Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regenjas - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

regenjas

Jeroen, ik lig zelf ook, bijna 6 weken weken balkan in het verschiet. Steek je licht eens op onder de mensen die met een flinke rugzak trektochten maken. Ik kan me zo voorstellen dat ook dat voor de nodige schuur en drukplekken zorgt, een beetje vergelijkbaar met ligfietsen. Over 6 weken hoop ik geen info te kunnen verschaffen over mijn Bergans Helium. gemaakt van Derzimax (wat dat ook wezen mag). Een echte duurtest is dat natuurlijk niet.
De stoffen met een hogere denier (gewicht per oppervlakte) heten i.h.a. meer bestand te zijn tegen schuren. Vooral Taslan is daar een goed voorbeeld van. Het nadeel van deze vaak opener stoffen is dat deze water aanzuigen. Dat heeft dus weer nadelen voor het diffusievermogen van de jas als het regent. De DWR werkt dan vaak maar erg tijdelijk.
Belangrijk is dus een optimum tussen waterafparelendheid, diffusievermogen en schuurbestendigheid. Wat voor jou het optimum is, is lastig te bepalen door anderen.

Enerzijds zijn er dus (erg) lichte jasjes met een lage schuurvastheid welke hopelijk goed het water afparelen en aldus ook behoorlijk droog blijven vanbinnen als het buiten nat is, anderzijds zijn er dus zwaardere maar schuurbestendigere jassen welke het water meer opnemen in de buitenstof waardoor je natter aan de binnenkant wordt dan bij de lichtere jasjes. Dat was vroegâh het mooie aan Triplepoint Ceramic van Lowe Alpine: júíst als het nat was ademden deze duurzamere jassen beter dan vrijwel alle Gore-Tex jassen, door een speciale behandeling.

Dan is er nog het fenomeen bescherming van binnenuit. Een 2-laags jack (met loshangende voering) heeft als nadeel dat de voering tegen het membraan kan schuren. Hoe harder die voering des te eerder kan de jas van binnenuit slijten door schuren. Zeker bij het (veelvuldig) dragen van zware rugzakken i.c.m. deze jassen, of bij het bewegen/schuren op een ligfiets. Het voordeel van een 2-laags jas is wel dat het bij verder gelijke voorwaarden een hoger diffusievermogen heeft.
Een 3-laags jas (buitenlaag, membraan (incl. PE-laagje(s)) en voering samengelijmd tot 1 laag) voorkómt dit schuren. Nadeel is wel dat er nog een lijmlaag bij komt voor de voering. Dat terwijl juist de lijmlaag een relatief grote invloed heeft op de diffusiecapaciteiten. Bijv. Active Shell verkrijgt namelijk een hoger diffusievermogen door de combinatie van (een) dunnere PE-laag(-en) en minder lijmpunten. Een 3-laags jas heeft dus altijd een lagere MVTR-waarde of een hogere RET-waarde dan een 2-laags jas.

Enfin. Waar het in jouw geval op neer zou kunnen komen is niet te kijken naar de allerlichtste fietsjacks, maar naar een lichtgewicht alpinisme-jack. Deze wegen vaak rond de 500 gram in 3-laags uitvoering, zijn redelijk schuur- en scheurvast (door het gebruik van ripstop nylon in de buitenstof) en kunnen soms ook van best behoorlijk ademend materiaal gemaakt worden.
Een jas als deze, van Mountain Hardwear, kan behoorlijk voldoen aan je verwachtingen en is bovendien van Dry.Q Elite gemaakt. Dat is een materiaal van GE welke op specificatie kan worden ingekocht. In dit geval dubbel zo hoog scorend op MVTR als Active Shell. (Let op: de andere Dry.Q-varianten zijn dit niet! alleen de Elite-versie!) In dit geval is de jas van 40 denier nylon wat niet bijzonder hoog is, maar wel redelijk duurzaam zou moeten zijn.
Pman schreef:Over 6 weken hoop ik geen info te kunnen verschaffen over mijn Bergans Helium. gemaakt van Derzimax (wat dat ook wezen mag). Een echte duurtest is dat natuurlijk niet.
Mijn wandeljas is een Bergans met Dermizax-membraan. Ik denk al wel meer dan vijf jaar oud inmiddels, eerder zeven. Nog steeds erg goed en in mijn ervaring ademt het beter dan goretex.

grtjs, Walter - volgens mij kennen wij elkaar...
Misschien dat mijn ervaring wat toevoegt; ik fietste 4 weken dit voorjaar bergop-bergaf door Frankrijk en Spanje, en mijn nieuwe Vaude Birch regenjack met bijpassende regenbroek stelden erg teleur, ik ben transpireer niet eens erg hevig maar word er desondanks kletsnat in. Ik heb wat dat betreft betere ervaringen met het door sommige versmade AGU/Poray5000.
Het Vaude jack is wellicht iets voor een rustige fietstocht door het vlakke NL of stadsgebruik maar op vakantie; nee.
hoi,

het heeft even geduurd, maar na enkele jaren zoeken heb ik een lichtgewicht compacte regenjas gevonden. Het is een Rab Kinetic geworden. Geen idee welke membraan technologie dit precies is en hoe deze zich kwalitatief verhoudt tot bijvoorbeeld de dominant aanwezige Gore membranen.

Ik heb het jasje nog niet zo lang dus over slijtvastheid kan ik niets zeggen. Maar hij is comfortabel, zit dicht op het lichaam maar ik heb desondanks veel bewegingsvrijheid. De mouwen kun je snel afsluiten met klittenband zodat er ook met ligfiets bovenstuur geen regen in komt.

Ik heb inmiddels wat liters regenwater over mij heen gehad en als je niet vergeet de jaszakken te sluiten lijkt het er op dat hij volledig waterdicht is. :D

Ik ben benieuwd of het membraan de wrijvingen bij het ligfiets zitje ook aan kan.