door
Carl » za 13 okt, 2012 14:08
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben vrijdagmorgen naar de huisarts geweest. Hij constateerde een hersenschudding wat het ziekenhuis mij niet had verteld! [...]
Het gekke is dat alsof er een stukje uit een film is geknipt: tussen zo'n kleine honderd meter voor de klap en het bijkomen in de ambulance weet ik niets meer, behalve twee seconden toen mijn hoofd midden in een plas bloed op het asfalt lag.
Dat is niet gek, althans, het is voor jou vast een vreemde gewaarwording maar het is een verschijnsel dat in alle medische leerboeken op dit gebied beschreven staat. Het heet retrograde amnesie en het optreden daarvan werkt als een rood sein op iedere EHBO-er of hulpverlener: grote kans op hersenletsel.
Het is ook de reden waarom een van de eerste vragen die een hulpverlener stelt bij ongevallen is 'wat is er gebeurd?' Niet eens zozeer om te achterhalen hoe het ongeval heeft plaatsgevonden en aan welk letsel je bijgevolg moet denken, maar vooral om te weten te komen wat het slachtoffer nog weet van het ongeval. Komt er een verhaal in de trant van 'ik zat op de fiets, ik knipperde met mijn ogen en toen lag ik hier', dan weet je genoeg. Jouw verhaal, al in je eerste post, was daarin heel duidelijk. Niet voor niets had ik het in mijn eerdere reactie al over de gevolgen van een hersenschudding. Het verbaast me dan ook dat men hier in het ziekenhuis niets over gezegd heeft tegen je.
Je schreef dat de hardloopster bij je langs geweest was met bloemen. Heb je contactinfo van haar? Het kan zijn dat je met vragen blijft zitten die nu misschien nog niet eens bij je opkomen (heb je haar op het laatste moment nog gezien en geprobeerd uit te wijken, heeft zij geroepen, ben je gevallen nadat je haar raakte of week je uit, verloor je daarbij je evenwicht en raakte je haar nog net terwijl je viel enzovoort). Dan kan het helpen nog eens rustig met haar te kunnen praten. Zij kan misschien de leemte helpen invullen.
Tot slot: je huisarts heeft je verteld dat je een hersenschudding hebt, maar heeft hij er ook bij verteld wat je wel/niet moet doen, waar je alert op moet zijn en wanneer je evt. contact met hem op moet nemen? Zo niet, vraag dan nog eens na.
Sterkte gewenst!
Carl