes gedemonteerd kunnen worden. Een krakelingstuur zou ik niet nemen, die werken niet met de huidige hs33 grepen, en het greepgedeelte buigt nogal door, mi als je wrakke polsen hebt net de meest belastende kant op
Willem Focus schreef:Nu zag ik vanavond op de Rohloff site 2 dingen:
1. op het videofilmpje lijkt het erop dat de shifter in dat filmpje lichter draait dan die van mij.
2. Er zijn dus ook shifters voor links !!! Gr. Willem :
Ik vind dat de Rohloff, met originele draaigreep, erg licht schakelen. Het inlopen van een nieuwe Rohloff stelt weinig voor. Maar alles ging niet zoals het hoorde.
Het schakelen ging steeds stroever en de schakelbox bevroor bij vorst. De gehele bediening nagelopen en ingesmeerd met PTFE vet of Teflon vet.
Afgelopen zomer werd het schakelen wat "hakeriger". Op een warme dag de naaf gevuld met Rohloff spoel-olie en 5 km gefietst. Veel in de 3e en 5e versnelling gereden, maar ook veelvuldig geschakeld in alle versnellingen. Met dat laatste werd het centrum van de naaf gespoeld. Daarin zitten de schakelpallen. Het "hakerige" verdween en de naaf schakelt nu meer dan de helft lichter. Als een mes in een warm pakje boter.

Piet.
Hoi,

Vandaag contact gehad met mijn fm. Die wil i.i.g. overal aan meewerken. Dus plan is nu eerst ander stuur monteren, en de shifter controleren op juiste werking en soepel schakelen, als ook de olie uit de naaf verwisselen en kijken of daar iets aan te verbeteren valt.
Banden kunnen we natuurlijk ook nog eens wisselen.
Indien dan geen echte verbetering te bespeuren valt, (wat mij sterk lijkt) staat er nog één optie open.
Inruil en andere fiets !

Voorlopig eerst alle andere opties eens afwerken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten......Willem :wink:
Willem Focus schreef: Voorlopig eerst alle andere opties eens afwerken.
Prima idee, en ik ben nieuwsgierig naar het resultaat.

Renaat
De verschillen in mechanische weerstand tussen een Rohloff naaf en een derailleur systeem zijn minimaal, en zo klein dat de deskundigen nog steeds kibbelen over de vraag welke van de twee systemen nu minder weerstand heeft.
Kortom, daar kan het niet in zitten. Dan blijven er nog drie dingen over:

1 banden. Tot ongeveer 20 km per uur is dat de grootste weerstand. De snelste tourbanden die ik ken zijn de Panaracer Pasela's, en dan vooral de versie zonder antilek. De 37 mm is ook ongeveer 37 mm, dus dat is nauwelijks smaller dan een op papier bredere Schwalbe band die zijn nominale maat niet haalt.
2 luchtweerstand. Die is snel belangrijker naarmate je sneller fietst, en vanaf een km of 20 de grootste weerstand en boven de 15 km al belangrijk. Dus draag geen fladerende kleding en zet je stuur wat lager. Ik geef de voorkeur aan een racestuur.
3 frame eigenschappen en zit. Wie rechtop zit heeft niet alleen meer luchtweerstand, maar kan ook minder goed kracht uitoefenen. Een stug frame helpt evenmin om de kracht goed over te brengen, als je auteurs als Jan Heine moet geloven. Mijn eigen ervaring bevestigt dit.

Kortom, als je snel en comfortabel wilt fietsen moet je je fiets en je houding daarop zoveel mogelijk op een snelle randonneursfiets laten lijken. Op zulke fietsen kun je wel wat bagage meenemen, maar niet heel veel.

Sterkte,
Wim
Wim schreef:De verschillen in mechanische weerstand tussen een Rohloff naaf en een derailleur systeem zijn minimaal, en zo klein dat de deskundigen nog steeds kibbelen over de vraag welke van de twee systemen nu minder weerstand heeft.
Kortom, daar kan het niet in zitten. Dan blijven er nog drie dingen over:

1 banden. Tot ongeveer 20 km per uur is dat de grootste weerstand. De snelste tourbanden die ik ken zijn de Panaracer Pasela's, en dan vooral de versie zonder antilek. De 37 mm is ook ongeveer 37 mm, dus dat is nauwelijks smaller dan een op papier bredere Schwalbe band die zijn nominale maat niet haalt.
2 luchtweerstand. Die is snel belangrijker naarmate je sneller fietst, en vanaf een km of 20 de grootste weerstand en boven de 15 km al belangrijk. Dus draag geen fladerende kleding en zet je stuur wat lager. Ik geef de voorkeur aan een racestuur.
3 frame eigenschappen en zit. Wie rechtop zit heeft niet alleen meer luchtweerstand, maar kan ook minder goed kracht uitoefenen. Een stug frame helpt evenmin om de kracht goed over te brengen, als je auteurs als Jan Heine moet geloven. Mijn eigen ervaring bevestigt dit.

Kortom, als je snel en comfortabel wilt fietsen moet je je fiets en je houding daarop zoveel mogelijk op een snelle randonneursfiets laten lijken. Op zulke fietsen kun je wel wat bagage meenemen, maar niet heel veel.

Sterkte,
Wim
Waarmee "snel en comfortabel" gelukkig subjectief blijven... en voor iedereen nog steeds verschillend. Maar succes met de aanpassingen, die "ontdekkingsreis" is ook leuk!
Wim schreef:Kortom, als je snel en comfortabel wilt fietsen
Volgens mij wil hij vooral comfortabel fietsen en niet per se snel.
Gezien zijn hartfalen zal hij waarschijnlijk ook wel medicijnen slikken (zoals o.a. bètablokkers) die dat niet bepaald bevorderen 8)
Michael W schreef:
Wim schreef:Kortom, als je snel en comfortabel wilt fietsen
Volgens mij wil hij vooral comfortabel fietsen en niet per se snel.
Gezien zijn hartfalen zal hij waarschijnlijk ook wel medicijnen slikken (zoals o.a. bètablokkers) die dat niet bepaald bevorderen 8)
Wim bedoeld hier relatief snel, dus zo prettig mogelijk vooruitkomen met zo min mogelijk inspanning. Anders kan je ook wel een bakkerskar met koffiezetapparaat, zweefzadel en parasol overwegen
m-gineering schreef: Wim bedoeld hier relatief snel, dus zo prettig mogelijk vooruitkomen met zo min mogelijk inspanning.
Toch fijn dat die Groningers elkaar zo goed aanvoelen, was dat in de rest van de wereld ook maar zo :wink:
Willem Focus schreef:{probeerprobeerprobeer}
Banden kunnen we natuurlijk ook nog eens wisselen.
Indien dan geen echte verbetering te bespeuren valt, (wat mij sterk lijkt) staat er nog één optie open. Inruil en andere fiets !
Verpruts de fiets niet want dat is slecht voor de tweedehandsprijs. Als je hem meteen verkoopt zijn er vast genoeg geïnteresseerden op dit forum, want er is waarschijnlijk niks mis met die fiets behalve een paar bandjes, misschien een naafdynamo die een paar watt snoept en nog wat dingetjes.

Toen ik mijn T400 kocht viel hij ook wat tegen. Andere banden, naafdynamo eruit gesloopt, fijner stuur, eigen zadel, spatborden en kettingscherm eraf gemikt en het het werd net iets heel anders.

Leon
m-gineering schreef:
Michael W schreef:
Wim schreef:Kortom, als je snel en comfortabel wilt fietsen
Volgens mij wil hij vooral comfortabel fietsen en niet per se snel.
Gezien zijn hartfalen zal hij waarschijnlijk ook wel medicijnen slikken (zoals o.a. bètablokkers) die dat niet bepaald bevorderen 8)
Wim bedoeld hier relatief snel, dus zo prettig mogelijk vooruitkomen met zo min mogelijk inspanning. Anders kan je ook wel een bakkerskar met koffiezetapparaat, zweefzadel en parasol overwegen
als je toch niet harder dan 20 per uur gaat dan klinkt dit wel als een goede tip
AB schreef:als je toch niet harder dan 20 per uur gaat dan klinkt dit wel als een goede tip
Ware het niet dat Nederlanders wel eens tegenwind hebben en de luchtweerstand dan ook bij 12 km/u erg belangrijk is.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:als je toch niet harder dan 20 per uur gaat dan klinkt dit wel als een goede tip
Ware het niet dat Nederlanders wel eens tegenwind hebben en de luchtweerstand dan ook bij 12 km/u erg belangrijk is.
Leon
Eerst 20kmh, nu 12kmh als benchmark. Of heb je het over een storm? Wel erg motor-afhankelijk allemaal.

Wat zou het gros-gemiddelde (snelheid) zijn van een gemiddelde fietstoerist (man/50jr/70-80kg) op een gemiddeld bepakte tourfiets (15-20kg voor- en achtertassen)? Iets van tussen de 17-24kmh? Met 10-12kmh snelheid bij windkracht 7 tegen en 28-33kmh bij volle wind in de rug?
Begrijpend lezen is niet je sterkste punt hè? :lol:
Leon schreef:Begrijpend lezen is niet je sterkste punt hè? :lol:
het is maar net welke kant je overdrijft. tegenwind is nog geen storm en 12kmh is gewoon langzaam..... tenzij je de epenerbaan bedoelt.

discussies hier zijn gewoon te lastig om in getallen uit te drukken, teveel niveauverschillen, teveel mogelijkheden om teveel bagage mee te nemen en dan hebben we het nog niet eens over detailverschillen, etc
AB schreef:discussies hier zijn gewoon te lastig om in getallen uit te drukken
Jammer dat je daar moeite mee hebt.
Leon