Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke gps? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke gps?

@Matthie
Bedankt voor je reactie!
Renaat noemde de smartphone ook al in haar losse bedenkingen. Ongetwijfeld zal het voordelen hebben maar voor mij tellen de nadelen zwaarder. Ik heb een mobiel waar je niets mee kunt behalve bellen en gebeld worden, gebruik 'm zelden want ben niet echt een beller, voor mij geen optie dus... Overigens kan ik me wel goed voorstellen dat veel mensen het handig (zouden kunnen) vinden ;)

mvg
uitermate tevreden met de Bryton Rider 50. Ben zeker geen computerexpert maar er is echt uit te komen. Kost 230,00 Euro met Benelux - en Europa upgrade 69,00 excl. verzendkosten. Gewoon kopen bij de beter fietsenmaker want prijs is overal hetzelfde en die helpt je met met de installatie, succes met je keuze
@Thomas
De Bryton spit ik ook even uit ;)
Thnx en goed weekend!
Matthie9000 schreef:Ik heb voor gps-navigatie destijds gekozen voor de motorola Defy; een android-smartphone.

--knip--
vergelijkbare accuduur (mits je het goed instelt; ik kon +/- 3 dagen navigeren op een volle accu)
Dat is precies mijn probleem met het gebruik van smartphones voor navigatie. Je moet je gebruik van het apparaat zoveel mogelijk beperken (lees: minder gebruiken) om je accu te sparen. En dat wil ik nou juist niet. Zelf gebruik ik de GPS als een kaart: ik kijk steeds op de display naar de omgeving. Maar dat is gewoon mijn navigatie-tic. :D

Een ander groot nadeel (vind ik) is dat het best wel wat tijd/moeite/energie kost om goed met een navigatieapp op je smartphone te leren werken. En dan ben ik technisch nog aardig handig, al zeg ik het zelf. Op een dedicated GPS kun je eigenlijk niets fout doen.
Vandaag weer 95km gefietst door 3 landen in zuid Duitsland.
Ik ben heel erg blij met mijn gpsmap62s en de open fietsmap van de EU.
En ik word steeds blijer :)
Het ding gaat lang mee op batterijen, vandaag ook mijn ant+ hartslag meter aangesloten om te kijken of ik het niet te gek maak.
Ik zou zeker geen Edge nemen, ja het is een fietscomputer, maar gemaakt voor Fitness toepassingen. En hebben geen verwisselbare accu's, dus dien je elke dag te laden via stopcontact, externe accu en/of naafdynamo.

Wil je cadans/hartslag de heled ag om hebben?

Kijk naar de eTrex 20/30, de Dakota 20 als de goedkope instap en Oregon 450/GPSmap62s als iets duurdere toestellen met nog meer mogelijkheden. En basis keuze is knoppen of aanraakscherm.
Alle werken op 2x AA accu of batterij die tot 2 dagen per set mee kunnen gaan (beetje afh. van de duur rit en instellingen scherm).

De Mio en Bryton lijken ook goede kandidaten, maar die heb ik zelf nog niet in handen gehad en durf ik niet af te kraken of de hemel in te prijzen, de Garmin's ken ik vrij goed en zijn voor zover ik het kan zien het meest uitgebreid (uitgebreid kan ook ingewikkeld betekenen)

En wat je ook koopt, je zult de GPS moeten bestuderen (Garmin, Mio, Bryton, Smartphone), wil je er via de computer ook nog wat in/uit halen, dan studeer je nog meer. De een heeft dit heel snel in de vingers, de ander kost het veel moeite. Het is geen iPhone, het is instappen in een auto waarbij je geen rijbewijs hebt, je instapt en dan afvraagt: Hoe rij ik weg? Waar zijn die pedalen voor (als je die al ziet).....
rbregt schreef:Dat is precies mijn probleem met het gebruik van smartphones voor navigatie. Je moet je gebruik van het apparaat zoveel mogelijk beperken (lees: minder gebruiken) om je accu te sparen.
Een GSM kun je zonder tussenkomst van een bufferbatterij op je dynamo met lader aansluiten. Blijft probleemloos de hele dag aan.
rbregt schreef:Een ander groot nadeel (vind ik) is dat het best wel wat tijd/moeite/energie kost om goed met een navigatieapp op je smartphone te leren werken.
Dat is een kwestie van smaak maar om nou te zeggen dat het gebruik van Garmin's volstrekt eigen interface voor iedereen direkt duidelijk is...
Bij een smartphone's ken je in elk geval de bediening al, die is in alle toepassingen min of meer gelijk. Tenzij je nog geen smartphone had natuurlijk :wink:
@Marco,

Zoals ik eerder al had geschreven zal ik gaan kiezen voor een Garmin,
dit omdat er inmiddels de meeste know how over bestaat en ik te weinig
kennis van de materie bezit om andere merken of systemen uit te proberen.
Dat laat ik graag over aan de gps experts ;)

Als ik eind van de week begin volgende week mijn fiets kan ophalen loop ik nog
even bij de waypoint binnen (zit in hetzelfde pand) om de etrex, oregon en
gpsmap te bekijken en vergelijken, voor zover mogelijk, ik ben soms een
beetje kippig dus ook belangrijk voor mij is de afleesbaarheid van het scherm.

Ik had graag een cursus bij je gedaan maar die geef je niet in Asd begrijp ik :(
Overigens mijn dank voor je reactie!

@Wimmert
Gisteren heb ik een knooppunt route (recreatief) gemaakt van Alkmaar naar
Den Oever op Froute, de nrs. op een papiertje geschreven en vroeg weggegaan om nu eens serieus te proberen me aan de nrs. te houden. Je wilt niet weten wat ik heb meegemaakt, het was bijna een dodenrit geworden door een nieuw stukje weg (naar knooppuntnr. 60) waar ik ingehaald werd op een 2 baansweg (zonder vluchtstrook oid.) door auto's en vrachtauto's + aanhanger die minimaal 90 km/uur reden, echt complete waanzin. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de volledige willekeur die er bestaat tussen de diverse gemeentes vwb het plaatsen van de nrs. en borden. Links, rechts, boven, onder, midden op een plantsoen of helemaal niet, in ieder geval heel vaak compleet uit het zicht voor een fietser... :( Een route van ca. 120 km wordt dan al gauw 7 uur op de fiets zitten waar normaal 5 uur meer in de buurt zou zijn. Een fiets-gps zou voor mij echt een uitkomst zijn omdat ik inmiddels totaal geen vertrouwen meer heb in het knooppunten gedoe hier in Noord-Holland, wat een zooitje heeft men er hier van gemaakt, waar het idee op zich uitstekend is.

@Robert en Frank
Als jullie het niet erg vinden doe ik inhoudelijk even niet mee maar beperk me tot het lezen... ;)

mvg
Frans ik snap je moeilijke routes maak ik eerst in basecamp op mijn MacBook en dan zet ik ze op mijn GPS. ik vind het appeltje eitje maar ja ik ben jou niet en jij mij niet.
maar ik vind het een mooie combinatie basecamp gpsmap62s en DE open fietskaarten
hoi,

ik heb niet het hele topic doorgelezen dus excuses als dit reeds is genoemd, maar vergeet niet dat smartphones snel de accu leeg trekken en dat je het apparaat moet configureren (ongebruikte funcies uitschakelen) om een redelijke accu levensduur te halen. Verder is de vraag of je een fabrikant / toestel specifieke lition accu handig vindt.

Maar misschien nog een puntje tegen (de meeste?) phones waar ik pas afgelopen vakantie achter kwam: mijn Garmin Oregon GPS heeft een verzonken scherm, d.w.z. het display ligt lager dan de plastic rand van de behuizing die eromheen zit. Omdat mijn fiets geen standaard heeft plaatste ik hem tegen een paaltje. Omdat het hard waaide viel te fiets toch om en landde o.a. op het stuur, op de GPS. Gevolg: krassen op de behuizing, het scherm was onbeschadigd.

Verder moet je bij sommige? telefoons speciale handschoenen gebruiken omdat anders het scherm niet werkt.
jeroen_ schreef:hoi,

ik heb niet het hele topic doorgelezen dus excuses als dit reeds is genoemd...knip
Hoi Jeroen,
Dat snap ik ;)

Tijdens mijn speurtocht over gps kwam ik vandaag een topic van eerder dit jaar tegen die door jou was gestart, veel zal dus wel een herhaling van zetten voor je zijn. Gek dat ik dat topic niet eerder tegen ben gekomen want in wezen is je vraag hetzelfde als die van mij, met dien verstande dat jij al basis kennis had. Het ligt er maar net aan welke opdracht je typt in Google denk ik....
In ieder geval bedankt voor je reactie, ik ben er enigszins wel uit denk ik en ben nu bezig me wat meer te verdiepen in OFM omdat ik daar wel gebruik van ga maken. Moet nog even uitzoeken of je kunt volstaan met alleen de kaarten van OFM of dat je evengoed een basiskaart van bv. de Benelux moet kopen. Eerlijk gezegd doneer ik liever wat aan OFM dan aan Garmin... :wink:
(alhoewel ik er geen overmaken mbv ideal heb zien staan)

mvg

edit: typo
De basis kaart zit in elk toestel en is zeer basis, grote steden staan er als stipje op, verbonden door snel en hoofd wegen. Maar meer is er ook niet nodig.

en Garmin Outdoor GPS hoeft alleen extra geladen te worden met een "gratis" (donatie) OpenFietsMap, Velo kaart, Reit und Wanderkaart en/of MTB kaart en het toestel is te gebruiken.

"TomTom" op de fiets komt wel in de buurt, maar is nog niet perfect, toestel kan het (meestal), maar kaarten zijn nog niet perfect genoeg om het altijd en overal zonder problemen te laten werken.

De Reit und Wander kaart is geen routerende kaart, wel heel duidelijk.
Frans53 schreef: In ieder geval bedankt voor je reactie, ik ben er enigszins wel uit denk ik en ben nu bezig me wat meer te verdiepen in OFM omdat ik daar wel gebruik van ga maken. Moet nog even uitzoeken of je kunt volstaan met alleen de kaarten van OFM of dat je evengoed een basiskaart van bv. de Benelux moet kopen. Eerlijk gezegd doneer ik liever wat aan OFM dan aan Garmin... :wink:
(alhoewel ik er geen overmaken mbv ideal heb zien staan)
Ideal kost geld ;-) maar je mag het ook rechtstreeks overmaken ipv paypal.
Ipv donaties kan je je ook aanmelden op osm als mapper en verbeteringen aanbrengen aan de kaart, daar profiteren we dan allemaal van. Het resultaat is dan in een week te zien op OFM. Probeer dat maar eens op een Mio (half jaar wachten op een update van OSM) Bryton (gebruiken ze OSM?) of commerciële kaart van Garmin.
De tovenaar schreef: Ideal kost geld ;-) maar je mag het ook rechtstreeks overmaken ipv paypal.
Ipv donaties kan je je ook aanmelden op osm als mapper en verbeteringen aanbrengen aan de kaart, daar profiteren we dan allemaal van. Het resultaat is dan in een week te zien op OFM. Probeer dat maar eens op een Mio (half jaar wachten op een update van OSM) Bryton (gebruiken ze OSM?) of Garmin.
@De tovenaar,

Zodra ik een gps heb en de kaarten ga gebruiken ga ik dat zeker doen, ik meld me dan wel even, initiatieven als OFM vind ik echt top! Een mapper is denk ik veuls te hoog gegrepen voor mij, ik heb nog geen gps en voor ik het hoe en wat helemaal door heb bestaat Nederland als zodanig niet meer ben ik bang ;)

Thnx voor de info!

mvg
@Marco,
Thnx voor je info!
Ik ben behoorlijk aan het struinen en was er inmiddels al een klein beetje achter, bevestiging is overigens altijd prettig van iemand met kennis van zaken ;)

Mocht je in de buurt van mijn woonplaats binnenkort een (groeps of anders) cursus geven, dan zou ik het fijn vinden als ik (ben niet lastig) ergens als "vreemde eend" bij geplaatst zou kunnen worden indien mogelijk, een pm zou ik dan erg op prijs stellen ;)

mvg
Frans,

Wat op mijn website staat is al best veel en divers in aanbod en de centrale cursuslocatie is Leusden. Maar met de Privé GPS cursus komen we zelfs bij je thuis.

Je kunt ook voor cursus ook op andere locaties terecht, o.a. Heerhugowaard, maar ook Purmerend. Kijk eens op http://gpscollectief.nl
GPS Expert schreef:Frans,

Wat op mijn website staat is al best veel en divers in aanbod en de centrale cursuslocatie is Leusden. Maar met de Privé GPS cursus komen we zelfs bij je thuis.

Je kunt ook voor cursus ook op andere locaties terecht, o.a. Heerhugowaard, maar ook Purmerend. Kijk eens op http://gpscollectief.nl
Beste Marco, het was ook maar een ogv* hoor :P
Leusden met OV zie ik niet echt zitten, sorry.
Fietsen zou kunnen maar ik heb nog geen tentje etc., dat wordt de volgende stap, alles op zijn tijd ;)

Bedankt voor de tip, heb me inmiddels aangemeld voor Hhw, moet ik nog wel voor die tijd een systeem aanschaffen maar dat komt wel goed bij WP denk ik.

(*ogv=opengpsvraag)

mvg
De kogel is door de kerk, ben vanmiddag naar WP gefietst, heb de 3 opties bekeken (de eTrex 20/30, de Oregon en de Gpsmap62s) en heb uiteindelijk voor de gpsmap62s gekozen, niet om de vormgeving want eerlijk gezegd vind ik 'm er niet uitzien maar voor de scherpte en het beeldformaat.
De etrex vond ik op deze punten een goede 2e maar door het kleinere beeldformaat viel die voor mij af. De touchscreen vond ik wat wazig t.o.v. de andere 2.

Aan ieder die mee heeft gedacht en/of gereageerd nogmaals mijn hartelijke dank, het heeft voor mij het kiezen een stuk makkelijker gemaakt!

Nu eens kijken of ik er mee uit de voeten kan leren gaan :roll: :roll:

mvg, Frans
Gefeliciteerd!
Het gaat je lukken anders genoeg mensen die je willen helpen.
Succes
Wimmert schreef:Gefeliciteerd!
Het gaat je lukken anders genoeg mensen die je willen helpen.
Succes
Thnx Wimmert, ik ga m'n stinkende best doen, anders pak ik de hele handel in (incl. laptop) en neem ik de intercity naar Almere :P

mvg