Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marge op moderne trekkingfiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Marge op moderne trekkingfiets?

Het is ook geen twee procent, maar twee procentpunt. De BTW-verhoging bedraagt 10,5%

.tsooJ
Dit is een discussie over wat we met onze woorden bedoelen, en ook een heel klein beetje over wiskunde.
Belangrijker is wat in de economie de prijselasticitiet van de vraag genoemd wordt: hoeveel minder kopen consumenten als een produkt duurder wordt: Als de prijselasticitiet 1 is neemt de vraag met 2 % af als de prijs met 2 % stijgt. Aanbieders zullen hun prijs met minder dan die 2% mogen verhogen als ze niet teveel omzet kwijt willen raken. Hoeveel, dat hangt af van de prijselasticiteit. Als de vraag erg gevoelig is voor de prijs dan zullen aanbieders misschien wel vrijwel de hele btw verhoging voor hun rekening moeten nemen. Als de prijs er niet zoveel toe doet, kunnen ze (bijna) de hele btw verhoging doorschuiven naar de consument. Het zou me in de huidige vrij ongunstige economische situatie niet verbazen als de prijslasticiteit van de vraag naar luxe fietsen vrij hoog geworden is, en dat aanbieders dus het grootste deel van een kostprijsverhogende belansting voor hun rekening moeten nemen als ze geen omzet willen verliezen. Dat kan net weer een aantal de das omdoen.
Wim
alime schreef:De fout die (bijna) iedereen maakt:

2 % BTW verhoging is niet hetzelfde als 2 % hogere prijzen.

Ga maar even rekenen: 19 % van 100
21 % van 100

het verschil van eur 2 is geen 2 % maar wat minder.

Rob W
Dit komt neer op een prijsstijging van 1,7%

Verder stijgen de prijzen van bijna alle fietsen omdat o.a. Shimano alle prijzen heeft verhoogd.
Ben ik even blij dat ik een rohloff voor 1-10 heb gekocht :P
Wim schreef:Het zou me in de huidige vrij ongunstige economische situatie niet verbazen als de prijslasticiteit van de vraag naar luxe fietsen vrij hoog geworden is, en dat aanbieders dus het grootste deel van een kostprijsverhogende belansting voor hun rekening moeten nemen als ze geen omzet willen verliezen. Dat kan net weer een aantal de das omdoen.
Wim
Dat is precies wat er op korte termijn staat te gebeuren bij met name de prijsvechters die al jaren op het randje van het haalbare balanceren. Zo is dat in de bouwsector al enkele jaren gaande, als ook in de automotive industrie. De partijen die altijd al een consequent en gezond prijsbeleid hebben gevoerd (met bijbehorende kwaliteit) blijken voldoende vet aan het lijf en de langste adem te hebben.
Overigens denk ik dat mensen die wat met hun handen kunnen zoals een goede fietsenmaker. Nooit zonder werk zullen zitten. Als ik soms om mij heen kijken en zie hoeveel mensen nog wat kunnen met hun handen is dat bedroefend weinig.
Zonder werk niet gauw, maar owee als ze een behoorlijk inkomen willen verdienen, dat mag niet. Hebben ze een leuke marge op een fiets moeten ze dat wel aan ons geven. Toch.