Additionally, paste this code immediately after the opening tag: help ik zie door de bomen het bos niet meer(GPS) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

help ik zie door de bomen het bos niet meer(GPS)

Petervd schreef:V de Garmin 62st moet je ook niet kopen, het prijsverschil met de 62s zit hem in de geïnstalleerde kaart die je niet nodig hebt aangezien je betere kaarten gratis kunt downloaden ( zie de post van de Tovenaar).
De meerwaarde van de kaart is dat je gratis een topo kaart van Europa krijgt schaal 1 op 100.000 en diverse POI's erin. En het meest makkelijk de hoogte informatie die daarin zit, niet de hoogte lijnen, nee 3d hoogte info.

Daardoor kun je een route uitstippelen (direct, routerend of als track) en gelijk het bijbehorende hoogte profiel zien, daarmee dus ook besluiten dat het bv te steil gaat worden en je een alternatief gaan verzinnen.

Ik adviseer zelf toch ook altijd om even naar de City Navigator kaart te kijken, want daar zit heel erg veel extra informatie in, ook al zou je fietsen op de Openfietsmap of een OSM map, daarin zit bij lange na niet die hoeveelheid aan informatie. Welke info? Restaurants, slaapgelegenheden, openbaar vervoer, banken, apotheken, etc etc.
Campings dien je echter met de hand bij te laden, daarvan zitten er in elke kaart te weinig.

Zo weet ik nog wel wat andere voorbeelden, maar meest belangrijke is dat je uiteindelijk goed begrijpt wat je met een kaart kan en welke instellingen het beste bij die specifieke kaart passen.

Voor het volgen van een track naar Rome heb je niet eens ene kaart nodig, is wel handig, maar is extra, maar het kan prima zonder, gewoon de lijn volgen.
- Kan ik de kaart van de Garmin 62st ook uitzetten zodat er alleen het lijntje [track]van de route op staat, en dus alléén op de lijn navigeren zonder onderliggende kaart?

- Hoe kan ik voorkomen dat de batterijen tijdens een nachtelijke tocht binnen
no-time leeg zijn? Moet ik hem dan op de spaarstand zetten en af en toe de knop in drukken voor de verlichting?


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Hoe kan ik voorkomen dat de batterijen tijdens een nachtelijke tocht binnen no-time leeg zijn?
Henk, toen ik de GPS nog niet op de naafdynamo kon aansluiten maakte ik om stroom te besparen "directe routes". Dit zijn routes, geen tracks, die de GPS automatisch uit de slaapstand wekken zodra er een splitsing, kruising of bocht nadert.
Directe routes gedragen zich verder als tracks, i.e. ze worden niet herberekend wanneer je van de route afwijkt, scheelt ook weer stroom.

Download WinGDB3 en zoek in het forum op "directe routes". Als je er niet helemaal uitkomt heb ik nog wel een paar tips.

Frank
Oke Frank,

Ik ga dat proberen, je hoort van me als het gelukt is en ook als het niet lukt. :wink:

Dank voor de tip!

Henk

kunst en fietswerk
ik ben vandaag even bij waypoint aan gestoken
deze man vertelde me dat ik het beste een 62 serie kon kopen
met een city navigator nt kaart en dan komt het helemaal goed
een 62st had als voordeel dat ik ook hoogte verschil kon zien
dit is wel lekker als je door de bergen fietst lijkt mij
dus denk dat ik die dan maar doe en dan zie ik wel verder
wat al eerder werd genoemd gewoon het streepje volgen
super bedankt iedereen ik merk wel dat hij vrij ingewikkeld is allemaal
maar we zullen zien mvg ulbe
henkfietst52 schreef:- Kan ik de kaart van de Garmin 62st ook uitzetten zodat er alleen het lijntje [track]van de route op staat, en dus alléén op de lijn navigeren zonder onderliggende kaart?
Ja, dat kan, stndaard in de 62st 2 kaarten, een wereld basis kaart en de Recreatie kaart (de topo) en beide zijn aan/uit te schakelen.
henkfietst52 schreef:- Hoe kan ik voorkomen dat de batterijen tijdens een nachtelijke tocht binnen
no-time leeg zijn? Moet ik hem dan op de spaarstand zetten en af en toe de knop in drukken voor de verlichting?
Ja, toch spaarstand, verder de verlichting niet op vol zetten, maar lager, scheelt ook alweer. 30sec aanlaten en af en toe even een toets aanraken.

De andere optie van directe route is ook al gegeven. Waarop als aanvulling je een track kunt tonen op de kaart(zonder deze te navigeren) en daarnaast ook de directe route te gebruiken, dan zie je de track (je weg) lopen en de aanwijzingen en popups van de directe route.
Let wel op, bij gerouteerde routes geldt een max van 50 routepunten en bij een directe route een max van 250 routepunten in 1 route.
De Wereldfietser organiseert reparatiecursussen. Kan het bestuur niet zorgen dat er ook cusussen GPS komen?
GPS Expert schreef:Let wel op, bij gerouteerde routes geldt een max van 50 routepunten en bij een directe route een max van 250 routepunten in 1 route.
WinGDB3 kan de route opsplitsen. Echter, de manier waarop dat gebeurt is niet altijd voor iedereen onmiddelijk duidelijk. Daarom een korte toelichting.
WinGDB 3 splitst de hele hele route eerst op in delen van een instelbaar aantal punten.
Vervolgens wordt het aantal punten per deel "gefilterd" tot er niet meer dan het gekozen aantal punten over blijft, hier 250.

Afbeelding

Er zijn verschillende methodes om de route te splitsen en het aantal routepunten per deel te filteren. Klik hiervoor op "voorkeuren" (rechts) en kies de methode van splitsing.

Afbeelding

Kies daarna de methode van filtering

Afbeelding

De route uit bovenstaand voorbeeld zou dus eerst worden gesplitst in delen van ieder 500 punten. Vervolgens worden van elk deel routepunten "uitgenomen" tot er 250 over zijn.

Punten kunnen worden "uitgenomen" (gefilterd) op basis van aantal, percentage of richtingverandering. De eenvoudigste methode is "aantal". Bij "richtingverandering" moet een hoekwaarde worden opgegeven (in het eerste scherm) waaronder punten worden verwijderd. Het resultaat is dat je op rechte stukken weinig punten overhoudt, bij bochten, splitsingen en kruisingen juist veel. Handig maar het vergt wat oefening om precies op het maximum aantal punten uit te komen.

Hoop dat het helpt.

Frank
In BaseCamp is een schaartje als gereedschap wijs naar een plek en doe knip, bevalt het niet, 1x ongedaan maken en opnieuw proberen.

Ander gereedschap, routepunt even goed zetten (verplaatsen punt) indien nodig

Verder werk je bij routes per dag (dagetappes maken dus). Dat is bij tracks ook aan te raden, maar je kunt in de moderne toestellen ook prima 1 track van huis naar Rome (of Beijing) hebben en volgen, niet altidj even handig, per dag kun je fan veel makkelijker zien wat je nog te fietsen hebt die dag ("tijd" en afstand bij een route, afstand bij een track).
GPS Expert schreef:In BaseCamp is een schaartje als gereedschap wijs naar een plek en doe knip, bevalt het niet, 1x ongedaan maken en opnieuw proberen.

Ander gereedschap, routepunt even goed zetten (verplaatsen punt) indien nodig
track).
Ik ken Basecamp niet zo goed maar werkt dat ook echt allemaal met directe routes?

Frank
Ja, geen enkel probleem en je ziet gelijk wat je doet op de kaart (mits die natuurlijk geladen is).

Wat in MapSource kan, kan ik BaseCamp ook en meer.
GPS Expert schreef:Ja, geen enkel probleem en je ziet gelijk wat je doet op de kaart (mits die natuurlijk geladen is).

Wat in MapSource kan, kan ik BaseCamp ook en meer.
Dan moet ik eens beter naar Basecamp kijken, Mapsourc kan met grote zekerheid geen directe routes maken.
frank bueters schreef:Mapsourc kan met grote zekerheid geen directe routes maken.
Menu - Bewerken - Voorkeuren - Tab Routering - Directe routes (ipv Automatische routering)

En dan een route maken -> directe routes
frank bueters schreef: Mapsourc kan met grote zekerheid geen directe routes maken.
Wat is dit dan in MapSource ? 8)

Afbeelding
Michael W schreef:
frank bueters schreef: Mapsourc kan met grote zekerheid geen directe routes maken.
Wat is dit dan in MapSource ? 8)
Zie het antwoord hieronder
GPS Expert schreef:
frank bueters schreef:Mapsourc kan met grote zekerheid geen directe routes maken.
Menu - Bewerken - Voorkeuren - Tab Routering - Directe routes (ipv Automatische routering)

En dan een route maken -> directe routes
Met "automatische" routes bedoelt Garmin routes die een weg of een pad volgen, ook wel "berekende routes". "Directe" routes zijn voor Garmin routes die dat niet doen. Volgens mij is het niet hetzelfde als de directe routes die de GPS uit slaapstand halen bij elk routepunt.
frank bueters schreef:Volgens mij is het niet hetzelfde als de directe routes die de GPS uit slaapstand halen bij elk routepunt.

Zeker wel, maar het hangt van het toestel type af.

Er zijn namelijk maar 2 soorten directe routes
1. eerst waypoints maken en daarvan een route, Resultaat: Waypoints en routes in je toestel
2. Route maken met routepunten (geen waypoint vervuiling in toestel) - Resultaat in toestel alleen een route.

Optioneel kun bij waypoints ook nog het proximity alarm ingeven, maar dat is eigenlijk dubbelop.

En volgens mij word in beide gevallen gewoon gemeld dat je op een routepunt ben aangekomen. Bij de nieuwe toestellen is het namelijk na maken route niet eens nodig om de waypoints naar het toestel te sturen, de route is voldoende (bij basecamp zie je wel dat dan wel de waypoints ook mee worden verzonden, maar nodig is het niet).
GPS Expert schreef:
frank bueters schreef:Volgens mij is het niet hetzelfde als de directe routes die de GPS uit slaapstand halen bij elk routepunt.

Zeker wel, maar het hangt van het toestel type af.

Er zijn namelijk maar 2 soorten directe routes
1. eerst waypoints maken en daarvan een route, Resultaat: Waypoints en routes in je toestel
2. Route maken met routepunten (geen waypoint vervuiling in toestel) - Resultaat in toestel alleen een route.

Optioneel kun bij waypoints ook nog het proximity alarm ingeven, maar dat is eigenlijk dubbelop.

En volgens mij word in beide gevallen gewoon gemeld dat je op een routepunt ben aangekomen.
OK, ik geloof je :wink:
Moet even proberen of het ook werkelijk doet zoals ik (en wellicht Henk) het zou willen: je hebt een route of een track en die wil je die, om stroom te sparen, als directe route in je GPS hebben. Ik heb daartoe altijd de route door WinGDB3 in pasklare stukken laten knippen, met het maximaal aantal punten per route deel. Zou toch ook wel handig zijn als je iets dergelijks direkt in Basecamp of Mapsource zou kunnen doen.

Frank
ik ben nu druk aan het oevenen met het programa mapsource en openfietsmap
enkel wil het mij niet echt lukken om een kaart van europa te downloaden
er gaat telkens iets mis ik probeer hem hier te downloaden
http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

het is me wel gelukt om met de benelux aan de slag te kunnen

mvg ulbe
ulbe haanstra schreef: enkel wil het mij niet echt lukken om een kaart van europa te downloaden
er gaat telkens iets mis ik probeer hem hier te downloaden
http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

mvg ulbe
Wat gaat er mis dan ?
als ik op de file click dan gaat hij naar google docs
waar ik de zip file kan downloaden als ik op downloaden click
zecht hij dat er vandaag al meer mensen de kaart hebben gedownload en dat ik moet wachten op morgen

Sorry, you can't view or download this file at this time.

Too many users have viewed or downloaded this file recently. Please try accessing the file again later. If the file you are trying to access is particularly large or is shared with many people, it may take up to 24 hours to be able to view or download the file. If you still can't access a file after 24 hours, contact your domain administrator