door
Wim » di 28 aug, 2012 10:35
Natuurlijk is gebruiksgemak belangrijk. De twee vragen die ik stelde waren vooral bedoeld om het veld flink te verkleinen. Een brander waarvoor je niet makkelijk brandstof kunt krijgen is hopeloos onhandig, en als je lekker wilt eten maar je brander kan niet sudderen (zoals veel kleine gasbranders of sommige multifuel branders, dan heb je ook de verkeerde.
Een Trangia op spiritus is wat langzamer maar voor een persoon is dat nog geen bezwaar. En hij is ook wat zwarder, maar niet eens veel. Er zitten heel lichte pannen bij (lichter zelfs dan sommige titanium pannen) die anders dan titanium de warmte ook nog goed verdelen. Het verchil in gewicht komt door het windscherm. De twe delen daarvan wegen bij de Trangia 27 (de brander voor sologebruik) samen 262 gram. Maar dat is gelijk ook de voet van de brander, waardoor je met de gasbrander en de multifuel brander elk iets van 100 gram bespaart op het gewicht van de brander. Wat je overhoudt is dus een windscherm van netto 150-175 gram. Dat is een 100 gram meer dan een los schermpje, maar daarvoor heb je een veel beter windscherm, en een heel makkelijk systeem dat naadloos in elkaar past.
Bij de 2-3 persoons Trangia 25 weegt het windscherm samen 326 gram, dus netto na aftrek van het lagere gewicht van een brander die geen voetjes meer nodig heeft zo'n 200-250 gram, dus 100-150 gram meer dan een iets groter gewoon windscherm van een 100 gram, en dat deel je ook nog door 2. Een windscherm bespaart ook weer brandstof, en dat weegt ook veel.
Kortom, een Trangia is eigenlijk een uitzonderlijk lichte en praktische pannenset, gecombineerd met een relatief zwaar maar erg effectief windscherm. Daar kun je dus elk type brander in hangen dat je wilt: spiritus, gas of multifuel, afhankelijk van de omstandigheden, de verkrijgbaarheid van brandstof etc., waarbij ik hoogstens de multifuel in de kleine Trangia 27 persoonlijk een beetje teveel van het goede vind. Ik gebruik mijn multifuel brander alleen in de grotere Trangia 25, en dat wordt al zo spectaculair heet.
Wim