door
Wim » di 24 apr, 2012 10:35
Dit is een moeilijke combinatie van eisen. Snelheid en comfort kunnen nog goed samengaan, maar degelijkheid en lekbestendigheid staan hier meestal wel mee op gespannen voet. En dan komt er voor Noorwegen nog het punt bij van grip op onverharde wegen.
Snel en comfortabel is goed te combineren door een brede soepele band te kiezen. Het extra voordeel daarvan is nog eens dat je ook betere grip hebt. Ik zou dus beginnen te kijken naar de ruimte voor een brede band. De 50mm Schwalbe Big Apple is in werkelijkheid ongeveer 45 mm, en moet op de meeste mtb velgen passen zolang je hem niet snoeihard oppompt. Zijn je velgen echt te smal dan is het misschien tijd voor een bredere degelijker velg voor je achterwiel.
Die Big Apple is een ideale tourband, met als enige beperking dat hij niet veel profiel heeft. De 2012 versie heeft wel wat meer profiel, maar erg veel is het nog steeds niet als het modderig wordt. Om die reden had ik zelf in 2010 voor mijn Noorwegen tocht 50 mm Marathon Extremes gemonteerd (in werkelijkheid 47 mm op Exal SP19/Sputnik velgen). Die waren lekker licht wat hielp bij het vele klimmen, en gaven heel veel grip in modderige afdalingen. Dat was ook waar ik ze voor gekozen had. Op asfalt waren ze heel wat vlotter dan van die notoire drijfankers als de Marathon XR, maar ik moest toch merkbaar snelheid inleveren ten opzichte van medefietsers met snelle Big Apples. Big Apple, Extreme en Supreme zijn allemaal lekbestendig genoeg. Je grootste risico is een zijwand die kapot gaat door een scherpe steen of zo. Daarom zou ik zeker een reserveband meenemen. De Extreme wordt overigens niet meer gemaakt, maar is met wat speuren vast nog wel te krijgen. Ik vond het een fijne band als off road belangrijk is.
In de categorie smaller en sneller zijn er twee goede keuzes denk ik: de Marathon Racer en de Panaracer Pasela TG. De Racer lijkt veel op de Kojak, maar heeft wat profiel (en meer in 2012), en is nu leverbaar in 26x1.75. In die zelfde maat (maar in werkelijkheid vermoedelijk wat breder) is er ook mijn eigen lievelingsband voor niet al te woeste tochten: de 26x1.75 Pasela TG (42 echte mm). Die is echt snel en soepel, en heeft door een mild profiel goed grip voor licht off road werk, ook op een vochtige ondergrond. Ik rij er veel mee in de bossen van Drenthe. Zijn zwakste punt zijn de wat kwetsbare zijwanden, maar die lichte constructie is natuurlijk gelijk de bron van al die snelheid en dat comfort.
Kortom, de ideale band is de band die past bij de omstandigheden en bij je eigen voorkeuren. Door voor een soepele brede band te gaan maak je het in elk geval makkelijker, en door een reserveband mee te nemen is het niet meer zo'n probleem dat je band wat kwetsbaar is. Lekke banden vind ik sowieso een zwaar overdreven probleem. Ook met lichte snelle bandjes heb ik ze nauwelijks. Ik vervang liever een keer per vakantie een binnenband dan dat ik de hele vakantie op stugge tractorbanden rij. Maar dat is inderdaad erg persoonlijk. En fietsenwinkels waar je onderdelen voor vakantiefietsen kunt kopen zul je weinig tegenkomen. Magura remblokken voor velgremmen waren nergens te krijgen, en zo kan ik doorgaan. Gelukkig had ik zelf niets nodig.
Wim