Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets?

Ik zie genoeg redenen om een nieuwe fiets te kopen: voornamelijk al het feit dat je een jaar lang door Zuid-Amerika wil fietsen en dat 26 inch wielen daar toch echt wel van meerwaarde is, goede positie op een fiets is ook niet verkeerd (...).

Ik denk echter dat 500 euro niet een reëel bedrag is voor je huidige fiets; want er is echt een boel mee aan de hand en ik zou er afgaande op het verhaal niet meer dan 150 euro aan uitgeven (maar goed, ondanks (of dankzij?) dat ik er zelf op fiets ga ik ook niet watertanden van ‘koga miyata’).

Het is overigens niet normaal dat spaken breken en als er meer dan één breekt moet je jezelf al helemaal flink achter de oren krabben of het hele wiel niet beter opnieuw gericht kan worden, cq vervangen; ik zal echter niet in de herhaling vallen wat je zou kunnen doen om nog beter te worden in het fietsonderhoud ;-).

Voor het geld van een nieuwe koga miyata kun je al bijna een 26" Surly Long Haul Trucker met S&S koppelingen en een degelijkere afmontage opbouwen, dan heb je naar mijn mening een superieure fiets; met hetgeen Wim voorstelt kun je overigens ook zeker hetzelfde bereiken. Belangrijk is wel dat je goed laat bepalen hoe je op je fiets moet/wil zitten en dat de fiets daartoe opgebouwd wordt.
De standaard Long Haul Trucker heeft een racestuur, op laten bouwen voor minder dan 1600,- is lastig.

Overigens: het Duitse merk Wanderer heeft 26" frames voor een 'sportieve' houding.
Jonathan schreef:De standaard Long Haul Trucker heeft een racestuur, op laten bouwen voor minder dan 1600,- is lastig.

Overigens: het Duitse merk Wanderer heeft 26" frames voor een 'sportieve' houding.
Gewoon een los frame bestellen dan bepaal je zelf wat voor stuur er op komt (al is een mooie randonneur-/racebocht geen slecht idee ;-)). Voor +/- €1000,- bouw je een LHT op met degelijke onderdelen, meerprijs voor een deelbaar frame is grofweg €500, dus dan ben je nog steeds goedkoper uit dan de €2000 (adviesprijs van een koga met standaardonderdelen + overbodige spullen).

Maar nogmaals; als je twijfelt over je positie op de fiets en er zelf niet uit komt is het verstandig om naar iemand te gaan die daar verstand van heeft..