Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga signature, of anders....... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

koga signature, of anders.......

Tijd voor wat huiswerk: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Ik ben zelfs overigens erg blij met mijn stalen radonneur met 26 inch wielen.
Wim
Die ken ik zo langzamerhand wel uit mijn hoofd haha
Als ik alles volgens de regels zou doen, zou een stalen 26 inch fiets het beste zijn.
Maar ik merk dat ik het gewoon niet prettig vind fietsen.
Wielmaat maakt wat dat betreft niet veel uit. Dat wil niet zeggen dat er geen vervelende 26 inch fietsen zijn, maar dat ligt dan toch vooral aan andere dingen.Als je bijvoorbeeld een 26 inch fiets met Marathon XR banden hebt vergeleken met een 28 inch fiets met soepeler banden dan weet ik wel waarom die 26 inch niet lekkker fietste. En dit is natuurlijk maar een een voorbeeld. Bij de keus voor een wielmaat is verder het gebruik natuurlijk erg belangrijk. Ik fiets in de praktijk veel over slecht wegdek, en dus komen bredere banden erg van pas. Als het gaat om snelle tochten in Europa zonder al teveel bagage dan zou ik echter geen 26 inch wielen kiezen, maar eerder 28 inch met 35 of 37 mm banden, of de oude Franse maat 650B.
Hetzelfde doet zich voor bij de vraag of je een Rohloff naaf wilt of niet. Je budget is ruim voor een derailleur fiets, maar krap voor Rohloff. Wat wil je ermee? Als het veel woon werk is en/of zware tochten met flink wat bagage dan zou ik graag een Rohloff naaf hebben. Gaat het om snelle tochten zonder veel bagage dan zou ik eerder kiezen voor een derailleurfiets met een ultracompact double crankstel (iets van 44-28 voor en 12-30 achter). Op een zwaarbeladen fiets zou ik eerder Magura hydraulische remmen monteren (wat mij betreft de HS66 met racestuur, maar dat is erg persoonlijk), terwijl een snelle fiets zonder veel bagage bij mij race sti grepen zou krijgen en goede cantilever remmen.
Veel plezier met nadenken, en ja, als je de komende maanden nog wilt fietsen dan zou ik je frame even snel laten oplappen.
Wim
er staat nu op het form een mooie stalen fiets te koop met r-naaf.

prijs 220o euro maar als je 2000 biedt is deze misschien voor jou.

Mario
Ik gebruik mijn fiets zowel in de stad, als racefiets en als tourfiets met veel bagage.
Heb deze zomer een paar keer 70km per uur gereden berg af met mijn randonneur met volle bepakking. Dan merkte ik wel dat het beter was geweest om een 26inch fiets te hebben.
Maar ik heb vrij snel last van mijn rug, en daarom vind ik het fijn om lekker rechtop te zitten.

Ik weet dat het nogal een verschil maakt wat voor banden er onder de fiets zitten, daarom heb ik ook vooral gelet op welke zithouding ik het fijnst vind.

Had die fiets al gezien, maar framemaat 60 is echt te hoog voor mij.
Ik heb ook nogal eens rugklachten. Daarom rij ik op een fiets met brede soepele banden, heb ik een verende zadelpen (Thudbuster ST, zorg dus dat je nieuwe frame daar de ruimte voor heeft), en zit ik juist iets meer voorover, met een racestuur. Als je rechtop zit krijg je alle klappen recht vanonder in je rug, terwijl bij een houding meer voorover je bekken de klappen opvangt door te scharnieren. Een zere rug kan ook komen doordat je frame niet helemaal past.
Wim
Wat scheelt het nou in snelheid tussen een 26" of 28" op een fiets met bagage met een gemiddelde fietstoerist als aandrijfbron? 0,2kmh?

Wat scheelt het in sterkte tussen een 26" of 28" wiel (lengte spaken, wiel onder extra belasting van bagage, brede of smalle banden) of verkrijgbaarheid van (bredere) banden? En in veel gevallen passen er bredere banden onder 26" frames.

dus weet wat je wilt voor je met 28" in zee gaat.

of kan iemand mij helder uitleggen wat een 28" wel kan en een 26" niet? (esthetische overwegingen daargelaten)
Snelheid maakt ook niet uit, maar ik merkt met deze snelheid wel dat de fiets behoorlijk instabiel werd. daarom ging mijn voorkeur in eerste instantie uit naar een 26 inch.

Ik heb op mijn Randonneur juist helemaal geen last van mijn rug, daarom ben ik bang dat ik op een fiets waar ik wat meer voorover zit juist wel last krijg.
Stabiliteit bij hoge snelheid heeft met veel dingen te maken, en niet alleen met de banden. De vuistregel is dat een 26 inch (derailleur)wiel met 32 spaken ongeveer net zo sterk is als een 28 inch wiel met 36 spaken. Een 26 inch wiel is bij gelijke sterkte dus wat lichter, en iets dergelijks geldt voor de banden. Een 28 inch wiel rolt in principe iets mooier, maar toen Bicycle Quarterly dit probeerde te meten was het verschil statistisch insignificant. 28 inch met smallere banden is ook iets aerodynamischer.
Kortom, het grootste verschil is dat je in een frame voor 26 inch wielen meestal wat bredere banden kunt monteren en dat brede 26 inch banden iets minder lomp voelen dan brede 28 inch banden. Alles bijeen vind ik voor een beladen kampeerfiets 26 inch de ideale maat, omdat je door de grote keus aan banden net wat meer mogelijkheden hebt het voor jou ideale compromis te vinden.
Wim
Ik vind een fiets met 26inch voor een grote vent geen gezicht eerlijk gezegt.
Verder vind ik die discussie over sterkte overtrokken.
Ik ben 130kilo en fiets op cpx33 velgen met 105 naven en conti travel contact banden 42mm(47 of 50mm kan ik ook kwijt op mijn merida frame)
Gisteren nog 30km grote keien gereden(afslag gemist) en fiets hier(rond Basel langs de rijn) nu al 100-en kilo meters over gravel en steentjes. Ook jump ik regelmatig van stoepjes en verhogingen, ik ga dan wel staan op mijn trappers. Vorig jaar ook probleemloos mee gereden in FR en gebruik de fiets dagelijks voor woon werk. Als ik de fora zou moeten geloven zou het allemaal niet kunnen.
Ik denk dat we wat meer vertrouwen moeten hebben moderne technieken en materialen.
Wimmert schreef:Als ik de fora zou moeten geloven zou het allemaal niet kunnen.
Je moet het ook niet zo letterlijk nemen. Vele discussies hier zijn al ver ingezoomd en gaan over het verschil tussen (in rapportcijfers) een 8,5 of een 9....... zelden over het verschil tussen een 4 en een 8.
De vraag was hoe groot het verschil is. Het antwoord is 'ongeveer hetzelfde als vier spaken.' Of dat voor jou interessant is is een ander verhaal. Vroeger hadden stevige vakantiefietsen en tandems met 28 inch wielen eigenlijk steeds 48 spaken, omdat 36 spaken niet genoeg was. Tegenwoordig kun je met 36 spaken, een stevige velg en 26 inch wielen ook rondkomen voor dergelijke toepassingen. En dat maakt zulke bombproof fietsen een heel stuk goedkoper en minder exotisch.
Wim
Wim
Vroegah (begin jaren 90) koos je voor staal omdat staal in noodgevallen altijd nog te lassen of te solderen is. Aluminium is dat praktisch niet omdat het om speciale apparatuur vaagt die je zeker in de minder ontwikkelde landen gewoon niet tegenkomt.
Wimmert schreef:Ik vind een fiets met 26inch voor een grote vent geen gezicht eerlijk gezegt.
Verder vind ik die discussie over sterkte overtrokken.
Ik ben 130kilo en fiets op cpx33 velgen met 105 naven en conti travel contact banden 42mm

...

Als ik de fora zou moeten geloven zou het allemaal niet kunnen.
Alles kan tot je er doorzakt, op vakantie komt dat meestal extra slecht uit.

CXP's hebben nieuw al dunne remflanken, en met je gewicht slijten de remvlakken natuurlijk ook sneller dan onder een lichtgewicht. Ik zou die 42mm banden dan ook niet te hard oppompen. Voldoende beltegoed is natuurlijk ook prima :D
Ter informatie: Koga geeft tegenwoordig op de Signature frames levenslange garantie.
zzznick schreef:Graag zou ik binnenkort een mooie nieuwe tourfiets willen kopen.
De 26 inch signature spreekt mij erg aan. mijn budget is zo'n 2000 euro.
maar dan kan er helaas geen Rohloff naaf op, en daarbij is het stalen frame van mijn Rondonneur altijd goed bevallen. Maar koga heeft geen 26 inch stalen frame.....

Zijn er andere Merken die wel dit hebben binnen mijn budget?
Ja, Rotor in Leipzig heeft wat je zoekt, staal, 26inch, kleur, opbouw naar keus, (net) binnen jouw budget, maar dan moet je wel naar Leipzig. Kost ook geld. Wel een leuk uitstapje trouwens.
Al met al goedkoper dan Santos en Koga.
Als je die extra reis- en verblijfkosten liever wilt besteden aan een uitstekende, stalen, niet te dure fiets van een Nederlandse leverancier, kom je uit op de Avaghon Series 26 Rohloff. Maar, die is op zichzelf al weer iets boven je budget.
wouw mooie fiets die Rotor.

hoe kan het dat die fietsen zo veel goedkoper zijn dan een koga of een santos, terwijl de afmontage vrijwel hetzelfde is........

Er zit zoveel prijs verschil in dat je bijna gaat twijfelen aan de kwaliteit
Er zit wel wat kwaliteitsverschil, maar er zit ook veel verschil in de marge, zeker bij Santos en Koga. Dat zijn toch niet voor niets de favoriete merken van veel fietsenwinkels? De NMA heeft niet voor niets de fietsenbranche met een zekere regelmaat op de korrel.
Vergelijk in een ander segment eens wat je Gazelle of Batavus krijgt voor 850 euro, en wat van bijvoorbeeld Fahrradmanufaktur.
Dit is ook de reden dat je soms voor bijna hetzelfde geld een maatfiets kunt kopen waar geen tussenhandel tussen zit.
Wim
De marge is inderdaad een belangrijke factor. De Rotor wordt direct geleverd door de fabriek. In ons geval: afgehaald.

En Duitsland is in verhouding met Nederland in het algemeen goedkoop. Dat geldt in het bijzonder voor het oude DDR-gebied - waar Leipzig ligt - , waar de lonen laag zijn door de gemiddeld lage arbeidsproductiviteit in dat gebied. Maar er is niets mis met de arbeidsproductiviteit in dit jonge bedrijf, dat bovendien goedkoop gehuisvest is in een oeroud afgedankt fabrieksgebouw. Verder: vrijwel geen marketingkosten, slechts een simpele website.

Dat maakt, al met al, die Rotorfietsen goedkoop in verhouding tot de geleverde kwaliteit.