Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de weg kwijt met marathon banden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

de weg kwijt met marathon banden

gartnl schreef:
m-gineering schreef:
gartnl schreef:Water afvoeren en al die dingen gelden niet voor fietsen.
Er zijn anders best fietsers die wel rijden als het nat is!
Nog nooit een fietser met aquaplaning onderuit zien gaan..
Het zien van aquaplaning begint met een doorzichtig wegdek en een hogesnelheidscamera

Aquaplaning is niet ja of nee, de grafiek naar total lift-off is redelijk lineair, dus op een kwart van ' de snelheid waarbij aquaplaning optreedt' is de grip dus ook al met 25 % gereduceerd

Grip, profielvorm en rubbermengsels etc zijn redelijk subtiel, de ene band glijdt echt veel sneller weg in de regen dan de andere
gartnl schreef:Die zit op mijn stadsfiets. Al 12500 km en 1 lek. Wel op maximumspanning. Beetje instabiel als je de fiets plat gooit in de bocht, dat wel. Op de een of andere manier heeft ie weinig grip op de schouder.

Dan is het dus toch de goede band voor mij. Ik heb altijd al mijn banden zo hard mogelijk opgepompt. Dat rammelt wat op klinkers en kinderkopjes zijn een kwelling. Maar op asfalt en grind/schelpen voel ik me daar juist prima bij. Toch een kwestie van smaak dus!
Vreemde smaak heb jij. Maar daar valt nooit over te twisten. Maar de banden op de maximum toelaatbare spanning brengen doet weinig goed aan de grip. Ook in de bochten. Voor je velgen zal het een extra belasting zijn. Zeker met hydraulisch bediende remmen op de andere zijden van de velg.

Als je een band zo hard afperst is het risico op lek rijden niet groot en is elke type band geschikt voor jou. Comfort is niet belangrijk en de rolweerstand op een minimum gebracht. Daarom snap ik weinig van jouw opmerking: " En verder wordt ik totaal gestoord van al die verschillende nog luxere/betere/duurdere/lichtere banden."

Vaak worden te brede band in een te smalle velg gepropt. Ik hou als ideale breedte band/velgbed, 2 : 1 aan. Komt de stabiteit en grip zeer ten goede. Kun je wat spelen met de bandenspanning. Voor grip en comfort.

Piet.
PietV schreef:Maar de banden op de maximum toelaatbare spanning brengen doet weinig goed aan de grip. Ook in de bochten. Voor je velgen zal het een extra belasting zijn.
Toch is de marge tussen de gewenste druk in de achterband en de maximum druk vaak klein. Als je tegen de 100 kilo weegt en veel bagage bij je hebt en je hebt geen banden die veel druk kunnen hebben dan is de marge zelfs nul. Veel 37-mm-banden hebben nl. een max druk van 5 bar en dat mag er bij een flink totaalgewicht echt wel in.
m-gineering schreef:
gartnl schreef:
m-gineering schreef: Aquaplaning is niet ja of nee, de grafiek naar total lift-off is redelijk lineair, dus op een kwart van ' de snelheid waarbij aquaplaning optreedt' is de grip dus ook al met 25 % gereduceerd
Grip, profielvorm en rubbermengsels etc zijn redelijk subtiel, de ene band glijdt echt veel sneller weg in de regen dan de andere
Wegglijden op nat wegdek zou ik niet in eenzelfde paragraaf noemen als waar je het over aquaplaning hebt. Volgens mij is dit iets anders.

Bij auto's krijg je typisch last van aquaplaning* (ervaring :oops: ), wanneer er een flinke laag van zeker één cm water op de weg staat, bij 100 km/u. Dat is 4x zo snel als een fiets, dus ik denk 4 à 16x zoveel kracht. Bovendien zijn de banden meer dan 10x zo breed en is de druk die probeert de zaak in het gareel te houden zo'n 2x zo laag.
Alles vermenigvuldigen zal wel niet kloppen met de ware empirische formule, maar toch.
Leon

*: toerenteller die begon uit te lopen.
gartnl schreef:
DeFietsreiziger schreef:
gartnl schreef:Suggesties?
Vredestein Perfect?
Die zit op mijn stadsfiets. Al 12500 km en 1 lek. Wel op maximumspanning.
Beetje instabiel als je de fiets plat gooit in de bocht, dat wel. Op de een of andere manier heeft ie weinig grip op de schouder.
Welke versie heb je van de perfect? Ik zie 5 versies. En ik dacht dat ze hem laatst vernieuwd hadden. Zelfs Koga gebruikt ze nu ook.
Leon schreef:
PietV schreef:Maar de banden op de maximum toelaatbare spanning brengen doet weinig goed aan de grip. Ook in de bochten. Voor je velgen zal het een extra belasting zijn.
Toch is de marge tussen de gewenste druk in de achterband en de maximum druk vaak klein. Als je tegen de 100 kilo weegt en veel bagage bij je hebt en je hebt geen banden die veel druk kunnen hebben dan is de marge zelfs nul. Veel 37-mm-banden hebben nl. een max druk van 5 bar en dat mag er bij een flink totaalgewicht echt wel in.
De schrijver van dit onderwerp heeft het over Marathon banden en de 37 mm uitvoering mag maximaal 6 Bar hebben. Zowel de voor- en achterband op 6 bar zetten voor het woon-/werkverkeer lijkt mij verre van comfortabel en erg nadelig voor de wegligging.

Ik regel de bandendruk naar omstandigheden. Solo achter vaak 0,5 Bar meer dan voor. Met 12 kg bagage 1 Bar meer dan voor. Maar achter nog altijd 1 Bar onder het maximum toelaatbare van 6 Bar, die de Marathon 42-622 mag hebben. Gewoon spelen met lucht. Voor maximale grip, stabiliteit en comfort. Zonder ongemakken voor de rijder.

Piet.
m-gineering schreef: Grip, profielvorm en rubbermengsels etc zijn redelijk subtiel, de ene band glijdt echt veel sneller weg in de regen dan de andere
Klopt als een bus natuurlijk. Maar wanneer is aquaplaning aquaplaning? Ga ik onderuit doordat de weg glad is ( het water als wrijvingsreductie ) of rij ik op een laag water.

@DeFietsreiziger
Geen idee zo, zaten er onder toen ik hem kocht ( een van de laatste Burco's ).
PietV schreef: Daarom snap ik weinig van jouw opmerking: " En verder wordt ik totaal gestoord van al die verschillende nog luxere/betere/duurdere/lichtere banden."
Is aangeboren achterdocht. Als er op een potje in de supermarkt staat ' nu met verbeterd recept' en er 10 gram minder inzit voor 10 cent meer heb ik dat ook. En waarempel, meestal is het er niet beter op geworden.
Joepie banden!
en we gaan weer los :)
gartnl schreef:Is aangeboren achterdocht. Als er op een potje in de supermarkt staat ' nu met verbeterd recept' en er 10 gram minder inzit voor 10 cent meer heb ik dat ook. En waarempel, meestal is het er niet beter op geworden.
Waarom probeer je het dan ook?
Leon schreef:
gartnl schreef:Is aangeboren achterdocht. Als er op een potje in de supermarkt staat ' nu met verbeterd recept' en er 10 gram minder inzit voor 10 cent meer heb ik dat ook. En waarempel, meestal is het er niet beter op geworden.
Waarom probeer je het dan ook?
Ja zeg, wat moet je anders. Eet je jaren pindakaas is ineens je potje 'vernieuwd'. Kun je twee dingen doen: laten staan of in ieder geval 1 keer proberen.
Alleen kun je banden helaas niet voor 1,50 per stuk uitproberen :P

@Wimmert
En wat ik wou weten weet ik allang .. de huidige marathon is niet dezelfde als mijn vorige marathon ook al heet ie op de site 'de klassieke marathon', en de band bij Rose is idd de zogenaamd 'klassieke' uitvoering met het juiste profiel.