Additionally, paste this code immediately after the opening tag: PET-fles houder - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

PET-fles houder

Ik heb die van santos bekeken en die ziet er wel mooi uit. Ik weet niet hoe functioneel hij is tijdens het fietsen is. bij deze kun je tijdebs het fietsen de fles er makkelijk uit krijgen. Afbeelding
Nadeel is dat je bij vorst/sneeuw dorst gaat krijgen.
Probeer maar eens met handschoenen aan, stijf bevroren bandjes los te peuteren. Dan rollen de vloekwoorden vanzelf uit je mond.

Afbeelding
Van salsa: anything cage, lijkt op die van santos.
http://salsacycles.com/components/anything_cage/

Patrick
Yopie schreef:Nadeel is dat je bij vorst/sneeuw dorst gaat krijgen.
Probeer maar eens met handschoenen aan, stijf bevroren bandjes los te peuteren. Dan rollen de vloekwoorden vanzelf uit je mond.
vooral als je dan pas merkt dat de bidoninhoud bevroren is :D
Pman,

Dank voor de link en de foto's,
Ik heb nu een pet-fles houder voor een grote fles water. Voor de koffie en thee onderweg. Deze zou meer mogelijkheden geven maar ik heb maar 2 boutjes. Dus ik denk dat ik hem niet stevig genoeg kan monteren.
Het blijft een aardig idee.
HansvanderVeeke schreef:Pman,
Dank voor de link en de foto's,
Ik heb nu een pet-fles houder voor een grote fles water. Voor de koffie en thee onderweg. Deze zou meer mogelijkheden geven maar ik heb maar 2 boutjes. Dus ik denk dat ik hem niet stevig genoeg kan monteren.
Het blijft een aardig idee.
Ik heb al heel wat keren mijn aloude Topeakhouder gebruikt met een 1,5 liter petfles over vaak slechte wegen maar nog nooit problemen gehad met de houder, de fles of de boutjes. Wel zet ik de bovenkant van de fles altijd klem met een postelastiek, want rammelen door speling is funest.
Leon
Klopt, ik heb de bovenkant van de pet-fles houder vastgezet met een tie-wrap. Zit als een huis 8)
Bedankt voor alle reacties.
Ik wordt er een beetje wijzer uit en het is goed om te lezen wat jullie ervaringen zijn.
Samengevat lijkt het erop dat er een paar heel flexibel inzetbare en robuuste houders zijn met als nadeel dat je er niet rijdend gebruik van kunt maken. En daarnaast enkele 1.5L houders die minder stevig zijn maar waar het makkelijker is om de fles uit te nemen.
Overigens lijkt de houder van Santos mij niet zo prettig, vooral wanneer je een wat minder dikke fles gebruikt houdt je een enorm eind flapperend en tikkend stuk band over.
Ik heb deze flessenhouder inmiddels uitgebreid getest en hij bevalt me erg goed! 2L-flessen passen perfect en blijven erg strak zitten. Ook offroad stuiterend blijft alles goed op z'n plek zitten.
Ook een fles port past er netjes in! :lol:

Ik had de flessen vastgegespt met toeclip-bandjes. Het is niet mogelijk de fles uit te nemen tijdens het fietsen, maar dat vind ik niet erg, want een 2L fles aan je mond zetten tijdens het rijden is zowiezo niet aan te raden. Ik nam er mijn watervoorraad in mee en gebruikte daarnaast een normale bidon om tijdens het rijden uit te drinken.

De productie is nog niet op gang, mijn testmodel was een prototype. Later dit jaar zal de flessenhouder via Santosdealers verkrijgbaar zijn voor €27,95
Die Santos houder, geen problemen gehad met spanbandjes die langzaam los komen of te weinig grip bieden op de fles? En hoe breekbaar en UV gevoelig is die kunststof? Op eerste zicht lijkt het concept van de Bikebuddy mij duurzamer.
Misschien dat het wel ergens genoemd staat, maar ik heb het nog niet gelezen, vandaar dat ik het maar vraag: waar monteer je zo'n PET-fleshouder precies? Ja, aan het frame, maar aan welke buis? En is dat dan aan de binnenkant van het frame, net zoals bij een bidonhouder, of aan bijvoorbeeld de bovenkant van de bovenbuis? Want een grote PET-fles past toch helemaal niet binnen het frame? Ja, een 1-literfles misschien wel, maar een 1,5-literfles niet meer, laat staan een 2-literfles. Of hebben jullie gewoon allemaal hele grote frames? ;)
Ik reed met een sloping frame, maatje M. Houder aan de onderbuis en een 2L fles paste precies.
Henrie schreef:Of hebben jullie gewoon allemaal hele grote frames? ;)
Ja dat sloping gedoe heeft ook wel nadelen. In onderstaand frame passen een pomp, een 1,5 liter fles, een 0,75 l-bidon en een 0,5 l-bidon. Ik heb ook wel fietsen gezien met 2 x een 1,5 literfles.
Afbeelding
Leon schreef:
Henrie schreef:Of hebben jullie gewoon allemaal hele grote frames? ;)
Ja dat sloping gedoe heeft ook wel nadelen. In onderstaand frame passen een pomp, een 1,5 liter fles, een 0,75 l-bidon en een 0,5 l-bidon. Ik heb ook wel fietsen gezien met 2 x een 1,5 literfles.
Afbeelding
Dat is inderdaad een nadeel van een sloping frame. Ik zat het te vergelijken met mijn mountainbike en die heeft inderdaad een (behoorlijk) sloping frame:
Afbeelding

Komt nog eens bij dat ik niet zo groot ben en dus een vrij kleine uitvoering heb (18"; er is nog een kleinere 16", verder alleen grotere). Daar krijg ik net 2 'gewone' bidons (600ml) in. Heb uit nood wel eens een grotere bidon in de houder aan de zitbuis gedaan, maar dan moet ik de bidon dermate scheef houden bij het in en uit de houder pakken, dat ik de houder helemaal verbuig. Bij de onderbuis is wat meer ruimte...

Bij het door jou getoonde frame heb je daar veel minder last van, maar dat is volgens mij ook een vrij groot frame, of niet? Denk dat ik een kleinere uitvoering zou moeten hebben. Of zijn het 26" wielen? Want dan vertekend het een beetje...
Dit is een 28", 61 cm frame, lengte geschikt voor een lichaamslengte van ca. 180 à 195 cm.
Leon
Leon schreef:Dit is een 28", 61 cm frame, lengte geschikt voor een lichaamslengte van ca. 180 à 195 cm.
Leon
Daar ga ik dan inderdaad niet goed op passen. Ik ben ongeveer 1,77m. Mijn mountainbike is dus 18", mijn racefiets 56cm en mijn stadsfiets zelfs maar 54. En de racefiets had eventueel ook een slagje kleiner gekund, denk ik, maar die was destijds niet leverbaar...
HansB schreef:Overigens lijkt de houder van Santos mij niet zo prettig, vooral wanneer je een wat minder dikke fles gebruikt houdt je een enorm eind flapperend en tikkend stuk band over.
Lasse schreef:Die Santos houder, geen problemen gehad met spanbandjes die langzaam los komen of te weinig grip bieden op de fles? En hoe breekbaar en UV gevoelig is die kunststof? Op eerste zicht lijkt het concept van de Bikebuddy mij duurzamer.
Als je op maat geknipte toeclip-riempjes en gespjes gebruikt, dan kan je iedere fles strak genoeg inklemmen. Te lange bandjes vouw je door de oogjes en dan zullen ze niet klapperen. Het werkte perfect met een 1L fles port!

Het kunststof is flexibel genoeg om smallere wijnflessen in te kunnen spannen.
Henrie schreef: Ik ben ongeveer 1,77m. Mijn mountainbike is dus 18", mijn racefiets 56cm en mijn stadsfiets zelfs maar 54.
Ik ben 1m71 en heb een AvaghonSeries, 26", framemaat 52; met zijn aflopende bovenbuis een zodanige maat dat onverstandige mensen in mijn bijzijn durven te zeggen dat het eruitziet als een kinderfiets. Toch past er best een PET-fleshouder op de onderbuis.

Liever had ik de mijne trouwens onder de onderbuis gehad, zodat er een bidon 'voor de pak' aan de zitbuis en een op de onderbuis had gekund met de PET-fles op een plaats waar ik er tijdens het fietsen toch niet bij kan. Helaas past dat dus niet, tenminste niet als ik rechtuit wil kunnen rijden zonder met het voorwiel de fles te raken. :wink: Hangend onder de bovenbuis zou nog kunnen met klembandjes (geen nokjes aanwezig), maar dat vind ik geen handige plek voor een fles.

Groetjes,

Carl
Als je een brandstoffles op de onderbuis hebt hangen, laat je de pomp er dan in of is die te kwetsbaar en moet die los in de fietstas?
Of je neemt een waterzak mee, 2x5L of 1x10L..... 3L camelbak op de rug, 2L petfles in frametas, 0,75L bidon op onderbuis en voila bijna 16kg water op je fiets. Kun je toch wel 72uur overbruggen in de woestijn als de tappunten iets te ver uit elkaar liggen.