rogierius schreef:Twee dagen geleden ben ik een van mijn fiets/wandelschoenen verloren. Gisteren, na een rustdag, heb ik 70 km gefietst op crocs slippers.
En wat bleek, geen centje pijn! [...]
Wat denken jullie?
Wij denken van alles, zoals blijkt uit voorgaande reacties, maar daar heb jij niet veel aan. We weten nl. nog niet eens precies waar de pijn zit, en toch hebben sommige mensen de diagnose en oplossing al helemaal klaar. De pijn zit waar je duim ligt als je je rechterhand op de knie legt - maar wij weten toch niet hoe jij die hand precies neerlegt? Echt, het kan een kwestie van millimeters zijn, en verschillende structuren kunnen zelfs pijn opleveren op precies dezelfde plek; dan is er onderzoek nodig om na te gaan welke pees, band, slijmbeurs enz. het probleem veroorzaakt. Ook met een heel precieze beschrijving of foto kunnen wij dat onderscheid niet maken. Een (para)medicus ter plekke kan dat wel. Of die ook de oplossing kan bedenken, is nog maar de vraag; rust voorschrijven is makkelijker dan een fiets afstellen.
Die kan in elk geval wel zeggen of het slim is pijnstillers te gebruiken!
Dat je op slippers geen last hebt gekregen, is natuurlijk heel fijn! Waarom dat zo is, is ook nog maar de vraag; er zijn meerdere factoren waarin je slippers verschillen van je schoenen. De vraag of je je fiets/wandelschoenen inklikt, heb je nog niet beantwoord; dat zou een wel heel voor de hand liggend verschil zijn. De zolen van je slippers zijn flexibeler dan die van je schoenen. Als ik je goed begrijp, zijn de zolen van je slippers ook dunner dan die van je schoenen.
Inklikken (in een stand die maar een fractie verkeerd hoeft te zijn) kan een belasting voor je knie zijn, zoals anderen al schreven. Ook als je je schoenen niet inklikte, kunnen ze door de combinatie profiel/pedaal met pinnen of tanden je knie meer in een bepaalde stand geforceerd hebben dan je slippers, waarin je voet vrijelijker t.o.v. het pedaal kan bewegen.
Door een dunnere zool wordt de afstand zadel-pedaal groter, zoals Travelmaster ook al noemde. Dat je klachten daardoor verdwijnen, zou te rijmen zijn met klachten van de quadriceps door een te laag staand zadel. Je zadel een heel klein beetje omhoog wanneer je weer 2 fietsschoenen hebt, zou dan uitkomst kunnen bieden. Let wel; een heel klein beetje, want je loopt natuurlijk het risico dat het zadel voor je kortere linkerbeen weer te hoog komt te staan!
Het slapper zijn van je slipperzool lijkt mij de minst voor de hand liggende oorzaak van het verdwijnen van je klachten. Ik vermoed dat je eerder andere problemen gaat krijgen als je lang op die zachte slippers blijft fietsen. Nieuwe fietsschoenen kopen zou ik daarom in jouw geval wel aandurven. Of doorfietsen op je resterende linkerschoen en rechterslipper natuurlijk.
Beterschap en een mooie pijnvrije fietstocht gewenst,
Carl