Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor de honeymoon :-) (bestemming winter/voorjaar 2013) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips voor de honeymoon :-) (bestemming winter/voorjaar 2013)

Nadeel van Shangri La is wel dat het eigenlijk nep is, net als Lijang. Dat is op zich niet erg want het is wel nep op zijn Chinees, dus authentiek Chinees nep.

Litang is ruiger. En als je wil zien hoe China omgaat met Tibetanen kun je het hier proeven. Om het verschil uit te drukken. In Shangri La moet je betalen om de grote tempel binnen te gaan in Litang niet (en daar zijn nog mooier ook).

Een gedachte:
Vanuit Chengdu naar Ganzi (noord van Litang) met bus, misschien met tussenstop dan in drie dagen door mooi dal met heel veel tempels en schitterende huizen naar Litang (1 pas), vanuit Litang in 6 tot 7 dagen naar Shangri La. Er rijden ook bussen maar zeker de eerste 250 km zijn schitterend (wel 3 passen). Vanuit Shangri La "daal" je af naar Lijang en Dali.

Twee dagen Chengdu en je bent blij dat je in de bergen zit. Hoe lager hoe meer luchtvervuiling (het is zelfs erger dan Amsterdam).

veel plezier met uitvogelen van je route. Kom naar de wereldfietserbeurs. Er zijn daar meer chinagangers!
China is gewoon heel erg groot en er is ontzettend veel te zien. Ik weet nog dat wij ook 'dit en dit en ook dat, maar ook dat..etc.' wilden zien, maar daar hebben we ons snel bij neergelegd. :)

Of je moet heel lang de tijd hebben, of je moet keuzes maken en gewoon nog een keer terug gaan naar China. :D

Zijn goede tips van Sjirk, wij zijn ook via die oostkant de TLG in gefietst, is een stuk mooier. Bootje naar de overkant kun je reserveren via een van de hostels in het eerste dorpje waar je binnen fietst (ben even naam kwijt).
SjirkM schreef: Vanuit Shangri La "daal" je af naar Lijang en Dali.
Sjirk, bedoel je hiermee ook te zeggen dat de route van Noord-Zuid meer 'afdaalt' dan de andere kant op? Dat leek mij ook al nml (zal ook nog in bikemap de route uitzetten voor hoogteprofiel), hoeveel dagen zou je uittrekken voor Shangri-La - Dali?

Mbt ons plan: Zuid Yunnan zouden we beter in het begin kunnen doen denk ik (begin mei is het er nog koeler + het is wel fijn wat 'fietsconditie' te hebben voordat je de bergen induikt...), aan de andere kant staan de berger wel hoger op onze wish-list, dus als we juist in Chengdu beginnen kunnen we altijd nog zien of we zuid-yunnan nog wel halen...

Pfft, tijd om langer op reis te gaan: dan hoef je deze keuzes allemaal niet te maken :-)
Ps. Ellen en Sjirk, klopt het dat de passen in dat gedeelte 'goed te doen' zijn. En met goed te doen bedoel ik: geen lange stukken boven 10%? (vergelijkbaar met de wegen in Marokko en niet zoals Noorwegen...;)
Janneke schreef:Ps. Ellen en Sjirk, klopt het dat de passen in dat gedeelte 'goed te doen' zijn. En met goed te doen bedoel ik: geen lange stukken boven 10%? (vergelijkbaar met de wegen in Marokko en niet zoals Noorwegen...;)
Het is onvergelijkbaar met de alpen. Het gaat hier niet om kracht, maar om hoeveel zuurstof je kunt verstouwen. Gelukkig heb je daar niet alleen last van. Die Chinese vrachtwagens hebben hetzelfde probleem. De wegen zijn daarom helemaal niet steil, daardoor wel lang en snel ga je door de hoogte niet.

Sjirk
Oh ja, natuurlijk, je zit daar wel erg hoog :-) dat wordt voor ons de eerste keer, dus hoe ons lijf daarop reageert weten we nog niet. Voordeel lijkt me dat er genoeg verkeer is op de wegen in China, dus dat er altijd wel een lift/bus gepakt kan worden op het moment dat je het niet meer ziet zitten.
Janneke schreef:
SjirkM schreef: Vanuit Shangri La "daal" je af naar Lijang en Dali.
Sjirk, bedoel je hiermee ook te zeggen dat de route van Noord-Zuid meer 'afdaalt' dan de andere kant op? Dat leek mij ook al nml (zal ook nog in bikemap de route uitzetten voor hoogteprofiel), hoeveel dagen zou je uittrekken voor Shangri-La - Dali?
Litang ligt op 4100 meter, Shangri-la iets boven 3000 meter en Dali op 2000 meter. Als ik me goed herinner.

Voor mij waren het acht fietsdagen. Twee van Shangri la naar Tiger Leaping Gorge en twee van TLG naar Lijang. vier van Lijang naar Dali. Ik was toen met een Fransman die zorgde dat ik neit te hard en ver ging, dus het zal wel kloppen. Maak er tien van en je hoef je echt niet druk te maken.
Super Sjirk,
Ik heb het dal naast Dali al gevonden op google maps (evenwijdig aan de weg langs het meer toch?) Nog 1 laatste vraag dan: de overnachtingsmogelijkheden zijn in ZOAzie altijd volop aanwezig, maar dat is vast niet zo in de bergen daar. We nemen sowieso kampeerspullen mee. Hoevaak heb jij gemiddeld moeten kamperen omdat er geen hotels waren? En is er volop eten te krijgen onderweg of moet dat groter ingeslagen worden?
Dank alvast, en zal eens kijken of we de 24e naar de fietsbeurs kunnen!
Janneke schreef:Oh ja, natuurlijk, je zit daar wel erg hoog :-) dat wordt voor ons de eerste keer, dus hoe ons lijf daarop reageert weten we nog niet. Voordeel lijkt me dat er genoeg verkeer is op de wegen in China, dus dat er altijd wel een lift/bus gepakt kan worden op het moment dat je het niet meer ziet zitten.
Je zult meegenoemn worden, maar op de beschreven trajecten is het heerlijk rustig. Dat als je het niet zitten, kan het nog best zo zijn dat je een half uur tot een uur moet wachten op een auto.

Let goed op hoogteziekte en herken de symptomen. Vooral als je met een bus hoogte gaat winnen. Misschien busrit in drie dagen splitsen. Tussen Chengdu en Ganzi ligt nog een gebied dat mooi schijnt te zijn, met rollende groene heuvels. Misschien is dat een goed plek om te acclimatiseren. Zie lonely planet of zoiets. Snelste manier van acclimatiseren is overdag hoog gaan en 's avonds lager slapen en dat elke dag iets hoger.
Ik sliep in hotels en heb gevraagd bij mensen of ik bij hun mocht slapen. Dat is vrijwel altijd gelukt. Je krijgt daardoor ook de unieke kans om overheerlijke shampa te eten (zelfs als je brinta lekker vindt, is dat nog een stap verder). Het waren voor mij onvergetelijke ervaringen.

Elke stadje heeft hotels, het kost soms wat moeite om de receptie te overtuigen dat je een kamer wil en in sommige hotels mag je als westerling niet slapen. Gewoon geduld hebben en het lost zich op. Onderweg gebuikte ik het universele slaapgebaar.
Heel erg bedankt Sjirk voor alle informatie (en je verhalen op je website). We gaan dit weekend dan maar boeken van naar Chengdu en terug vanaf Kunming.

Groetjes! Janneke
SjirkM schreef:Ik sliep in hotels en heb gevraagd bij mensen of ik bij hun mocht slapen. Dat is vrijwel altijd gelukt. Je krijgt daardoor ook de unieke kans om overheerlijke shampa te eten (zelfs als je brinta lekker vindt, is dat nog een stap verder). Het waren voor mij onvergetelijke ervaringen.
En hier al wat Tsampa voorpret Janneke :P
We mailen toch wel als jullie weer terug zijn

Bron
Met een lepel? Met stokjes? Dat eet je met je vingers!
Ontbijt, lunch en avondeten.

Maar misschien zeggen ze dat ook, ik zit nu op een machine zonder geluid.
Nou, even een update: we hebben uiteindelijk toch besloten niet zo hoog te gaan fietsen en dat we wat meer afwisseling willen hebben in het landschap. We beperken ons daarom tot de provincie Yunnan. We hebben een (aanbiedings)ticket gekocht heen en weer naar Kunming met Malaysia Airlines (fiets gratis mee binnen bagagevrijdom van 30 kg). En zijn van plan eerst naar het zuiden te fietsen naar de Chinese Jungle en vanaf daar een bus naar Dali en dan grofweg de route van AWOL in noord Yunnan te fietsen (dus tiger leap gorge en omgeving). De tocht zal dus bestaan uit 2 aparte delen, beiden totaal anders van elkaar: de mooie rijstvelden en de eerste bergen van de himalaya :-) Zijn volop aan het lezen over alle bevolkingsgroepen die we ook tegen gaan komen, het belooft wat moois te worden!

We vertrekken 23 april voor 5 weken, zal zeker de ervaringen/mooie foto's later nog eens delen!

Dank voor alle input!
Veel plezier! Klinkt als een mooie reis, dus geniet ervan!
Ha, zeker Ellen :-)

Nou vragen we ons eigenlijk nog wel af: tentje en keukentje mee, of tentje en keukentje niet mee???
Vrijwel overal schijnen hotelletjes te zijn, maar vooral in noord-yunnan weet ik niet of dat het geval is? Kunnen altijd de lichte 'zomertent' en matjes meenemen, en een hele uitgeklede keuken... Dat neemt maar 3 tot 4 kilo in beslag dus is nog wel te doen.
Ja, zou ik gewoon doen. Je weet het nooit, soms wordt je overvallen door een sneeuwbui en dan is het wel handig dat je je tentje op kunt zetten. ;)
:D