Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snelle fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

snelle fiets

multiwgb schreef:De kroon en de twee buizen van die Versatile Bike komen me bekend voor. Mijn eerste tweedehands racefiets hadden het zelfde model. Die fiets bij Gerrit Bontekoe, Loosduinseweg in Den Haag gekocht. Was medio 1960. :lol:
Naast het tegenwoodig veel gebruikte New Continental Oval is er nog steeds het Imperial model vorkschede. Veel moderne vorkkronen en lugs grijpen terug op de beeldtaal van de klassieke ontwerpen. Soms heten ze ook bijna hetzelfde bv Newvex ipv Nervex
AB schreef: Wel ben ik van mening dat een nieuwe ronde smalle band sneller is dan een nieuwe ronde brede band en geloof daarbij weinig in het aandeel luchtweerstand, maar meer in het aandeel rolweerstand die bij een brede nieuwe band gewoon groter is dan een smalle nieuwe band.
Een smalle band zal minder luchtweerstand geven en elk beetje hoe klein ook helpt. Een zadelpen is ook aero gemaakt. Uiteindelijk kan het om 1 duizendste van een seconde gaan. :wink:
Interessant!

Hoe zit het met het bochtengedrag met die 42 mm banden? Kun je er net als met racebandjes met veertig per uur plat mee door haakse criteriumbochten? Ik meen namelijk eens ergens gelezen te hebben dat brede, hoge banden dat minder goed verteren.
IJsbrand's link naar Velonews was erg interessant, met dat stuk over de banden voor Parijs Roubaix. 28-30 mm is nu dus de norm, met een tamelijk lage bandenspanning van soms iets van 5 bar. Bedenk daarbij dat dit bijna allemaal kleine lichte mannetjes zijn. Tel er 20 kg bij op voor meer lichaamsgewicht en een heel klein beetje bagage, en de ideale maat wordt ineens 35 mm, als je althans dezelfde lage bandenspaning wilt behouden. Dat komt ook heel aardig overeen met mijn eigen ervaring. Op mijn stadsfiets past niets breder dan 32 mm, en die banden moet ik flink oppompen om stootlekken te voorkomen. Het gevolg is dat het weinig comfortabel is op klinkers. Pas met 35 mm heb ik echt profijt van mijnheer Dunlop's prachtige vinding.
Meer rubber op de weg is altijd fijn in de bochten. Erg zachte banden kunnen inderdaad wel eens wat zwemmen, maar per saldo daal ik liever snel af met brede banden dan met smalle. Juist ook de vering maakt dat je stuur je niet ineens uit handen geslagen wordt als er ineens een oneffenheid is.
Wim
multiwgb schreef:
AB schreef: Wel ben ik van mening dat een nieuwe ronde smalle band sneller is dan een nieuwe ronde brede band en geloof daarbij weinig in het aandeel luchtweerstand, maar meer in het aandeel rolweerstand die bij een brede nieuwe band gewoon groter is dan een smalle nieuwe band.
Een smalle band zal minder luchtweerstand geven en elk beetje hoe klein ook helpt. Een zadelpen is ook aero gemaakt. Uiteindelijk kan het om 1 duizendste van een seconde gaan. :wink:
Ik zal vanavond even de proef op de som nemen en de afgesleten 23mm vittoria open corsa evo cx vervangen door splinterrondnieuwe gp4000sjes. Als het goed is merk ik meer verschil dan 1/1000seconde :)
Wim schreef:IJsbrand's link naar Velonews was erg interessant, met dat stuk over de banden voor Parijs Roubaix. 28-30 mm is nu dus de norm, met een tamelijk lage bandenspanning van soms iets van 5 bar. Bedenk daarbij dat dit bijna allemaal kleine lichte mannetjes zijn
Het dokkeren op de kasseien gaat de zwaardere courieurs iha beter af. Boonen is 82 kilo, Vansummeren 79....
Pedalero schreef:Interessant!
Hoe zit het met het bochtengedrag met die 42 mm banden? Kun je er net als met racebandjes met veertig per uur plat mee door haakse criteriumbochten? Ik meen namelijk eens ergens gelezen te hebben dat brede, hoge banden dat minder goed verteren.
Ik ga ook veel liever op brede sloffen omlaag. Wel merk ik dat banden met lange levensduur de eerste 1000 km nog niet de optimale vorm hebben, dus nieuwe banden testen heeft geen zin. Als ze vierkant zijn rijden ze overigens ook niet meer top.
Leon
Klopt - na een paar honderd km (afhankelijk van de band) worden banden toch wel soepeler.
Wim
Wim schreef:Klopt - na een paar honderd km (afhankelijk van de band) worden banden toch wel soepeler.
Wim
Soepeler? Ik dacht dat zoiets meer betrekking had op grip dan op rolweerstand....
Nieuw = rond = minste rolweerstand
Misschien dat het buitenste (siliconen?) laagje nog iets moet egaliseren en opschuren voor optimale grip. In de praktijk heb ik er in ieder geval nog nooit iets van gemerkt (behalve die ene natte afdaling met een splinternieuwe slick). Vandaag echter op nieuwe banden gereden (dunne racebandjes), en het bolde als een tierelier.
Welke banden bedoelen jullie dan die eerst ingereden dienen te worden?
AB schreef:
Wim schreef:Klopt - na een paar honderd km (afhankelijk van de band) worden banden toch wel soepeler.
Wim
Soepeler? Ik dacht dat zoiets meer betrekking had op grip dan op rolweerstand....
Nieuw = rond = minste rolweerstand
Misschien dat het buitenste (siliconen?) laagje nog iets moet egaliseren en opschuren voor optimale grip. In de praktijk heb ik er in ieder geval nog nooit iets van gemerkt (behalve die ene natte afdaling met een splinternieuwe slick). Vandaag echter op nieuwe banden gereden (dunne racebandjes), en het bolde als een tierelier.
Welke banden bedoelen jullie dan die eerst ingereden dienen te worden?
Nieuwe banden zitten nog onder het lossingsmiddel dat voorkomt dat de band aan de matrijs plakt. Dat helpt ook niet om aan de weg te plakken, zeker als de weg nat is.

De rolweerstand wordt beinvloed door de stugheid van het karkas en de dikte van het loopvlak. Als de band een tijdje op spanning gestaan heeft zal het karkas zich zetten, en na een paar honderd kilometer is het karkas door het buigen een stuk flexibeler geworden.
Echte pietlutten schaven het loopvlak al grotendeels van de band, want hoe dunner het profiel, des te minder moeite het kost om het loopvlak te vervormen.
nu we dan toch in rare subculturen terecht komen...... what about het jarenlang bewaren van tubes in schimmige vochtige franse kelders? Heeft dat ook werkelijk een positief effect?
m-gineering schreef:Echte pietlutten schaven het loopvlak al grotendeels van de band, want hoe dunner het profiel, des te minder moeite het kost om het loopvlak te vervormen.
Ik heb eens een (letterlijke) doorsnede van een Schwalbe Marathon (ca 2006) en een Kojak vergeleken en ik kon me niet van de indruk onttrekken dat de Kojak was gemaakt door een Marathon af te schuren alsof ze er 8000 van de 10.000 kilometers op hadden gefietst: er zat gewoon akelig weinig zwart rubber boven het gele antileklaagje. :shock:
AB schreef:Welke banden bedoelen jullie dan die eerst ingereden dienen te worden?
Banden die meer betrekking hebben op het thema van dit forum, dit is geen wielrenforum dus daar heb ik het niet over.
Een goede bandenfabrikant voor maakt reisfietsbanden die goed rijden over een heel groot deel van de levensduur, dat betekent wel dat er eerst gewoon net iets te veel rubber op zit. We zijn niet allemaal baanrenners die op één bepaald moment een goede band nodig hebben.
Leon
AB schreef:nu we dan toch in rare subculturen terecht komen...... what about het jarenlang bewaren van tubes in schimmige vochtige franse kelders? Heeft dat ook werkelijk een positief effect?
Als ik me niet vergis, ging over minder snel lekrijden. Dat was tenminste waarom Lance Armstrong tubes betrok van een of ander groezelig mannetje met een groezelig, vochtig keldertje waar banden en tubes lagen te rijpen.
Leon schreef:
AB schreef:Welke banden bedoelen jullie dan die eerst ingereden dienen te worden?
Banden die meer betrekking hebben op het thema van dit forum, dit is geen wielrenforum dus daar heb ik het niet over.
Een goede bandenfabrikant voor maakt reisfietsbanden die goed rijden over een heel groot deel van de levensduur, dat betekent wel dat er eerst gewoon net iets te veel rubber op zit. We zijn niet allemaal baanrenners die op één bepaald moment een goede band nodig hebben.
Leon
Leon, drink eerst eens een normaal bakje thee voordat je je gargamelmelkzuur opdrinkt en je gal rondspuwt. Was toch een redelijk normale vraag of niet?
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt/gemerkt dat een band na 1000km beter ging stuiteren, hoe wil je dat na zo'n lange tijd uberhaupt merken? Dan was de andere uitleg van m-gineering toch een stuk aannemelijker en wezenlijk anders dan die van jou. Bovendien gaat dit topic gaat al best richting een snelle racefiets gaat als wordt beweert dat de betreffende bicycle quarterly versatile performance bike sneller fietst dan menig carbonnen exemplaar met 23/25mm bandjes.
By the way, baanrenners gebruiken ronde 22mm tubes op 11bar, dat zijn dus de snelste banden die er zijn (perfect rond, smal, hoge druk, geen anti-lek, biljartlaken als wegdek). Naar gelang het type wegdek kun je nadenken over bredere banden, die beter de (micro)schokken absorberen. Breder is soms beter (sneller), maar altijd in relatie tot het type wegdek en de soepelheid van de band. Te breed is gewoon altijd langzamer.
Iemand vroeg of zoiets ook in Nederland te koop is, en voor een wat leuker prijsje (het is voor wereldfietsers immers vaak een fiets voor erbij). In Nederland niet, dacht ik. In Amerika heb ik wel iets gevonden: de Rawlands Stag: http://www.rawlandcycles.com/store/inde ... temID=3968
De voorganger hiervan (rsogn) ging voor 795 dollar over de toonbank. Dat is nog niet goedkoop, mar toch flink aardiger dan veel amerikaanse maatfietsen. Het gaat ook om een fiets met dure en lastige dunne buis etc.
Veel goedkoper, maar lang niet zo verfijnd, is natuurlijk een Surly Cross Check frame met ruimte voor iets van 37 mm banden.
Wim
AB schreef:Ik heb zelf nog nooit meegemaakt/gemerkt dat een band na 1000km beter ging stuiteren, hoe wil je dat na zo'n lange tijd uberhaupt merken?
1. Diverse keren een buitenband aan flarden gereden en dan een nieuw exemplaar van hetzelfde type gekocht. Plat door de bocht in een afdaling moet je dan een tijdje meer oppassen.
2. Eens een fiets gehad die met de nieuwe banden niet graag 'met losse handen' wilde. Na 1000m km ging het wat beter en na 7000 km het beste. Toen ik na 10.000 km nieuwe banden nodig had begon het weer van voren.
Nogmaals: dit geldt niet voor banden die al meteen rond zijn zoals veel wielrenbanden, kojak-alikes, ballonbanden e.d.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Ik heb zelf nog nooit meegemaakt/gemerkt dat een band na 1000km beter ging stuiteren, hoe wil je dat na zo'n lange tijd uberhaupt merken?
1. Diverse keren een buitenband aan flarden gereden en dan een nieuw exemplaar van hetzelfde type gekocht. Plat door de bocht in een afdaling moet je dan een tijdje meer oppassen.
2. Eens een fiets gehad die met de nieuwe banden niet graag 'met losse handen' wilde. Na 1000m km ging het wat beter en na 7000 km het beste. Toen ik na 10.000 km nieuwe banden nodig had begon het weer van voren.
Nogmaals: dit geldt niet voor banden die al meteen rond zijn zoals veel wielrenbanden, kojak-alikes, ballonbanden e.d.
Leon
Na deze uitleg snap ik nog minder van je forumpolitie-ochtendgal. Waarom zou je slijtvaste, weinig soepele Marathon Plus Tour plus of Marathon XR banden onder je "versatile performance bike" willen stoppen? En waarom begin je uberhaupt in dit racetopic over dit soort tractorbanden als ze pas na 7000km in jouw ogen optimaal zijn, om ze vervolgens wederom te kopen. Was je er dan toch tevreden over of heb je gewoon al die tijd op een verkeerde band gereden? Band = compromis, dus kies je begrijpelijkerwijs wel eens voor onplatbaar met profiel ten koste van soepelheid, niks mis mee, maar zet ze niet onder een fiets met racestuur als je van plan bent je te meten met echte racefietsen op smalle ronde bandjes.
Je leest dingen die er niet staan. Ik heb nooit 'plus tour plus'-versies gehad, heb dat ook nergens geschreven en ik heb ook niet gezegd dat ik met die XR-banden blij was. Verder geef ik in mijn vorige vraag alleen antwoord op jouw vraag. Maar misschien is dat juist mijn fout.
Leon
Leon schreef:Je leest dingen die er niet staan. Ik heb nooit 'plus tour plus'-versies gehad, heb dat ook nergens geschreven en ik heb ook niet gezegd dat ik met die XR-banden blij was. Verder geef ik in mijn vorige vraag alleen antwoord op jouw vraag. Maar misschien is dat juist mijn fout.
Leon
Je hebt het toch over banden die lang meegaan, met overmatig veel rubber en die 1000 tot 7000km nodig hebben om in vorm te komen. Verder reageer je allergisch op racebandjes en benoem je dat jouw in 2 delen gesplitst antwoord niet betrekking hebben op big apples, kojaks en wielrenbanden, terwijl dat juist bij uitstek de type banden zijn die voor de performance bike van Wim van toepassing zouden kunnen zijn. Daarnaast heeft je antwoord geen betrekking op de toename van soepelheid van de band, maar gaat het louter over grip en slijtage, waarbij je de suggestie wekt dat een kojak niets meer is dan een afgesleten marathon. En tot slot koop je tot 2x toe een XR band waar je uberhaupt niet blij mee bent? Bytsje frjemd net om sa langs elkoar hinne te prutteljen?
Jan Heine heeft het over dunwandige buizen met standaard diameter. In een reactie wordt dat nader beschreven als "0.7-0.4-0.7 mm top tube, 0.7-0.5-0.7 mm down tube and 0.7 mm chainstays", maar wat zijn die standaard diameters dan?

Als ik de diverse berichten van Jan over zijn ideale fiets bij elkaar schraap dan komt dat neer op een flexibele voorvork met veel "rake", een flexibel hoofdframe en een stijve achterdriehoek. En met banden breder dan wat de meeste snelheids-georienteerde fietsers gewend zijn ;-)

Misschien een goed recept voor als je brevetten fietst, maar hoe bruikbaar is zo'n ontwerp als je er mee op vakantie wilt (er even van uitgaand dat je iets meer dan Jim en wat minder dan Leon aan spullen meeneemt)? Hoe denken Nederlandse fietsenbouwers over Jan z'n ideale fiets?