Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik ga op reis en neem mee: ........ Pedaalsleutel (?) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ik ga op reis en neem mee: ........ Pedaalsleutel (?)

heb de laatste keer een connus sleutel 15 als pedaal sleutel
gebruikt lekker plat en weegt niet zoveel
Wim schreef:Maar probeer ze maar eens los te krijgen met een inbussleutel :D
Cranks verticaal draaien, met te verwijderen pedaal onderaan. Imbussleutel horizontaal richting achterwiel laten wijzen. Voet erop, kracht zetten tot het schroefdraad aan het draaien gaat. Dan lekker met de hand losdraaien.

En natuurlijk bij het monteren drie tubes montagepasta per pedaal gebruiken!!! En als je op het vliegveld niet voor verrassingen wilt komen te staan thuis al eens de pedalen los draaien en opnieuw insmeren met montagepasta zodat je zeker weet dat de boel niet zit vastgeklonterd.
het schroefdraad van de pedalen insmeren met kopervet alvorens ze te monteren helpt ook goed om ze makkelijker los te krijgen.

Tijdens het fietsen gaan ze steeds vaster zitten, een stukje vlak geen punt maar na een paar weken door de heuvels/bergen wordt 't toch al lastiger om ze los te krijgen.

Ooit 's geprobeerd met een imbus aan de achterzijde maar dat al snel gestopt wegens te weinig kracht kunnen uitoefenen op de imbussleutel en 't imbus gat gaf ook enige vervorming.

Ze zou kunnen overwegen om als je een fietsdoos ergens stalt daar ook je pedaalsleutel bij te doen.
Destijds stalden we onze fietsdozen bij een camping nabij Oslo omdat we daarvandaan ook weer vertrokken, wellicht is dat een optie voor je in Spanje.
Glika schreef: Dus toch een pedaalsleutel. Ik wil nl. geen aanhanger meenemen :lol:

Maar ik ben inmiddels toch benieuwd hoe de meesten van jullie ervaren wereldfietsers dit in de praktijk in Verweggistan of dichterbij hebben opgelost.

Gr.
Arno
Misschien een beetje omslachtig maar wel leuk:
Mijn vrouw komt met het vliegtuig naar Barcelona en neemt mijn pedaalsleutel mee.
We vliegen samen terug na een weekje in de stad.

Groet, Joop
Glika schreef:Maar ik ben inmiddels toch benieuwd hoe de meesten van jullie ervaren wereldfietsers dit in de praktijk in Verweggistan of dichterbij hebben opgelost.
Ter plekke oplossen. In Barcelona hebben ze fietsenzaken, werkplaatsen en bouwmarkten. Koop een steeksleutel, probeer de trappers los te draaien en als het niet lukt ga je even langs een fietsenzaak of werkplaats (oftewel het advies van Pedalero eerder in dit draadje).
Of je stopt nu een steeksleutel diep in een tas en je denkt er niet meer aan. Dan heb je ook geen last van het gewicht (oftewel het advies van HansvdV).
De methode door op de steeksleutel te gaan staan om los te draaien werkt goed, maar bedenk dan wel iets om je enkel te beschermmen. Ik heb wel vaker een dansje uitgevoerd nadat een pedaal losschoot en mijn enkel de crank trof.
TravelDuck schreef:het schroefdraad van de pedalen insmeren met kopervet alvorens ze te monteren helpt ook goed om ze makkelijker los te krijgen.
Kopervet of-pasta is niet ideaal voor schroefverbindingen waarbij staal in aluminium wordt geschroefd. Er is kans op galvanische corrosie. Ik gebruik voor staal in aluminium PTFE (Teflon) vet.

Piet.
SjirkM schreef: De methode door op de steeksleutel te gaan staan om los te draaien werkt goed, maar bedenk dan wel iets om je enkel te beschermmen. Ik heb wel vaker een dansje uitgevoerd nadat een pedaal losschoot en mijn enkel de crank trof.
Nu ik er over nadenk: ik laat de onderste crank een stukje naar voren wijzen en de steeksleutel of imbus een beetje naar de grond. Zo kun je je hak op de grond houden en met de bal van de voet kracht zetten. Dat is iets gecontroleerder als er iets opeens losschiet.
Ik heb van een mooie dunne Belzer steeksleutel 14/15 het 14mm gedeelte afgeslepen. Nu heb ik een lichte sleutel (66gram) die ook nog in een bidongereedsschapshouder past.

Ronald van der Perk
Er zijn gewoon platte sleutels in de handel die idd iets van 65 gram wegen. Zoiets dus: http://www.mtbikers.com/StoreFront/nl/p ... 92127BF85D

Zoek eens op 'conussleutel'. http://www.internet-bikes.com/index.php?p=281&id=2542
Vroeger heb ik ook van die speciale platte lichtgewicht pedaalsleutels gebruikt. Maar als je een beetje kracht moet zetten heeft zo'n sleutel de neiging om dubbel te klappen en dan krijg je je pedalen helemaal niet meer los. Tegenwoordig neem ik een gewone 14-15 steeksleutel mee. Een beetje zwaarder, maar nooit meer problemen.

Gerd
Ik gebruik een stalen pedaalsleutel 15/15 mm. Lengte 32 cm met de steek onder verschillende hoeken. Makkelijk met sleutelen, omdat de sleutel veel langer is dan de crank. Weegt 240 gram.
Laatst nog iemand geholpen, waarbij de stalen pedaal-assen waren gecorrodeerd in de aluminium cranks. Inspuiten met kruipolie of verwarmen hielp niet meer. Trok het aluminium binnendraad mee uit de cranks. Gelijk de cranks vervangen.

Piet.
Is het niet mogelijk om gewoon onder de norm te blijven? Met een smal crankstel en korte pedaalassen? Bij mijn fiets is het minder dan 29 cm, dat lijkt me toch niet overdreven breed. Pedalen verwijderen levert misschien 4 cm op tov het één-na-breedste punt.

Grtjs,

Walter - vliegt niet
waltertje schreef:Is het niet mogelijk om gewoon onder de norm te blijven? Met een smal crankstel en korte pedaalassen? Bij mijn fiets is het minder dan 29 cm, dat lijkt me toch niet overdreven breed. Pedalen verwijderen levert misschien 4 cm op tov het één-na-breedste punt.

Grtjs,

Walter - vliegt niet
Volgens mij is het (verwijderen van de pedalen) vaak een vereiste vanuit de luchtvaartmaatschappij. Bij ligfietsen is de kettinglijn natuurlijk geen probleem, bij conventionele fietsen moet je daar wel rekening mee houden en steekt toch al gauw het gehele pedaal uit!
Jongen wat een problemen! Ik heb een conussleutel van Parktool (lekker licht) en heb nog nooit problemen gehad met het losdraaien van m'n pedalen op het vliegveld en ik ben echt geen grote krachtpatser. Voor ik m'n pedalen monteer druppel ik wel even een beetje vet/olie (bv voor de ketting) op de as. Belangrijk is ook dat je zeker weet dat je de goede kant op draait, dus tegen de traprichting in. Verder kan je het de avond van te voren even proberen de pedalen te lossen en eventueel iemand vragen je te helpen. Geen halszaak van maken dus.
Matthie9000 schreef:Volgens mij is het (verwijderen van de pedalen) vaak een vereiste vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Ah, men stelt liever een kortzichtige norm dan met de klant mee te denken.
Matthie9000 schreef:Bij ligfietsen is de kettinglijn natuurlijk geen probleem, bij conventionele fietsen moet je daar wel rekening mee houden en steekt toch al gauw het gehele pedaal uit!
Hoe bedoel je? Er zijn echt geen speciale ligfietscrankstellen hoor, ik heb een gewone FSA tripel. Wel pedaaltjes die 65 mm uit de crank steken. Volgens mij wil je op elke fiets een zo smal mogelijk crankstel.

Overigens: als die luchtvaartmaatschappijen het zo belangrijk vinden dat de pedalen eraf gaan, waarom hebben ze dan geen (goede) pedaalsleutel achter de balie liggen?

Grtjs, Walter - betwijfelt of z'n pedalen er zonder slijptol af kunnen
waltertje schreef:Ah, men stelt liever een kortzichtige norm dan met de klant mee te denken.
Jep en alles op eigen risico: als je fiets wordt gesloopt is dat jouw probleem!
waltertje schreef: Hoe bedoel je? Er zijn echt geen speciale ligfietscrankstellen hoor, ik heb een gewone FSA tripel. Wel pedaaltjes die 65 mm uit de crank steken. Volgens mij wil je op elke fiets een zo smal mogelijk crankstel.

Grtjs, Walter - betwijfelt of z'n pedalen er zonder slijptol af kunnen
De inbouwbreedte achter is 135mm bij mtb-achternaven en omdat de trapas bij conventionele fietsen veel dichter op de achteras staat kun je de trapas niet zomaar zo smal mogelijk maken omdat de ketting dan erg scheef gaat staan (bij combinaties met kleinere kransjes achter), komt niet op een mm nauwkeurig natuurlijk.

Overigens vind ik het (losdraaien) prima gaan met een 6mm inbus (wel gewoon invetten...), scheelt weer een steeksleutel van 200-300gr ;-) die je overigens vast wel ergens kunt lenen...
Matthie9000 schreef:
waltertje schreef:Ah, men stelt liever een kortzichtige norm dan met de klant mee te denken.
Jep en alles op eigen risico: als je fiets wordt gesloopt is dat jouw probleem!
Past in het beeld dat ik van luchtvaartmaatschappijen heb. Weer een reden om geen zaken met ze te doen. Zoals ik hierboven al aangaf, als je wel zo'n eis stelt maar geen pedaalsleutel achter de balie legt, ben je niet klantgericht.
Beetje off-topic:
Matthie9000 schreef:De inbouwbreedte achter is 135mm bij mtb-achternaven en omdat de trapas bij conventionele fietsen veel dichter op de achteras staat kun je de trapas niet zomaar zo smal mogelijk maken omdat de ketting dan erg scheef gaat staan (bij combinaties met kleinere kransjes achter), komt niet op een mm nauwkeurig natuurlijk.
Ik had altijd begrepen dat het probleem zit in de crank die tegen de liggende achtervork aankomt. Bij ligfietsen kun je ook minder verder gaan dan men vaak denkt, omdat je anders met je knie of bovenbeen tegen het frame komt. Zeker bij op vakantie bruikbare fietsen is dat een probleem, omdat daar een kettingwieltje zit dat de retourketting over de voorvork tilt.

Grtjs,

Walter
PietV schreef:
TravelDuck schreef:het schroefdraad van de pedalen insmeren met kopervet alvorens ze te monteren helpt ook goed om ze makkelijker los te krijgen.
Kopervet of-pasta is niet ideaal voor schroefverbindingen waarbij staal in aluminium wordt geschroefd. Er is kans op galvanische corrosie. Ik gebruik voor staal in aluminium PTFE (Teflon) vet.

Piet.
Om nog maar te zwijgen over de vlekken die je op je kleren krijgt als je niet oppast met dat spul.
Ik heb nu een soort conussleutel (ik weet niet precies hoe het stuk gereedschap heet) met verschillende maten. Ik heb de sleutel uitgeprobeerd op onze fietsen. Zonder enige moeite kwamen alle pedalen los. De sleutel is lang genoeg om kracht te zetten en plat genoeg om makkelijk in een tas te bergen. Door een soort verdikking op het blad van de sleutel is het materiaal stijf en niet makkelijk te verbuigen.

Onderstaand een foto van wat ik aan gereedschap mee ga nemen. Waarschijnlijk te veel, maar volgens mij kan ik in de meeste voorkomende gevallen de fiets redelijk herstellen. Wat daar nog bij komt is de Next Best Thing 2, wat Ducktape, wat tie rips in diverse maten, bandenplakkers en 2 extra binnenbanden. Alles, op de binnenbanden na, past precies in een laag en smal tupperware doosje. Tegen het gerammel een stuk poetsdoek er bij. Het tupperware doosje past ook goed op de bodem van een Ortliep Roller Classic.

Afbeelding

Groet,

Arno
Ipv het stukje ketting zou ik een KMV-powerlink (twee helften die in elkaar haken en zo samen een buitenschakel vormen) meenemen.