Nou de verschillen in weerstand zijn er nog wel degelijk, zeker met licht aan, en als je ter vergelijking een Sondelux neemt. Ik heb het laatst nog eens op een demo opstelling mogen voelen. Voor mijn zoon leek me dat prima conditietraining.
Wim
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik heb de gegevens niet bij de hand, maar recente testgegevens zijn onlangs nog op dit forum gepasseerd, en die gaven echt wel maar heel kleine verschillen aan, toch tussen de betere naafdynamo's van Shimano en die van SON. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, ging het hooguit om een Watt of 3 (en bij niet gebruik iets van 1 Watt), maar mijn geheugen is ook niet zo accuraat. Wel weet ik zeker dat het verschil bijna als verwaarloosbaar klein te beschouwen was.Wim schreef:Nou de verschillen in weerstand zijn er nog wel degelijk, zeker met licht aan, en als je ter vergelijking een Sondelux neemt.
Neen, volgens mij om een fiets op te bouwen, heb je zelfs wat teveel:Wim schreef: Cranktrekker, bladboutsleuteltje, freewheelafnemer, kettingzweep, kettingpons, inbussleutels, pedaalsleutel, 8 en 10 mm steeksleuteltje, kunststof bandafnemers, conussleutel voor gewone naven, Shimano kabelkniptang.
Nog iets vergeten?
Wim
EnriceV schreef:Neen, volgens mij om een fiets op te bouwen, heb je zelfs wat teveel:Wim schreef: Cranktrekker, bladboutsleuteltje, freewheelafnemer, kettingzweep, kettingpons, inbussleutels, pedaalsleutel, 8 en 10 mm steeksleuteltje, kunststof bandafnemers, conussleutel voor gewone naven, Shimano kabelkniptang.
Nog iets vergeten?
Wim
-cranktrekker is niet nodig als je geen fouten maakt.
-bladboutsleuteltje: koop een crank met de bladen al op (of recupereer van een andere fiets, maar den heb je wel de cranktrekker nodig)
-kettingzweep: niet nodig om te monteren
-kettingpons: enkel indien ketting geen powerlink of andere snelsluiting heeft. Sram Pc951 is de budget keuze.
- pedaalsleutel: soms ook mogelijk met inbus, in andere gevallen vaak met een gewone 15 steeksleutel.
-bandafnemers: met wat oefeningen vrijwel nooit meer nodig.
-conussleutel: enkel nodig als je naven hebt met conus. (overigens ook niet echt nodig voor montage) Voor een son heb je geen conussleutel nodig, voor een rohlofnaaf volgens mij ook niet en voor industriegelagerde naven (novatec van meilenweitt of de free jack van rose)
- kniptang: een goede doe-het-zelf kniptang voldoet in mijn ervaring.
zzznick schreef:Aangezien ik mijn signatutre heb verkocht om financiële redenen.
Maar toch wil ik wel graag een leuke fiets, darom zit ik te denken om toch maar weer voor de Surly 26 inch te gaan.
Eerst een vrij simpele opbouw:
LX of XT afmontage
Magura remmen (misschien 2ehands)
simpele naafdynamo (heb nog een son koplamp liggen)
spatborden
riser stuur met ergon handvaten.
bagagedragers, brooks enz.. komen later wel....
Wat zou ik ongeveer kwijt zijn voor deze fiets?
Ik ben zelf wel benieuwd naar die Intec frames. Die zijn in vergelijking met een paar jaar terug vernieuwd en zien er nu wat luxer uit. Zou dit nu een degelijk alternatief voor de Surly LHT en/of Thorn Sherpa kunnen zijn?Wim schreef:Als het budget ertoe doet zou ik eenvoudiger afmonteren. Deore is goed genoeg voor heel wat jaren fietsplezier. Wel zou ik handgebouwde wielen met een LX achternaaf nemen en als je een naafdynamo wilt de LX naafdynamo. Deore v brakes zijn goed genoeg, net als simpele cranks met een vierkante UN55 as. Kijk ook eens naar de Intec fietsen van Meilenweit.
Wim