Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tassen of fietskar - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tassen of fietskar

Gezien. Masr dan moet je nog steeds tassen aan je fiets hangen.
In mij geval wil ik zo min mogelijk gewicht op achterwiel.
Ik weeg zelf al genoeg ;)
JanW schreef:Hee, daar staat nog veel meer leesvoer, merci!
Dat pdf'je voor beginnelingen is niet zo interessant als je offroad gaat met MTB en het echt licht wilt houden. Licht betekent natuurlijk ook een beetje spartaans.
Dit is (imho) een veel interessantere site: http://www.bikepacking.net/
Tassen blijven achter bomen en rotsen haken, karretjes zijn zwaar en onhandig. Keep it simple.
De bedoeling is natuurlijk dat je zoveel mogelijk gewicht helemaal in het centrum van de fiets brengt. Het probleem van een framebag is dat er niet veel in kan. Ik heb net de L maat mtb van mijn zoon opgemeten, en als je daar de frametas 10 cm dik maakt (dikker wil je niet want dan ga je als een eend op de fiets zitten), zou een frametas een inhoud van 6 liter hebben. Bij een doorsnee soortelijk gewicht van een kampeeruitrusting weegt die bagage hoogstens een kilo of twee.
Bewaar een liiter drinkwater en een liter brandstof in bidonhouders binnen de framedriehoek, en je hebt precies dezelfde gewichtsverdeling bereikt. Winst is dan nog mogelijk door bijvoorbeeld je relatief zware gereedschap in een klein frametasje te stoppen en de tentstokken met een bandje aan de bovenbuis vast te maken.
De allerbeste oplossing is vooral in te zetten op heel compacte en lichte bagage. 15 kg is vrij makkelijk, met duurdere spullen is een kilo of 13 ook nog mogelijk zonder aan comfort in te boeten, daaronder wordt het snel Spartaans. Natuurlijk hangt dit ook af van de bestemming.
Wim
Wim schreef:De bedoeling is natuurlijk dat je zoveel mogelijk gewicht helemaal in het centrum van de fiets brengt. Het probleem van een framebag is dat er niet veel in kan. Ik heb net de L maat mtb van mijn zoon opgemeten, en als je daar de frametas 10 cm dik maakt (dikker wil je niet want dan ga je als een eend op de fiets zitten), zou een frametas een inhoud van 6 liter hebben. Bij een doorsnee soortelijk gewicht van een kampeeruitrusting weegt die bagage hoogstens een kilo of twee.
Bewaar een liiter drinkwater en een liter brandstof in bidonhouders binnen de framedriehoek, en je hebt precies dezelfde gewichtsverdeling bereikt. Winst is dan nog mogelijk door bijvoorbeeld je relatief zware gereedschap in een klein frametasje te stoppen en de tentstokken met een bandje aan de bovenbuis vast te maken.
De allerbeste oplossing is vooral in te zetten op heel compacte en lichte bagage. 15 kg is vrij makkelijk, met duurdere spullen is een kilo of 13 ook nog mogelijk zonder aan comfort in te boeten, daaronder wordt het snel Spartaans. Natuurlijk hangt dit ook af van de bestemming.
Wim
Bikepacking valt of staat niet bij een frametas alleen (genoeg voorbeelden met achterdrager en topbag). Meest kenmerkende vind ik eigenlijk dat je het echt licht houdt en geen zijtassen als uitsteeksel gebruikt, waardoor je snel en smal kunt sporen..... en bij snelle bochten/wendingen geen disbalans voelt (agv momentum van uitstekende delen). Zadel, stuur, frame, bovenbuis en rug worden slim gebruikt om alles compact te houden. Het is ook een prettig gevoel te ontdekken met hoe weinig je toe kunt... Maar met zijtassen en karretje kun je ook veel avontuur beleven hoor, zie het maar als een keuzemogelijkheid erbij (wim, werk aan de winkel om je pdf'je bij te werken ;)).
Ik doe al veel MTB'en, op een 29'er singlespeed MTB. Mijn idee van offroad rijden met fietsvakanties is niet om zoveel mogelijk singletrails te pakken, maar de bredere bospaden. Een singletrail op zijn tijd moet wel mogelijk zijn. Op de vork monteer ik twee Anything cages van Salsa en achter waarschijnlijk tassen. Ik heb ook zitten kijken naar zon tas aan de zadelpen om alles lekker smal te houden, maar dat lijkt mij erg onhandig.

Het is erg lastig om voor je eerste reis al te bepalen wat je allemaal nodig hebt en hoe veel bergruimte daarvoor nodig is. Daarom ben ik nu alle spullen aan het verzamelen en bekijk ik later hoeveel pakruimte ik nodig heb. Nog heel veel lezen dus. En hoe minimalistisch wil je gaan? Ik denk dat dat voorafgaand aan je eerste trip niet goed in te schatten is.
Ook ik, als beginnend vakantiefietser, weet nog niet goed of ik nu tassen op m'n fiets zet of toch maar gebruik ga maken van een karretje. Daarom heb ik voor ik besloten om een bob-yet te huren! Op deze manier kan ik wennen aan het fenomeen fietsvakantie, en kan ik beslissen om de fietskar mij bevalt en deze ga aanschaffen.

Misschien een goed idee
applemeisje schreef:Ook ik, als beginnend vakantiefietser, weet nog niet goed of ik nu tassen op m'n fiets zet of toch maar gebruik ga maken van een karretje. Daarom heb ik voor ik besloten om een bob-yet te huren! Op deze manier kan ik wennen aan het fenomeen fietsvakantie, en kan ik beslissen om de fietskar mij bevalt en deze ga aanschaffen.

Misschien een goed idee
Heb zelf inmiddels alles al zo'n beetje ervaren: karretje, voor- & achterzijtassen, bikepacking, rugzak. Karretje en voortassen zijn inmiddels verkocht. In het begin neem je uit voorzorg vaak wat meer mee dan als je twee of drie reizen gevorderd bent en je je reisstijl ontdekt. Sportief, speels en spartaans vs comfortabel en iets relaxter. De lengte van de reis kan ook meespelen uiteraard. Voor 3 maand of langer zou ik ook weer voortassen overwegen, klimaat van de gebieden speelt dan ook weer een rol. In de bergen kan het spoken, vooral in lente/herfst.
Bikepacking is overigens niet alleen bestemt voor atb's, kan me heel goed voorstellen dat je met een bepackt racefietsje heel snel een 100cols of een coast to coast kunt afraffelen.
Jan, je hebt gelijk dat het zonder ervaring moeilijk in te schatten is. Dat verschilt ook heel erg naar bestemming. Voor een lange tocht langs de Zijderoute heb je heus voortassen nodig. Maar voor een leuke en zelfs tamelijk woeste tocht in Europa heb je vrijwel atijd genoeg aan alleen achtertassen, ook als je naar wat koudere streken gaat. Echt Spartaans hoeft dat nog helemaal niet te worden. Mijn ervaring is bovendien dat het met minder bagage gewoon lekkerder fietst.

Maar laat ik iets verklappen. We gaan in het voorjaar een lang weekend voor beginners organiseren, waarbij we wat praktische dingen oefenen, en waarbij we de deelnemers wat materiaal laten zien. Het probleem is immers dat het advies in winkels toch niet steeds onafhankelijk is: de handel bestaat er immers uit dat je zoveel mogelijk meeneemt in plaats van zo weinig mogelijk.

Wim
Rose heeft nu trouwens wel een mooi en voordelig karretje: http://www.rose.nl/artikel/rose-bagagek ... aid:342354
Ook speelt je lichaams formaten mee.
Ik heb 4xl als maat.
Probeer dan nog maar eens fatsoenlijk licht gewicht sport kleding te kopen.
Dat gaat niet lukken.
Dus ik heb meer pak ruimte nodig dan iemand van 1,78 en 72kilo.
Aangezien ik tijdens mijn fietstochten altijd in jeugdherbergen overnacht en nooit kampeer, heb ik weinig fietstassen nodig. En dat al 43 jaar. Slechts een grote zijtas aan één kant van de bagagedrager. Plus een kleine tas met gereedschap en regenkleding en verder twee bidons op het frame. Op het stuur een stuurtas. Klaar. Maximaal 14 kilo totaal. Bespaart me ook het vele opbouw- en breekwerk op de camping.....

Afbeelding
Wimmert schreef:Ook speelt je lichaams formaten mee.
Ik heb 4xl als maat.
Probeer dan nog maar eens fatsoenlijk licht gewicht sport kleding te kopen.
Dat gaat niet lukken.
Dus ik heb meer pak ruimte nodig dan iemand van 1,78 en 72kilo.
met zoveel vet aan je botten kun jij wel toe met een satijnen slaapzakje :)
Wimmert schreef:Ook speelt je lichaams formaten mee.
Ik heb 4xl als maat.
Probeer dan nog maar eens fatsoenlijk licht gewicht sport kleding te kopen.
Dat gaat niet lukken.
Dus ik heb meer pak ruimte nodig dan iemand van 1,78 en 72kilo.
Inderdaad. gelukkig ben ik geen 4xl maar gewoon L, maar als ik mijn spullen vergelijk dan maken sommige dingen gewoon fors uit, en het zit in vrijwel ALLES.
Leon
Daarom voor mij gewoon een fietskar.
Ik fiets verhard en heb geen haast.
Liever wat meer comfort.
Dan gaan die kilo's er vanzelf vanaf.
Wimmert schreef:Daarom voor mij gewoon een fietskar.
Ik fiets verhard en heb geen haast.
Liever wat meer comfort.
Dan gaan die kilo's er vanzelf vanaf.
Meer kilo's mee om meer kilo's kwijt te raken??
Je kunt het ook andersom bekijken natuurlijk, minder kilo's mee en nog meer kilo's kwijtraken.... en op onverharde wegen kom je natuurlijk ook minder snoepwinkels tegen, laat staan om voorraden in je fietskar mee te nemen :)
Ik eet nooit snoep ik vind dat vies.
Wimmert schreef:Ik eet nooit snoep ik vind dat vies.
Alle slechte eetgewoontes zou je onder "snoepen" kunnen scharen. Dat kan ook teveel vet, suiker of koolhydraten zijn.
Een fietsvakantie/reis is nou eenmaal zoveel prettiger als je niet teveel meeneemt, of dat nou aan je lijf zit of aan je fietskar, het scheelt echt enorm. Maar afvallen is verrekte moeilijk, vergt nogal discipline, een kilo van je paklijst afschrapen is een stuk eenvoudiger. Vandaar dat dat laatste hier wat meer aandacht krijgt, maar het zou eigenlijk andersom moeten zijn.

Gelukkig zijn er ook voordelen van iets zwaarder zijn: je subtotaalgewicht van fiets+bagage+rantsoen is procentueel gezien (ten opzichte van gehele totaalgewicht, dus inclusief fietser) een stuk minder. Ik zou wel de sterkst mogelijke wielset en aangenaam brede banden willen hebben.

de twee uitersten
Afbeelding
of
Afbeelding
Nou Ab ik heb, buiten mijn schuld, twee ongelukken gehad. Eerste was daag achterste kruisbanden. De laatste daar loop ik al een jaar voor in een revalidatie centrum. En nog wat stevige prednison kuren daar lukt het ook goed mee om wat gewicht te scoren. Afvallen en discipline vind ik niet zo ingewikkeld. Ik fiets sinds de zomer(het kon weer) op een santos travelmaster 2.8 met alle opties zeg maar. Sindsdien 8kilo kwijt.

Maar daarom dus een karretje. Als ik de kans krijg (wia) ga ik volgend jaar naar santiago, barcelona en weer terug. Maar wat ik bedoelde was hoe meer kilo's je verplaatst, hoe meer calorien je verbruikt. Als je die niet compenseerd met eten dan val je vanzelf af. Volgens mijn suunto verbuik ik 1000kcal per uur dus ik zit met smart te wachten op mooi weer.
Wimmert schreef:Nou Ab ik heb, buiten mijn schuld, twee ongelukken gehad. Eerste was daag achterste kruisbanden. De laatste daar loop ik al een jaar voor in een revalidatie centrum. En nog wat stevige prednison kuren daar lukt het ook goed mee om wat gewicht te scoren. Afvallen en discipline vind ik niet zo ingewikkeld. Ik fiets sinds de zomer(het kon weer) op een santos travelmaster 2.8 met alle opties zeg maar. Sindsdien 8kilo kwijt.

Maar daarom dus een karretje. Als ik de kans krijg (wia) ga ik volgend jaar naar santiago, barcelona en weer terug. Maar wat ik bedoelde was hoe meer kilo's je verplaatst, hoe meer calorien je verbruikt. Als je die niet compenseerd met eten dan val je vanzelf af. Volgens mijn suunto verbuik ik 1000kcal per uur dus ik zit met smart te wachten op mooi weer.
Dat klinkt goed, santiago ga je redden, zeker weten. En hoe meer basis je deze winter weet te leggen, hoe beter. Hoeveel kilo's wil je nog meer kwijtraken? Ik ben ooit van 110 naar 85 afgevallen, nu rond de 90, maar man wat een verschil, wil nooit meer terugvallen wat dat betreft.
AB schreef:nu rond de 90, maar man wat een verschil, wil nooit meer terugvallen wat dat betreft.
Vind ik nog zwaar, maar misschien ben je wel 2,10 m. lang :wink: