applemeisje schreef:Hallo allemaal,
Welnu..... Omdat ik nog een fietsgroentje ben, wil ik graag jullie hulp v.w.b. voorbereiding, route uitstippelen (via een LF route ), fietskar of bagagetassen, overnachtingsadressen e.d.
Ik ben afgelopen zomer voor het eerst op fietsvakantie naar Duitsland gegaan, ik had alleen een maand voor vakantie nog gerookt en met hellingen van 6% tot 10% geen goed idee

Ik had in een jaar geen lange afstanden gefiets, ik fietste van rotterdam naar Delft voor woon werk maar alles was meegevallen.
Ik had het volgende aangeschaft:
Fiets, was een hybride geworden een cube sl comp, met 28 inch wielen en 27 versnellingen (tweedehands).
Tubus voorbagagedrager.
Voor en achtertassen.
Tent, betaalbaar en redelijk licht gewicht tent van 2,5kg (tweedehands).
Floorprotector voor onder tent.
Slaapzak, lichtgewicht en alleen voor lente/zomer geschikt.
2 kleine potjes die in mekaar passen, om te koken.
Esperit blokken en houder voor koken, om kosten en gewicht te besparen.
Slaapmatje.
Regenkleding.
2 bidons a 800ml per stuk.
Kleine zaklamp.
Kompas.
Oordopjes.
Navigatie: Ik had een kaart gekocht en ik had geen reisschema, ik wou alleen naar cochem en trier fietsen en zo de route per dag bepaald.
Op de kaart waren campings en de bekende fietsroutes aangegeven, in de praktijk had je meer campings dan op de kaart stonden, en ik heb een drietal of viertal keer een hotel gepakt omdat ik moe was of geen zin had om te zoeken naar een camping.
Oordopjes zijn geen overbodige luxe voor als je naast tokkies staat of vroeg wil slapen.
Het is goed bevallen, ik had enkel te veel eten bij

lees te zwaar :0
Ik heb nu klikpedalen en schoenen gekocht voor de volgende reis.
Ik wil nog kopen:
Een klein stukje grondzeil, voor als het regent of heel zanderig is op je plek.
Een batterypack, om je mobiel/mp3 speler/camera op te laden, voor als er op de camping geen stroom bij je plaats is.
Als voorbereiding voor mijn volgende fietsreis fiets ik in het weekend 40km en wil ik weekendjes weg gaan doen, dus vanuit r'dam beginnen of eerst een stuk met de trein reizen en dan 80/100 km per dag fietsen en een hotel pakken, enkel dan met mijn tweede fiets, een fitness bike en een rugzak.
Dit waren mijn ervaring en bevindingen als beginnende fietser tot nu toe.
Veel succes.