Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Alfine 11 of Shimano Deore LX - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Shimano Alfine 11 of Shimano Deore LX

Revanho schreef:
kaasmuis schreef:zins kort heb ik een alfine 11 naaf ik ben erg te Vreede over
ik zelf heb de plus en de min punten op rijtje gezet om toch voor deze naaf te kiezen
voordeel is bijna geen onderhoud dit betekende voor mij dat ik ook gewoon voor woon werk kan gebruiken 40 km per dag ook dan heb je zeker aan 11 versnellingen meer dan genoeg
De vraag is natuurlijk hoe het ding op termijn houdt. Als je met de afstanden die je aflegt, de Alfine 11 na drie jaar moet vervangen, dan is een Rohloff op termijn goedkoper.

Renaat
Heb je ervaringen met de Alfine 11, dat die na drie jaar vervangen moet worden? Ik rij al 12 jaar het een Nexus 7 en die naaf vertoond nog geen sporen van slijtage. Wel twee keer gespoeld en gesmeerd.

Piet.
PietV schreef:
Revanho schreef: De vraag is natuurlijk hoe het ding op termijn houdt. Als je met de afstanden die je aflegt, de Alfine 11 na drie jaar moet vervangen, dan is een Rohloff op termijn goedkoper.

Renaat
Heb je ervaringen met de Alfine 11, dat die na drie jaar vervangen moet worden? Ik rij al 12 jaar het een Nexus 7 en die naaf vertoond nog geen sporen van slijtage. Wel twee keer gespoeld en gesmeerd.

Piet.
Zij stelt: "de vraag is". Ervaring qua duurzaamheid kan bijna niet, de Alfine 11 bestaat nog niet zo lang volgens mij.

Mijn Shimano 8 versnellingsnaaf heeft het 3-4 jaar = 20.000 km. uitgehouden, en de fietsenmaker vond dat bovengemiddeld voor die naaf, die het volgens hem meestal na 15.000 km. voor gezien houdt. Voor de gemiddelde gebruiker / klant van hem is dat trouwens 8-10 jaar.
PietV schreef: Heb je ervaringen met de Alfine 11, dat die na drie jaar vervangen moet worden? Ik rij al 12 jaar het een Nexus 7 en die naaf vertoond nog geen sporen van slijtage. Wel twee keer gespoeld en gesmeerd.
De drie jaar waar ik over sprak was sowieso rekening houdend met 7000 km/jaar. Ouderdom doet er immers niet zoveel toe zolang een fiets niet dag in dag uit aan weersinvloeden blootgesteld wordt. De afgelegde afstanden en de omstandigheden en manier (weer, gebruikte trapkracht, onderhoud, ...) waarin deze afgelegd worden zijn veel belangrijker.
Dus wat die 12 jaar ervaring met je Nexus 7 nu eigenlijk betekent, weet ik niet. (Ik ken mensen die er 20 jaar met bepaalde versnellingsnaven doen, maar die fietsen geen 7000 km/jaar en trekken geen sprintjes.)

Maar ik heb inderdaad geen ervaring met de Alfine 11, dus is de levensduurvraag een vraag waar ik geen antwoord op kan geven. Overigens is er niemand die dat kan gezien deze naaf nog niet lang op de markt is. Maar het lijkt - o.a. gezien de levensduur van veel andere naven - wel erg twijfelachtig dat deze naaf ook maar in de buurt komt van de levensduur van een Rohloff. De toekomst zal uitwijzen hoe goed de Alfine 11 het doet.
Polling schreef: Zij stelt: "de vraag is".
Renaat is een typisch Vlaamse jongensnaam. (Renate is een Duitse, Franse, Vlaamse, ... meisjesnaam.)
Het is dus 'Hij stelt' :wink:

Renaat
Revanho schreef:Overigens is er niemand die dat kan gezien deze naaf nog niet lang op de markt is.
Twee jaar is meer dan genoeg! Dit is een wereldfietsergroep hoor.
Leon
Iedereen bedankt voor de reacties!
Leuk om te lezen en goed om een keus te kunnen maken.
Het wordt toch een Deore LX, het is nl. wel prettig een fikse helling te kunnen nemen, zonder te hoeven afstappen.

Ik ga een Koga Signature samenstellen, mn. omdat hier een framemaat voor dames van 60cm bij te kiezen valt. Bij andere goede fietsen vallen de damesmaten wat kleiner uit.
En waarom dan geen herenfiets zul je denken..... Nou ik vind het niet prettig steeds dat been over het zadel te moeten slingeren.

Allen veel fietsplezier gewenst!
Sjirry
SjirkM schreef:ah leuk, zo vaak gebeurt het me niet: een naamgenoot! Welkom op het forum!

Sjirk
Tja, frysk bloed.