door
ErikB81 » do 25 okt, 2018 22:36
Ik heb een jaar of twee geleden zelf zo'n contactloze dynamo gebouwd (in een PVC dop, een lagertje uit een oude harddisk en neodynium magneten op een triplex rotor). Het werkt dus inderdaad met permanente magneten op een lagertje, die in een spoel draaien. Technisch is er uiteindelijk weinig anders dan een normale naafdymano, of je nou eddy currents als bron gebruikt of direct de kinetische energie. Het enige bijzondere aan zo'n Magnic Light is dat de LED's geintegreerd zijn en dat je ze direct als gelijkrichter kan gebruiken, maar dat kan met een naafdynamo ook.
Ik heb het rendement niet gemeten (oscilloscoop was stuk) maar de weerstand is zeker voelbaar, vooral als je vanuit stilstand weg moet rijden. En het werkt veel beter op gebuste velgen, want daar zit meer in dan aluminium, maar op een bijna volledig aluminium velg werkt het ook, met een beetje aanmoediging. Het gebrek aan polen in een kleine behuizing (om knipperen te voorkomen) wordt gecompenseerd door de grote omtrek van het wiel. Het nadeel hiervan is dat de rotor op hoge snelheden werkt en geluid kan gaan maken.
Het was een leuk experiment, maar ik denk niet dat het efficiënter is dan een goede naafdynamo. En in mijn geval zal een naafdynamo ook zeker stiller zijn
, want mijn experiment zoemde behoorlijk hard.