Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame maat - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Frame maat

Matenlijstjes zijn niet zaligmakend, alleen een indicatie, de manier van fietsen is ook van belang.
Ik heb bijvoorbeeld mijn ouderwetste toerracer eens vervangen door een moderne racefiets. Past precies, kan er mijn kracht op kwijt etc. Alleen kwam ik er na een paar tochten achter dat ik juist de minder ergonomische zit van de toerracer mistte: op zo'n moderne racefiets kun je alleen maar racen.

Kortom: al dat gemeet is prachtig, maar het moet ook lekker fietsen!
gartnl schreef:Matenlijstjes zijn niet zaligmakend, alleen een indicatie, de manier van fietsen is ook van belang.
Goed punt. Mijn ervaring tot nu toe is dat de LHT een frame is dat comfortabel rijdt, maar niet als op rails; bij gematigde snelheden is het wat levendig. Dat kan prettig voelen naar gelang je voorkeur.
Kortom: al dat gemeet is prachtig, maar het moet ook lekker fietsen!
Misschien is lekker fietsen wel het beoogde doel van al dat gemeet...
Jonathan schreef:Mijn ervaring tot nu toe is dat de LHT een frame is dat comfortabel rijdt, maar niet als op rails; bij gematigde snelheden is het wat levendig.
Hoe bedoel je? Mijn ervaring is juist dat de LHT spoort als een trein.

Ik snap de voorgaand opmerking van iemand anders ook niet dat de LHT voor mensen met relatief korte benen zou zijn bedoeld. Volgens mij ben ik een typische Noord-Europeaan: lang met relatief lange benen. Nooit gemerkt dat de LHT mij niet goed zou zitten. Heb hem gewoon gekocht (als frame) omdat ik het een heel mooi frame vond/vind. Had er nooit op gefietst, maar ben op de ervaringen van een betrouwbare kennis (fietsmonteur) afgegaan die een Surly Cross Check heeft, dat ik me er geen buil aan kon vallen omdat het gewoon bekend staat als een prima ding.
Pedalero schreef: Hoe bedoel je? Mijn ervaring is juist dat de LHT spoort als een trein.
Dat is nou precies waar testrijden goed voor is. Tegelijk met de Surly probeerde ik de Kona Sutra. Een duidelijk stabielere fiets bij lagere snelheden. Ik denk dat het verschil te maken heeft met de hoge naloop en wheel flop van de surly. Niet dat het dramatisch was; om verschillende reden koos ik toch voor de LHT. Waar het om gaat is dat het frame wel degelijk eigenschappen heeft waarvan het goed is om te kijken of die je bevallen. Deze volgen nl. uit de geometrie.
Bedankt voor alle adviezen, denk dat ik toch maar eens op zoek ga naar een plek om een test ritje te maken.

Ralph
Ik heb hier (in Nijmegen) nog wel een 60cm koga alu traveller en een 62cm stalen randonneur staan; heb ongeveer dezelfde lichaams afmetingen...
Ik heb ook nooit gezegd dat een LHT niet zou passen bij iemand met (relatief) lange benen, alleen dat het een relatief lang frame is. Doordat het een relatief lang frame is, moet je bij maatvoering nog wat meer dan normaal rekening houden met de lengte van de bovenbuis.

Iemand met relatief korte benen zal waarschijnlijk eerder bij een relatief lang frame uitkomen. Vandaar mijn opmerking over een "korte pootjes" frame.

Groet Remco