Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wist U dat? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

wist U dat?

Ligger schreef:
Henrie schreef: Zelfs als je op 2 fietsen achter elkaar fietst lijkt mij dat nog altijd fijner dan op een tandem. Vooral omdat je, zoals Enrice V ook aangeeft, je eigen (been)tempo kan fietsen en je vrijheid hebt om te sturen waarheen je wilt. Ik heb zelf nooit op een tandem gereden, maar het lijkt mij maar lastig/vervelend. Als je wel eens met iemand achterop hebt gereden, weet je hoe lastig een bocht nemen is, als degene achterop niet meebeweegt. Dat zul je bij een tandem (in mindere mate?) ook hebben. Natuurlijk doet de persoon achterop dan aktief mee, maar dan nog. Ik zou, zeker achterop, de vrijheid missen om te sturen waarheen ik wil, zo snel als ik wil, enz.
Als jij wilt sturen waarheen je wilt, je eigen snelheid wil fietsen dan fiets je waarschijnlijk altijd in je eentje en heb je inderdaad geen behoefte aan een tandem.

Maar vind je het gezellig om bij elkaar te fietsen, niet op elkaar hoeven te wachten probeer dan eens een tandem.
Ik fiets inderdaad veel alleen, en als ik met iemand anders meefiets die er een andere snelheid op nahoudt (of dat nu sneller is of langzamer dat doet er niet zo veel toe), dan is dat inderdaad irritant. Maar als je met iemand fietst die ongeveer hetzelfde tempo fietst, lijkt mij dat veel fijner...

@doubletravel:
Tandemfietsen zal ongetwijfeld heel anders zijn dan met iemand achterop de bagagedrager. Maar ik heb vrienden van me wel eens zien stuntelen, toen ze voor de grap een tandem hadden gehuurd. Dat leek nergens op (al is het vast ook een kwestie van wennen). Denk niet dat tandemfietsen wat voor mij is, om eerder genoemde redenen. En bergaf op een tandem lijkt me doodeng! ;)
Is een tandem, zeker in combinatie met een Bob zoals hier wel eens wordt aangeraden, niet erg lang? Met een losse fiets kan ik aangenaam snel reageren.
En voor wat betreft het wachten: de beloning van een heuvel is toch vaak de top. Waarom daarvan niet genieten (en geef de nakomer daar ook even de kans toe)? Immer alleen fietsen lijkt me nou niet het toppunt van gezelligheid, waarbij dan wel weer moet worden opgemerkt dat wij over het algemeen geen dagafstanden van meer dan 90-100 km hebben.
Henrie schreef:@doubletravel:
Tandemfietsen zal ongetwijfeld heel anders zijn dan met iemand achterop de bagagedrager. Maar ik heb vrienden van me wel eens zien stuntelen, toen ze voor de grap een tandem hadden gehuurd. Dat leek nergens op (al is het vast ook een kwestie van wennen). Denk niet dat tandemfietsen wat voor mij is, om eerder genoemde redenen. En bergaf op een tandem lijkt me doodeng! ;)
Beste Henrie, doe mij een lol en kom naar de Fiets- en Wandelbeurs 2013 op 9 en 10 februari 2013 in de RAI Amsterdam. Daar verzorgt de Tandemclub (alweer voor het zevende achtereenvolgende jaar) het testrijden met sporttandems. We verwachten weer zo'n 15 verschillende modellen ter beschikking te hebben. Je kunt dan overdekt en op een veilige vlakke baan ervaren wat tandemrijden inhoudt. Mocht je alleen komen dan zal ik graag als voorrijder en vervolgens als stoker fungeren.
Als je daar testgereden hebt kun je een gefundeerd oordeel geven over de voors en tegens van een tandem voor jouw fietspraktijk. Als je niet kunt wachten tot februari (want je bent na alle reacties natuurlijk razend nieuwsgierig geworden :D ) mag je mij ook een PB sturen. Dan laat ik je kennismaken met tandemrijden op een van onze eigen tandems. Ik woon op de Utrechtse Heuvelrug dus we kunnen zelfs een beetje klimmen en dalen uitproberen. Hoe drink je de koffie?
Afbeelding

Dit is een prima advies en mooi aanbod :!: Zo zijn wij ook begonnen... :D
Deze tandems zijn totaal anders dan zo'n doorsnee huur tandem. Ook dat is niet te vergelijken.

Het een van de (vele ;) ) grote voordelen van tandem rijden is dat je allebei je eigen tempo fietst en toch gezellig samen fietst.
Totale lenkte met kar is prima te doen hoor. Alleen in drukke steden moet je wat beter anticiperen bij oversteken. En down hill? Een keer in het Tauberdal met kar en volle bepakking 55 km/h :) Prima te doen.

Maar neem dit soort dingen niet van mij aan, probeer het gewoon lekker zelf!
Marten schreef:Beste Henrie, doe mij een lol en kom naar de Fiets- en Wandelbeurs 2013 op 9 en 10 februari 2013 in de RAI Amsterdam. Daar verzorgt de Tandemclub (alweer voor het zevende achtereenvolgende jaar) het testrijden met sporttandems. We verwachten weer zo'n 15 verschillende modellen ter beschikking te hebben. Je kunt dan overdekt en op een veilige vlakke baan ervaren wat tandemrijden inhoudt. Mocht je alleen komen dan zal ik graag als voorrijder en vervolgens als stoker fungeren.
Als je daar testgereden hebt kun je een gefundeerd oordeel geven over de voors en tegens van een tandem voor jouw fietspraktijk. Als je niet kunt wachten tot februari (want je bent na alle reacties natuurlijk razend nieuwsgierig geworden :D ) mag je mij ook een PB sturen. Dan laat ik je kennismaken met tandemrijden op een van onze eigen tandems. Ik woon op de Utrechtse Heuvelrug dus we kunnen zelfs een beetje klimmen en dalen uitproberen. Hoe drink je de koffie?
Zwart... ;)

Bedankt voor je aanbod, en ik zou best een keer een tandem willen proberen (puur voor de gein), maar aangezien ik vrijwel altijd alleen fiets, heb ik toch niks aan een tandem, dus het zal uiteindelijk nooit een optie zijn om een tandem te kopen...

Die fietsbeurs houd ik in mijn achterhoofd, zeker nu in 2013 de AutoRAI toch niet doorgaat... ;)