Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beneleux SD kaart van de europafietsers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

beneleux SD kaart van de europafietsers

De tovenaar schreef:Mijn kaart is bovendien gratis en voor niks. Ik wil 'm ook wel aanbieden voor 50 euro, want duur=goed geldt hier blijkbaar? :lol: :?
Ik ben *heel* blij met de kaarten van Minko.
Veel completer dan de Garmin kaarten.
Ik hoop dan ook dat hij ze gratis aan blijft bieden.
Als tegenprestatie staat voor hem de koffie en appeltaart altijd klaar in Baflo!
Als we een beetje doorgaan kan Minko overal terecht. Ik bied koffie (bijvoorbeeld) en Bossche bol.
Ik las ook op hun site dat zij de beste routes aanbieden, omdat zij als europafietsers alles laten controleren door een professionele topograaf.

http://europafietsers.nl/faq.htm#GPS

Mario
supermario schreef:Ik las ook op hun site dat zij de beste routes aanbieden, omdat zij als europafietsers alles laten controleren door een professionele topograaf.
Zo staat dat er niet maar dat terzijde; de beste tracks krijg je door de hele route al fietsend op te nemen en achteraf de cafébezoeken er uit weg te gummen :wink:
Michael W schreef:de beste tracks krijg je door de hele route al fietsend op te nemen en achteraf de cafébezoeken er uit weg te gummen :wink:
Inderdaad, en de beste routes krijg je door de hele omgeving te kennen en uit de vele mogelijkheden en onmogelijkheden de meest geschikte route voor het doel te kiezen.
Leon
Michael W schreef: en achteraf de cafébezoeken er uit weg te gummen :wink:
En iet te vergeten de plaspauzes. :lol:

Peter
Hierbij twee screenshots van de europafietser-kaart in mapsource.

Afbeelding

Afbeelding

Niet veel verschil met de kaarten van Tovenaar, alleen zie ik hier geen hoogtelijnen.
Dank, dat is dus duidelijk jatwerk ;-) Ik ga ze zo snel mogelijk benaderen want zomaar mijn styles kopiëren zonder bronvermelding of enig overleg kan echt niet. :evil:
Belachelijk dat jatwerk!
Minko als je nog een knokker nodig hebt, heb net drie kub zand verplaatst.....dus spierballen heb ik wel. (en morgen spierpijn waarschijnlijk.) :wink:
De tovenaar schreef:Dank, dat is dus duidelijk jatwerk ;-) Ik ga ze zo snel mogelijk benaderen want zomaar mijn styles kopiëren zonder bronvermelding of enig overleg kan echt niet. :evil:
Jatwerk? Het is open source dus ze mogen het gebruiken, maar het is zeker niet correct dat ze niet gewoon zeggen dat het de gratis OpenStreetMap is want dat zijn ze toch op z'n minst verplicht !!
Michael W schreef:
De tovenaar schreef:Dank, dat is dus duidelijk jatwerk ;-) Ik ga ze zo snel mogelijk benaderen want zomaar mijn styles kopiëren zonder bronvermelding of enig overleg kan echt niet. :evil:
Jatwerk? Het is open source dus ze mogen het gebruiken, maar het is zeker niet correct dat ze niet gewoon zeggen dat het de gratis OpenStreetMap is want dat zijn ze toch op z'n minst verplicht !!
Opensource is de data, maar niet de kaartopmaak, mijn styles (wellicht moet ik die maar beter beschermen onder een andere licentie, iemand een idee waaronder dat te brengen?).

Ze zijn overigens wel verplicht een bronvermelding te gebruiken, zie http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/nl/
Michael W schreef: Jatwerk? Het is open source dus ze mogen het gebruiken
Dat gaat wel erg kort door de bocht. Als De Tovenaar obv Opensource data een kaart maakt mag ie daar geld voor vragen. Hij kan zelfs in zijn voorwaarden opnemen (mocht ie dat niet gedaan hebben) dat de kaart niet voor commerciele doeleinden gebruikt mag worden zonder overleg met hem. Dat het nu gratis is, is voor ons allen erg fijn maar er staat nog steeds een "donate" button op zijn site dus .... Ik vind het ronduit schandalig dat men gewoon de kaart kopieert, zonder bronvermelding en daar ook nog aan verdient zonder even met De Tovenaar contact op te nemen. Een verwijzing naar de donate button op de OFM is toch het minste dat men had kunnen doen.
Michael W schreef:
Als je even op de site van de Europafietsers kijkt dan staat daar de bronvermelding. OpenSource achtergrondkaarten voor donateurs op microSD-chips van 4 GB.
Dit is een service naar hun donateurs om mensen die niet zo handig zijn met het downloaden en in hun GPS zetten van open street kaarten te helpen. Ik vind dit een prima initiatief en i.p.v. dit af te kraken zouden jullie dit moeten toejuichen.

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef: Als je even op de site van de Europafietsers kijkt dan staat daar de bronvermelding. OpenSource achtergrondkaarten voor donateurs op microSD-chips van 4 GB.
Ja zo lust ik er nog wel 1. Dat de data die De Tovenaar gebruikt opensource is weet ik want dat is OSM. Wat de Tovenaar met al die data doet is een waar kunstwerkje en dat kan echt niet onvermeld blijven op de site van de europafietsers. Als men echt aan bronvermeling doet moeten ze gewoon even aangeven dat het een kaart is die door de Tovenaar gemaakt is (obv OSM) met een verwijzing naar de OFM site (en als het even kan ook naar OSM).

Even toevoeging: Het initiatief is prima maar dan wel in overleg met de maker van de kaart en niet op eigen houtje.
De tovenaar schreef:Ze zijn overigens wel verplicht een bronvermelding te gebruiken, zie http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/nl/
Tuurlijk zijn ze dat verplicht, maar dan kunnen ze moeilijk 20 euro vragen voor een gratis kaart en een sd-kaartje van 3 euro :roll:
PeeWee schreef:Ik vind het ronduit schandalig dat men gewoon de kaart kopieert, zonder bronvermelding en daar ook nog aan verdient zonder even met De Tovenaar contact op te nemen.
Nou dat vind ik ook, maar dat was mij gisterenavond al duidelijk :wink:
De tovenaar schreef:Opensource is de data, maar niet de kaartopmaak, mijn styles (wellicht moet ik die maar beter beschermen onder een andere licentie, iemand een idee waaronder dat te brengen?).
Gewoon als ©
Ronald van der Perk schreef:Als je even op de site van de Europafietsers kijkt dan staat daar de bronvermelding. Ik vind dit een prima initiatief en i.p.v. dit af te kraken zouden jullie dit moeten toejuichen.
Ronald van der Perk
De maker heeft er inmiddels twee jaar ontwikkel tijd in zitten dus hij mag wel meer beloond worden dan zo maar door kopiëren. Zonder toestemming er geld aan verdienen is dan zeker niet toe te juichen.
Op de Wereldfietsbeurs vertelde de Europafietser die de lezing hield over GPS dat een deel van de opbrengst naar de (Duitse) makers van de kaarten ging.

Gerd
Gezien de prijs van nette micro SD kaarten van een euro of 8 vind ik 12 euro voor het gemak van een werkende download die je zo in je gps kunt schuiven ook als je niet handig bent nog niet zo gek. Het lijkt me ook niet dat de Europafietsers hier nu een lucratieve handel aan hebben. Ik zie het als een download service, waarbij als ik het goed begrepen heb de diverse kaarten ook nog eens aan elkaar geplakt worden tot iets wat nog net op 4GB past. Wat niet wegneemt dat ere gegeven mag worden aan wie ere toekomt, en liefst zo expliciet mogelijk. Maar dat ze nu commercieel aan het uitventen zijn wat door iemand anders als opensource is ontwikkeld, nee dat zie ik hier niet zo. Een donatie per stuk was ook elegant geweest.
Wim
GerdC schreef:Op de Wereldfietsbeurs vertelde de Europafietser die de lezing hield over GPS dat een deel van de opbrengst naar de (Duitse) makers van de kaarten ging.
Ojee, Minko krijgt het nog druk :wink: