door
Xxxxx » ma 26 nov, 2012 13:53
multiwgb schreef:Fabrieken vallen elkaar niet af maar ook de Rohloff naaf adepten hullen zich in stil zwijgen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Je zal toch niet de enigste zijn met deze naaf in hun tandem.
Dit is een probleem dat mijn deskundigheid behoorlijk overstijgt. En dan zwijg ik liever.
Is het zinvol als ik zeg dat wij onze tandem zwaarder beladen dan timona (85 kg. + 70 kg. om te beginnen)? Dat wij rijden met een 26'' wiel, 32 spaken én een éénwielige Bob én Mugara's én Schijfrem? En 50 mm. banden? Dat wij een voorkeur hebben voor single tracks en dus ook regelmatig overhard rijden? Dat wij soms ook zelf hard rijden? En dat wij in 15000 km. in 3 jaar nog geen enkele gebroken spaak hebben gehad?
Dat onze verkoper met een glimlach zei dat het overdreven was dat ik reserve spaken in mijn stuur wilde opbergen?
Voegt het iets toe aan de oplossing van timona als ik zeg dat we met onze vorige tandem in 10 jaar tijd, 30.000 km., 48 spaaks, 37 mm. banden, wel 3 gebroken spaken hebben gehad? En 3x ons Shimano freewheel kapot hebben getrapt? (Dom om gewoon te proberen weg te rijden op een helling van 24%)
Ik neem aan dat timona ook weet dat de spaakgaten in de velg voor een Rohloff anders zijn dan die in ons voorwiel. Ze geven meer ruimte aan de spaken om in een andere hoek te gaan staan. Daar is vast wel weer een vakterm voor.
Ik vraag me nog af of deze Koga tandem geveerd is. Vering is óók een "dansende" belasting van je achterwiel. Kan me herinneren dat de Twin Traveller problemen had met de voordrager die afbrak op de verende voorvork. Oud verhaal uit 2000.
Één punt is nog niet genoemd. Mijn eerste echte fietsbouwer keek mij altijd wat schuins aan als ik met een slag in mijn wiel langs kwam: "Het zijn uit dezelfde groep, altijd dezelfden die een slag in hun wiel rijden". "Zelf", zei hij, "heb ik nooit een slag in mijn wiel". Ofwel: je eigen rijgedrag kán (!) ook een rol spelen. Op een Sattelweg gaan wij lopen. Op een wasbord rijden we gewoon 25 km/uur. De banden worden geacht de klappen op te vangen. Maar als er echt keien liggen gaat het tempo behoorlijk omlaag. Of we gaan lopen.
Tenslotte: onze tandem (5000 km/jaar) gaat twee keer per jaar terug naar onze fietsenmaker. Onder andere om de spaakspanning te controleren. Spaakspanning moet óók onderweg goed zijn.
Maar verder: ik zeg liever niets... en ik durf hier zelfs geen smiley achter zetten. Het lijkt me knap balen voor tomona. Maar ik kan niet helpen.