door
Leon » wo 19 sep, 2012 10:42
PietV schreef:Maar de banden op de maximum toelaatbare spanning brengen doet weinig goed aan de grip. Ook in de bochten. Voor je velgen zal het een extra belasting zijn.
Toch is de marge tussen de gewenste druk in de achterband en de maximum druk vaak klein. Als je tegen de 100 kilo weegt en veel bagage bij je hebt en je hebt geen banden die veel druk kunnen hebben dan is de marge zelfs nul. Veel 37-mm-banden hebben nl. een max druk van 5 bar en dat mag er bij een flink totaalgewicht echt wel in.
m-gineering schreef:gartnl schreef:m-gineering schreef:
Aquaplaning is niet ja of nee, de grafiek naar total lift-off is redelijk lineair, dus op een kwart van ' de snelheid waarbij aquaplaning optreedt' is de grip dus ook al met 25 % gereduceerd
Grip, profielvorm en rubbermengsels etc zijn redelijk subtiel, de ene band glijdt echt veel sneller weg in de regen dan de andere
Wegglijden op nat wegdek zou ik niet in eenzelfde paragraaf noemen als waar je het over aquaplaning hebt. Volgens mij is dit iets anders.
Bij auto's krijg je typisch last van aquaplaning* (ervaring
), wanneer er een flinke laag van zeker één cm water op de weg staat, bij 100 km/u. Dat is 4x zo snel als een fiets, dus ik denk 4 à 16x zoveel kracht. Bovendien zijn de banden meer dan 10x zo breed en is de druk die probeert de zaak in het gareel te houden zo'n 2x zo laag.
Alles vermenigvuldigen zal wel niet kloppen met de ware empirische formule, maar toch.
Leon
*: toerenteller die begon uit te lopen.