Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff

Die getallen zeggen dus vooral dat Santos fietsen meestal erg zwaar zijn. Ik heb nog even gewogen: mijn oude stalen veldrijfiets is 12 kg (met een geveerd leren zadel van bijna een kilo). Zet daar spatborden en een lichte drager op (goed voor iets van 12 kg bagage) en je zit op iets van ruim 13 kg fiets. Mijn M-gineering met SON licht etc weegt 16 kg inclusief voordrager, klikpedalen, Thudbuster zadelpen en leren zadel. Haal die voordrager eraf (dat is wat ik meestal doe) en je zit op 15,5 kg. Neem een gewone zadelpen en een licht zadel en je zit op 15 kg. Alles is loei degelijk aan deze fiets.
Ik begrijp het concept van deze Travel Lite niet goed. Brede 28 inch wielen zijn allereerst alleen zinvol voor de langere helft van de bevolking, en excelleren vooral op echt zwaar terrein. Maar voor dat laatste is deze fiets nu net niet bedoeld, met een als ik het goed zie kwetsbaar geintegreerd balhoofd, een alu vork, en lichte velgen. Een snelle fiets met off road capaciteit maak je veel lichter in 26 inch. Een Truvativ crankstel is evenmin erg vertrouwenwekkend.
Wim
Bert van Sprang schreef:Het zou leuk zijn als je op de Santossite een fiets samenstelt je meteen kunt zien wat hij weegt, nu wordt er steeds reclame gemaakt met het gewicht van de kaalste versie.
Vroeger was dat zo. Echter achteraf bleek dat er weinig van het gewicht klopte. Santos verschilt daarin volgens mij weinig van andere fietsleveranciers. Als je het gewicht belangrijk vindt, neem dan je personenweegschaal mee bij het aankopen van een fiets.

Gerd
De uitdaging van een fabrikant om de lichtste fiets te maken begrijp ik.

Dat termen als 'bigger, better, faster, more' en in dit geval 'lichter' geweldige marketing tools zijn begrijp ik ook.
Dat de consumentenmarkt dit 'eist' laat ik even in het midden.

Maar een pond netto fietsgewicht meer of minder kun je toch ook bereiken door lichaamsgewicht af te vallen? En kun je dat doel niet bereiken met oa fietsen? (of je moet van nature al licht gebouwd zijn...)

Walter
Walter M schreef:Dat de consumentenmarkt dit 'eist' laat ik even in het midden.
Toch wel :wink:
De vroegere fiets beviel fietsenmakend Nederland niet meer. Daarom hebben ze er allerlei dingen aangehangen en toe heette hij 'compleet uitgerust', dat was wel wat duurder. Daarna hebben ze de extra lekvaste banden geïntroduceerd. Vervolgens kwamen de mensen erachter dat hun fiets zwaar liep. Het ding maar eens gewogen. 20 kio! Dus nu komt Santos als geroepen met een fiets die nog geen 15 kilo weegt. Kost wat, maar dan heb je ook wat!
Ik vind het best een mooie fiets hoor.
Leon
Walter M schreef: Maar een pond netto fietsgewicht meer of minder kun je toch ook bereiken door lichaamsgewicht af te vallen?
Je zit alleen niet aan die fiets vastgelast, de fiets beweegt nogal onder je. Een lichte fiets gedraagt zich dus anders dan een zware, en dat mag je prettig vinden
Als je niet op de fiets zit is een laag gewicht ook fijn (totdat de fiets zo licht is dat ie omwaait)
Als een fiets veel zwaarder is dan een vergelijkbare andere is de kans dat de zware fiets doodser aanvoelt, door stuggere banden etc
De damesfiets is nu ook gearriveerd.
Waar de herenfiets strak en sportief is, is de damesfiets comfortabel met een chique uitstraling.

En de klean kanteen met bamboo Cap staat er natuurlijk geweldig bij.
Afbeelding

Wil je de hele fiets zien: kom dan langs :D

Rob
Rob's Bikecenter
Afbeelding
Afbeelding
Mooi!
En betere frame opbouw en opties als de travelmaster.
Dit frame had ik ook graag gewild!
die santos travelmaster met ketting en tandwielen weegt 16,3 kilo
Die stealth zwarte travel lite ziet er goed uit, eindelijk een fiets met fatsoenlijke bidonhouders! King Cage uit Durango? Kleurt goed bij de achterdrager.
Kan het niet goed zien, maar zit hier ook zo'n tout terrain usb-plugin-topcap op?
Weet je ook wat ongeveer de maximale bandbreedte is bij deze fiets?
In deze prijscategorie zou ik er wel CSS-coating op de velgen bij willen hebben... en voor forens gebruik lijkt me die riem ideaal. Kreas fytske.
AB schreef:Die stealth zwarte travel lite ziet er goed uit, eindelijk een fiets met fatsoenlijke bidonhouders! King Cage uit Durango? Kleurt goed bij de achterdrager.
Kan het niet goed zien, maar zit hier ook zo'n tout terrain usb-plugin-topcap op?
Weet je ook wat ongeveer de maximale bandbreedte is bij deze fiets?
In deze prijscategorie zou ik er wel CSS-coating op de velgen bij willen hebben... en voor forens gebruik lijkt me die riem ideaal. Kreas fytske.
Idd, stealth black (gave naam).
En 3 punten voor AB, er zit inderdaad een PLUG in verwerkt! En de houders zijn idd van King. Deze passen geweldig mooi bij de achterdrager (Tubus airy, titanium) en de toekomstige voordrager (RVS NOVA) die ligt te wachten op de vakantie.
Nog meer details: het achterlicht zit op draad. Deze heb ik "onzichtbaar" naar achteren laten lopen, geen draadje te zien (op het eerste gezicht voor de critici).

De bandbreedte is gelijk aan de ketting versie uiteraard. Die kun je in het begin van het topic vinden. Er zitten op deze fiets 50mm's, en dat past ruim.

Ik reed zelf eerst met CSS, maar bewust geen CSS meer genomen.
wakkeropdefiets schreef:die santos travelmaster met ketting en tandwielen weegt 16,3 kilo
Afhankelijk van de keuze van onderdelen.....

Deze riemfiets weegt 14,5 kg (met pedalen, zelf gewogen met dezelfde schaal als voorgenoemde gewichten). Mede omdat er geen slot op zit (ca. 750 gram) en nog geen voordrager (ca. 500 gram) is het gewicht laag. Uiteraard kan hij nog veel lichter, maar dat wil niet zeggen dat alles betrouwbaar blijft.
Naast dat ik wel geïnteresseerd ben in hoe je dat met de bedrading van het achterlicht hebt opgelost, nog een andere vraag wat zijn die punten op de onderbuis? De foto's zijn net niet groo genoeg om dat te zien.

Peter
De boutjes onder hebben als functie dat je er evt een kabel voor de Alfine aan kunt hangen.
Overigens over dat licht.
Ik heb op m ijn santos batterij verlichting achter en voor naaf dynamo.
Dat doet idworx toch wel weer beter.
Ik vergeet altijd het achterlicht aan te zetten.
Is daar een oplossing voor?
Draad leggen naar achteren. Kan via drager of spatbord.

Bij de Lite modellen is dit netjes te doen, bij de trekking/travelmaster komen de kabels via de bovenbuis en is dit dus cosmetisch iets minder verantwoord. Er is nog steeds ene mogelijkheid om het via de onderbuis te doen, zeker wanneer er geen 3e bidonhouder gemonteerd is.

a.licht op a.spatbord is handig omdat het achterlicht buiten de tassen uit steekt, dus veilig. Nadeel laat zich raden: kwetsbaarder bij vervoer.

Je kan ook kiezen om de spatborden te vervangen voor de knopjes spatborden van de familie gaastra (koga/idworx). Nadeel van deze dingen is dat ze al na 1 jaar problemen kunnen opleveren met contact storingen.
Bij metalen spatborden als van Honjo of Gilles Berthoud kun je het kabeltje ook in de ronde rand rollen.
Wim
Wimmert schreef:Overigens over dat licht.
Ik heb op m ijn santos batterij verlichting achter en voor naaf dynamo.
Dat doet idworx toch wel weer beter.
Ik vergeet altijd het achterlicht aan te zetten.
Is daar een oplossing voor?
Ja, geheugentraining :lol:
rvdh schreef: Je kan ook kiezen om de spatborden te vervangen voor de knopjes spatborden van de familie gaastra (koga/idworx). Nadeel van deze dingen is dat ze al na 1 jaar problemen kunnen opleveren met contact storingen.
Idworx heeft daarvoor nu een metalen kabelgoot geklinkt aan de binnenkant van het sks-spatbord, it works flawlessly.

Veel goedkopere oplossing is:
- 2 gaatjes boren in het spatbord, wellicht met metalen ponsringetje (of hoe je het ook maar noemt) afwerken
- daar een electrodraad doorheen borduren
- electrodraad aan het spatbord plakken middels een brede band butyl rubber tape (laat echt nooit meer los en waterdicht)
- met een krimpkousje de draad verbinden met achterlicht en eventueel de draad door/langs de onderbuis.

Wat je misschien beter kunt doen als je het spatbord regelmatig demonteert (als je atb-aspiraties hebt), dan het draad via liggende vorkbuis (middels die butyl rubber tape aan de buis plakken (aan kettingzijde, heb je meteen kettingbescherming)) en door bagagedrager omhoog trekken (gaatje boren in bagagedrager).
HansB schreef:
Ja, geheugentraining :lol:
Ik zal vragen of het op mijn ergotherapie programma mag in het revalidatie centrum :D

Thx voor de tips qua topic gijzeling ;)